drive-menu in Windows10-setup leeg (Lenovo Ideapad 710s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
Beste alle,

Ik heb een probleem met een Lenovo Ideapad 710S booten.

Systeem:
710S-13IKB Laptop (ideapad)
Apparaat Type80VQ

Wanneer ik fn + f2 om een bootmodus te maken (normaal UEFI) en naar Legacy modus zet.
En dan de laptop weer opnieuw opstart en dan fn+f12 indruk kom ik in de bootmodus. Maar wanneer ik door laad in Windows setup en bij instellen van de HDD kom, krijg ik niks te zien lege veld.

Het is een nieuw pas uitgepakte laptop waarop ik een verse windows installatie op wil doen.
Nu is het zo ingedeeld dat 200gb voor OS en 25gb voor drivers. Ik wil dit dus tijdens de setup allemaal 1 schijf van maken. Maar kan dus niet verder met de installatie omdat de veld leeg is.

Iemand die me hierbij kan helpen? Ik kan op internet niks vinden over dit probleem, maar ook echt niks.

Heb via Media Creation Tool windows gedownload, met RuFus een BootUSB gemaakt. en wil dus nu verder met de installatie. Heb nog nooit meegemaakt dat een compleet nieuw systeem wat een aantal uur oud is geen drives te zien zijn tijdens de installatie...

[ Voor 16% gewijzigd door theduke1989 op 07-05-2017 22:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Waarom wil je geen UEFI gebruiken maar "legacy" (MBR) boot? Je moet tegenwoordig wel een heel goede reden hebben om dat zo te doen, zeker op een splinternieuwe laptop. Het zou me niks verbazen als de BIOS imlementatie gewoon niet goed meer werkt in legacy mode en je HDD daardoor niet zichtbaar is.

Rufus kan een UEFI bootable stik maken, maar het eenvoudigst is gewoon de Microsoft tools te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik wou net een toevoeging doen, ik probeer via UEFI nu te doen.

Maar wanneer ik zeg maar in de configuratiescherm naar advanced startup ga en dan in het blauwe scherm onder meer opties en dan naar firmware updates (uefi) ga dan zie ik nergens UEFI usb of wat dan ook.

Ik ben nog van de oudere garde en ben altijd gewend legacy modus, nooit echt UEFI gedaan.
Maar op internet genoeg te vinden over UEFI modus selecteren en de firmware BIOS, maar kom niet in uefi.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wat zijn de opties als je via F12 (of fn-F12 op jouw laptop?) naar het boot menu gaat?
Staat daar niet iets van "EFI USB device" bij als de stik er in zit?
Maak anders de stik met het microsoft hulpprogramma dan weet je zeker dat die goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Àls ik via fn+f12 (boot menu) doe, krijg ik 3 opties.

1.Windows Boot Manager
2. De USB van mijn ISO
3. USB-FDD

dit zijn de 3 opties, in de bios staat het nu als Legacy boot (en dan er onder uefi first)
Maar dat veranderd niks eigenlijk als ik alleen UEFI doe.

ik heb via media creation tool juist de ISO's gedownload, en met RuFus het MBR+UEFI modus gemaakt.
Leef momenteel in Duitsland, en is de internet super traag en heb een datalimiet van 300gb, waardoor het opnieuw downloaden van de ISO weer een stuk van de datalimiet weghaalt.

PS: dacht om dit te doen: https://www.lenovodrivers...13isk-laptop-bios-update/ , maar lijkt me niet logisch aangezien het pas een nieuw systeem is paar uur oud!

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 07-05-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik lees op google nu dat er geen drives te zien zijn is omdat het een NVM ssd is? En dat in legacy boot dus niet mogelijk is om te zien. En dit alleen via UEFI mogelijk is. Alleen hoe kom ik in UEFI zelf?? want via advanded options en dan firmware updates - zie ik nergens UEFI staan....

via: https://forums.lenovo.com...ad-710s/m-p/3459919#M4596

de laatste post aan het volgen, ik kan nu wel verder en vindt alle drives. hopelijk gaat de installatie nu goed...

