Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-05 20:38
Thuis gebruik ik op dit moment een Tele2 internetabonnement met WiFi tot 50 Mbits, wat helaas utieindelijk neerkomt op grofweg grofweg 1 MB/s. Het ligt aan de bekabeling in mijn pand en ik vind een abonnement van Ziggo te duur. Daarnaast is het WiFi doorgaans vrij instabiel.

Zoals jullie vast en zeker zullen weten biedt t-mobile nu een onbeperkt internet abonnement aan voor 35 euro per maand. Ik zit sterk te twijfelen om gewoon zo'n abonnement te nemen en het wifi de deur uit te doen. Ik maak thuis gebruik van m'n laptop en daar zou ik eventueel een hotspot voor kunnen maken. Het enige waar ik over in zit is mijn versterker en chromecast die verbonden zijn met het huidige wifi. Ik ga er vanuit dat dit allemaal karig werkt wanneer ik geen vast wifi meer heb.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit werkbaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Ik neem aan dat je een ADSL internet verbinding hebt.
Ik heb namelijk nog nooit van Tele2 wifi internet abonnement gehoord ;)
Probeer eens een speed test met bekabeling en met wifi uit kijken of het echt aan je wifi of aan je adsl verbinding ligt.
Daarnaast vraag je voor een t-mobile 4g internet info als,
Geen idee waar je woont en hoe goede de 4g dekking is dus je zal echt eerst een test moeten doen op 4g in je woongebied voor iemand daar een zinnig antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:30
Je kan sowieso niet over naar TMobile onbeperkt, aangezien ze gebruik van het abonnement ter vervanging van een vaste aansluiting expliciet verbieden. Ze hebben ook het recht je toegang tot hun netwerk te blokkeren in dat geval. Je kan T-Mobile 4g voor thuis aanvragen als je perse van je vaste aansluiting afwilt, maar dan heb je(afhankelijk van het abonnement) alleen s nachts onbeperkt dataverkeer en het is duurder.

Andere mogelijkheden om je internet/WiFi te verbeteren hangen af van de technische mogelijkheden ter plaatse. Doe eens de fourstack postcodecheck en een Speed test met een kabel rechtstreeks aan het modem en post de resultaten hier in het topic, wellicht kunnen we je dan meer vertellen, meedenken en beter verder helpen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:09
Als de bekabeling in het pand niet goed is, is volgens mij het oplossen daarvan de enige manier om voor goed internet te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 14:28
Gooi je postcode en huisnummer eens in https://netco-fpi-info.fourstack.nl en kijk wat er technisch haalbaar is op je adres. Dat zou je ook moeten halen als je alles bedraad aansluit.

Wi-Fi is een slechte test, vooral omdat het een gedeeld medium is. Als er iemand anders ook WiFi heeft en op grofweg hetzelfde kanaal zit dan storen jullie elkaar al. Is die andere zender sterker dan is jouw ontvangst een stuk minder. Het is dus ook relevant in wat voor omgeving je woont. Als dit een rijtjeshuis is dan is het nog wel mogelijk om goed WiFi te krijgen, maar in een flat of appartementencomplex is het al een stuk moeilijker.

Natuurlijk zijn er wel workarounds zoals 5GHz WiFi, maar dat moeten al je apparaten dan wel ondersteunen. Over het algemeen genomen begint de ondersteuning daarvoor in het middengebied qua telefoons, laptops e.d. Ook providermodems krijgen langzaam maar zeker deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Xudonax schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:05:
Gooi je postcode en huisnummer eens in https://netco-fpi-info.fourstack.nl en kijk wat er technisch haalbaar is op je adres. Dat zou je ook moeten halen als je alles bedraad aansluit.

Wi-Fi is een slechte test, vooral omdat het een gedeeld medium is. Als er iemand anders ook WiFi heeft en op grofweg hetzelfde kanaal zit dan storen jullie elkaar al. Is die andere zender sterker dan is jouw ontvangst een stuk minder. Het is dus ook relevant in wat voor omgeving je woont. Als dit een rijtjeshuis is dan is het nog wel mogelijk om goed WiFi te krijgen, maar in een flat of appartementencomplex is het al een stuk moeilijker.

