Opzoek naar de ultieme computerbehuizing

Pagina: 1
Acties:

• irnsx
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
Hallo,

Ik ben op zoek naar de ultieme mid-tower case, op dit moment heb ik een Corsair Carbide 200R. Deze kast eet heel veel stof en daar word ik eigenlijk niet zo blij van. :P

Voor mij genoeg reden om op zoek te gaan naar een nieuwe kast, ik heb een Kraken X61 AIO en mijn CPU word erg warm en daarnaast zal mijn GPU het ook niet erg vinden om wat meer lucht te krijgen.

Ik zoek een kast die voldoet aan de volgende critiria:
- decent airflow
- beschikt over dust filters (het liefst zo veel mogelijk)
- support bied voor een 280mm radiator in de voorkant van de kast
- mid/high-tower model
- voorkeur premium materialen
- ruimte bied voor een hdd bay als de AIO in de voorkant zit

Dit zijn mijn specs:
AMD FX-8350 @ 5 GHz
Kraken X61 AIO
ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0
16GB RAM
EVGA GTX 970 SC
Samsung 840 EVO 250GB
2TB HDD
1TB HDD
250GB HDD (back-up)

Budget: €100-150

Graag hoor ik van jullie wat jullie zelf zouden kiezen & waarom! :)

Met vriendelijke groeten

[ Voor 17% gewijzigd door irnsx op 08-05-2017 11:43 ]

Verwijderd

Als de kast te veel stof eet is het niet zozeer een probleem met de kast maar eerder met de plaatsing of de omgeving ;) Staat de PC op je bureau of op de grond? Op de grond en vooral bij harde vloeren gaat elke kast zich in no time volstoppen met stof. Mijn Corsair 900D staat op mijn bureau en ik heb alle filters verwijderd/eruit gesneden en de kast blijft alsnog lang stofvrij.

NZXT en Phanteks Enthoo kasten zijn nu in de mode maar ben er niet mee bekend. Ik heb eerder de Corsair 750D gehad en vond het een prima kast. 2x140mm aan de voorkant met een stoffilter er voor maar toen ik die op de grond liet staan, bleef het een drama vwb. stof.

Je kunt ook losse stoffilters kopen op Ebay:
https://www.ebay.com/p/10...uter-Mesh-120mm/517020081
Een stoffilter gaat echter altijd ten koste van de airflow.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 00:52 ]

• irnsx
Bedankt voor je snelle reactie maar ik ben toch echt op zoek naar een nieuwe kast, heb deze al enige tijd en hij is beschadigd en volgeplakt met stickers.. :p

Hoog tijd voor een nieuwe!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:00
Dan ga ik hem maar even inkoppen. Wat heb je zelf voor ideeen en gedachten over een behuizing? Heb je al wat modellen gezien en/of een shortlist met opties?

Met de filters op deze link moet je best een eind kunnen komen..
Pricewatch categorie: Behuizingen

eventueel voorzien van extra informatie via:
Reviews categorie: Behuizingen

[ Voor 54% gewijzigd door nachtnet op 08-05-2017 01:04 ]

• irnsx
Om nog terug te komen op Martin,
Mijn PC staat inderdaad op de grond, dus zal best gaan stofhappen. Een andere plek is geen optie.

Ben dus opzoek naar een behuizing waarbij ik makkelijk bij de stoffilters kan, met intakes aan de front, dit voor die airflow en ik wil mijn radiator ook in voorin hebben. Daarnaast heb ik 3 hardeschijven en 1 ssd, zou ook wel handig zijn als dat past :p

Verder heb ik wat rondgekeken maar nog niet echt iets gevonden, heb wel een voorkeur voor een matte afwerking.

Verwijderd

Wat ook kan helpen tegen stof is om de kast een paar cm hoger te zetten, op wasmachine dempers bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/1/0/4/9200000010574019.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 01:25 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Kast kopen met filters die ook gemakkelijk te verwijderen zijn.

Aller belangrijkste is,
waar staat je pc!
zet de pc hoger , liefst op de tafel, of maak een verhoging.
2e welke veel uitmaakt, als je teveel ventilators hebt,
dwz als je veel lucht verplaatst, dan komt er veel stof naar binnen,
dus beperk je ventilators tot wat je echt nodig hebt, dmv testen tav warmte, of beperkt de snelheid door een regelaar voor je ventilators te kopen(met hand of automatisch).

Verwijderd

Welk merk en type onderdelen (cpu, mobo, graka, voeding) komen er in de behuizing?

Wil je een raam in de behuizing?

