Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:36

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Momenteel gebruikt mijn oma een hopeloos verouderde Samsung tablet die natuurlijk ook geen security patches meer krijgt (draait Android 4.x). Ik ben eens gaan kijken voor iets nieuws voor haar, en zou graag advies willen.

Ze gebruikt het apparaat om mail en nieuws te lezen, te bankieren, en hier en daar een appje te installeren - niets spannends dus. Daarom lijkt me 2GB RAM en 16+ GB opslag ook wel voldoende. Indien het bedrag tussen de 100 en 200 ligt (en liever het eerste dan het laatste), dan is het prima. Ook lijkt me een niet te zwaar apparaat handig ivm wat hogere leeftijd. Zelf kom ik uit op de volgende drie:

pricewatch: Archos 70 Oxygen Zwart
pricewatch: Archos 80 Oxygen 32GB Grijs
pricewatch: Medion LifeTab P8513 Zwart

En in vergelijking met elkaar:
https://tweakers.net/pric...are/585297;488789;718781/

Nu heb ik zelf nog nooit een tablet in bezit gehad, dus heb geen idee of mijn oordeel een beetje juist is. Wat zijn jullie gedachten? Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Is dat niet van de regen in de drup?

Hier in huis draait alles op Android behalve een gekregen iPad Air 2 en dat is qua tablet op alle punten die er voor ouderen toe doen een beter produkt. Jaren geleden ook een iPad Air (1) aan een oudere gegeven en dat bevestigt dat. Na enkele jaren heb je feitelijk nog hetzelfde produkt.

Ik zou dus serieus overwegen om een iPad te geven ondanks het prijskaartje van tegen de 400 euro.

Mijn ervaring met Android is dat de ondersteuning altijd verdwijnt. Tevens schijnen apparaten bijna magisch slomer te worden. En welke kabouters accucapaciteit eten moet nog uitgezocht worden op Guantanamo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Is het huidige model van je oma ook 7"/8"? Lijkt me wat aan de kleine kant voor een wat ouder iemand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoer-dini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-10 16:53
Beste LankHoar,

Uit de vergelijking komt (voor wat ik zie) de "Archos 80 Oxygen 32GB Grijs" het beste eruit. Deze heeft een groter scherm dan de andere Archos, met een IPS paneel, wat de Medion niet heeft (IPS kleuren zijn mooier). Naar mijn ervaringen doet Archos ook meer bij het updaten van systeemsoftware dan Medion, maar omdat er sowieso al Android 6.0 opstaat, is het al "ok" opzich. Qwa het wisselen tussen apps (waar de RAM voor zal zorgen), zal de Medion ietsje beter zijn dan de Archos tablets omdat deze DDR4 geheugensticks heeft, dit zal wel vrij minimaal zijn. Proccesor-snelheid is ook iets sneller bij de Medion. De batterij is bij de duurdere Archos en de Medion beter zijn, maar omdat ze wel grotere schermen hebben zal het niet extreem veel uitmaken.

Conclusie: voor de beste prijs/kwaliteit is de Archos 80 Oxygen 32GB Grijs beter, maar als je bereid bent om iets meer uit te geven, is de Medion zeker ook een goede optie!

Ook kan je natuurlijk een 2de hands iPad aanschaffen, maar.... Hier thuis hebben wij alle iPads (op de 1 na) en op dit moment zijn de "normale iPads (de 2 en 3) echt een nogo, geen software updates, en vooral worden ze steed slomer en slomer... Kijk een naar een iPad Air (2) op www.marktplaats.nl of op tweakers.nl/aanbod .

Groetjes Sjoerd!

[ Voor 14% gewijzigd door Sjoer-dini op 06-05-2017 15:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Ik zou ook een ipad aanraden ondanks de hoge adviesprijs, zeker omdat het om je oma gaat en dus geen ellende kan binnenhalen op een ipad. Tevens de voordelen van een hoge restwaarde, accuduur die na een aantal jaar nog gewoon goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een iPad ligt imo wel echt buiten het budget, ook gezien tweedehands die dingen ook nog vrij prijzig zijn. Ik zat te denken aan 100-200 euro, en dan is 400 toch een best grote stap. Dat staat los van het feit dat ik geen Apple fan ben :)

@Nielson Goed punt, ik moet dat even navragen en had ik nog niet bij stil gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:08

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben ook geen Apple fan. Apple en ik zijn niet compatible met elkaar. Toch zijn het prima apparaten en toevallig vroeg een vriend van mij voor zijn ouders ook wat voor tablet hij het beste kon kopen.

