Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe/Upgrade pc van mijn vader

Pagina: 1
Acties:

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-11 22:23
Beste Tweakers,

Na lang rondneuzen en want hulp in andere topics die ik heb gehad denk ik dat het toch tijd wordt voor een upgrade van de pc van mijn vader , alleen twijfel ik nog wat hij kan meenemen van mijn oude systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk Game, en natuurlijk office etc . games zijn voornamelijk gta v , watchdogs , farcry , forza

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
voor een upgrade zon 600 euro denk ik aangezien we al een nieuwe behuizing hebben

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
ja die zijn als volgt :
Behuizing : pricewatch: Corsair Crystal 460X RGB
Opslag : pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB en pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB
PSU : pricewatch: Corsair Gaming GS600 (2013 edition)
GPU ( dit is een twijfel ) pricewatch: MSI R7970 TF 3GD5/OC BE
cooler: ( dit is een twijfel ) pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
nou ik twijfel nog of ik moet upgraden of puur een nieuwe gpu en wat ram ? momenteel draai ik op :
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition
en
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3
met
pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-2133C9D-8GXL

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
voor moederborden altijd gigabyte of asus , met asrock en msi al 2 keer problemen gehad namelijk
voor de rest niet zo heel belangrijk

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
euhm, nee de behuizing is nieuw die moet nog binnenkomen dus graag ATX of Micro Atx houden .

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
medium/high op stabiel 60 fps is genoeg, alleen desktop en video moet 4K kunnen ( niet gamen dus )

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

mijn vraag is , een nieuwe GPU en wat ram + misschien nieuwe SSD voor games ? en een overklok geven

of nieuwe CPU + Mobo + Ram
dan dacht ik zelf aan :

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
of
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler

voor mobo :
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3

en ram: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Alvast bedankt voor de hulp

Stef

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
k zou een 1600 nemen. een 1700 is hier erge overkill.

Een HD7970 is eigenlijk grofweg een R9 380X
Een RX580 zou een prima improvement leveren. Al kan voor 1080p gaming een RX570 er ook prima mee door. Als ik kijk hoe lang die HD7970 is meegegaan is de 580 misschien een betere keuze

• glydoscoop
bedankt voor je reactie,

maar is de 1700 niet meer te vergelijken met de 8320 ? gezien het tijde 8 core's zijn ondanks de virtuele cores bij ryzen ? , zo niet wordt het gewoon een 1600 , maar als de 7970 bijna een 380X is zou alleen de cpu upgrade dan al genoeg zijn ?

ik zie alleen nogmaals dat dit moederbord niet ryzen 5 support met standaard bios

Groetjes

[ Voor 13% gewijzigd door glydoscoop op 07-05-2017 16:37 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ryzen is een compleet andere architectuur. Je kan het aantal cores niet zomaar vergelijken met een oudere processor als de FX8350. Verder begrijp ik dat je hier en daar je twijfels hebt omdat het hele systeem eigenlijk wel een beetje op zijn eind loopt. Die 7970 is behoorlijk verouderd. AMD mag dan geen reuzensprongen gemaakt hebben, maar er zijn sindsdien een aantal generaties uitgekomen die iedere keer 15 tot 25 procent sneller waren. Als je (vader) golden oldies speelt en geen probleem heeft met de huidige kwaliteit kan het wel, maar die GPU gaat straks gegarandeerd de CPU bottlenecken.

Als je nu nog geen SSD hebt lijkt me dat de eerste prioriteit. Voeding kan denk ik nog wel mee, redelijke kwaliteit en nog niet zo heel oud vermoed ik.

Wat betreft overklokken van een FX8350: Het kan, maar zoek even op internet in hoeverre je moederbord daar geschikt voor is. De FX8350 trekt behoorlijk wat stroom en er doen uit het verleden nog al wat horror verhalen de ronde over doorgebrande moederborden.

Tenslotte nog even het verzoek een prijslijstje toe te voegen zoals beschreven in Handleiding Pricewatch

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• glydoscoop
Tribits schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:57:
Ryzen is een compleet andere architectuur. Je kan het aantal cores niet zomaar vergelijken met een oudere processor als de FX8350. Verder begrijp ik dat je hier en daar je twijfels hebt omdat het hele systeem eigenlijk wel een beetje op zijn eind loopt. Die 7970 is behoorlijk verouderd. AMD mag dan geen reuzensprongen gemaakt hebben, maar er zijn sindsdien een aantal generaties uitgekomen die iedere keer 15 tot 25 procent sneller waren. Als je (vader) golden oldies speelt en geen probleem heeft met de huidige kwaliteit kan het wel, maar die GPU gaat straks gegarandeerd de CPU bottlenecken.

Als je nu nog geen SSD hebt lijkt me dat de eerste prioriteit. Voeding kan denk ik nog wel mee, redelijke kwaliteit en nog niet zo heel oud vermoed ik.

