Allround desktop PC advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 09:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office-taken, thuiswerken, incidenteel video-encoding, Photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan 650 euro, maar liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD Crucial M500 120GB (voldoet voorlopig aangezien data op NAS staat, kan het altijd nog upgraden lijkt me), monitor Dell 24" (DP- en DVI-aansluitingen), muis & toetsenbord USB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast met inhoud :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederborden heb ik goede ervaring met MSI, mijn huidige moederbord heeft het een jaar of 9 volgehouden. Die had 'ultra durable' componenten; een lekkere marketingkreet, maar hij heeft het toch aardig waargemaakt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil, vlot werkend en betrouwbaar systeem dat minstens 6 jaar mee kan. Bij voorkeur een gesloten kast zonder ventilatiegaten aan de bovenkant. Kwalitatief goede onderdelen. Zuinig met energie. Ook geschikt voor Linux, Ubuntu of Mint.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Hoe krijg ik zoveel mogelijk waarde voor m'n geld? Hebben jullie nog suggesties voor andere componenten die meer geschikt zijn? Zijn er nog overwegingen die ik misschien nog niet gemaakt heb? Specifieke vragen:
  • Gaat de koeler niet van negatieve invloed zijn op de airflow in de case?
  • Is 8 GB geheugen te weinig? Misschien liever 16 GB met het oog op de toekomst?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Tray€ 198,-€ 198,-
1MSI Z270-A Pro€ 114,04€ 114,04
1Corsair Carbide 330R Blackout Edition€ 94,90€ 94,90
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Kingston ValueRAM KVR24N17S8K2/8€ 69,45€ 69,45
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,29

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:02

Tribits

Onkruid vergaat niet

Duur moederbord, dure kast, after market cooler is niet echt nodig voor een dergelijk systeem. Intel heeft op dit moment niet de beste prijs/prestatie verhouding in dit prijssegment. 8GB is voor doorsnee office taken ruim voldoende en je prikt er makkelijk nog 8GB bij. Puntje is wel dat overklokken wel aanbevolen wordt bij Ryzen processoren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 171,-€ 171,-
1ASRock AB350M Pro4€ 88,95€ 88,95
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,57€ 42,57
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 63,95€ 63,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,97

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Tribits schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:05:
Duur moederbord, dure kast, after market cooler is niet echt nodig voor een dergelijk systeem. Intel heeft op dit moment niet de beste prijs/prestatie verhouding in dit prijssegment. 8GB is voor doorsnee office taken ruim voldoende en je prikt er makkelijk nog 8GB bij. Puntje is wel dat overklokken wel aanbevolen wordt bij Ryzen processoren.
@Tribits Als hij het niet overclocked is de Intel beter om aan te schaffen. Verder heeft Ryzen geen iGPU dus zou OP ook een dedicated GPU moeten aanschaffen bij een Ryzen systeem.

@Emphyrio Waarom ga je precies voor een tray versie van de i5 7500? Je bespaart amper een tientje maar verliest wel 3 jaar garantie op de processor. Neem gewoon een pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed
Verder heb je niet zo'n dure Z270 moederbord nodig, een pricewatch: MSI B250 PC Mate is meer dan voldoende.
Als je een custom koeler wilt dan zou ik een pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim aanraden, lekker klein, stil en toch erg efficient.
Voor RAM zou ik deze nemen pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA
Is het overigens de bedoeling dat er geen videokaart in zit of ben je dat vergeten? De i5 7500 komt met een iGPU dus op zich heb je niet een aparte GPU nodig voor huis/tuin/keuken gebruik.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:02

Tribits

Onkruid vergaat niet

Tim2010 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:34:
[...]

@Tribits Als hij het niet overclocked is de Intel beter om aan te schaffen. Verder heeft Ryzen geen iGPU dus zou OP ook een dedicated GPU moeten aanschaffen bij een Ryzen systeem.
Goed punt, als overklokken geen probleem is zou het voordeel nog wel naar de kant van AMD (met een budget videokaartje) door kunnen slaan. Anders beter Intel. Zat me achteraf alleen nog af te vragen of je echt een quad core nodig hebt voor die taken. Als je echt voordelig uit wilt zijn zal een G4560 ook wel voldoen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 183,95€ 183,95
1MSI B250M Bazooka€ 84,91€ 84,91
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,57€ 42,57
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,88

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Emphyrio
Thanks!

