Nieuwe PC of nieuwe onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03-2023
Hallo allemaal.

Ik heb een computer uit 2009, toen zelf samengesteld via Salland.
Deze doet het nog prima, maar ik kan er niet lekker meer op gamen.
Wat denken jullie? Is het in mijn situatie beter om een volledig nieuwe computer te kopen, of onderdelen van mijn huidige te vervangen? En in het geval van vervangen van onderdelen, welke dan?
Ik hoef geen uber gaming pc voor games op hoogste settings.

Specs van mijn huidige computer:

Moederbord: GigaByte GA-MA785GT-UD3H
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.20 GHz, 4000 MHz, 4x 512Kb, 6 MB
Videokaart: Club3D Radeon HD 4890 1024 MB
Werkgeheugen: OCZ Value 4 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 8-8-8, Kit Of 2x 2GB
HD: WD Caviar Black 500 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
Voeding: OCZ StealthXStream 600 Watt, 20+24 Pins
Behuizing: Recom X-Force

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Laetorius op 06-05-2017 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
Of je plukt uit V&A wat extra RAM en een Radeon 6950/7950 of iets vergelijkbaars - totaal iets van €100 als het goed is - óf je vervangt echt alles en kunt er weer daadwerkelijk goed tegen aan.

Hangt er héél erg van af wat je precies wil spelen, eerlijk gezegd.

Dus, welke games, welke resolutie, hoe zwaar til je aan consistent hoge frame rates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zat er inderdaad over na te denken om extra RAM en nieuwe videokaart te kopen. Limiteert mijn CPU de resultaten daarvan dan niet?

Wat ik nu vooral speel: Tiger knight - Empire War en Battlefield 3 of Bad Company 2. Niet zo bijzonder dus. Ik geef voorkeur aan het soepel kunnen spelen met een goede frame rate, meestal met een resolutie van 1980 x 1080. De settings op dit moment meestal low/medium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik vind 8 jaar voor een desktop een leeftijd waarbij ik denk: koop gewoon iets nieuws. Ga niet zitten upgraden, want ik denk niet dat je daar veel mee op zult schieten. Beter koop je gewoon een nieuwe desktop á omstreeks 1.000 euro en doe je daar ook weer lekker een lange tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Helaas heb ik momenteel niet zo'n groot budget, dus het zou sowieso een iets minder geavanceerde computer worden.
Maar zouden een nieuwe RAM en videokaart de prestaties van mijn huidige pc redelijk kunnen verbeteren, of laten de andere minder goede onderdelen dat niet toe? Het zou voor mij in ieder geval een tijdelijke budget oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:55
Gezien de spellen die er gespeeld worden is een upgrade van processor en mobo niet echt nodig. Een nieuw videokaartje en een ram upgrade gaan je al een flinke boost opleveren. Eventueel zou je (als het budget het toelaat) een ssd(tje) kunnen aanschaffen omdat dat de pc overall veel sneller maakt. Een 2e hands kaartje met garantie is nog wel te scoren. Een r9 380(x) of gtx 960 zitten rond de prestaties van een gtx 1050ti en zijn voor de genoemde games al prima.

Wat voor een budget had je precies in gedachten?

-Edit-

Voor de aangeraden videokaarten wel de 4GB versies nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Baloes op 06-05-2017 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zie adviezen over geheugen, videokaart, etc.
Maar het belangrijkste advies bij vervanging van onderdelen mis ik: SSD

Een SSD gaat je waarschijnlijk by far de grootste performanceboost opleveren.

Nu is een PC van 8 jaar oud vrij oud, dus moet je selectief investeren maar een SSD is denk ik zeker de moeite van het proberen waard.

Dus als je geen nieuwe PC wilt:
SSD en 4G geheugen er bij en je kunt weer een jaartje of 2 vooruit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Bedankt voor de duidelijke reacties!
Wat voor een SSD zou je me aanbevelen?
Bij het RAM geheugen is belangrijk dat het aantal mhz en timing hetzelfde zijn als de RAM die er al in zit, klopt dat? (In mijn geval 1600mhz met timing 8-8-8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

unezra schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 15:23:
Ik zie adviezen over geheugen, videokaart, etc.
Maar het belangrijkste advies bij vervanging van onderdelen mis ik: SSD

Een SSD gaat je waarschijnlijk by far de grootste performanceboost opleveren.

Nu is een PC van 8 jaar oud vrij oud, dus moet je selectief investeren maar een SSD is denk ik zeker de moeite van het proberen waard.

Dus als je geen nieuwe PC wilt:
SSD en 4G geheugen er bij en je kunt weer een jaartje of 2 vooruit.
De vraag is; onderdelen vervangen of nieuw.
Met als reden "kan er niet lekker meer op gamen". In dat licht, voegt een SSD bijzonder weinig toe.

