Vervanging interne hardeschijf - laptop Asus N551JK-CN130H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 651015

Topicstarter
Ik zoek een?

Op dit moment heb ik in mijn laptop ( Asus N551JK-CN130H) een harde schijf met 5400 rotatie snelheid. Deze hardeschijf loopt continue op 100%, daarom zou ik deze harde schijf willen vervangen met een van 7200+ rotatie snelheid.
Daarnaast moet de Hardeschijf minimaal 500+ GB hebben (SSD wordt dan te duur en is daarom ook geen optie, ik geloof dat er namelijk maar 1 slot voor SSD/HDD in mijn laptop zit).

Specificaties van mijn laptop : https://tweakers.net/pric...1jk-cn130h/specificaties/

Wat is je budget?
150-220 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifiek merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor mijn studie waar ik programma's als Microsoft Visual studio 2017(Met mijn huidige harde schijf is dit haast niet te draaien).
Daarnaast gebruik ik mijn laptop ook voor gamen, spellen als GTAV, Battlefield.

Ik heb een rijtje van de volgende harde schijven gemaakt, ik vroeg me af passen deze überhaupt in mijn laptop en wat is de beste keuze als ik hem voor minimaal 2 jaar wil behouden.
- 10k rotatie - 900mb opslag : https://tweakers.net/pric...g3hs-900gb/specificaties/
- 10k rotatie - 900mb opslag : https://tweakers.net/pric...90/ibm-00na616-900gb.html
- 7.2k rotatie - 750mb opslag : https://tweakers.net/pric...b-s-wd7500bpkx-750gb.html
- 7.2k rotatie - 1tb opslag : https://tweakers.net/pric...ata-25-inch-g3hs-1tb.html

*Ik vroeg mij ook af of ik misschien mijn CD-Drive eruit kon halen waardoor ik eventueel wel nog plaats zou hebben voor een SDD en HDD.

Beste antwoord (via Anoniem: 651015 op 07-05-2017 13:16)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:51
Je laatste vraag is wel degelijk mogelijk, je kunt de DVD drive er uit halen en een HDD caddy plaatsen, ik zou dan je HDD in die caddy plaatsen en een SSD waar je HDD nu zit.

Zoals al gezegd, een andere HDD zal heel weinig verschil maken.

Maar ik begrijp ook niet waarom jij zegt dat een SSD van 500GB geen optie is, je geeft €150-220 aan als budget en er zijn verschillende degelijke 500GB SSD's vanaf €150 te krijgen.

Je laptop heeft nog zelfs een mSATA aansluiting waar je een SSD op zou kunnen aansluiten, maar alleen van halve lengte en je moet er de onderkant van de laptop helemaal voor demonteren. Maar er worden al een tijd geen nieuwe mSATA SSD's uitgebracht en die met halve lengte dienden eigenlijk vooral als cache voor harde schijven (8-32GB groot) dus ik zou het niet echt aanraden. Ik vond wel deze van 128GB pricewatch: Transcend TS128GMSM360 128GB maar die is dan voor die grootte duur en voor een SSD echt niet snel. Ik vermeld het maar omdat het vaak een elegante oplossing kan zijn maar door die beperking tot halve lengte hier niet echt van toepassing.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dat gaat echt geen zak uitmaken. De snelheidsproblemen zitten hem niet in de rotatiesnelheid maar in de zoektijd van versnipperde blocks. Daar kan een snellere schijf weinig aan verbeteren. Op z'n best merk je de eerste paar uur wat van de verminderde fragmentatie, maar zelfs bij 0% fragmentatie ga je weinig snelheidswinst boeken. Tenzij je naar een SSD gaat is de impact van een HDD upgrade minimaal.

Je beste optie is een SSD nemen. Stel dat je echt perse honderden GB's aan data mee moet slepen die echt niet op een NAS, USB stick of externe schijf kan, dan is een grote SSD of anders een HDD op de plek van je ODD de volgende stap.

[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 06-05-2017 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de schijf veel op 100% zit, kan dat ook betekenen dat er softwarematig ook iets niet klopt.
Daarnaast kan fragmentatie ook een rol spelen.

Met een hogere rotatie snelheid los je niets op.

Ik zou windows er eens helemaal opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de input, windows fresh erop zetten zal ik nog eens proberen.
Verder zal ik toch nog eens kijken naar wat er allemaal voor SSD's beschikbaar zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:51
Je laatste vraag is wel degelijk mogelijk, je kunt de DVD drive er uit halen en een HDD caddy plaatsen, ik zou dan je HDD in die caddy plaatsen en een SSD waar je HDD nu zit.

Zoals al gezegd, een andere HDD zal heel weinig verschil maken.

Maar ik begrijp ook niet waarom jij zegt dat een SSD van 500GB geen optie is, je geeft €150-220 aan als budget en er zijn verschillende degelijke 500GB SSD's vanaf €150 te krijgen.

Je laptop heeft nog zelfs een mSATA aansluiting waar je een SSD op zou kunnen aansluiten, maar alleen van halve lengte en je moet er de onderkant van de laptop helemaal voor demonteren. Maar er worden al een tijd geen nieuwe mSATA SSD's uitgebracht en die met halve lengte dienden eigenlijk vooral als cache voor harde schijven (8-32GB groot) dus ik zou het niet echt aanraden. Ik vond wel deze van 128GB pricewatch: Transcend TS128GMSM360 128GB maar die is dan voor die grootte duur en voor een SSD echt niet snel. Ik vermeld het maar omdat het vaak een elegante oplossing kan zijn maar door die beperking tot halve lengte hier niet echt van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Die gaan sowieso niet passen, dit zijn server schijven. Hebben een SAS (ipv SATA) interface, zijn lawaaiig, verbruiken veel stroom en zijn waarschijnlijk 12.5mm hoog waardoor ze niet eens in je hdd bay passen (normale laptop schijven zijn 9.5mm of tegenwoordig soms 7mm hoog). Als je veel opslag nodig bent zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar SSHD's (schijven met kleine ssd cache ingebouwd), maar anders zou ik zeker een normale SSD aanraden voor je systeem. Is echt een hele goede upgrade als je deze nog wat langer wilt blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MacPoedel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:00:
Bedankt voor je antwoord en dit kwam omdat ik nog in mijn hoofd had dat SSD's nog een stuk duurder waren. Maar heb sinds gister nog eens rond gekeken en ik kwam inderdaad een aantal tegen van 500GB rond die prijs klassen.
Had nu deze gevonden :
https://tweakers.net/pric...amsung-850-evo-500gb.html
https://tweakers.net/pric...2-komma-5-inch-500gb.html

En dan ga ik nu nog even verder googlen voor zo'n HDD-Caddy :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Vergeet ook de MX300 niet: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
Pagina: 1