Natuurlijk zijn er wel workarounds zoals 5GHz WiFi, maar dat moeten al je apparaten dan wel ondersteunen. Over het algemeen genomen begint de ondersteuning daarvoor in het middengebied qua telefoons, laptops e.d. Ook providermodems krijgen langzaam maar zeker deze mogelijkheid.
32 m/bit is de max, dus dat haal ik bij lange na niet. De router pakt automatisch de juiste kanalen, handmatig instellen doet weinig tot niks verschillen. Ik heb in principe geen poot om op te staan, want het snelheidsverschil is niet groot genoeg tussen de beloofde snelheid en de geleverde snelheid om Tele2 in gebreke te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 14:28
Haal je die 32Mb/s dan ook daadwerkelijk als je een bekabelde speedtest doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Belecthor schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:14:
32 m/bit is de max, dus dat haal ik bij lange na niet.
Wat is de snelheid met een kabel direct op het modem? Als dit inderdaad maar 1MB/s (8Mbit/s) ipv. 32Mbit/s dan klopt er in ieder geval echt iets niet. Met wifi heb je helaas geen poot om op te staan, aangezien dat afhankelijk is van zoveel factoren. Je magnetron, andere wifi-netwerken, de babyfoon, noem maar op.

Edit: post aangepast aan 1MB/1Mbit ;)

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 09-05-2017 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
En de TV/decoder uitzet....
En hij heeft het over 1MB (8mbit) wat die haalt.
kunnen we mbit niet gewoon wereldwijd wettelijk verbieden? :X

[ Voor 70% gewijzigd door Waah op 09-05-2017 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 904103

rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Wat is de snelheid met een kabel direct op het modem? Als dit inderdaad maar 1Mbit/s ipv. 32Mbit/s dan klopt er in ieder geval echt iets niet.
1MB/s. Dat is 8Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Waah schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:13:
En hij heeft het over 1MB (8mbit) wat die haalt.
Ik lees nergens dat dit direct op het modem gemeten is met een losse kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 904103

rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:16:
[...]

[...]

Maar hij zegt ook nergens 1Mbit/s. Waar haal je dat dus vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 904103 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:17:
Maar hij zegt ook nergens 1Mbit/s. Waar haal je dat dus vandaan?
Ik was even in de war :) Heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:16:
[...]

[...]

Klopt! Dit moet ik nog even controleren. Ik heb echter zo'n laptop zonder reguliere poorten, dus moet even een utp kabeltje vinden die hier in past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Belecthor schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:18:
Klopt! Dit moet ik nog even controleren. Ik heb echter zo'n laptop zonder reguliere poorten, dus moet even een utp kabeltje vinden die hier in past!
Dus als ik het goed begrijp ik die snelheid die je in je OP noemt de snelheid die je meet via wifi? Wat voor laptop heb je?

Overigens als je geen ethernet aansluiting op je laptop hebt, dan is een USB naar UTP converter ook nog wel iets. Of je leent even een laptop met ethernet aansluiting van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 20:48

ComputerHoed

Electronica <3

Gewoon een 4G router uit China kopen voor 3 tientjes en daar de simkaart van T-Mobile in proppen ;)
En dan je devices hiermee laten verbinden (via WiFi op de 4G router).

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

ComputerHoed schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:30:
Gewoon een 4G router uit China kopen voor 3 tientjes en daar de simkaart van T-Mobile in proppen ;)
En dan je devices hiermee laten verbinden (via WiFi op de 4G router).
Maar als hij probleem heeft met brakken wifi, door bijv. zijn laptop, lost een ander wifi apparaat het waarschijnlijk niet op.

