Kleur in cel veranderen vanwege waarde andere cel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Voor mijn dochter heb ik een excel bestandje gemaakt om de koolhydraten uit te rekenen.
Het is voor een 13-jarige lastig; een toetje is 17,3 KH per 100 gram en het toetje zelf is 175 gram...... En dan de rest van het voedsel er nog bij.
Zij heeft diabetes type 1 en moet dus de totale waarde op haar pompje invullen.

Lijkt mij overbodig om te zeggen dat dit serieus moet gebeuren.
Ik ben echter bang, dat zij vergeet om hem goed leeg te maken; vooral onderaan, de "bekende waarde" kan nog iets staan. Als zij dan in de morgen haar ontbijt in moet vullen in de bovenste kolommen, kan daar nog een waarde staan.

Om dat te voorkomen, wil ik graag dat de cellen waarin zij alles in moet vullen, rood worden als de totale waarde niet "0,0" is.
Dat kan ik wel met de cel zelf, maar verwijzen naar een andere cel kan ik niet.

Zie een screenshot van de excel hier onder; cel N5 moet nul zijn en zo niet, dan moeten de cellen in kolom C van kleur veranderen.

Kan iemand hier een tip over geven hoe dat moet?
Alvast mijn hartelijke dank!

https://www.dropbox.com/s...t_07-05-17_12_36.png?dl=0
(Sorry, de [/img...... enz. werkt niet meer bij dropbox merkte ik)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
iets met voorwaardelijke opmaak?

en je kunt het .xlsx bestand alleen lezen rechten meegeven. Dan kan ze niet opslaan en begint ze steeds met een schone sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-06 09:37

OmeJoyo

This is me

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
@nachtnet Voorwaardelijke opmaak in ieder geval, maar dat kan ik alleen met de cel waar het om gaat.
Alleen lezen kan wel, maar zij moet dit ten all tijden zomaar kunnen pakken en gebruiken; het wordt niet afgesloten oid.

@OmeJoyo Bedankt voor de link. Die moet ik even zorgvuldig doorlezen; het zal er vast tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Waarschijnlijk gebruik je relatieve verwijzingen i.p.v. absolute verwijzingen. Gebruik dus iets als =$a$1 <> 0 in je voorwaardelijke opmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 12:00
Ik ben er niet in thuis maar is het niet eenvoudiger om je dochter een smartphone te geven die ze altijd bij zich heeft met een app?

Ik begrijp wel dat niet zomaar iedereen een smartphone kan betalen maar het hoeft geen flagship te zijn.
Met vba is dit sowieso te doen maar dat leer je niet 1,2,3. Ik ben er zelf ook erg slecht in. Je wilt eigenlijk een button maken die de juiste cellen leeg maakt. Misschien zijn er wel voorbeelden voor te vinden.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Clifdon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:13:
Ik begrijp wel dat niet zomaar iedereen een smartphone kan betalen maar het hoeft geen flagship te zijn.
Met vba is dit sowieso te doen maar dat leer je niet 1,2,3. Ik ben er zelf ook erg slecht in. Je wilt eigenlijk een button maken die de juiste cellen leeg maakt. Misschien zijn er wel voorbeelden voor te vinden.
Macro opnemen, elke cel een 'delete' geven, dan ben je er al.

Sidenote met voorwaardelijke opmaak, let wel op dat 'leeg' niet gelijk is aan waarde 0.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de vele reacties mensen, top!

Ik ga even algemeen reageren.
Bedankt voor de links, ik neem ze allemaal door. Engels heb ik geen problemen mee, maar "Excel Engels" is nog even wat anders; moeilijk om te snappen wat ze bedoelen gezien ik de termen in het Nederlands nog niet eens goed ken.

Wat betreft de smartphone; die heeft zij. Er is echter geen goede app die dit allemaal doet zoals zij in de excel kan. Vooral die voorbeeld berekening van dat toetje; die vind je n iet terug.

Voorwaardelijke opmaak/relatieve verwijzingen......daar ga ik mijzelf dus even verder in verdiepen.
Ik wist niet goed welke kant ik op moest, maar dit zijn dus de termen die ik moet hebben.

Samen met de links, moet ik daar toch wel uit gaan komen? Vast wel.
Ik laat het uiteraard nog even weten, hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Interceptor101 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:38:
maar "Excel Engels" is nog even wat anders; moeilijk om te snappen wat ze bedoelen gezien ik de termen in het Nederlands nog niet eens goed ken.

