i5 met SSD of i7 met HDD?

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views

Vraag

• Timeijs
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-04-2025
Hallo, ik heb binnenkort een nieuwe laptop nodig. En ik heb er al best veel gezien maar ik vroeg me af: stel dat ik de keuze heb tussen twee verder identieke laptops, alleen de ene heeft een SSD schijf en een i5 processor, en de andere een HDD schijf met een i7 processor.

Wat zou dan sneller zijn (ook eventueel op het gebied van zwaardere grafische bewerkingen)?

En kan iemand me uitleggen waar het hebben van een SSD vooral effect op heeft? Ik weet dat gaat om opstartsnelheid, en dat programma's ook sneller laden. Maar heeft het ook effect op de uiteindelijke werking van programma's?

Bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door Timeijs op 06-05-2017 08:24 ]

Alle reacties

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:34
I5 met ssd

Maar ik zou mij niet laten tegenhouden door de hdd beperking op de i7 en alsnog wanneer mogelijk zelf de upgrade doen naar Ssd.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:17
Aan een i7 processor en een i5 processor hebben we natuurlijk nopes, welk model ?
Daarnaast "zwaardere grafische bewerkingen" hebben natuurlijk niks met je Cpu te maken, dan kan je beter een quad-core i5 hebben dan een dual-core + HT i7.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Sowieso niet zonder SSD gaan werken, kijk dus alleen of de meerprijs van de i7 het waard is voor jouw toepassingen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

M2M

medicijnman

dat harddisks nog verkocht worden... samen met een i7 nog wel. Tijd dat laptop fabrikanten traditionele schijven eens permanent niet meer aanbieden.

-_-

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05
Ligt aan welk model i7. Is het eentje met U achter het nummer, dan is die niet echt sneller dan de I5.

SSD kun je altijd later toevoegen. Geeft je wel betere reactiesnelheid.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tegenwoordig in elk te bouwen systeem een SSD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:02

P_Tingen

omdat het KAN

Het idee van een ssd is dat je veeeeeeel lagere toegangssnelheden hebt. Het wordt wel eens vertaald als een schijf waarmee je snel kan opstarten. Dat is ook zo, maar daar houdt het niet op. Als jij een verkenner opent, dan is dat gewoon een programma op schijf. Dat programma moet gestart worden en als dat nu van een ssd komt, dan gaat dat zo'n 100x zo snel. En datzelfde geldt voor veel achtergrondprocessen van windows. Ook dat zijn programma's die vanaf ssd veel sneller starten.

Als je een i5 met ssd vergelijkt met een i7 met hdd, dan zal het i5 systeem in de praktijk sneller zijn. En sterker nog, zelfs een systeem met een Pentium en een ssd zal sneller aanvoelen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:47
Een i5 met SSD zal sneller aanvoelen en prettiger zijn voor het overgrote deel van het werk.

Als je echter gaan renderen of bepaalde zware berekeningen doen, dan kan de i7 een merkbaar verschil in performance geven. Grafische berekeningen kunnen mogelijk deels op GPU gebeuren, dus moet je die ook even in je vergelijking meenemen. De SSD zal voor dergelijke berekeningen niet veel impact hebben tov een HDD.

Als je geen specs geeft, is er verder weinig concreet advies te geven. Voor laptops <=14 inch zijn i7's meestal dual cores en is het verschil met de i5 dual cores niet echt groot.

Voor rendering/berekeningen zal een i7 quad core echter een stuk sneller zijn dan een i5 dual core. Over wat voor grafische berekeningen spreken we? Photoshop filters? 3D rendering?

[ Voor 10% gewijzigd door FragileM64 op 08-05-2017 09:31 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopaviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) LAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Dicht dus.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.