Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Volotactus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:12
Goedenavond mede-tweakers,

Als vanaf het begin dat ik dit moederbord gebruikt (augustus 2016) heb ik problemen met de usb aansluitingen.

Tijdens het opstarten inclusief BIOS/UEFI werkt alles prima (muis, toetsenbord, usb-sticks, enz.), maar zodra Windows opgestart is en net voordat het inlogscherm of desktop zichtbaar wordt gaat de verlichting op mijn toetsenbord uit en wordt geen enkel usb apparaat nog herkend.
Na 2 a 5min wachten krijg je het welbekende deuntje en worden de usb apparaten 1 voor 1 herkend.

Dit gebeurt overigens niet altijd, soms gaat het enkele dagen goed en soms zit je dagen achter elkaar te wachten totdat ik in kan loggen. Tijdens een reboot komt het wel bijna voor. Het lijkt ergens fout te gaan met de overschakeling tussen de BIOS/UEFI

Wat ik al geprobeerd heb zonder resultaat:
- Herinstallatie Windows -> bij de eerste reboot meteen problemen
- Ander toetsenbord/muis -> geen effect
- Uitzetten Fastboot in de BIOS/UEFI -> geen effect
- EHCI en XHCI hand off opties veranderen in de BIOS/UEFI -> geen effect

Na de zoveelste herinstallatie ben ik het ondertussen wel beu. Wie heeft hier de gouden tip?

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 187,73€ 187,73
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1WD Caviar Green WD10EARX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD3200AAKS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 61,50€ 61,50
1Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart€ 399,-€ 399,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out€ 169,-€ 169,-
1Logitech Wireless Marathon Mouse M705€ 35,-€ 35,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 65,50€ 65,50
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,23

Alle reacties

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 21:23

Genius-General

Expect the Unexpected

• Volotactus
Dat was ik idd vergeten te melden. Alle drivers zijn up-to-date.
Daarnaast zijn er voor Windows 10 geen drivers beschikbaar via de gigabyte site ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Dan zoek uit welke usb hardware(chip) in je moederbord zit, en of je een losse driver kunt vinden bij de maker van de chip.

Google ook op je moederbord model+windows 10 of windows 10 drivers, dan zie je of er driver te vinden zijn.

• Volotactus
Heb voor alle onderdelen de nieuwste drivers direct via de desbetreffende fabrikant gedownload (intel, realtek,....). Moederbord fabrikanten staan nu niet echt bekend dat ze de drivers up-to-date hebben op hun eigen pagina.

Een google zoektocht op moederbord en windows 10 levert helaas niks op. Kom alleen op de gigabyte site, vage websites met driver update tools en dit topic uit helaas.

Verwijderd

Bios up to date? Laatste versie geïnstalleerd? (F8 zou ik nemen)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2017 11:05 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:03:
Bios up to date? Laatste versie geïnstalleerd? (F8 zou ik nemen)
En anders als de TS wel al die tijd op het laatste bios heeft gedraaid, eens de bios versie downgraden. Nieuwe versies kunnen ook bugs introduceren.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35
Volotactus schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:37:

Tijdens het opstarten inclusief BIOS/UEFI werkt alles prima (muis, toetsenbord, usb-sticks, enz.), maar zodra Windows opgestart is en net voordat het inlogscherm of desktop zichtbaar wordt gaat de verlichting op mijn toetsenbord uit en wordt geen enkel usb apparaat nog herkend.
Na 2 a 5min wachten krijg je het welbekende deuntje en worden de usb apparaten 1 voor 1 herkend.
Met alleen toetsenbord en muis (op usb2) heb je het probleem ook?
wat is dat 'enz' btw?

gebruik je een powered usb hub?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Volotactus
Draai idd de laatste bios (F8). Straks een een oudere versie proberen.

