Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprony
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-01 15:05
Mijn vraag

Ik heb sinds kort XS4ALL en ik krijg nu mijn thuisnetwerk niet meer volledig aan de praat. Voorheen had ik een verbinding via Ziggo en ondanks dat het geen schoonheidsprijs verdiende, had ik thuisnetwerk door 2 routers achter het modem te hangen en dat werkte prima.

Relevante software en hardware die ik gebruik

In mijn meterkast komt de glasvezelverbinding binnen. Hier hangt dan ook de Fritz!Box 5490 van XS4ALL. Nu heb ik het probleem dat ik de routers niet langer kan doorlinken. Vanaf de meterkast gaat er een kabel naar de woonkamer en daar heb ik een 4-poorts TP-Link Switch staan. Daarop zit de XS4ALL TV-decoder (werkt prima) en mijn WD-Live (Internet werkt, dus Netflix, maar intern netwerk werkt niet).

Vanaf de meterkast gaat er een kabel naar boven, die uitkomt op een router (tl-wr1043nd van TP-Link). Aan de router hangt de rest (2de XS4ALL decoder, PS4, PC, etc). Werkt allemaal prima. Het enige probleem is dat de WD Live beneden, niet mijn PC van boven ziet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Pingen tussen de WD Live en de PC werkt niet. Logisch ook, want de Fritzbox! is ook een router en beide gebruiken een andere IP reeks. Ik ben niet bekend met de FritzBox dus via Google heb ik geprobeerd beide dezelfde reeks te geven (werkt niet) of de router boven als switch in te stellen door de DHCP en DNS uit te zetten (werkt ook niet).

Oftewel, enige tips hoe ik het met mijn huidige apparatuur kan oplossen worden zeer gewaardeerd! Ik denk er anders over om een 8-poorts switch in de meterkast op de Fritzbox te hangen en vanaf die switch een kabel naar de woonkamer (4-poorts switch) en naar boven (8-poorts switch). Volgens mij moet ik dat geen conflicten meer hebben en is het 1 netwerk (verbeter mij indien correct). Die router recycle ik wel als AP.

Bij voorbaat dank Tweakers :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Staat de TP-Link ook echt als Router te draaien?
Zoja, waarom schakel je daar niet de routerfunctie van uit, dan heb je inprincipe FB5490 + 2 "switches".

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Je moet de kabel van de Fritzbox niet in de WAN poort van je overige routers doen. Doe de LAN kabel in een van de LAN poorten (schakel wel DHCP enzo uit) en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprony
xh3adshotx schreef op zondag 7 mei 2017 @ 19:12:
Je moet de kabel van de Fritzbox niet in de WAN poort van je overige routers doen. Doe de LAN kabel in een van de LAN poorten (schakel wel DHCP enzo uit) en het zou moeten werken.
Kabeltje zat in de WAN poort. Werkt nu direct. Het enige probleem is dat beide decoders wel beeld geven maar iedere keer na een paar seconde vastlopen een melding geven dat de zender niet beschikbaar is. Uiteraard alles even gereset, meerdere kanalen getest, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Sprony schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:39:
[...]

Kabeltje zat in de WAN poort. Werkt nu direct. Het enige probleem is dat beide decoders wel beeld geven maar iedere keer na een paar seconde vastlopen een melding geven dat de zender niet beschikbaar is. Uiteraard alles even gereset, meerdere kanalen getest, etc.
Kijk in de routers of je ergens iets als IGMP snooping ziet, die moet je aanzetten. Als dat niet te vinden is ondersteunen je routers het niet en gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

xh3adshotx schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:43:
[...]

Kijk in de routers of je ergens iets als IGMP snooping ziet, die moet je aanzetten. Als dat niet te vinden is ondersteunen je routers het niet en gaat het niet werken.
Dat ligt iets gecompliceerder. IGMP-snooping is een functie die ervoor zorgt dat een multicaststream niet door je hele netwerk gebroadcast wordt, maar alleen naar de poorten waar het ook naartoe moet.

Switches zonder IGMP-snooping kun je best gebruiken, maar zullen voor veel onnodige traffic door je LAN zorgen. De stream zou het hoe dan ook moeten doen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprony
Bedankt voor alle hulp tot dusver. Ik heb weer even verder getest, maar zolang de router er tussen zit (ook al staat die al switch ingesteld en gebruik ik niet de wan poort) doen beide decoders het niet.
Pagina: 1