Geluidsoverlast speakers verminderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
Goedendag mede tweakers,

Ik heb een vraag over mijn speakerset. Ik heb namelijk een 3.0 opstelling met de teufel ultima 40mk2 speakers en de bijpassende center speaker. De speakers zijn aangesloten op mijn Onkyo tx-sr333 receiver.

Ik woon in een oud huis en als ik het volume wat verder open draai dreunt de bas enorm door. Als ik op de bovenverdieping ben heb ik enorm last van het gedreun van beneden en de buren zijn laatst ook aan de deur geweest wegens geluidsoverlast. Nou ben ik op zoek naar een goede oplossing om het gedreun wat minder te maken met het liefst nog wel een redelijk hoog volume. Zo dat ik kan genieten van mijn speakers zonder dat ik overlast genereer. Ik heb op het internet verschillende informatie op gezocht over spikes voor onder de speakers en eventueel rubberen voetjes? De spikes zouden er voor moeten zorgen dat de speakers gekoppeld worden aan de vloer (houten vloer) en de rubberen voetjes zouden het moeten ontkoppelen. Wat zou in mijn geval de beste oplossing moeten zijn en hebben jullie verder nog tips over de beste manier om het overlast te verminderen?

Op het internet had ik al eventuele mooie spikes gevonden van het merk Soundcare. Ik vroeg mij af of het veel verschil uit maakt wat voor kwaliteit spikes je onder je speakers plaatst. Als het namelijk veel verschil uit maakt ben ik wel bereid om er wat extra voor te betalen. Ook omdat ik die eventueel mee kan nemen als ik mijn speakers upgrade.

Ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben en mij kunnen vertellen wat de beste oplossing is.

Groetjes en alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:32

Jag

Geluidsoverlast verloopt via de lucht, niet zozeer via direct geluid. Dus spikes, of ze dat nou juist erger maken of niet, gaan je niet helpen.

Het kan dan nog zijn dat je op andere plekken dan je luisterpositie veel meer laag hebt. Dat is wel eens interessant om te luisteren. Dat is overigens nog niet zo eenvoudig op te lossen. Dat betekent namelijk ofwel je luisterpositie veranderen, en/of de positie van je speakers.

Verder kan je EQ gebruiken, met name om de storende pieken die ontstaan mee te temmen. Dit is de meest haalbare optie waarschijnlijk. Kan je met je receiver handmatig EQ bandjes aanpassen voor het laag, wat bij Pioneer standing wave control heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Contact geluiden zijn wel zeker mogelijk, soms is het een bepaalde toon welke voor overdreven resonantie zorgt, dat zijn de meest irritante geluiden.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2017 21:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36
Zou het niet een beter idee zijn een subwoofer toe te voegen? Deze regel je zo in dat de speakers niet langer de lage frequenties weergeven. Voordeel is dat je met een subwoofer veel vrijer bent in plaatsing. Contactgeluiden zullen minder zijn wanneer de bron zich verder van je buren bevindt. Door de vrije keuze is plaatsing kun je de positie van staande golven ook beïnvloeden. Ik heb verder geen ervaring met ontkoppeling, maar wat je vaker voorbij ziet komen is de sub met spikes op een stevige granieten tegel en deze met rubber voetjes op de vloer. Ik gebruik zelf soundcare superspikes, als alternatief zijn er ook svs soundpaths of producten als de auralex subdude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Onbekend

...

Wat precies het ergste overlast veroorzaakt is inderdaad per situatie afhankelijk.

De snelste manier om te kijken of het door contactgeluid het probleem vormt is door je speakers op bubbeltjesfolie neer te zetten.
(En zorg ervoor dat tijdens het testen de ramen en deuren dicht zijn. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of op een willekeurig ander iets zachts inderdaad, en kijken of het uitmaakt. Daarnaast hoewel contactgeluiden en / of staande golven een optie zijn, kan het ook simpelweg dat je het geluid gewoon (veel) te hard hebt staan. In welk geval je opties zijn het geluid zachter doen of een koptelefoon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croiky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 11:48
Tip van een andere orde is omdat je buren toch al aan de deur zijn geweest het wellicht een goede kans is om ze ff te betrekken bij een geluidstestje. Kun je eens mee omlopen en horen wat zij horen en daarop je verdere acties baseren.

Auralex MoPads, het laag een stuk eruit draaien en volume laag houden is wat ik heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 867213

Ontkoppelen kan enorm helpen en een externe sub ook.
Maar je kunt ook erg veel winst halen door eens te kijken naar de staande golven in je kamer en daar iets voor te vinden.

Normaal gesproken heeft elke woonkamer wel 3 tot 5 frequenties in de 15 - 100 Hz range die met 8 tot 30dB versterkt worden. Je kunt dit bijv. met een microfoon en REW software testen.

Als je de sterkte frequenties eruit filtert kan de muziek net zo hard blijven staan als eerst, maar kan het zomaar zijn dat de buren 30dB minder last van je hebben. Dat scheelt nogal.

Dit filteren is -niet- ouderwets met een sinusvormige equaliser spelen, maar met een asymptotische put die heel specifiek een smal frequentiegebied aanpakt.
Bijkomend voordeel; je muziek gaat ook nog eens veel beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Bedankt voor alle reacties en tips! Een subwoofer toevoegen aan mijn setup gaat geen oplossing voor mij zijn. Ik heb er namelijk niet echt de ruimte voor en ik vind het niet zo mooi staan in de woonkamer. Ik ga binnenkort even een paar tests uitvoeren met dempend materiaal onder de speakers en luisteren of dit iets gaat helpen. Uit jullie berichten begrijp ik dat spikes niet de oplossing gaan bieden voor mij. Ik ga verder op zoek naar de oplossing en ook de mogelijkheden bekijken wat betreft de metingen van de kamer.

