Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 13:53
Mijn vraag
Gisteren heb ik mijn nieuwe Ryzen 5 setup binnengekregen van Azerty, hartstikke mooi natuurlijk, meteen alles in elkaar gezet, maar.. Het systeem start wel op (als in alle fans gaan draaien) maar verder gebeurd er niks.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware van dit systeem:
- Ryzen 5 1500X
- Gigabyte AB350M-HD3
- Kingston HyperX 16GB DDR4-2666mhz
- Samsung Evo 960 NVMe SSD
- MSI GTX 1050 Ti
- Coolermaster G550-M

Helaas niet gekomen tot het punt waarbij ik software nodig heb.. :'(

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere graka geprobeerd, dit gaf geen resultaat, voeding getest op mijn server (daar deed de voeding het wel gewoon), verschillende ram configuraties geprobeerd (1/2 reepjes).
Als ik het systeem aanzet dan beginnen de fans te draaien, soms start hij nog een keer op maar echt veel lijkt er niet te gebeuren. Ik gebruik een dvi kabel vanaf de grafische kaart richting het scherm daar Ryzen geen geintregeerde video heeft. Ook heb ik een mini display poort kabel geprobeerd maar ook hiermee veranderde de situatie niet. Ik heb gecheckt of het dan aan de processor ondersteuning zou liggen maar in principe zou dit moederbord gewoon overweg moeten kunnen met Ryzen 5 (zonder dat daarvoor eerst een update nodig is).

Ik vermoed dat het moederbord stuk is, en ik dacht, voordat ik morgen Azerty ga bellen, misschien dat iemand hier nog een idee heeft. :)

Beste antwoord (via wolfero op 09-05-2017 13:27)

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:06
Het zou kunnen dat je ryzen 5 cpu nog niet ondersteund wordt door de aanwezige bios. Een flash met een ryzen 7 cpu zal dit verhelpen. Eventueel contact opnemen met azerty voor de flash service..

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:07
Wellicht een bios setting waarin je moet vertellen dat ie vanaf NVME moet opstarten (en dus niet van sata)?

Zeker weten alle (voeding) stekkers aangesloten? Foto's van gemaakt?

• wolfero
Nee geen foto's, wel 100% dat alles is aangesloten. Hij komt ook niet in het bios dus helaas ook niet mogelijk om te zeggen dat hij vanaf de nvme opgestart moet worden.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
Zo kaal mogelijk starten en liefst buiten je PC kast.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Staat je memory wel op de qvl lijst van je moederbord?
En welke bios versie draai je?
Als je de f1 versie draait werkt je cpu namelijk niet.

[ Voor 24% gewijzigd door franssnarf op 07-05-2017 17:14 ]

• wolfero
Heb inderdaad al gekeken of het kaal start buiten de pc kast, dit is niet het geval. Het geheugen staat op de support list van gigabyte. Wat ik niet weet is of de bios versie f1 of f2 is, mocht het f1 zijn, dan is er geen ondersteuning maar dan zou hij wel moeten booten (dit heb ik ergens op reddit gelezen bij iemand met hetzelfde moederbord).

Verwijderd

Kun je testen met een andere ssd of hdd en de Samsung Evo 960 NVMe SSD verwijderen?

• wolfero
Ik heb de evo 960 verwijderd, ook dan is er geen leven, ik gok dat het toch zit in de bios versie en hij door de cpu welke pas in f2 ondersteunt wordt niet voorbij post wil.

• Stelexx
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-10-2023
Haal alle stekkers er uit, voeding etc. haal dan de cmos batterij uit je mobo, en houd 1 minuut de power in. Zorg dat je ram in het eerste slot zit. En sluit alles weer aan en probeer het eens op te starten.

Stelexx

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als dat allemaal niet lukt dan zou ik contact opnemen met Azerty. Misschien heb je wel een DOA. Anderzijds zouden ze misschien zelf het moederbord bij kunnen werken daar of je een ander moederbord op kunnen sturen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • Beste antwoord

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:06
Het zou kunnen dat je ryzen 5 cpu nog niet ondersteund wordt door de aanwezige bios. Een flash met een ryzen 7 cpu zal dit verhelpen. Eventueel contact opnemen met azerty voor de flash service..

• wolfero
Ik heb een nieuwe bios versie geflasht waarna de machine ineens alles deed wat hij moest doen. Het probleem is dus opgelost :)
Pagina: 1