Tegen hem heb ik gezegd dat als zijn ouders een windows-10 computer hebben, ze het beste een windows-10 tablet kunnen kopen. Zo niet: iPad (ze bleken overigens nog een xp machine van 11 jaar oud te hebben)

Ik heb hem trouwens wel gezegd dat iPads niet goedkoop zijn en bij budgetproblemen een Android ook een uitkomst kan zijn, maar - en hier komt de clou - daarbij heb ik wel gezegd dat goedkope Android tablets zonde zijn van je geld. Een Archos van €100? Ik zou er niet eens naar kijken.

Serieus, je haalt je meer ellende op de hals dan je wil. Leg er een paar euro bij en koop een tweedehands iPad.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ook ik zing mee met het koor ;) : een iPad! Je oma heeft nu een Samsung tablet, zal toch destijds ook niet zo goedkoop zijn geweest, iets heel goedkoops kan dan nu alleen maar tegenvallen. A-merken zijn ook bij Android duurder, dan is een tweedehands iPad van een betrouwbare tweaker qua prijs vergelijkbaar en, omdat hij langer updates krijgt, een betere optie.
Desnoods leggen jullie wat bij,'t is bijna Moederdag! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Marly op 08-05-2017 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zeg ipad.
Een air 1 werkt nog erg vlot.
Moet via marktplaats wel lukken onder de 200 euro.
Ca 3 maanden geleden heb ik er 1 gekocht voor 175!
Kijk anders eens bij de used products winkels, heb je ook nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
weg is weg, hier hebben we vraag & aanbod voor.....

[ Voor 74% gewijzigd door Bullet NL op 09-05-2017 17:18 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

Archos zou sowieso ik niet doen, op papier leuk, in de praktijk bagger.

Apple, tja kan, maar duur. Hoewel mijn schoonouders hun Ipad het liefste als snijplank gebruiken want die zijn Android gewoon dus hebben helemaal niets met dat ding. Dus zijn op zoek naar een Android.

Dus helemaal zaligmakend is Apple ook weer niet. Maar een knappe tablet kost gewoon meer dan 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zoals hierboven al opgemerkt: iPad!
Voor bejaarden echt fijne dingen om simpel mee overweg te kunnen.
7/8 inch is ook te klein.

Zat nog aan de Nvidia Shield Tablet K1 te denken als het echt Android moet zijn, maar eigenlijk zie boven.

[ Voor 29% gewijzigd door sambalbaj op 09-05-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:27
Je noemt in je OP wel echte budget tablets.
De huidige tablet die ze heeft krijgt geen security updates maar verwacht je die met Archos/Medion wel (lang) te krijgen? Mijn oudste heeft vroeger een Archos gehad, ding heeft een jaar of 3 geleefd en nooit een update gekregen (mag hopen dat ze dat nu beter op orde hebben)

Voor een laag budget, mag je niet te veel verwachten en al helemaal niet op gebied van updates (veel duurdere tablets krijgen die zelfs haast niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Door verschillende omstandigheden is destijds even blijven liggen. Nu dan toch maar aan het zoeken naar een tweedehands iPad (bv. de 2 of 3) bij een reseller. Wat me opvalt? De prijzen lopen enorm uiteen. Zo biedt de ene webshop een iPad 2 aan voor 175 euro, terwijl je ergens anders voor 2-3 tientjes meer een iPad 4 hebt. Een paar searches in GoT levert bijvoorbeeld leapp.nl op, maar daar zijn de meningen over verdeeld, en ze bieden momenteel ook geen iPad 2 of 3 aan.

Wat zijn nou goede webshops voor tweedehands Apple materiaal? 2 jaar garantie lijkt me leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Denk ook even om het gewicht.. mijn moeder vond de Air erg prettig.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Kan ook hier voor ouderen enkel de iPad aanraden.