Wat betreft overklokken van een FX8350: Het kan, maar zoek even op internet in hoeverre je moederbord daar geschikt voor is. De FX8350 trekt behoorlijk wat stroom en er doen uit het verleden nog al wat horror verhalen de ronde over doorgebrande moederborden.

Tenslotte nog even het verzoek een prijslijstje toe te voegen zoals beschreven in Handleiding Pricewatch
bedankt voor je reactie , een SSD zit er al een zo's samsung 840 evo sinds een jaar ongeveer dus die is nog redelijk nieuw . overklokken. gaat hem niet worden dus , de voeding is inderdaad prima naar mijn idee . Nooit iets overklokt aan het systeem dus hij is nooit echt gestrest . Plus de nieuwe generatie onderdelen draait een stuk zuiniger als ik dat goed lees . Voor een hoop games hebben we hier en ps4 pro en xbox one s staan dus we spelen voornamelijk games om te modden of de wat oudere zoals assasins treed black flag om dat toch even wat Eye candy te krijgen en goede herinneringen dus nooit nieuwe releases op ultra en dat hoeft ook totaal niet .

Groetjes

Stef

EDIT:

Het gaat om een GS700 voeding dus 700 wat

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Ik zou eigenlijk heel simpel willen zijn met het advies: Upgrade de processor, moederbord en dan ook het geheugen en prik er een nieuwe videokaart in. De BBG van mei voor het gamesysteem zou ik daarbij als uitgangsmaat nemen. Je zou een Mugen 5 PCGH als koeler er bij kunnen plaatsen, zeker gezien de fraaie open kast ook...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 291,50€ 291,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,95

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017

Een nieuwe SSD is een afweging puur op of hij nog groot genoeg is. Op prestatie gebeid ga je daar een upgrade niet merken.

[ Voor 70% gewijzigd door Royal-Roy op 09-05-2017 09:53 ]

• glydoscoop
Royal-Roy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:50:
Ik zou eigenlijk heel simpel willen zijn met het advies: Upgrade de processor, moederbord en dan ook het geheugen en prik er een nieuwe videokaart in. De BBG van mei voor het gamesysteem zou ik daarbij als uitgangsmaat nemen. Je zou een Mugen 5 PCGH als koeler er bij kunnen plaatsen, zeker gezien de fraaie open kast ook...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 291,50€ 291,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,95

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017

Een nieuwe SSD is een afweging puur op of hij nog groot genoeg is. Op prestatie gebeid ga je daar een upgrade niet merken.
Bedankt voor je advies ,

is het niet beter om dan eerst cpu/mono/ram te doen en dan even te wachten op Vega ?

de SSD is nog super altijd nog zon 60 GB vrij , en games draai ik via de HDD , super mooie kast alleen niet heel veel ruimte nu extra voor een HDD gezien ik die gebruik voor mijn NZXT HUE+ .

ik ga dan denk ik voor de ryzen 5 1600 en dan prik ik er later een watercooler in als die nog als veilig worden beschouwen ? ,

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een waterkoeler op een cpu van max 65 watt?

Daarbij, alleen maar nadelen want je neemt zo de airflow bij de VRMs en geheugen weg, waardoor je weer extra fans moet plaatsen om daar weer een goede airflow te creëren.

• Royal-Roy
De games die je noemt lopen in je huidige systeem wisselende tegen de GPU of CPU grenzen aan. Sommige games zullen zeker beter speelbaar worden met alleen een CPU upgrade, bij andere games zul je weinig verschil merken.

Persoonlijk zou ik liever gelijk alles een upgrade geven, maar de GPU upgrade uitstellen kan uiteraard ook nog even. De 7970 is nog altijd een degelijke videokaart, de aangeraden 580 is zo'n 50% sneller (http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-HD-7970/3923vs2163) voor een grotere upgrade moet je al naar een GTX1070 kijken, met bijbehorend prijskaartje.

Het voordeel van een waterkoeler tov de Mugen 5 is er volgens mij niet bij deze processor... Vrijwel alle waterkoelers zullen meer geluid produceren. Ik zie eigenlijk alleen op cosmetisch vlak argumenten voor een waterkoeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Royal-Roy op 09-05-2017 10:44 ]

• glydoscoop
Reepje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 10:37:
Een waterkoeler op een cpu van max 65 watt?

Daarbij, alleen maar nadelen want je neemt zo de airflow bij de VRMs en geheugen weg, waardoor je weer extra fans moet plaatsen om daar weer een goede airflow te creëren.
ik denk sowieso dat die mogen 4 van mij weinig airflow richting het mobo bied dus dat scheelt al , plus ik heb nu 3 intake fans dus dat valt nog wel mee denk ik
Royal-Roy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 10:42:
De games die je noemt lopen in je huidige systeem wisselende tegen de GPU of CPU grenzen aan. Sommige games zullen zeker beter speelbaar worden met alleen een CPU upgrade, bij andere games zul je weinig verschil merken.