Het zal niet zo moeilijk zijn aan de hand van een paar criteria categorie: Behuizingen zelf wat onderzoek te doen.

• irnsx
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 07:19:
Welk merk en type onderdelen (cpu, mobo, graka, voeding) komen er in de behuizing?

Wil je een raam in de behuizing?

Het zal niet zo moeilijk zijn aan de hand van een paar criteria categorie: Behuizingen zelf wat onderzoek te doen.
Dit zijn mijn specs:
AMD FX-8350 @ 5 GHz
Kraken X61 AIO
ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0
16GB RAM
EVGA GTX 970 SC
Samsung 840 EVO 250GB
2TB HDD
1TB HDD
250GB HDD (back-up)

Heb inderdaad al wat rond gezocht, maar wat ik me bij bijna alle kasten af vraag is als ik de AIO in de voorkant bevestig waar ik de HDD drivebay dan laat.. als je snapt wat ik bedoel :P

Mijn opties tot nu toe:
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass
pricewatch: Corsair Carbide Quiet 600Q
pricewatch: NZXT Noctis 450 Zwart/Rood
pricewatch: Silverstone Primera PM01
pricewatch: Corsair Obsidian 750D - Airflow Edition
pricewatch: Cooler Master MasterCase Maker 5

Ik hecht weinig waarde aan een sidewindow, het gaat me meer om de praktische voordelen. Graag hoor ik van jullie wat jullie zelf zouden kiezen binnen een budget van 150 euro.

Mvg

[ Voor 11% gewijzigd door irnsx op 08-05-2017 12:10 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:52
Waarom wil je je 280 rad aan de voorkant hebben? En niet aan de bovenkant? Bovenin is in mijn ogen mooier. Makkelijker is gebruik.

• irnsx
loki504 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:01:
Waarom wil je je 280 rad aan de voorkant hebben? En niet aan de bovenkant? Bovenin is in mijn ogen mooier. Makkelijker is gebruik.
Ik denk dat me dit wel voordelen bied in temps, nu gaat de hete lucht van de gpu en cpu allemaal door de bovenkant, als de rad voorin zit komt er alleen maar "koelere" lucht doorheen.

• loki504
Ja alleen vervolgens blaas je warme lucht je kast in. Wat je GPU niet prettig vind. En Alleen je GPU geeft aardig wat warmte af binnen je kast. Met een AIO cooler verplaats je de warmte van je CPU naar de radiator.

Verwijderd

De radiator kan je het beste bovenin monteren met de fans aan de onderkant die door de radiator naar buiten blazen.

Een goede behuizing hoeft niet heel veel te kosten. Goede tot €100,- zijn oa:
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart
pricewatch: Nanoxia CoolForce 2 Rev B
pricewatch: Thermaltake Suppressor F31
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart
Daarboven wordt het voornamelijk alleen maar groter ipv beter.

• Tjm De Groot
  • Laatst online: 07-02-2021
Als je zorgt vóór meer intake dan exhaust dan heb je overdruk, en dat zorgt ook dat er niet via kieren stof word aangezogen. Kwestie van goed afstellen.

Mijn phanteks enthoo luxe word zo prima gekoeld en zeer weinig stof te zien na 9 maanden.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• irnsx
loki504 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:27:
Ja alleen vervolgens blaas je warme lucht je kast in. Wat je GPU niet prettig vind. En Alleen je GPU geeft aardig wat warmte af binnen je kast. Met een AIO cooler verplaats je de warmte van je CPU naar de radiator.
Mijn GPU heeft daar geen moeite mee, volgens mij moet dat wel goed komen.

In deze video van Bitwit is te zien dat het wel degelijk kan uitmaken met temps.
YouTube: Does Radiator Placement Matter? Hint: YES

Mvg :)
Tjm De Groot schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:48:
Als je zorgt vóór meer intake dan exhaust dan heb je overdruk, en dat zorgt ook dat er niet via kieren stof word aangezogen. Kwestie van goed afstellen.

Mijn phanteks enthoo luxe word zo prima gekoeld en zeer weinig stof te zien na 9 maanden.
Bedankt voor je tip, ga ik doen (in een nieuwe kast)

Mvg

[ Voor 25% gewijzigd door irnsx op 08-05-2017 20:09 ]

• loki504
Ik twijfel erg aan die temps. 10 graden minder... Dat zou beteken dat de GPU een 10 graden extra aan warmte produceert. Maar vervolgens de zwaar OC 7700k geen 1 graden verschil maakt voor de GPU(die nu warmere licht pakt). Ik geloof er geen snars van.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mensen gaan me haat geven hier voor de suggestie.