Als er meer tips en of opmerkingen zijn dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Koppelen of ontkoppelen...en inregelen...daar komt het op neer. Je kan bij een bouwmarkt voor een paar euro een rubberen (terras) tegel halen en die onder je speakers zetten.

Heb je al een setup gedraaid met iets zoals Audyssey? Je Onkoyo moet die aan board hebben lees ik. Uiteraard dan wel zovele mogelijk meetpunten kiezen rond je luisterpositie.

Soms kan het ook helpen je speakers wat van de muur te halen

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 867213

Je hebt ook best mooie subs hoor; een BK Elec die omlaag blaast kan je woonkamer zelfs verfraaien.

Maar als je Audyssey als feature hebt zou ik dat als eerste proberen.
Het nadeel van dat soort tools is wel dat ze vaak -teveel- vlak trekken, maar als je het zo kunt instellen dat je alleen de grootste pijnpunten aanpakt kan dat al enorm veel schelen.

Een veel gemaakte fout is dat een kamer 'neutraal' zou moeten klinken, dat klopt namelijk niet; onze hersenen -weten- hoe een kamer klinkt. Als je alle afwijkingen perfect weghaalt klinkt het onnatuurlijk. Dus filter van een roommode liever 70 a 80% weg dan 90 of 100.
Dus gebruik het met mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
Zou zelf iets van Auralex Gramma platen er onder leggen. Wat meer demping dan een rubberen tegel..

En idd audyssey gebruiken, scheelt vaak ook het 1 en andere.

En anders verhuizen zodat je buren geen overlast geeft.. Ik zelf heb ook een bovenbuur die ook geregeld overlast geeft met muziek/film... Word je niet blij van..

[ Voor 33% gewijzigd door Renegade666 op 09-05-2017 14:19 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Het is vooral die bass die het issue veroorzaakt, weet niet precies wat voor een set het is. Maar gewoon ouderwetse zuilen heb ik stuk minder het bass issue mee. Het is vooral die subwoofer en dan dicht tegen de muur en speakers aan de muur bevestigd en beton verplaatst het door het hele gebouw.

Ik woon niet ver van een evenementenhal, geen problemen mee. Behalve als er een hardcorefeest is haha, al hoor ik niet te klagen. Vroeger naar Mysteryland op Eindhoven Airport geweest. Maarja daar waren de woonwijken in kilometers niet te vinden toen dr tijd. Maar geluidsoverlast wordt in db gemeten en niet in bass. En dan geleidelijk door de avond/nacht heen gaat die bass verder en verder omhoog en het beton van je huis trilt bijna van het betonijzer af. Gelukkig is t maar 3x per jaar dus daar valt mee te leven.

Heb je een spouwmuur naar je buren, veel rijtjeshuizen tot in de jaren 90 hebben gewoon kaalbeton onderling, tjah dan hoor je alles van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 07:51

Kalkie

NLMP

Mijn buurvrouw had ook altijd last van de bas, ook al stond het volume laag. Deze jongens hebben het opgelost http://www.hobo.nl/soundc...IGNh9Ks49MCFQIL0wodd3kAEQ. Ik had de mazzel dat ik ze zo onder m'n Dali's kon schroeven, ze zijn ook in M6 of plaklaag te krijgen. En het klinkt ook nog eens strakker in het laag.

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Helaas heeft mijn receiver niet de mogelijkheid om audyssey test uit te voeren. Dus daar kan ik het helaas niet mee verbeteren. Ik heb de speakers al wat van de muur afgehaald en in de receiver het bas niveau nog wat verlaagd. Binnenkort maar uit testen met iets onder de speakers om te kijken of dat gaat helpen. Eventueel zijn er dus ook gevallen waar in spikes wel de uitkomst zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Pexdex schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:47:
Ik heb de speakers al wat van de muur afgehaald en in de receiver het bas niveau nog wat verlaagd. Binnenkort maar uit testen met iets onder de speakers om te kijken of dat gaat helpen. Eventueel zijn er dus ook gevallen waar in spikes wel de uitkomst zijn?
Als je de speakers verder van de muur en/of hoeken haalt dan dempt dat een dreunende bas.
Je kunt ook de reflexopening, die vaak aan de achterkant van de speaker zit met een prop/oude sok dichtstoppen, dat dempt ook en maakt de bas over het algemeen net wat strakker.
Kalkie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:41:
Mijn buurvrouw had ook altijd last van de bas, ook al stond het volume laag. Deze jongens hebben het opgelost http://www.hobo.nl/soundc...IGNh9Ks49MCFQIL0wodd3kAEQ. Ik had de mazzel dat ik ze zo onder m'n Dali's kon schroeven, ze zijn ook in M6 of plaklaag te krijgen. En het klinkt ook nog eens strakker in het laag.
Wel typisch voor een audiofiele Hifi shop om een tamelijk modaal product een keer of twintig over de kop te laten gaan. ;)

Google eens op trillingsdemper/stootbuffer oid.
Zoals hier bijvoorbeeld:
berkelindustrial.nl/stootbuffer
technirub.nl/trillingsdempers

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 10-05-2017 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 07:51

Kalkie

NLMP

Misschien wel prijzig, het zijn wel ''echte'' spikes. En als je voor 100 euro de vrede met je buurvrouw kunt bewaren en toch kunt genieten van muziek eigenlijk een koopje ;)

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Pagina: 1