Heeft een eindversterker meerwaarde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:58
Ik ben benieuwd of een eindversterker een meerwaarde zal hebben en of ik dat dan voor al mijn speakers of bijvoorbeeld enkel de front speakers zal moeten nemen?
Ik heb de volgende apparatuur:

Marantz sr7011 (receiver)
Focal chorus 816W (fronts)
Focal chorus cc800v (center)
Focal chorus 806v (monitors)
Focal chorus sw800v (subwoofer)
Focal chorus dome (aan het plafond voor atmos)

Wanneer ik film kijk wil ik er optimaal van genieten. Ik weet niet of het zin heeft om kleinere speakers zoals de 806 aan te sluiten op een eindversterker.
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36

FeaR

In GoT we trust

Ik ben van mening van niet. Ik heb een redelijk gelijke 5.1 set staan (Focal Chorus 826W, CC800W en 816W) met daarachter voor de fronts een Emotiva XPA-2 (2 x 300 Watt @ 8 Ohm) en voor de andere speakers een XPA-5 (5 x 200 Watt @ 8 Ohm) en ik durf de weddenschap niet aan dat ik blind kan zeggen of de eindversterkers wel of niet aan zijn gesloten. Meer vermogen toevoegen klinkt leuk en het staat wel machtig een paar van die loodzware bakken in de set, maar met de vermogens die je in de gemiddelde huiskamer nodig heeft brengt het niets extra's. Waarbij je niet moet vergeten dat de stap van 100 naar 200 Watt veel lijkt, maar het brengt net zo veel als de stap van 1 naar 2 Watt: 3 dB extra.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Bij mij is het laag veel strakker in stereo.
In 5.1 hoor ik ook weinig verschil. Maar gewoon de gedachte dat het vermogen er is maakt mij al blij. Ik speel met een denon avr-3808 met een rotel rb 1080 als eindversterker op mijn fronts. B&w xt 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:58
FeaR schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 01:08:
Ik ben van mening van niet. Ik heb een redelijk gelijke 5.1 set staan (Focal Chorus 826W, CC800W en 816W) met daarachter voor de fronts een Emotiva XPA-2 (2 x 300 Watt @ 8 Ohm) en voor de andere speakers een XPA-5 (5 x 200 Watt @ 8 Ohm) en ik durf de weddenschap niet aan dat ik blind kan zeggen of de eindversterkers wel of niet aan zijn gesloten. Meer vermogen toevoegen klinkt leuk en het staat wel machtig een paar van die loodzware bakken in de set, maar met de vermogens die je in de gemiddelde huiskamer nodig heeft brengt het niets extra's. Waarbij je niet moet vergeten dat de stap van 100 naar 200 Watt veel lijkt, maar het brengt net zo veel als de stap van 1 naar 2 Watt: 3 dB extra.
Van wat ik zie geeft de marantz sr7011 mij 125 watt en een marantz eindversterker zou mij rond de 140 watt geven. Na het lezen van je reactie denk ik dan ook dat ik het laat zoals ik het nu heb.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-06 14:37
De vraag is ook wat je als meerwaarde ziet?

Geluidskwaliteit, vermogen? Uiterlijk?

Waarschijnlijk haal je veel meer winst in de geluidskwaliteit door aanpassingen in de akoestiek. Bijv. een dik tapijt, gordijnen of een akoestisch paneel/foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:35
Ik zat in een vergelijkbare situatie....

Ik heb een Marantz SR5010 die ik had gekocht ter vervanging van een SR7002.

Op papier niet zo'n groot verschil in vermogen
5010 : 7 * 100 W 8 Ohm
7002 : 7 * 140 W 8 Ohm

Echter is de voeding een stuk minder in de SR5010 volgens mij, in dynamische stukken komt de SR5010 een stuk te kort op de SR7002. Ik merkte het bij klassieke muziek, en jazz stukken

Ik heb beide naast elkaar kunnen testen en het verschil is , voor mij althans, duidelijke hoorbaar.
Nu kon ik 2 dingen doen, een dikkere receiver kopen (zat nog in mijn 30 dagen omruil periode) of een eind versterker kopen.

Nu zal een receiver vrij snel kunnen verouderen als er nieuwe standaarden uitkomen op HDMI gebied of geluidsformaten (mijn SR7002 deed het nog prima alleen geen 4K/60 etc).

Ik had al ergens in mijn achterhoofd het idee om ooit eens , een dikke eindversterker te kopen en dan met een redelijk goedkope receiver het "regel" deel voor zijn rekening te laten nemen.

Dus dat heb ik gedaan en de Onkyo PA MC5501 gekocht.

Ik heb nu weer goede dynamiek , de bas is weer heerlijk strak en de spreiding van de instrumenten is weer goed hoorbaar...

Het gaat mij niet om meer WATjes, want zoals hierboven als netjes is verwoord door FeAR, heeft dat niet echt zin, maar echt om de dynamiek het snel kunnen schakelen zeg maar (ehh klinkt als een elfje in het maanlicht maar kan het niet anders verwoorden >:) )

Uiteraard moet dan wel de rest ook in verhouding zijn, een goede dac en bron materiaal hebben ook een hele grote invloed !