Daarbij is het ook gewoon niet toegestaan om het abonnement op die manier te gebruiken. In de voorwaarden staat dan ook:
2. De T-Mobile Go abonnementen zijn specifiek bedoeld voor individueel mobiel
gebruik op smartphones en tablets

3. De abonnementen zijn bedoeld voor individueel gebruik en niet voor
commerciële doeleinden, zoals het (tegen betaling) beschikbaar stellen van
de verbinding aan derden of het beschikbaar stellen van de verbinding aan meerdere gebruikers.
10. In het geval van (een vermoeden van) omzeiling van deze bepalingen van de Aanvullende Voorwaarden Redelijk Gebruik dan wel gebruik op een manier waarvoor de abonnementen niet bedoeld zijn, oneigenlijk gebruik, heeft T-Mobile het recht om de verbinding tijdelijk op te schorten of om de snelheid of kwaliteit van de verbinding tijdelijk te beperken. T-Mobile informeert je van te voren als dit gebeurt. T-Mobile heeft het recht om de abonnement te wijzigen naar de hoogst mogelijke internetabonnement met een nationaal limiet of om de overeenkomst te beëindigen. T-Mobile is niet aansprakelijk voor eventuele schade die daar uit voortvloeit en je blijft uiteraard kosten verschuldigd voor de wel gemaakte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:44
"Bedoeld" staat er; niet expliciet verboden. Kan denk ik ook niet omdat men tethering niet mag verbieden.
Punt 3 gaat natuurlijk​ sowieso niet op omdat het niet commercieel is, dus dan maakt het niet uit wat je daarna dikdrukt.
Maar goed, je zou kunnen kijken hoe lang het goed gaat. Op enig moment zullen ze ongetwijfeld je eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Tele2 biedt tegenwoordig ook een unlimited abonnement aan voor 25 euro per maand en in dit nieuwsbericht staat dat tethering tegen de Europese wetgeving is omtrent netneutraliteit.

Daarnaast verhoogt Tele2 nu mijn ADSL verbinding met 2 euro per maand, dus het wordt nu wel heel aantrekkelijk om het ADSL abonnement op te zeggen en gewoon enkel het 4G netwerk te gebruiken. Het enige waar ik me dan zorgen over maak is het gebruik van mijn versterker en Chromecast die ik via internet gebruik. Is het mogelijk om een eigen stabiel netwerk te maken met 4G in huis, terwijl ik de simkaart ook gebruik voor mijn telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 22:13
Een 4g mifikastje.met wifi lijkt me een verkeerde gok als Wifi t punt is.
4g op jetelefoonnis een idee, maar heb je wel genoeg snelheid op 4G binnen? Dat is ook op sommige plekken maar 1 MB/s.
Stabiel is het niet. 4G hapert wel.eens even bij drukte en als je een telefoontje krijgt dan switcht hij naar 3G of 2G. Dan zal een deelnvan de verbindingen op dat moment een timeout krijgen of onwerkbaar traag zijn.

Je kan ook switchen van ADSL.provider naar een provider met een WiFigarantie. Bijv T-Mobile vast voor Thuis of NLE. Dan zetten ze goed wifispul neer wat ze inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Schrudde schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:02:
Stabiel is het niet. 4G hapert wel.eens even bij drukte en als je een telefoontje krijgt dan switcht hij naar 3G of 2G. Dan zal een deelnvan de verbindingen op dat moment een timeout krijgen of onwerkbaar traag zijn.
De meeste telefoons zetten voor het bellen een tweede parallelle circuit-switched 2G/3G verbinding op naast 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Schrudde schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:02:
Een 4g mifikastje.met wifi lijkt me een verkeerde gok als Wifi t punt is.
4g op jetelefoonnis een idee, maar heb je wel genoeg snelheid op 4G binnen? Dat is ook op sommige plekken maar 1 MB/s.

Je kan ook switchen van ADSL.provider naar een provider met een WiFigarantie. Bijv T-Mobile vast voor Thuis of NLE. Dan zetten ze goed wifispul neer wat ze inregelen.
Helaas is dit verboden door Tele2 en blokkeren ze actief abonnementen die deze vorm van internetgebruik bij die mobiele abonnementen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Dreamvoid schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:22:
[...]

De meeste telefoons zetten voor het bellen een tweede parallelle circuit-switched 2G/3G verbinding op naast 4G.
Huh wat, die twee kunnen echt niet tegelijkertijd worden gebruikt hoor ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Klopt, 4G valt dan tijdelijk helemaal weg - de exacte procedure van circuit switched fallback (CSFB) staat hier beschreven
Pagina: 1