[ Voor 29% gewijzigd door theduke1989 op 07-05-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
theduke1989 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:13:
Alleen hoe kom ik in UEFI zelf??
want via advanded options en dan firmware updates - zie ik nergens UEFI staan....
Daar ben je al geweest met F2. Het is de firmware interface die men vroeger BIOS setup noemde.
Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
De "Firmware update" is dus wat vroeger een BIOS update was en IMHO heb je geen reden om dat te doen.

Wat betreft het booten, een moderne PC/laptop kan devices booten via de (U)EFI methode of de ouderwetse (legacy) MBR methode. Die laatste is dus alleen bedoeld voor backwards compatibility met oude OS versies.
theduke1989 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:10:
Àls ik via fn+f12 (boot menu) doe, krijg ik 3 opties.

1.Windows Boot Manager
2. De USB van mijn ISO
Ik kan mij niet voorstellen dat hier echt letterlijk "De USB van mijn ISO" in het menu stond, hier kan ik niet uit opmaken of dit als EFI of als BIOS device gezien wordt.

Het is me niet duidelijk of je nu echt in EFI modus hebt geboot of misschien toch nog met MBR en dankzij de intel drivers toch de HDD ziet. Je kan proberen na installatie de legacy support uit te zetten en als je dan nog kan booten is het goed, anders heb je een legacy MBR systeem geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb het via de legacy modus maar gedaan. Want de UEFI modus werkte gewoon niet krijg niet de juiste vensters te zien die ik had willen zien. Op zich is dit ook prima. En heb de laptop in UEFI modus weer gezet en hij start weer super snel op zoals hij uit de fabriek kwam alleen zonder alle crap.

Echter heb ik nu al meerdere keren Office 2016 proberen te installeren via een setup.exe alleen krijg ik telkens bootstrapper has stop working. Maar op internet is dit een bekend probleem bij Office. Bij vele de solution om Windows opnieuw te installeren.

Ik heb nu twee keer Windows opnieuw geinstalleerd en blijf deze issues krijgen. En vele ''solutions'' gevolgd. Nu heb ik een SSD en is deze vele malen gevoeliger voor herinstallaties dan een oude HDD, en wil dus niet me SSD overbelasten of langzamer maken, maar het installeren van Windows opnieuw heeft geen NUT.

Mijn vraag gaat niet zo zeer over Office meer maar heeft dit met de Legacy installatie te maken? dat het verkeerd nu geïnstalleerd is de Windows want hij doet het nu gewoon prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

theduke1989 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:25:
... Nu heb ik een SSD en is deze vele malen gevoeliger voor herinstallaties dan een oude HDD...
Hûh? 'k Heb hier op tweakers ondertussen al een hoop onzin gelezen, maar dit slaat echt alles

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik krijg de indruk dat je mijn vorige post helemaal niet gelezen hebt en ik ga dat niet herkauwen.
Om te begrijpen wat je aan het doen bent zul je je toch echt moeten inlezen over het MBR en EFI boot proces.

Wat ik nog kan toevoegen, misschien heb je gewoon over de oude installatie heen geinstalleerd zonder alle partities te verwijderen. Het kan zijn dat de rescue partitie waar office in wil schrijven van je oude installatie is en niet compatibel met de niewe.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 03:06:
[...]

Hûh? 'k Heb hier op tweakers ondertussen al een hoop onzin gelezen, maar dit slaat echt alles
Is niet helemaal onzin, TS loopt gewoon een beetje achter.
Een SSD wordt langzamer als alle sectoren zijn beschreven en er geen lege sectoren meer op voorraad zijn. Het wissen van een sector is namelijk een langzaam process. Dit was echt het geval bij de eerste generatie SSD's waar de performace behoorlijk kon afnemen. Flash geheugen is ook onderhevig aan slijtage.
Maar tegenwoordig hebben we TRIM, Wear leveling en overprovisioning en is de capaciteit van een SSD vele malen groter dan een windows installatie dus TS hoeft zicht wat dat betreft nergens zorgen om te maken.
Desnoods run je achteraf een TRIM tooltje om jezelf gerust te stellen en zoek eens op wat de Write Endurance is van je SSD. Heb je echt al een paar honderd terabytes geschreven? Ik denk het niet ;)
Pagina: 1