Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nindoooo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen week wat geprobeerd met OC'en van mijn i5-4670K. Ik ben niet hoger gekomen dan stabiel op 4,2 Ghz. Ik merkte dat het systeem alsnog niet helemaal lekker liep, omdat ik af en toe wat freezes kreeg. Ik heb mijn bios daarom weer gereset naar default settings, om zo een andere keer verder te gaan.

Echter toen ik mijn PC 's avonds probeerde op te starten kreeg ik geen beeld. Ik heb toen mijn videokaart eruit gehaald en het beeldscherm op de hdmi van het mobo geprobeerd, zonder succes. Ik heb toen een van mijn RAM setjes eruit gehaald, dit werkte wel. Helaas had ik geen tijd om verder te zoeken, dus de dag erna wou ik hem wederom op starten maar toen waren er steeds bootloops, hij ging heel even aan en dan startte de pc zichzelf weer opnieuw op.

Ik heb het internet nog wat afgezocht wat het mogelijk kan zijn. Ik zag dat het misschien het geheugen of de voeding kon zijn. Hoe kan ik testen wat het probleem is of hebben jullie nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Onderdelen:

Videokaart: Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD7870 jokerCard XT 2GB HDMI/DP (Aftermarket koeler gelid solutions)
Geheugen: Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3, Rev. B
en afgelopen week deze erbij geprikt Crucial 2x4GB, DDR3, 1600MHz, CL9, Ballistix Sport
Moederbord: Gigabyte Z87X-D3H
CPU Cooler: BeQuiet Dark Rock 3
CPU: Intel Haswell Core i5 4670K 3.40GHz 6MB Box
Voeding: Seasonic Voeding S12II-620 620W
Behuizing: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Huidige Temps Aida64
CPU package komt niet hoger dan 52 met full load en koeler op 100%
GPU komt niet hoger dan 56 met full load (PC begint wel te haperen) Ik heb deze ook geprobeerd te overclocken met succes, echter draait deze nu weer stock.

Temps zijn niet hoger geweest dan toegestaan (CPU niet boven de 90 en GPU niet boven de 70) tijdens de overclock

Met voorbaat dank!

[ Voor 28% gewijzigd door Nindoooo op 06-05-2017 18:50 ]

Alle reacties

Verwijderd

Wat is het merk en type van moederbord, voeding, geheugen, cpu koeler, videokaart en behuizing?

Wat zijn/waren de temperaturen voor, tijdens en na de OC?

• Nindoooo
Verwijderd schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:11:
Wat is het merk en type van moederbord, voeding, geheugen, cpu koeler, videokaart en behuizing?

Wat zijn/waren de temperaturen voor, tijdens en na de OC?
Ik heb het toegevoegd!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3, Rev. B
en afgelopen week deze erbij geprikt Crucial 2x4GB, DDR3, 1600MHz, CL9, Ballistix Sport
Ik zou dan eerst kijken met het ene of het andere setje (niet beide tegelijk / door elkaar) om te kijken of het systeem dan wel stabiel is. Kan zijn dat die 2 verschillende sets door elkaar het probleem is voor stabiliteit (en bij geheugen komt meer kijken dan alleen het aantal Mhz of CL gelijk).

• Nindoooo
Nemesizz schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:04:
[...]

Ik zou dan eerst kijken met het ene of het andere setje (niet beide tegelijk / door elkaar) om te kijken of het systeem dan wel stabiel is. Kan zijn dat die 2 verschillende sets door elkaar het probleem is voor stabiliteit (en bij geheugen komt meer kijken dan alleen het aantal Mhz of CL gelijk).
Ik heb nu mijn 1ste setje er in zitten die het altijd gedaan heeft, hij lijkt nu inderdaad stabiel te zijn. Ik heb geprobeerde dezelfde te kopen, maar deze zijn niet meer te koop. Ik heb daarom een setje proberen te kopen die er zo dicht mogelijk in de buurt zit.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Niet beide zijn 999-24 zo snel als ik kan vinden, gebruik je xms?
Dat is mogelijk het probleem ,999-24 tegen 999-27.
Gebruik de timings van Corsair of stel ze handmatig in ;)
Ballistic

[ Voor 17% gewijzigd door evilweed op 06-05-2017 20:43 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Nindoooo schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:27:
[...]

Ik heb nu mijn 1ste setje er in zitten die het altijd gedaan heeft, hij lijkt nu inderdaad stabiel te zijn. Ik heb geprobeerde dezelfde te kopen, maar deze zijn niet meer te koop. Ik heb daarom een setje proberen te kopen die er zo dicht mogelijk in de buurt zit.
Het grote probleem wat je soms hebt met geheugen uitbreiden (ipv vervangen) is dat dingen zoals Mhz en CL, misschien zelfs timing gelijk zijn, maar de opbouw van de module anders is (ander soort geheugen chipjes, single rank, double rank, quad rank enz). Die verschillende opbouw is vaak de grootste oorzaak van geheugen problemen, en helaas zijn erg veel fabrikanten vaag met de specificaties op hun site (heel veel hebben er niet meer staan dan het aantal GB, Mhz, misschien nog voltage). Dat laatste (groot gebrek aan duidelijke informatie op de site van de fabrikant) werd pijnlijk duidelijk met geheugen uitzoeken voor een AMD Ryzen (uitvogelen of iets single of dual rank was).

Misschien een optie om de Corsair te verkopen en nog een zelfde setje van de Crucial te kopen? (die schijnbaar nog wel te krijgen is) heb je 4 gelijke modules.

• Nindoooo
Bedankt voor de reactie, ik heb nu echter alleen het oorspronkelijke setje erop zitten en krijg wederom geen beeld en bootloops.

Dus ik denk dat het probleem niet bij het geheugen ligt.....

• Nindoooo
Ik heb de videokaart koeler weer op de pcb van de videokaart gedaan. Bij het opstarten beginnen de fans heel even te draaien en daarna stoppen ze terwijl het systeem nog even doorgaat en dan zichzelf ook afsluit

• Nindoooo
Na de 8ste x opstarten, doet hij t opeens wel, videokaart presteert hetzelfde als voor alle ellende
Pagina: 1