Toon posts:

Welke versterker / mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste experts

Ik ben aan het verbouwen. Gelukkig, het is bijna af.
Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb in verschillende kamers (living, keuken, gang, eetkamer, bureau, ...) gaten voorzien om boxen te installeren.
Ik ben totaal geen expert maar heb mijn elektricien gevolgd en ga voor de boxen Artsound FL101.
Concreet betekent dit:
Al de boksdraden komen toe in 1 ruimte , ook werd hier de telenet router geinstalleerd (indien dit voor jullie van toepassing zou zijn)
Mijn vraag:
Graag wil ik deze boksen aansluiten op (ik veronderstel) een versterker.
Hiervoor wil ik wel een aantal zaken hebben die interessant zijn:
- deze luidsprekers mogen niet allemaal in dezelfde ruimte,op hetzelfde moment afspelen
- indien mogelijk wil ik ook mijn tv (in de living) aansluiten op deze boksen
- ik heb boven ook een beamer (met digibox) en wil ook de boksen boven hierop aansluiten (4 boksen voorzien)
- Mogelijkheid tot bediening via smartphone of tablet (of toch via iets met internet of bluetooth
- Kan ik muziek van een ander toestel zijnde een iPod, mp3 speler, ... ook afspelen op deze boksen waar ik dan de ruimte kan kiezen?
- Bestaat dit al met 'ingebouwde' chromecast (waarbij je dan zone kan kiezen?)

Laat het duidelijk zijn dat ik niet van mijn huis een party place wil maken :P.
Voor mij is het zeker voldoende dat er muziek/ radio/ ... afgespeeld wordt en als ik het liedje leuk vind; ik het gewoon wat luider kan zetten.

Via deze weg wil ik jullie expertise vragen welke hiervoor de beste oplossing is (kan zijn)
Ik kan waarschijnlijk gaan voor een Artsound versterker maar mijn vader denkt dat Onkyo hiervoor ook een goede oplossing kan zijn. Ik veronderstel
Eigenlijk geraak ik weinig uit aan de verschillen tussen al deze systemen en had graag via deze weg eens jullie ervaringen/opinies gehoord.

Alvast bedankt voor jullie responsen.

Heb je concrete vragen , ... contacteer me gerust.

Grtz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:35
Box, Boxen, Boksen = Speakers

Meeste versterkers hebben een source 2 (2de zone)
Afhankelijk wat je wilt kun je bluetooth speakers gebruiken in b.v. de keuken met een DLNA/Chromecast/cast functie en een 06 of tablet.

Ga LUISTEREN naar speakers, eerst zoeken wat voor versterker je wilt, en dan luisteren naar wat voor geluid je mooi vindt.
Speakers zijn een heel persoonlijke keuze evenals het waarom je het wilt gebruiken.

Er is kortweg niet een heel simpel antwoord dan ga je oriënteren en dan vragen stellen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten maar eens.

Verder een verhuizing met dit topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik zou niet afgaan op het advies van een elektricien, maar informatie inwinnen bij iemand die thuis is in de Audio wereld en het liefst onafhankelijk is. (ik behoor niet tot die groep).

Ik denk niet dat het slim is alle speakerkabels naar 1 ruimte te leiden. Er zijn wel versterkers/receivers met een 2e of zelfs een 3e zone, maar dan ben je er nog niet. Ten eerste heb je meer ruimtes dan zones die je van muziek wil voorzien. Daarnaast wil je de speakers waarschijnlijk kunnen bedienen in de ruimte zelf. Als de receiver in de woonkamer staat en jij zit boven in de badkamer, dan kan je op zoek naar de afstandsbediening die vervolgens de afstand niet kan overbruggen. Dan heb je dus een app nodig die via het netwerk kan bedienen, maar die zijn meestal niet zo gebruiksvriendelijk/nuttig.

Ik denk dat je het beste per ruimte een volledig systeem kan nemen (speakers+versterker) al dan niet koppelbaar met alle andere ruimtes. Inbouwspeakers zijn goed voor achtergrondgeluid, volgens mij zijn ze ook met ingebouwde versterker te krijgen. In de woonkamer zou ik niet met puur inbouwspeakers werken, maar voor vrijstaande speakers kiezen. Wil je het echt luxe doen, zou je voor een atmos opstelling kunnen gaan, waarbij je 2 of 4 inbouwspeakers in het plafond gebruikt en de overige 5 of 7 vrijstaande speakers.

