Toon posts:

Malware download uit App store via link op webpagina?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De situatie:
Mijn vrouw zat vanochtend op haar iPad informatie te zoeken op het internet. Er verscheen een popup die aangaf dat er 2 virussen in haar iPad zouden zitten. Ze moest ter oplossing daarvan snel op een link klikken en daarna de app starten die via de link gedownload zou worden.

Aangezien ik dit hier post is al wel duidelijk dat mijn vrouw dit gedaan heeft. Niet slim en daarna besefte ze ook direct dat ze dat niet had moeten doen. Helaas net te laat.

Nu wordt mij gevraagd dit op te lossen, lastig hierbij is dat ik geen Apple kenner ben. Ik ben van de PC en mijn vrouw is hier de Apple gebruiker.

Het betreft een iPad mini 4 met iOS 10.2.1. Apparaat is niet geroot.

Mijn vrouw weet helaas niet meer welke pagina de popup gaf. Ze was ideeën aan het opdoen en is overal en nergens geweest.
Volgens de App store zou de download die vanochtend gedaan is de app Free VPN - Onavo protect zijn. Dat het dan uit de App store komt is enigszins een meevaller. Het zegt echter ook niet alles en er zou eventueel meer kunnen zijn.

Bij zoeken op internet kom ik eigenlijk niet verder dan: Wanneer je apparaat niet geroot is kan malware eigenlijk niet geïnstalleerd worden en daarom zijn er ook geen zinvolle malware scanners voor de iPad.
Dat klinkt hoopvol. Maar ik blijf zitten met het gevoel dat een waarschijnlijk kwaadwillende niet de moeite neemt je een app te laten downloaden en starten wanneer hij of zij daar vervolgens niets aan heeft.

Wat voor mijn gevoel nog een beetje helpt staat hier: www.quora.com/How-can-I-c...ses-or-malware-on-my-iPad. Kort gezegd: Red je data, naar fabrieksinstellingen, gegevens terugzetten en eventueel bij Apple’s Genius Bar navragen of zij iets onbekends vinden op je systeem.

Mijn vragen:
1) De meest voor de hand liggende. Denken jullie dat er nu een probleem (Malware) in die iPad zit of valt het mee?
2) Is er een zinvol anti virus/malware app/programma om de iPad mee na te kijken?
3) Mijn vrouw heeft ook een iPhone op dezelfde Apple-ID. Kan deze nu eventueel ook besmet zijn i.v.m. app synchronisatie? Mijn vrouw heeft net gekeken en de app is daar nu niet terug te vinden (maar ze heeft hem nu ook van de iPad al verwijderd, dus mogelijk ook al weer weg gesynchroniseerd). Ze heeft de app op de iPhone in ieder geval niet opgestart.
4) Wanneer ik de acties 'red je data, naar fabrieksinstellingen, gegevens terugzetten en bij Apple’s Genius Bar navragen of zij iets onbekends vinden op je systeem' doe. Ben ik dan inderdaad van eventuele malware troep af?
5) De iCloud van mijn vrouw is te klein om alle data op te zetten. Kan het kwaad om de iPad en iPhone nu aan te sluiten op mijn Windows (eventueel Linux) PC om foto's over te zetten? Ik zag bij zoeken op internet dat er ook een trojan is geweest die juist misbruik maakte van het aansluiten op een PC, zodoende.