Ben het er mee eens, als je enkel op HDD's draait, is het in het algemeen prettig om er een SSD in te gooien en daar je belangrijke applicaties op te zetten. En terwijl de 785G een budget chipset is, zit er zowaar Sata "3.0" op waarmee 70% van de sata SSD's tegenwoordig nog ondersteund worden.

Maar voor games gaat dit 0,0 toevoegen. Ik denk zelfs dat voor de genoemde titels de laadtijden amper erop vooruit gaan.

==

Mijn advies: Bij en héél klein budget en de afwezigheid van sparen als optie:

Zet er een nieuwe videokaart in. Diverse adviezen kwamen al langs, er zijn opties te koop voor ~70€ die een heel stuk sneller zijn. Kijk in de V&A en lees reviews van wat je daar tegen komt om te zien of het een zinnige upgrade is.

Koop ergens 2e hands (nieuw is duur!) 8GB DDR3 1600mhz. Kijk even met CPU-z of andere monitor tool wat voor timing je nu draait en kijk even of de nieuwe RAM dit kan matchen.

CPU upgraden gaat je niet heel erg helpen.

==

Kan je wél 500-600eu bij elkaar sparen? Dan kan je prima de core componenten vervangen. Misschien dat je dan wel jammerlijke concessies moet doen, afhankelijk van het budget, zoals je oude case blijven gebruiken, of wat 2e hands onderdelen. En dan hoort daar ook zeker een (bescheiden) SSD bij.

Vanaf 850eu kan je weer een even flitsend systeem bouwen als wat je nu in 2009 hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Bedankt voor alle info. Ik raak er wel van aan de twijfel!
Ik zou wel kunnen sparen voor een nieuw systeem. In 2009 heb ik er €900 aan uitgegeven. Toen vond ik het wel belangrijker dan nu, dus ik zou nu maximaal rond de 800-850 uitgeven.
Ik ga erover nadenken en als iemand nog iets heeft toe te voegen, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
Met wat je spelen wil zou ik het geld in je zak houden en gewoon voor de GPU+RAM gaan. Evt een SSD als je het fijn zou vinden als je PC vlotter aan zou voelen buiten games, maar zelfs dat hoeft al niet per sé (al zou ik persoonlijk echt nóóóóit meer zonder willen!).

Als je budget niet al te ruim is en je geeft er niet super veel om kun je dat geld gewoon leuker besteden. Keep in mind, als je op tweakers deze vraag stelt zal al snel aangeraden worden zo veel als haalbaar te besteden aan zoveel snelheid als mogelijk, maar de afweging of "goed genoeg" om voor <€200 nog weer een paar jaar teo te kunnen misschien beter in je totaalplaatje past is er een die je zelf maken moet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Flavius schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:30:
Ik vind 8 jaar voor een desktop een leeftijd waarbij ik denk: koop gewoon iets nieuws. Ga niet zitten upgraden, want ik denk niet dat je daar veel mee op zult schieten. Beter koop je gewoon een nieuwe desktop á omstreeks 1.000 euro en doe je daar ook weer lekker een lange tijd mee.
Niet iedereen stelt de zelfde eisen aan een computer. En niet iedereen wilt er ook daadwerkelijk 1000euro aan spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Ik denk dat ik toch voor wat nieuwe onderdelen ga. Gamen vind ik leuk, maar niet meer zo belangrijk om er bakken geld aan uit te geven. En mijn systeem heeft nog nooit problemen vertoond. Er kan natuurlijk ineens een onderdeel mee ophouden, maar dat zou ook zomaar nog jaren kunnen duren. Laatst trouwens nog helemaal van binnen schoongemaakt en fans geolied. Loopt nu weer stiller en koeler.
Waarschijnlijk zet ik er binnenkort extra RAM en nieuwe videokaart + SSD in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:55
Lijkt me een goed plan :)

Een goede ssd is trouwens de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Geeft je ook ruimte om er games op te installeren waarvan de laadtijden van de verschillende levels/maps fors zijn. Prettige bijkomstigheid van de crucial is dat ie ook nog eens bescherming tegen corruptie van opgeslagen data door stroomonderbrekingen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laetorius
Ik vind het lastig om RAM geheugen te vinden dat overeen komt met de RAM die al in mijn PC zit.
Wat is het gevolg als ik een RAM koop met een iets andere timing maar hetzelfde aantal mhz?

Mijn RAM in CPU-Z:
CL: 7
tRCD: 7
tRP: 7
tRAS: 16
tRC: 27

NB Frequency: +/- 2008 MHz
DRAM Frequency: +/- 535MHz

[ Voor 10% gewijzigd door Laetorius op 13-05-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:13
Wat voor games speel je? Je kan voor rond de 500 euro een prima pc bouwen/2e hands kopen!
Pagina: 1