Toon posts:

Hoevaak een Full backup maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eindelijk uit met het maken van back-ups. Ik wil 2 incremental back-ups maken per dag met een retentie van 1 jaar. De back-up bestanden op de onsite NAS worden dan geupload naar een off-site NAS en naar de Cloud. Dan is er nog 1 ding waar ik niet aan uitkomt: Hoeveel incrementals maken voor Full backup?

Ik gebruik de Acronis True Image software voor het backuppen. Die valideert alleen de laatste back-up chain. Dat is opzich wel prima, alleen bitrot is dan een probleem, maar die kans is vrij klein.

Ik dacht zelf aan 2 opties:

1 - Full back-up maandelijks. Dan heb ik 60 incrementals. (Acronis valideert de hele chain tot de nieuwe Full)

2 - Full back-up om de 2 weken. Dan heb ik 30 incrementals en 2 Full back-ups per maand.

3 - Full back-up wekelijks. Hierbij heb ik 52 full backups en 14 incrementals. Acronis valideert dus alleen de laatste chain en een week later wordt de nieuwe chain gevalideerd

EDIT: De bestanden die vaak wijzigen zijn niet groter dan 2 MB. Dus de incrementals zullen niet groter zijn dan 3 a 4 MB.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Mag ik vragen naar wat voor data hier zo erg belangrijk is dat je er twee incrementele backups per dag van wil maken en ook nog eens tig full backups erbij wil maken?

Reden waarom ik het vraag is dat als je nu al weet dat je dagelijkse backups niet meer dan een paar mb gaan zijn, ik het vermoeden krijg dat het hier om wat documenten of een kleine database of some sort gaat. Als dat inderdaad klopt, zou ik persoonlijk zelf gewoon een backup instellen op de map waar die belangrijke gegevens zich bevinden en de full backup tot een minimum beperken aangezien daar geen tot nauwelijks wijzigingen in komen.

(edit) Ik heb bovenstaande getypt in de veronderstelling dat bij jou een full backup ook een backup van je volledige systeem is [/edit)

[ Voor 10% gewijzigd door Phase op 07-05-2017 10:13 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als het zo belangrijk is dan zou ik ook zeker willen weten dat het terugzetten werkt vanaf diverse backups :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Phase schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:06:
Mag ik vragen naar wat voor data hier zo erg belangrijk is dat je er twee incrementele backups per dag van wil maken en ook nog eens tig full backups erbij wil maken?

Reden waarom ik het vraag is dat als je nu al weet dat je dagelijkse backups niet meer dan een paar mb gaan zijn, ik het vermoeden krijg dat het hier om wat documenten of een kleine database of some sort gaat. Als dat inderdaad klopt, zou ik persoonlijk zelf gewoon een backup instellen op de map waar die belangrijke gegevens zich bevinden en de full backup tot een minimum beperken aangezien daar geen tot nauwelijks wijzigingen in komen.

(edit) Ik heb bovenstaande getypt in de veronderstelling dat bij jou een full backup ook een backup van je volledige systeem is [/edit)
Bedankt voor je antwoord. Een Full back-up gaat hier alleen om de persoonlijke bestanden en mappen. De Full Back-up is dus maar ongeveer 500 MB groot. En het gaat om administratie documenten die ik zo actueel mogelijk wil houden. Als ik nu een document wijzig en er wordt pas morgen om 14:00 een back-up gemaakt dan duurt dat te lang vind ik. Want als ik in die tussentijd nog diezelfde document wijzig en ik wil 's avonds toch weer terug naar de eerste versie, kan dat niet omdat er nog geen back-up van is gemaakt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Nou ja, aangezien het hier maar om een full backup van 500 gaat zou ik zeggen, maak er elke week eentje, en de rest gewoon incrementeel.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu toch een ander plan:

- Wekelijks alleen een Full-Backup draaien met 1 jaar retentie.
- Met SyncbackPro een mirror-back-up draaien met 180 dagen retentie.

De back-up bestanden van Acronis upload ik gewoon naar de Cloud over SFTP.

De SyncbackPro mirror-back-up zet ik eerst in een Veracrypt Container en upload ik naar de Cloud. De container is maar 1 GB en dat gaat met 40 Mbps.

Mochten er nog tips of advies zijn hoor ik het graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Standaard en onafhankelijk van je plan, maar controleer in het begin heel grondig en daarna regelmatig tenminste oppervlakkig of je je backups ook effectief kan restoren en of alles wat belangrijk is er ook effectief in zit.

Je zou de eerste niet zijn die wel backups heeft, maar er als ze ooit nodig blijken toch niet zo veel mee kan doen als gewenst/gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Volume Shadow Copy met hoge refreshrate?
En dan dagelijks een full backup?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de feedback! Ik ben aan het kijken wat nou een perfece back-up zou zijn. Restoren van de back-up doe ik sowieso vaak en ik dacht om 2 back-up softwares tegelijk te draaien met 1 voorkeur software. Dus zoiets:

1. Acronis dagelijks 2 incrementals laten maken met wekelijks full backups. 1 jaar bewaren

2. Een veracrypt container aanmaken op alledrie de computers en dan wekelijks 1 of 2x een mirrorbackup naar backuppen met versiebeheer van 1 jaar. Die container dan bij iedere wijziging zetten op de NAS zodat die gekopieerd wordt naar de Cloud.

En maandelijks of wekelijks de backup testen.

Dit lijkt mij toch een super goed plan? O-)
Pagina: 1