VR ketel - Tapwater afwisselend warm/koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sinds een maand of 9 ben ik in het bezit van een Nefit Economy VR ketel (exacte type: Nefit Economy VRC 24), inclusief huis er omheen. De eerste 8 maanden geen issues met de ketel, maar de laatste tijd wisselt de tapwatertemperatuur tussen warm en koud. Dit getest met de douche, badkraan, keukenkraan, etc.. Het lijkt écht aan de ketel te liggen.
De eerste verdachte volgens het internet was de driewegklep. Direct onder de ketel is de verwarmingsleiding inderdaad heet, maar een halve meter verderop niet. Er lijkt dus geen significante warmtestroom te zijn door mijn radiatornetwerk.
De volgende test: Bad vol laten lopen met de warme kraan vol open. Ik zie dan in het LED display dat de ketel ongeveer elke minuut wisselt tussen stand 0/Y ("Watertemperatuur is hoger dan ingesteld; toestel wacht" aldus de installatiehandleiding) en =./H ("Toestel is normaal in bedrijf voor warmwater" aldus de installatiehandleiding).
De interne "computer" lijkt dus van mening te zijn dat er minder/geen warmtevraag is.
Wat kan nu het issue zijn? Brakke thermometer/thermostaat? Brakke pomp? Toch een brakke driewegklep? Zijn er meer tests die ik zelf kan doen?

Installatie-instructie: http://nefit-nl.resource....etels/instaleconomyvr.pdf
Gebruikersinstructie: http://nefit-nl.resource...._ketels/gebreconomyvr.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

flow switch getest ?

maar hoger dan ingesteld zo suggeren dat hij de warmte niet kwijt kan en dus stopt met verwarmen. wat wel klopt

waarom word de temperatuur te hoog ? denkt hij dat hij te hoog is of is hij echt te hoog?

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 07-05-2017 23:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-07 23:19
Hoe oud is de ketel? Als hij al richting einde levensduur gaat kun je overwegen hem gelijk helemaal te laten vervangen door een HR ketel en niet nu (veel) geld uit te geven om de huidige ketel te repareren. Een HR ketel scheelt je gelijk een hoop op je stookkosten.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 10:33
De Nefit Economy VRC24 is geplaatst in de periode 2000-2004 dus wij vervangen ze over het algemeen al, de naam zegt het al "economy, dit waren de zogenaamde budget ketels en die gaan gemiddeld 10-12 jaar mee.
Wellicht is het een kleine storing en ben je voor een paar tientjes klaar, mochten er echter grote problemen komen (lees lekkage boiler, ventilator of pomp defect) kan je altijd nog vervangen.

Als ik de storing zo lees denk ik eerder aan de boilersensor, wanneer is de ketel voor het laatst onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nope, is ergens een reparatiehandleiding waar de locaties van dit soort sensoren staan?
maar hoger dan ingesteld zo suggeren dat hij de warmte niet kwijt kan en dus stopt met verwarmen. wat wel klopt

waarom word de temperatuur te hoog ? denkt hij dat hij te hoog is of is hij echt te hoog?
Geen idee, ik hoor graag hoe ik dit kan testen :)
ShadowLord schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:24:
Hoe oud is de ketel? Als hij al richting einde levensduur gaat kun je overwegen hem gelijk helemaal te laten vervangen door een HR ketel en niet nu (veel) geld uit te geven om de huidige ketel te repareren. Een HR ketel scheelt je gelijk een hoop op je stookkosten.
Geen idee van de leeftijd, ik heb er geen onderhoudsboekje ofzo bij.
Evink schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:32:
De Nefit Economy VRC24 is geplaatst in de periode 2000-2004 dus wij vervangen ze over het algemeen al, de naam zegt het al "economy, dit waren de zogenaamde budget ketels en die gaan gemiddeld 10-12 jaar mee.
Wellicht is het een kleine storing en ben je voor een paar tientjes klaar, mochten er echter grote problemen komen (lees lekkage boiler, ventilator of pomp defect) kan je altijd nog vervangen.

Als ik de storing zo lees denk ik eerder aan de boilersensor, wanneer is de ketel voor het laatst onderhouden?
Wederom gen idee van laatste onderhoud, ik heb geen boekje. Ik hoop nog een jaartje met deze ketel te kunnen doen, verhuizen is al duur genoeg.

Weten jullie toevallig een technische tekening te vinden van de ketel met de locaties van de verschillende sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-07 23:19
TommyboyNL schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:14:
Geen idee van de leeftijd, ik heb er geen onderhoudsboekje ofzo bij.
Vaak zit er een sticker op de ketel (of in/onder het klepje) met het plaatsingsjaar. Soms zit daar ook nog een sticker bij wanneer het laatste onderhoud was en/of de bedrijfsnaam van de (laatste) onderhoudsmonteur.

Mocht je de sticker(s) niet hebben dat staat het plaatsingsjaar ook heel vaak op Funda en in de brochure van het huis van toen je het kocht. Mogelijk heb je die nog.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TommyboyNL schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:14:
[...]
Nope, is ergens een reparatiehandleiding waar de locaties van dit soort sensoren staan?

[...]