Voor mij is het dus een hele dikke JA een eindversterker heeft zin....

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 06-05-2017 09:10 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb geeb surround, maar voor stereo merk ik wel verschil. Is het een verschil van dag en nacht? Nee, maar wel degelijk verschil. Ik heb een NAD C356BEE met een MT module erin op een NAD C272 (2e hands 300 euro).

In een surround situatie zou ik het alleen voor de front inzetten, in elk geval L en R voor muziek, maar ik denk ook voor de center.

Je receiver is in elk geval uitgerust met pre-outs voor alle kanalen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De vraag of er hoorbaar verschil is tussen eindversterkers is al vaker voorbij gekomen. Voorstanders geven aan dat ze zelf verschil horen. Tegenstanders verwijzen naar blinde luistertesten waarvan het resultaat is dat er geen verschil hoorbaar was.

Als je zin hebt kan je eens zoeken op zulke luistertesten en de kanttekeningen die erbij worden gemaakt. Ook de reden waarom er blind wordt getest is interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 06-05-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-06 11:01
TBTL schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:40:
De vraag of er hoorbaar verschil is tussen eindversterkers is al vaker voorbij gekomen. Voorstanders geven aan dat ze zelf verschil horen. Tegenstanders verwijzen naar blinde luistertesten waarvan het resultaat is dat er geen verschil hoorbaar was.

Als je zin hebt kan je eens zoeken op zulke luistertesten en de kanttekeningen die erbij worden gemaakt. Ook de reden waarom er blind wordt getest is interessant.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor versterkers er gebruikt worden, en wat voor speakers er gebruikt worden.

Dat er soms meer en soms minder verschil is ben ik van overtuigd, maar hier hetzelfde verhaal, ik heb een Denon avr 3300 en hiervoor speelden de Tannoy Revolution DC6t op een Kenwood KA 5010 en ik denk dat zelfs mijn vriendin het verschil zou kunnen waarnemen. Zodoende ga ik de Kenwood weer als eindversterker gebruiken. De Kenwood speelt gewoon veel prettiger.

Ook bij speaker tests word hier soms de nadruk op gelegd dat een goede match belangrijk is. En daarbij kan ik me voorstellen dat het geluid van een 'nieuwe' avr en een 'nieuwe' digitale versterker kleiner is dan tussen een oude bak uit de jaren 90.

Het voor en tegenstander verhaal vind ik daarom een beetje onzin, de ene keer zal het verschil simpelweg groter zijn dan de andere keer. :9

Om nog de vraag van de topic starter te beantwoorden, omwille van vermogen denk ik niet dat het interessant is, ik ken de speakers niet dus omwille van geluidskwaliteit weet ik ook niet of het interessant is, als je niet het gevoel hebt dat je iets mist en het dan vooral in stereo gewoon goed klinkt is het toch prima.

Zoals hierboven ook al aangehaald is het zorgen voor een goede akoestiek misschien 1 van de eerste stappen als je vind dat er iets niet naar wens is, ook de plaatsing van de speakers kan afhankelijk van het type heel veel effect hebben, de luisterpositie, en zo zijn er nog allerhande zaken.

[ Voor 18% gewijzigd door DjaRoel op 06-05-2017 13:03 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36

FeaR

In GoT we trust

oldsmelly schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 08:45:
Op papier niet zo'n groot verschil in vermogen
5010 : 7 * 100 W 8 Ohm
7002 : 7 * 140 W 8 Ohm

Echter is de voeding een stuk minder in de SR5010 volgens mij, in dynamische stukken komt de SR5010 een stuk te kort op de SR7002. Ik merkte het bij klassieke muziek, en jazz stukken.
Ik denk dat het meer zit in de technieken die een SR7002 niet had en een receiver uit deze generatie wel heeft. Welke dan beter is hangt weer af van de smaak. Feit blijft ook dat audio voor een zeer groot deel emotie is en echt blind testen door velen hier niet is gedaan (al was het alleen maar omdat het lastig op te zetten is). Emotie gaat ook voor mij op: ik geef toe dat het met mijn speakers met een gevoeligheid van over de 90 dB en een receiver die 120 Watt levert op vijf kanalen tegelijk aangestuurd niet nodig is. Maar doe ik de eindversterkers weg? Nope :P . Sterker nog, als er weer eens een XPR op Marktplaats voorbij komt (2 x 600 Watt) dan moet ik mezelf echt inhouden al weet ik dat ik de 300 Watt nu al niet gebruik en de stap naar 600 Watt voor mijn oren niet eens merkbaar is.

Beste advies blijft dan ook om eerst een goede eindversterker te lenen. Ik weet niet waar je precies woont, maar mijn eindversterkers hebben al mening andere set aangestuurd puur om te testen of het wat biedt.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 06-05-2017 13:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1