Server voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Mijn HP N40L heeft het regelmatig vrij druk en ook de harde schijven beginnen aan hun einde te lopen. Ik kan uiteraard de nieuwste HP microserver kopen, maar wil graag eens kijken naar zelfbouw.

Gezien de N40L op dit moment al alles kan draaien wat ik wil en ik niet echt grote wensen heb, lijkt me dat elke huidige processor voldoende is.

Qua OS wil ik FreeNAS of Ubuntu gaan gebruiken. Wat betreft opslag gebruik ik nu zo'n 3,5TB en met de onderstaande configuratie icm RAID5 heb ik 6 beschikbaar, dus dat zou voorlopig voldoende zijn.
De behuizing wil ik graag klein houden, sowieso lengte en breedte onder de 30cm.
Restonderdelen heb ik niet echt, behalve evenueel een 500GB SSD (voor het geval ik voor Ubuntu kies) en een 8 jaar oude 500W Thermaltake voeding. Maar van die laatste vraag ik me af of het de moeite is, al scheelt het wel weer €60.

Wat betreft budget: tot €600, maar minder is altijd goed.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,60€ 59,60
1MSI H110I Pro€ 75,50€ 75,50
3Toshiba P300 (Bulk), 3TB€ 85,75€ 257,25
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Crucial CT8G4DFS8213€ 51,95€ 51,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een 8 jaar oude voeding zou ik zelf zeker niet meer inzetten. RAID5 zou ik zelf ook niet meer gebruiken. Zeker niet gezien de "performance" die je ervoor terugkrijgt. Heb je de redundantie nodig om een disk failure op te vangen of is de data die je wilt opslaan "vervangbaar"? Als je data belangrijk is, hoe zorg je dan voor je backups? Dat doe je nu ook, hoop ik?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
redfoxert schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:56:
Een 8 jaar oude voeding zou ik zelf zeker niet meer inzetten. RAID5 zou ik zelf ook niet meer gebruiken. Zeker niet gezien de "performance" die je ervoor terugkrijgt. Heb je de redundantie nodig om een disk failure op te vangen of is de data die je wilt opslaan "vervangbaar"? Als je data belangrijk is, hoe zorg je dan voor je backups? Dat doe je nu ook, hoop ik?
Ik zou RAID gebruiken voor redundantie inderdaad. Voor performance is het niet nodig. De meeste data is vervangbaar en de onvervangbare data (persoonlijke foto's/films en documenten) backup ik nu ook al. En dat wil ik in de nieuwe situatie zelfs nog verbeteren (door gebruik te gaan maken van een echte backup service).

edit:
Wellicht nog relevant:
- zwaarste nieuwe taak zou Plex + transcoderen zijn (optioneel)
- meeste computers benaderen de data over Wifi
- TV en mediaspeler zijn bekabeld aangesloten en ik gebruik max. full HD en niet in 3D

[ Voor 12% gewijzigd door celshof op 07-05-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Is er een reden dat je niet de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed kiest? Die is een stukje sneller, heeft hyperthreading en kost bijna evenveel. Voor transcoderen komen die extra threads wel van pas. Kaby Lake (G4560) ondersteunt ook hardwarematige HEVC Main10 ondersteuning, Skylake (G4400) doet alleen HEVC Main (en Main10 hybride met de GPU maar dit kost meer vermogen). Je streamt nu geen 4K, maar zo'n server moet toch een tijd meegaan en mogelijk ga je voor FHD content ook over naar HEVC aangezien dit minder diskruimte vereist. Gebruik je Plex alleen met software transcoding dan doet er niet zo toe maar zijn de extra threads wel heel nuttig (weet niet of hardware transcoding ondertussen al beschikbaar is voor gebruikers zonder Plex Pass, dit soort praktijken doet mij in elk geval niet overstappen naar een betalend account, dan houd ik het bij Emby waar dit al lang standaard in zit).

Nadeel van de G4560 is dat je met dat moederbord (alle moederborden met H110/B150/H170/Z170 chipset) een nieuwere BIOS versie nodig hebt, en hoogstwaarschijnlijk moet je die update zelf doen. Zonder die update start het moederbord niet op met een Kaby Lake CPU, dus daarvoor heb je dan toch een Skylake nodig. Hier is wel een topic waarbij een Skylake Celeron gedeeld wordt voor dit soort situaties: Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU. Ik vind het verschil tussen de G4400 en G4560 het wel waard om die moeite te doen.

Ik zou ook wel sowieso een ander moederbord overwegen omwille van de Realtek netwerkcontroller in de MSI H110I Pro, zeker in combinatie met FreeNAS geeft dat waarschijnlijk problemen. Deze pricewatch: ASRock H110M-ITX biedt bijna dezelfde aansluitingen maar dan met Intel NIC. Om een BIOS update te vermijden met de G4560 zou je deze pricewatch: Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI kunnen nemen, maar de meerprijs daarvan doet het verschil met een Core i3 wel teniet.

Wat voor RAID bedoel je trouwens, hardware of software? De SATA poorten van de H110 chipset ondersteunen geen hardware RAID, dus je moet dan software RAID gebruiken, wat ik ook zou aanraden. Aangezien je nu al een server hebt veronderstel ik dat je wel wat kent van ZFS en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
MacPoedel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:56:
1) Is er een reden dat je niet de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed kiest?

2) Ik zou ook wel sowieso een ander moederbord overwegen omwille van de Realtek netwerkcontroller in de MSI H110I Pro, zeker in combinatie met FreeNAS geeft dat waarschijnlijk problemen.

3) Wat voor RAID bedoel je trouwens, hardware of software?
1) Nee. G4560 staat nu in mijn lijstje en ik hoef niet morgen een nieuwe server, dus zo'n BIOS update komt ook wel goed.

2) Ik had nog niet nagedacht over de netwerkcontroller. Gezien dat andere moederbord prima voldoet aan mijn eisen, zet ik die ook in mijn lijst.

3) Software inderdaad. En ik ken inderdaad al wel iets van ZFS en wat ik niet weet lees ik er nog wel bij.

Thanks!

edit: Maar zou ik wel voor RAID(Z) moeten gaan? Het is geen drama als ik de onvervangbare data vanaf een (online) backup moet halen en dat dit wel een x-aantal uur duurt.

[ Voor 9% gewijzigd door celshof op 07-05-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
MacPoedel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:56:
Nadeel van de G4560 is dat je met dat moederbord (alle moederborden met H110/B150/H170/Z170 chipset) een nieuwere BIOS versie nodig hebt, en hoogstwaarschijnlijk moet je die update zelf doen. Zonder die update start het moederbord niet op met een Kaby Lake CPU, dus daarvoor heb je dan toch een Skylake nodig. Hier is wel een topic waarbij een Skylake Celeron gedeeld wordt voor dit soort situaties: Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU. Ik vind het verschil tussen de G4400 en G4560 het wel waard om die moeite te doen.
Even een update: het moederbord en processor werken out of the box. Beide keuzes obv jouw advies.
Pagina: 1