Weten jullie toevallig een technische tekening te vinden van de ketel met de locaties van de verschillende sensoren?
Ik zou hier kijken in het installatie manual op pagina 21. daar zie je welka kabel naar de boilersensor loopt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
ShadowLord schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:57:
[...]
Vaak zi
t er een sticker op de ketel (of in/onder het klepje) met het plaatsingsjaar. Soms zit daar ook nog een sticker bij wanneer het laatste onderhoud was en/of de bedrijfsnaam van de (laatste) onderhoudsmonteur.

Mocht je de sticker(s) niet hebben dat staat het plaatsingsjaar ook heel vaak op Funda en in de brochure van het huis van toen je het kocht. Mogelijk heb je die nog.
Nogmaals goed gekeken, geen plaatsingsdatum. Pomp en ketel zelf lijken halverwege 2000 geproduceerd te zijn (op pomp staat 00/19.6 , serienummer van ketel is 278-00-19-0221)
Brochure en Funda was geen sprake van. Ik wilde eerst het huis van de buren kopen wat niet door kon gaan, wat uiteindelijk niet door ging. Wel wist men te vertellen dat de vorige eigenaren van mijn huis ook op het punt van verkopen stonden.
Fish schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:02:
[...]

Ik zou hier kijken in het installatie manual op pagina 21. daar zie je welka kabel naar de boilersensor loopt
Verhip, nu nog even uitzoeken wat voor sensor het is en wat voor waarde ik zou kunnen verwachten. Ik kom met een update na het eten.

Edit: Score! Sensorkarakteristiek: http://nl.documents2.nefit.nl/download/pdf/file/71643500.pdf

Edit2: BOEM! Exploded view: http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720618610.pdf
Ik ben erg blij met Nefit dat dit nog op hun website staat, had ik niet durven hopen.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyboyNL op 08-05-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 10:33
Aan de serienummer van je ketel haal ik het volgende: bouwjaar 2000, week: 19
Ketel gaat al even mee dus.

Ook deze VR ketels hebben onderhoud nodig, dus adviseer ik je dit niet te onderschatten, dit voorkomt een koude douche of woning in het stook seizoen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Evink schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:22:
Aan de serienummer van je ketel haal ik het volgende: bouwjaar 2000, week: 19
Ketel gaat al even mee dus.

Ook deze VR ketels hebben onderhoud nodig, dus adviseer ik je dit niet te onderschatten, dit voorkomt een koude douche of woning in het stook seizoen 😎
Ik waardeer je advies zeker, en zal binnen enkele maanden een onderhoudsbeurt inplannen. Ik wil dit issue echter eerst zélf oplossen om mijn eigen ego te strelen ;)

Ik heb inmiddels wat beter gekeken hoe het ding in elkaar zit, en zie onder mijn tapvat zowel een Uitstroomtemperatuur sensor als een Bewaartemperatuur sensor. Beide zal ik door gaan meten, maar ben benieuwd of er een eerste verdachte is. Ikzelf verwacht de Uitstroomtemperatuur sensor, maar dat baseer ik op vrij weinig :P.

Edit: ARGH! Issue gefikst. CV druk was te laag, maar aangezien ik die toch al anderhalve maand ofzo niet meer gebruikte heb ik daar weinig aandacht aan geschonken. Kan niks met mijn tapwater te maken hebben, toch? Wel dus.
CV bijgevuld, issue is verdwenen. Dat ga ik nu vieren met een lekker warm bad. Toedels, en heel erg bedankt voor jullie hulp, @Evink @Fish @ShadowLord.
Bijkomend pretje: Terwijl ik dit tikte was het bad al vol. Hoor ik "Boem, plons" uit de badkamer komen. Kat in het bad geflikkerd :P

[ Voor 22% gewijzigd door TommyboyNL op 08-05-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TommyboyNL schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:29:
[...]

Ik waardeer je advies zeker, en zal binnen enkele maanden een onderhoudsbeurt inplannen. Ik wil dit issue echter eerst zélf oplossen om mijn eigen ego te strelen ;)

Ik heb inmiddels wat beter gekeken hoe het ding in elkaar zit, en zie onder mijn tapvat zowel een Uitstroomtemperatuur sensor als een Bewaartemperatuur sensor. Beide zal ik door gaan meten, maar ben benieuwd of er een eerste verdachte is. Ikzelf verwacht de Uitstroomtemperatuur sensor, maar dat baseer ik op vrij weinig :P.

Edit: ARGH! Issue gefikst. CV druk was te laag, maar aangezien ik die toch al anderhalve maand ofzo niet meer gebruikte heb ik daar weinig aandacht aan geschonken. Kan niks met mijn tapwater te maken hebben, toch? Wel dus.
CV bijgevuld, issue is verdwenen. Dat ga ik nu vieren met een lekker warm bad. Toedels, en heel erg bedankt voor jullie hulp, @Evink @Fish @ShadowLord.
Bijkomend pretje: Terwijl ik dit tikte was het bad al vol. Hoor ik "Boem, plons" uit de badkamer komen. Kat in het bad geflikkerd :P
Ja dat is dus de functie van de driewegklep die stuur de warmte naar een warmtewisselaar/boiller of naar de radiatoren ;)

Nou succes met je natte poes

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Fish schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:01:
[...]

Ja dat is dus de functie van de driewegklep die stuur de warmte naar een warmtewisselaar/boiller of naar de radiatoren ;)

Nou succes met je natte poes
Ik had niet verwacht dat de ketel zo zou werken, maar klinkt achteraf verdomde logisch. Al met al was het een leuke en leerzame ervaring, al had het niet gehoeven :P
Pagina: 1