Probeer anders met de familie wat bij elkaar te leggen voor oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:36
Falcon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:00:
Denk ook even om het gewicht.. mijn moeder vond de Air erg prettig.
Ik zou sowieso geen oudere nemen dan de air. De air is de oudste die nog updates krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:16
Sorry ook mijn eerste gedachte was: iPad Air 1 of 2. Veel meer foolproof, geen gedoe met beveiliging en veel minder bloatware over het algemeen. Jarenlang Android fan geweest, maar sinds mijn iPhone 5s van mijn werk langzaam toch naar Apple geschoven. Toch beter werkend (airplay, icloud e.d.) en intuitiever.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het ding met de Air is dat die aan de kleine kant is. De tablet die ze nu gebruikt is namelijk 9.7". Wel goed punt ook, ik zal toch eens vragen of de huidige qua gewicht ook bevalt (dan heb ik een maatstaf).

En wat betreft winkels voor 2ehands iPads? Iemand tips daarvoor? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
LankHoar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:30:
Het ding met de Air is dat die aan de kleine kant is. De tablet die ze nu gebruikt is namelijk 9.7". Wel goed punt ook, ik zal toch eens vragen of de huidige qua gewicht ook bevalt (dan heb ik een maatstaf).

En wat betreft winkels voor 2ehands iPads? Iemand tips daarvoor? :)
een iPad air is 9,7'' dus even groot als wat ze nu gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
tomas123 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

een iPad air is 9,7'' dus even groot als wat ze nu gebruikt
Ik meende anders gelezen te hebben in de specs. Wellicht iets teveel specs gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
Ik heb zelf een iPad mini 2, prima ding en veeel beter dan de iPad 3 die ik hiervoor had.
De iPad Air lijkt me in het grote segment de ondergrens. iPad 2 en 3 worden niet meer ondersteund!
Kijk dus even naar welke iPad nog minimaal 1 jaar mee gaat met de grote updates (dus iOS 12), dan zit je wel goed.
De iPad mini 2 die ik kocht was trouwens iets van 150-175€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Updates zijn wel belangrijk. Dat is de voornaamste reden om over te stappen naar een andere tablet (zie OP). Ik ben echt niet bekend met het update beleid van Apple, en meende dat ze behoorlijk lang beveiligingsupdates uitbrengen. Zit ik mis, en is een iPad Air dan toch geen verstandige zet?

Heb nu deze op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Eerste Air is wel een van de volgende waarvan de updates gaan stoppen. Air2 zal langer meegaan en 2017 model helemaal. Mini moet je ouderen niet aan willen doen qua grootte.

[ Voor 6% gewijzigd door sambalbaj op 22-10-2017 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
LankHoar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:47:
Updates zijn wel belangrijk. Dat is de voornaamste reden om over te stappen naar een andere tablet (zie OP). Ik ben echt niet bekend met het update beleid van Apple, en meende dat ze behoorlijk lang beveiligingsupdates uitbrengen. Zit ik mis, en is een iPad Air dan toch geen verstandige zet?

Heb nu deze op het oog.
Apple komt ieder jaar in september met een nieuwe versie van iOS uit. iOS11 dat afgelopen september uitkwam, was de eerste 64 bit versie. Oudere iPads dan de air konden blijkbaar 64 bit hardwarematig niet aan. Over het algemeen rolt Apple de nieuwste versies van iOS uit naar alle producten die dat hardwarematig nog kunnen draaien. Hoelang iOS nog uitgerold wordt voor een air of air2, kan niemand je op voorhand vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
Laatst hierover gehoord, kan helaas geen specs vinden.
https://www.seniorentablet.nl/tablet-voor-ouderen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het budget van ongeveer 200 euro laat geen ruimte voor een nieuwe Apple van bijna 400 euro. De Air lijkt me dan nog het beste.

Die seniorentablet ziet er goed uit, maar is niet nodig voor mijn oma. Ze redde zich prima met de Samsung, en zal dat met een Apple vast ook kunnen. De vraag is nog maar hoe het gaat uitpakken qua ondersteuning voor die senioren tablet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Samsung TAB A 2016 10 inch.
Nu leuke prijs bij de bekende markt waar ze veel media hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Rezje schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:14:
Samsung TAB A 2016 10 inch.
Nu leuke prijs bij de bekende markt waar ze veel media hebben.
En dan mag ze over een jaar (of minder) weer een nieuwe i.v.m. gebrek aan beveiliging updates. Lijkt me geen slim plan.