De enz zijn: printer, scherm (ingebouwde USB hub), Arduino, headset. Maar ook als deze niet zijn aangesloten doen de problemen zich voor.
Muis en toetsenbord zijn aangesloten via usb2.0. Maar omdat geen enkel usb apparaat werkt lijkt me niet dat daar het probleem zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Volotactus op 07-05-2017 11:36 ]

• Volotactus
Heb weer het een en ander geprobeerd en ontdekt:

1) Bios gedowngrade naar F7 en geupdate naar F9b (beta versie). Problemen blijven hetzelfde. Daarnaast kan ik nu ook niet meer kiezen voor Windows Boot Manager bij de start volgorde. Alleen de losse sdd's en hdd's. Dit is opzich geen probleem maar toch vreemd.
2) Heb nogmaals Windows 10 opnieuw geinstalleerd, inclusief alle nieuwste drivers (via Windows update en Gigabyte tool).
3) Wanneer ik mijn muis aansluit via het toetsenbord werkt deze wel, maar het toetsenbord niet.
4) Wanneer de pc uitgezet wordt via een externe schakelaar werkt het 90% van de tijd goed. Maar als de spanning op de pc blijft staan werkt het toetsenbord helemaal niet. Zowel in de BIOS als in Windows niet (de muis via het toetsenbord wel). De enige oplossing is opnieuw aansluiten.
5) Het probleem lijkt zich nu alleen voor te doen bij de usb2.0 poorten.
6) Kan niet vanuit Windows via meteen naar de UEFI opstarten via "shift+Restart". Wanneer het toetsenbord dus niet werkt is er geen mogelijkheid om in de BIOS te komen.
7) Heb nu 2 toetsenbord aangesloten (extra simpel Dell toetsenbord) en nu blijven beide toetsenborden gewoon werken (alleen op usb3.0).

Gedeeltelijk offtopic:
Het systeem icoon van "Netwerk" is niet meer zichtbaar na enkele reboots rechtsonderin. Wanneer ik deze wil aanzetten via de instellingen verdwijnt ook het "Volume" icoontje, wanneer de optie wordt aan of uit gezet. Veroorzaakt door scaling |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Volotactus op 07-05-2017 16:50 ]

• Volotactus
Nog een update:

Heb afgelopen week een nieuwe toetsenbord gekocht (Corsair K95 RGB Platinum). Dit leek in eerste instantie te werken. Maar na enkele reboots gaf deze weer hetzelfde probleem.

Ga denk ik maar een nieuwe moederbord, cpu en ram kopen.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Volotactus schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:51:
Nog een update:

Heb afgelopen week een nieuwe toetsenbord gekocht (Corsair K95 RGB Platinum). Dit leek in eerste instantie te werken. Maar na enkele reboots gaf deze weer hetzelfde probleem.

Ga denk ik maar een nieuwe moederbord, cpu en ram kopen.
Waarom zou je überhaupt een nieuw moederbord , cpu en ram kopen? Cpu en ram lijkt me helemaal overbodig om dat nieuw te kopen en het is een behoorlijke tast in de buidel circa €400/€500. Ik zou maar eens beginnen met contact op te nemen met de desbetreffende leverancier waar je het moederbord hebt aangeschaft of direct met Gigabyte en dan aangeven wat voor problemen je hebt en dat je dat al sinds het begin ervaart zoals je zelf zegt. En dan garantie gaan claimen en dan krijg je zeer waarschijnlijk van hun mits geen schade/socket schade een nieuw moederbord als het moederbord nog beschikbaar is en anders een opvolger.

Edit: Heb je de stock cooler nog? Nu zul je denken rare vraag maar ik heb op mijn werk hele vage rare problemen op destkops met de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 gezien. Dit varieerde van BSOD'S tot opstart problemen etc. Na lang zoeken en testen bleek de oorzaak de backplate te zijn die achter het moederord wordt geplaatst. Het blijkt dat er dan metaal op metaal komt, wat dus voor hele rare en vage problemen kan zorgen. Als je daar viches /filters op doet die je ook bij de cpu socket moest plaatsen zoals in dit filmpje: YouTube: GELID Tranquillo Rev3 Install Guide voorkom je dat je metaal tegen metaal krijgt wat dus voor problemen kan zorgen.