En denk ook eens na over een budget, want <€2000,- zie ik dit niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

Illusion

(the art of)

Je eisen komen aardig in de buurt van professionele multiroom-systemen.

Kijk eens op bijv control4.com

Al met al heb je nodig:
*Diverse bronnen,
*een matrix switcher/controller die de bronnen aan je outputs koppelt
*verstekers voor elke groep speakers

*een manier om dit aan te sturen (iphone app, knopjes op de muur)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:42
Illusion schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:33:
Je eisen komen aardig in de buurt van professionele multiroom-systemen.

Kijk eens op bijv control4.com

Al met al heb je nodig:
*Diverse bronnen,
*een matrix switcher/controller die de bronnen aan je outputs koppelt
*verstekers voor elke groep speakers

*een manier om dit aan te sturen (iphone app, knopjes op de muur)
Dat dus inderdaad. Ik heb van onder meer Bose ook complete oplossingen voorbij zien komen, maar je zit inderdaad al snel in de professionele hoek met bijbehorend prijskaartje. Vaak dat dergelijke hardware ook nog rackmounted is, dus je zal redelijk wat ruimte nodig gaan hebben. Hou ook rekening met waarschijnlijk actieve koeling, dus je wil dat soort hardware het liefst in een ruimte waar geluidsproductie van de ventilatortjes geen bezwaar is. Vaak dus niet echt iets voor thuis.
De moderne receivers en niet al te high-end versterkers kunnen vaak wel 2 zones bedienen, maar alles meer dan 2 zones wordt al snel een probleem.

Al met al denk ik dan ook dat een wat budget-vriendelijkere oplossing kan worden bedacht. Actieve speakers zou de kosten al wel wat kunnen drukken, en met wat handig toegepaste hardware moet je dan een heel eind kunnen komen. Een Pi3 met een USB-geluidskaartje (ivm audio-kwaliteit van analoge output van Pi) zou je qua hardware al wel moeten kunnen bieden wat je zoekt. Via WiFi kan je verbinden hiernaar, zodat je de bekabeling kan beperken tot de ruimte waarin je de speakers wilt toepassen. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om de bekabeling alsnog naar een centrale ruimte te brengen, maar noodzaak is hier verder niet meer voor dan. Ik zou er eerder voor kiezen om dan een ethernetkabel naar de Pi te brengen (voor stabielere verbinding ipv via WiFi). De kans op verstoringen is dan kleiner.

Resteert alleen nog de software-kant. Mijn eerste suggestie zou zijn om hier Pi Musicbox voor te gebruiken (zie bijvoorbeeld https://computertotaal.nl...af-je-raspberry-pi-63743/) maar er zullen vast wel andere oplossingen in te vinden zijn die dit ook kunnen.

Voor gebruiksgemak is het niet zo heel praktisch om naar elke Pi afzonderlijk te moeten gaan connecten. Handiger zou zijn als je via 1 interface alles kan bedienen. Kan natuurlijk via een webinterface of via een app of iets dergelijks.
Ik kan niet zo snel iets kant-en-klaars bedenken hierin, maar ik geloof niet dat het heel lastig zal zijn om een kleine applicatie of webinterface te bouwen die remote een audio stream op de Pi doet laten starten en het volume laat aanpassen. Als je een klein beetje handig bent met PHP of eventueel zelfs Python, dan denk ik dat het best wel te doen is, en een tweakers-waardige oplossing biedt ;)

Geschatte kosten zou ik rond de 100,- per ruimte voor een Pi, voeding, SD-kaartje, doosje en een USB audiokaartje, en dat is dan exclusief (actieve)speakers / versterkers uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:21

DjVe

Hatsaflats!

Of wat meer plug and play:

Stel simpele desktop versterkertjes (klasse D) en een set Chromecast music stickies. Dan kan je alles met je telefoon bedienen, maar je moet zeker op 100 euro per ruimte denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 15:10
Mijn zwager heeft een soort gelijk systeem met behulp van Sonos gemaakt.

Ik ben er niet echt bekend mee hoe hij dat nou voor mekaar heeft gekregen maar ik weet dat hij voor iedere kamer een aparte Sonos Connect:Amp heeft aangesloten. Hij heeft in iedere kamer de boxen in het plafond verwerkt dus dit dus zijn geen normale Sonos speakers.

Wellicht dat je daar eens naar kan kijken. Op deze manier kan hij iedere kamer apart aansturen via de Sonos App.
Pagina: 1