Waarom niet bovenin (al dan niet achter een filter) je air intake. AIO aan de voorkant, de lucht de kast uit laten duwen.

Ja ja, warmte wil omhoog enzo. Maar met een drietal redelijke fans bovenin en één in de side panels die de GPU nog weer meer lucht geeft, heb je zo'n bak overdruk dat het weer niet heel erg uitmaakt. En de warme lucht raak je nog steeds kwijt door de RAD heen aan de voorkant.
Ohja, dan kan je er geen raam meer inzetten. Dat is iets waar ik niets meer om geef.

Zo een machine voor m'n neefje gemaakt, die onder een schuin dak op de grond op vloerbedekking staat.
i7 4790K erin, GTX1070. En ondanks dat z'n kamer op ZW in de zomer 30 graden wordt, en de PC krap staat, wordt z'n CPU bij stresstests niet veel warmer dan 72 graden, terwijl de GPU furmark aan het draaien is. (Gigabyte G1 OC) Kaart loopt niet veel warmer / lager in boost door deze setup.

==

De stof filters van BeQuiet cases zijn naar mijn mening prima. Ja het kost je airflow, maar als het 1-2C maar scheelt op een warme dag, wat maakt het dan uit...
BitFenix cases doen dat ook goed, hoewel die in dezelfde tijd beduidend meer stof opvreet, ook van de grond, maar zelfs in een normaliter afgesloten ruimte.

Bouw overdruk en je hoeft niet ieder jaar (of vaker) je CPU koeler / RAD fans eruit te trekken. Sterker nog, ik had vorige maand m'n GTX1080 na een jaar uitgebouwd, die was op de backplate na eigenlijk nog helemaal schoon...

Verwijderd

Geen haat maar het gaat zowat tegen de natuurwetten in, warme lucht stijgt op en die ga je dan terug de kast in duwen ;) Het KAN wel werken mits je voldoende lucht door de AIO naar buiten kunt pushen.

Ik heb een dual socket mobo met 2x H115i en ik heb 1 AIO aan de voorkant die de warme lucht naar buiten blaast en de 2e koeler zit aan de bovenkant en blaast ook naar buiten.
De intake zit nu aan de achterkant, 1x140mm en dan nog 4x120mm intake op de bodem.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 23:26 ]

• loki504
Buiten de natuurkunde om(er zijn immers kasten die het wel op die manier doen). Zit je met 1 HEEL groot probleem. En dat is je GPU. Die blaast lucht van onder je kast naar boven. Het gevolg is dat je op de plek van je CPU een hot air pocket krijgt omdat je x fans naar beneden aan het duwen bent. En x fans naar boven. Vervolgens ga je nog eens aan de zijkant lucht wegpakken. Daar is gewoon geen normale airflow van te maken. Wil je op die manier dan zal je naar een reverse kast kijken.

Verwijderd

Een hot air pocket, precies dat dus. Met een intake aan de achterkant en aan de zijkant kun je dat enigszins voorkomen maar dan moeten de AIO fans alsnog heel wat lucht verplaatsen om het air pocket effect tot minimum te beperken.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 23:39 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 20:47
[b][message=51149483,noline]

Ik zoek een kast die voldoet aan de volgende critiria:
- decent airflow
- beschikt over dust filters (het liefst zo veel mogelijk)
- support bied voor een 280mm radiator in de voorkant van de kast
- mid/high-tower model
- voorkeur premium materialen
- ruimte bied voor een hdd bay als de AIO in de voorkant zit
Fractal design Define S

- Goede airflow
- Dust filters voor en onderop
- support tot 360mm aan de voorkant (ook 280mm dus 8)7 )
- ruimte voor 3 hdd's en 2 ssd's (of meer ssd's, als je hdd's weghaalt)
- Geen HDD cage die je AIO in de weg zit
- mid-tower
- premium kast, wel zwaar
- Ruim binnen budget
- Lekker stil!

Ik heb zelf de Define R5, daar heb je wél een hdd cage, en ruimte voor optische drives (maar wie gebruikt die nog) en 2x USB2 extra (Define S heeft 2x USB3)

Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik de define S nemen t.o.v. de define r5

[ Voor 10% gewijzigd door GromuhlDjun op 09-05-2017 01:29 ]

• irnsx
Ik dank iedereen voor de reacties, mijn oog is op een P400S TG gevallen.
Buildfoto volgt
Pagina: 1