@Tim2010: Ik had me nog niet verdiept in Ryzen, bedankt dat je daar op wees. Ik heb me er nu wat meer over gelezen.
Puntje is wel dat overklokken wel aanbevolen wordt bij Ryzen processoren.
Maar ik neem aan dat overklokken geen verplichting is? Ik heb geen behoefte tot overklokken, dat het optioneel mogelijk is maakt mij niet uit. Of zitten er behalve extra snelheid nog andere voordelen aan de keuze voor een overklokbare processor? Of juist voordelen als je kiest voor een niet-overklokbare?
Dure kast
Klopt. Ik zocht 'm uit omdat hij redelijk stofdicht is met gesloten bovenkant. De Thermaltake Versa was inderdaad het goedkopere alternatief, maar die vond ik niet zo mooi :)
Duur moederbord
Klopt ook. De MSI Z270-A Pro kwam ik tegen in C't magazine en was het meest energiezuinig van de nieuwste generatie moederborden (<11 Watt idle). Daarnaast heeft hij een DisplayPort, waarmee ik in de toekomst een 4K monitor op 60 Hz kan aansturen. Dat leek me handig qua toekomstgerichtheid.

@Tribits:
Waarom ga je precies voor een tray versie van de i5 7500?
Ik dacht dat het enige verschil tussen tray en boxed de stock cooler was. Bedankt voor de tip, dan geef ik inderdaad liever een tientje meer uit.
Verder heb je niet zo'n dure Z270 moederbord nodig, een pricewatch: MSI B250 PC Mate is meer dan voldoende.
Dat is inderdaad een goedkoper alternatief. Voordeel ten opzichte van de Z270: USB3.1 Gen2. Nadeel: geen DisplayPort of HDMI2.0, dus geen 4K op 60 Hz mogelijk. Ik denk er nog even over na :)
Als je een custom koeler wilt dan zou ik een pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim aanraden, lekker klein, stil en toch erg efficient.
Het handige van de Arctic Freezer i32 leek me dat hij semi-passief is. Dus bij lage CPU-belasting draait de ventilator niet. Dat klinkt aantrekkelijk qua herrie, en qua prijs maken ze elkaar niet veel. Alleen heeft de Corsair Carbide 330R Blackout Edition al twee case ventilatoren, voor en achter. Gaan die CPU-koeler en de casekoelers dan niet tegen elkaar in staan te blazen?
Is het overigens de bedoeling dat er geen videokaart in zit of ben je dat vergeten?
Dat was inderdaad de bedoeling. Mocht ik of de kinderen ooit behoefte krijgen om te gamen, dan kan er altijd nog een videokaart bij in.
Goed punt, als overklokken geen probleem is zou het voordeel nog wel naar de kant van AMD (met een budget videokaartje) door kunnen slaan. Anders beter Intel.
Hoe is de ondersteuning van Linux voor Ryzen? Ik heb in m'n hoofd dat Intel in principe beter ondersteund wordt, maar dat is al wijsheid van jaren geleden.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-12-2025
Het handige van de Arctic Freezer i32 leek me dat hij semi-passief is. Dus bij lage CPU-belasting draait de ventilator niet. Dat klinkt aantrekkelijk qua herrie, en qua prijs maken ze elkaar niet veel. Alleen heeft de Corsair Carbide 330R Blackout Edition al twee case ventilatoren, voor en achter. Gaan die CPU-koeler en de casekoelers dan niet tegen elkaar in staan te blazen?
Als je ze goed afstelt gaan ze niet tegen elkaar in blazen.

Verwijderd

De 330R is een behoorlijk grote kast en ik kan nergens uit op maken dat je 3 externe 5,25" bays nodig hebt. Je zou ook een mATX bord als pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D3H of pricewatch: MSI B250M Mortar in een erg goede en compacte behuizing als de pricewatch: Fractal Design Define Mini C kunnen stoppen.

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
@Emphyrio Ik zou je niet druk maken om de aansluitingen op je moederbord zoals DP of HDMI aansluiting want voor hetzelfde geld haal je later gewoon een goedkoop klein videokaartje zoals de RX550 of de GTX1030 voor 60 euro wanneer je 4K wil gebruiken.

• Emphyrio
Ik heb er nog even over na kunnen denken na jullie opmerkingen. Over de kleinere kast en niet druk maken over videoaansluitingen. Dan kom ik op zo'n lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 206,60€ 206,60
1MSI B250M PRO-VDH€ 78,65€ 78,65
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 61,95€ 61,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,-

Klopt dit, is het compatibel?