Denk dat we voor die tweedehands iPad Air gaan :) Balletje ligt nu bij mijn moeder, dus we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
LankHoar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:05:
[...]

En dan mag ze over een jaar (of minder) weer een nieuwe i.v.m. gebrek aan beveiliging updates. Lijkt me geen slim plan.
Misschien een custom rom erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Als ik de afbeelding moet geloven, is pricewatch: Acer Iconia Tab 10 A3-A40FHD Zwart volgens mij de tablet die ze daar aanbieden. Tablet van een jaar oud met Android versie van twee jaar geleden, lijkt me geen topding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ipad.

Die Iconia is echt een rotding.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
rikoos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Een custom rom voor oma? serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
rikoos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Voor mezelf? Geen probleem. Voor mijn oma? Lijkt me niet verstandig :) los van het feit dat ik in Praag woon en het lastig ondersteunen is op zo'n afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LankHoar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:47:

Heb nu deze op het oog.
Daar kun je wel even mee voor uit. zit wel een A7 SoC in, wat al wat ouder is, maar goed te doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
pacificocean schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:23:
[...]

Een custom rom voor oma? serieus?
Ja .... wat is daar raar aan? Heb ik ook gedaan voor mijn ouders (beide eind 70). Dit doe je maar één keer en dan heb je de meest nieuwe en uptodate versie. Helemaal blij zijn ze ermee en nog nooit zo makkelijk bedienen nu voor ze.

PS Ik schrijf niet dat de oma dat moet doen DUH !!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52
@LankHoar Ik had bij leapp.nl een refurbished iPad 2 gekocht ongeveer een jaar geleden, ook voor mijn oma. Ding doet het prima. Heb alleen wel spijt achteraf dat ik niet meteen voor de 4 ben gegaan, de 2 is traaaaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
LankHoar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:05:
[...]

Denk dat we voor die tweedehands iPad Air gaan :) Balletje ligt nu bij mijn moeder, dus we zullen het zien.
Denk je niet te moeilijk? Ja, deze tablet krijgt waarschijnlijk geen beveiligingsupdates meer. So what? Voor je oma toch prima. Echt overkill om een (tweedehandse) iPad aan te schaffen. Als er nu super geheime en belangrijke zaken op zo'n tablet gedaan werden okee. Zou je voor je kids ook een iPad aanschaffen?

Of onderschat ik jou oma nu heel erg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rezje op 28-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Rezje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Denk je niet te moeilijk? Ja, deze tablet krijgt waarschijnlijk geen beveiligingsupdates meer. So what? Voor je oma toch prima. Echt overkill om een (tweedehandse) iPad aan te schaffen. Als er nu super geheime en belangrijke zaken op zo'n tablet gedaan werden okee. Zou je voor je kids ook een iPad aanschaffen?

Of onderschat ik jou oma nu heel erg ;)
Nee je onderschat het probleem van geen beveiligingsupdates heel erg. Iets simpels als internetbankieren kan dan niet veilig meer of zal kan worden geblokkeerd door de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
pacificocean schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Nee je onderschat het probleem van geen beveiligingsupdates heel erg. Iets simpels als internetbankieren kan dan niet veilig meer of zal worden geblokkeerd door de bank.
Oma zal (denk ik) niet internetbankieren.

Ten tweede. Een heel groot deel van de gebruikers, lees meer dan 50%, werkt met een tablet of telefoon met een verouderde android versie. Waarschijnlijk al met een apparaat zonder (beveiligings)updates. Worden die allemaal al geblokt?

[ Voor 5% gewijzigd door Rezje op 28-10-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Rezje inderdaad, je onderschat het veiligheidsprobleem. Oma bankiert inderdaad met haar tablet (geen PC in huis).

Nu twijfel ik toch een beetje of het niet verstandiger is een nieuwe Apple te kopen. Nadeel is de hogere prijs (450+ want het goedkoopste model heeft een glanzend scherm, niet handig voor oma), maar dan zit je wel goed qua updates voor 4+ jaar. Is het de extra investering waard? Lastig.

Pagina: 1