Persoonlijk zou ik liever gelijk alles een upgrade geven, maar de GPU upgrade uitstellen kan uiteraard ook nog even. De 7970 is nog altijd een degelijke videokaart, de aangeraden 580 is zo'n 50% sneller (http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-HD-7970/3923vs2163) voor een grotere upgrade moet je al naar een GTX1070 kijken, met bijbehorend prijskaartje.

Het voordeel van een waterkoeler tov de Mugen 5 is er volgens mij niet bij deze processor... Vrijwel alle waterkoelers zullen meer geluid produceren. Ik zie eigenlijk alleen op cosmetisch vlak argumenten voor een waterkoeler.
het is inderdaad puur cosmetisch en aangezien ik toch een koeler moet kopen dan , ik zal in het begin wel gewoon doen met de stock cooler ik ben toch niet van plan te overklokken . ik denk dat ik dan voor de cpu +mobo + ram upgrade ga en nog even wacht met de gpu . duurt het nog heel lang voor de Vega ? anders wordt het gewoon een 580 , het ding is namelijk dat je vrijwel niks voor het oude setje krijgt terwijl de koeler net nieuw is .

iemand trouwens enige tips voor te weinig fan headers behalve een fan controller want dat ziet er niet uit vind ik personlijk

alvast bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door glydoscoop op 09-05-2017 11:11 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:18

Thomg

Aww yiss

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Tribits schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:57:

CPU bottleneck is heel normaal bij het draaien van games. In een mooie situatie draait de GPU 80% tot 100% en de CPU 40% tot 50%. Dit helemaal geen probleem andersom wel.

Ik ben het wel met je eens dat als TS nu een dure CPU koopt het sonde is om vervolgens geen nieuwe videokaart te kopen.

• glydoscoop
NO_Excuses schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:36:
[...]

CPU bottleneck is heel normaal bij het draaien van games. In een mooie situatie draait de GPU 80% tot 100% en de CPU 40% tot 50%. Dit helemaal geen probleem andersom wel.

Ik ben het wel met je eens dat als TS nu een dure CPU koopt het sonde is om vervolgens geen nieuwe videokaart te kopen.
ja dat klopt , maar ik neem liever eerst dan een cpu upgrade en dan later de videokaart een keer dat is een stuk eenvoudiger
Super gelijk 2 setjes besteld bedankt !,

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:18

Thomg

Aww yiss

glydoscoop schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:58:
Super gelijk 2 setjes besteld bedankt !,
Je weet dat er in 1 al 2 setjes zitten, right? Of heb je er 3/4 nodig? Of bedoel je met "2 setjes" eigenlijk "1 setje van 2".

Just making sure :7

• glydoscoop
Thomg schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:00:
[...]

Je weet dat er in 1 al 2 setjes zitten, right? Of heb je er 3/4 nodig? Of bedoel je met "2 setjes" eigenlijk "1 setje van 2".

Just making sure :7
haha ja maar gezien de verzendkosten dacht ik beter 4 stuks dus , de prijs valt nog wel mee. en ik wilde nog extra outtake fans toevoegen dus bij deze

Edit : dit wordt dan de uiteindelijke wenslijst denk ik :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,05€ 227,05
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,-€ 121,-
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 270,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,05

[ Voor 69% gewijzigd door glydoscoop op 09-05-2017 12:22 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

NO_Excuses schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:36:
[...]

De GPU zal veelal sneller aan zijn limiet zitten dan de CPU, hoewel dat ook wel afhangt van de game en instellingen. Of dat mooi is hangt er meer vanaf of je tevreden bent met de prestaties. Dat oude systeem is aardig in evenwicht, maar presteert belabberd. En ook als je CPU meer dan 80 procent idle blijft is het verstandig eens kritisch naar je configuratie te kijken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• glydoscoop
ja ik snap dat de gpu ook geüpgrade mag worden , maar dat doen we dan wel later nadat we alles hebben geïnstalleerd en een paar weken plezier hebben gehad

• Royal-Roy
Kijk misschien bij de GPU upgrade ook even kritisch naar welke games er worden gespeeld en wat je eisen zijn. Als de 7970 niet meer voldoet is de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB wel een duidelijkere stap vooruit dan de RX580

• glydoscoop
Royal-Roy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:51:
Kijk misschien bij de GPU upgrade ook even kritisch naar welke games er worden gespeeld en wat je eisen zijn. Als de 7970 niet meer voldoet is de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB wel een duidelijkere stap vooruit dan de RX580
ja dat is ook te zien aan de prijs, maar wel een stuk beter inderdaad
Pagina: 1