[...]Samen met de links, moet ik daar toch wel uit gaan komen? Vast wel.
Een compact stappenplan:

+ selecteer de cellen die je wilt opmaken
+ kies bij voorwaardelijke opmaak voor 'een formule gebruiken'
+ vul de formule in '=$N$5<>0'
+ stel de opmaak in

Klaar!

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Het is gelukt beste mensen!

Fijn zo. Ik ben inderdaad uitgekomen op een voorwaardelijke opmaak (dat macro en vba gedoe ligt mij echt niet, werkt ook niet zo fijn op een Apple begreep ik) en heb de formule =N5>0 daar gezet.

Bedankt allen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Mag ik toch nog even zeuren? ;)

Alles werkt dus zoals het hoort en ik ben weer aan de slag gegaan; ik heb (zowaar!) een macro weten te maken die alle cellen leeg maakt.

Dat is leuk, maar......sommige cellen krijgen dan een lijntje er omheen en van andere cellen lijkt het of ze "actief zijn". Daar wil ik mee zeggen; er staat een dikkere rand omheen met een blokje rechtsonder; net alsof je die cel net geselecteerd hebt.

Is daar ook nog wat voor?
Ik kan me voorstellen dat ze misschien wat in de war raakt ervan......daar ben ik tenminste bang voor, zal waarschijnlijk wel meevallen.

Maar als het te verhelpen is, dan verneem ik dat graag!
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Post om te beginnen die macro eens. Zet hem tussen [code][/code] tags: dan wordt t nog goed leesbaar ook.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Dat is een goed idee, dankje.
Het stelt niet veel voor, maar is de enige manier waarop ik het kon (en het werkt ;) )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Sub clear_cells()
Range("c5").ClearContents
Range("c6").ClearContents
Range("c7").ClearContents
Range("c8").ClearContents
Range("c9").ClearContents
Range("c12").ClearContents
Range("c13").ClearContents
Range("c14").ClearContents
Range("c15").ClearContents
Range("c16").ClearContents
Range("c19").ClearContents
Range("c20").ClearContents
Range("c21").ClearContents
Range("c22").ClearContents
Range("c23").ClearContents
Range("c26").ClearContents
Range("c27").ClearContents
Range("c28").ClearContents
Range("c29").ClearContents
Range("c30").ClearContents
Range("f5").ClearContents
Range("f6").ClearContents
Range("f7").ClearContents
Range("f8").ClearContents
Range("f9").ClearContents
Range("f12").ClearContents
Range("f13").ClearContents
Range("f14").ClearContents
Range("f15").ClearContents
Range("f16").ClearContents
Range("f19").ClearContents
Range("f20").ClearContents
Range("f21").ClearContents
Range("f22").ClearContents
Range("f23").ClearContents
Range("h12").ClearContents
Range("h13").ClearContents
Range("h14").ClearContents
Range("h15").ClearContents
Range("h16").ClearContents
End Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 11:26
.ClearContents laat de opmaak van een cel met rust en verwijderd alleen de inhoud.
Als je ook de formatting wilt verwijderen moet je erna ook nog .clearformats gebruiken.

En verder hoef je niet iedere cel afzonderlijk te benoemen. Je kunt gewoon ranges gebruiken. Bijvoorbeeld:
Range("C5:C9").ClearContents

Verder klinkt het eerder als een issue dat het scherm niet goed geupdate wordt als het lijkt alsof cellen geselecteerd blijven. Vaak kan een restart van Excel dat al oplossen. Mocht het blijven terugkomen kan je deze suggesties nog eens proberen:
http://stackoverflow.com/...creen-update-in-excel-vba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 08:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Interceptor101 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:51:
Beste mensen,

Voor mijn dochter heb ik een excel bestandje gemaakt om de koolhydraten uit te rekenen.
Het is voor een 13-jarige lastig; een toetje is 17,3 KH per 100 gram en het toetje zelf is 175 gram...... En dan de rest van het voedsel er nog bij.
Zij heeft diabetes type 1 en moet dus de totale waarde op haar pompje invullen.

Lijkt mij overbodig om te zeggen dat dit serieus moet gebeuren.
Ik ben echter bang, dat zij vergeet om hem goed leeg te maken; vooral onderaan, de "bekende waarde" kan nog iets staan. Als zij dan in de morgen haar ontbijt in moet vullen in de bovenste kolommen, kan daar nog een waarde staan.