[ Voor 30% gewijzigd door McFastFood op 14-05-2017 19:06 ]

• Volotactus
Het moederbord zelf lijkt me nog in orde. Want zodra de drivers goed geladen zijn werkt alles prima en stabiel. Alleen het laden van de driver duurt soms gewoon 10 minuten. Heb momenteel de Windows 7 drivers via een omweg geinstalleerd, even kijken of dit beter werkt.
Maar ga idd wel even contact opnemen met Gigabyte zelf.

Okee, dat is nog wel een goede tip om te proberen. Even zoeken of ik nog ergens die stock koeler kan vinden. Zo uit mijn hoofd zaten er nog wel afstandhoudertjes tussen de backplate en het moederbord, maar ga dit controleren.

• McFastFood
Volotactus schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:54:
Het moederbord zelf lijkt me nog in orde. Want zodra de drivers goed geladen zijn werkt alles prima en stabiel. Alleen het laden van de driver duurt soms gewoon 10 minuten. Heb momenteel de Windows 7 drivers via een omweg geinstalleerd, even kijken of dit beter werkt.
Maar ga idd wel even contact opnemen met Gigabyte zelf.

Okee, dat is nog wel een goede tip om te proberen. Even zoeken of ik nog ergens die stock koeler kan vinden. Zo uit mijn hoofd zaten er nog wel afstandhoudertjes tussen de backplate en het moederbord, maar ga dit controleren.
Dat het uiteindelijk werkt hoeft niet per definitie direct te betekenen dat er niets mis mee is. Probeer het even inderdaad met een stock koeler. Haal het moederbord voor de zekerheid ook even uit de kast en kijk of je dan nog problemen hebt. Probeer desnoods voor de test een andere Windows versie zoals bijv. Windows 7. Als je dan nog problemen ervaart heb je voorderest alles uitgesloten en zou ik garantie gaan claimen bij de desbetreffende leverancier / Gigabyte en aangeven wat je allemaal hebt gedaan en je conclusie vermelden.

• Volotactus
Heb vandaag de pc met de stock koeler geprobeerd. Dit ging goed. Daarna de Gelid er weer op gezet met een stukje papier tussen het moederbord en de backplate, dit werkte ook prima.

Alles weer ingebouwd en aangesloten.... Ja hoor weer hetzelfde probleem. Alle usb apparaten eruit behalve muis en toetsenbord, geen probleem. Printer aangesloten, probleem!

De oorzaak lijkt nu dus de printer. Deze laat ik er voorlopig maar even uit en hopelijk zijn dan ook de problemen weg. Wel raar dat dat eerst niet de oplossing was, misschien een combinatie van factoren

• McFastFood
Volotactus schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:34:
Heb vandaag de pc met de stock koeler geprobeerd. Dit ging goed. Daarna de Gelid er weer op gezet met een stukje papier tussen het moederbord en de backplate, dit werkte ook prima.

Alles weer ingebouwd en aangesloten.... Ja hoor weer hetzelfde probleem. Alle usb apparaten eruit behalve muis en toetsenbord, geen probleem. Printer aangesloten, probleem!

De oorzaak lijkt nu dus de printer. Deze laat ik er voorlopig maar even uit en hopelijk zijn dan ook de problemen weg. Wel raar dat dat eerst niet de oplossing was, misschien een combinatie van factoren
Kijk, het 'probleem' hoeft niet altijd aan de pc zelf te liggen :9 maar mooi dat je nu achter de 'boosdoener' bent gekomen en hopelijk zijn je problemen nu opgelost. Test voor de zekerheid of de printer op een andere pc/laptop ook problemen geeft. Als dat zo is kun je mits je er nog garantie op hebt, garantie claimen op de printer.
Pagina: 1