Om dat te voorkomen, wil ik graag dat de cellen waarin zij alles in moet vullen, rood worden als de totale waarde niet "0,0" is.
Dat kan ik wel met de cel zelf, maar verwijzen naar een andere cel kan ik niet.

Zie een screenshot van de excel hier onder; cel N5 moet nul zijn en zo niet, dan moeten de cellen in kolom C van kleur veranderen.

Kan iemand hier een tip over geven hoe dat moet?
Alvast mijn hartelijke dank!

https://www.dropbox.com/s...t_07-05-17_12_36.png?dl=0
(Sorry, de [/img...... enz. werkt niet meer bij dropbox merkte ik)
Licht oftopic, maar waarom ben je zelf het wiel opnieuw aan het uitvinden ?
Ik (ook diabetes, type2 gelukkig) gebruik bv https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/ dat geeft ook precies het aantal khd aan. heeft ook een app om het op je telefoon bij te houden. Maar er zijn er vast meerde
Je kunt er zelf complete menu's invoeren, als je bv vaak hetzelfde eet.
En het is meteen een goede geschiedenis van wat je wanneer eet. Iets waar je praktijkondersteuner blij mee gaat zijn als je waardes gaat vergelijken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
@Atanamir
De formattering is hoe een cel eruit ziet nietwaar? Dat hoeft niet namelijk.
Afijn, ik heb een screenshot gemaakt van hoe het eruit ziet:
https://www.dropbox.com/s/mnpvdeg4sig0z01/Ins.png?dl=0

@heuveltje
Nou, dat heb ik toen wel gezocht, maar niet gevonden.
Er zijn apps die wel de totalen uitrekenen en/of aangeven dat een broodje 15 Kh is, maar iets waar je in kan geven dat je toetje 17,3 kh is en 175 gram weegt, zodat hij voor jou uitrekent hoeveel dat totaal is........nee hoor.

En wat te denken van een pizza; 80 kh per 420 gram en ze eet 335 gram; kan dat in die app?
Voor wat ik weet zijn die er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 08:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Interceptor101 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:34:
@Atanamir
De formattering is hoe een cel eruit ziet nietwaar? Dat hoeft niet namelijk.
Afijn, ik heb een screenshot gemaakt van hoe het eruit ziet:
https://www.dropbox.com/s/mnpvdeg4sig0z01/Ins.png?dl=0

@heuveltje
Nou, dat heb ik toen wel gezocht, maar niet gevonden.
Er zijn apps die wel de totalen uitrekenen en/of aangeven dat een broodje 15 Kh is, maar iets waar je in kan geven dat je toetje 17,3 kh is en 175 gram weegt, zodat hij voor jou uitrekent hoeveel dat totaal is........nee hoor.

En wat te denken van een pizza; 80 kh per 420 gram en ze eet 335 gram; kan dat in die app?
Voor wat ik weet zijn die er niet.
De app zelf ken ik niet (windows phone :P) Maar ja de website kan dat. dus ik neem aan van wel

Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/Ooefn0.jpg

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Maar ook een vrij veld? Want als je daarop een pizza invoert, komt die meestal niet overeen met wat op de doos staat en je eet hem ook niet helemaal.

Afijn, maakt niet uit; ik had de excel destijds gemaakt ook als berekenbaar voor de hoeveelheid insuline (eigenlijk de boluswizzard op een pompje) en kon zij direct zien hoeveel insuline zij moest spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 11:26
Dat ziet er inderdaad vreemd uit. Er zit nergens in je spreadsheet voor zover ik zie een blauwe omlijning, dus geen idee waar deze vandaan komt. De cellen met de vierkantjes zijn inderdaad geselecteerd. Ik neem aan dat zodra je een andere cel aanklikt, dat deze vierkantjes weer verdwijnen?

En je macro doet niets anders dan het leegmaken?

En als je dus de cel opmaak 1x weer goed zet veranderen deze weer terug in de situatie van de screenshot na het draaien van de macro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Om alles weg te krijgen, moet ik er vlak naast klikken bij al die cellen die dit vertonen.
Alles leeg en ik klik op de button, krijg ik ook deze lijnen weer.

Goed gezet; zelfde verhaal.
De macro doet niets anders; alles wat ik ingevoerd heb staat hier boven, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
probeer eens deze 2 toe te voegen aan het eind
ActiveWindow.SmallScroll down:=1
ActiveWindow.SmallScroll up:=1
Komt uit het linkje van Atanamir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
@pacificocean

Huh, verdomd, dat werkt!!

Super, heel hartelijk bedankt allemaal!!
Pagina: 1