Toon posts:

Uitleg over aantal DPI ?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met mijn digi-IXUS foto's maak, en ze daarna importeer in fotosoep dan kan je het aantal DPI instellen en standaard staat dit op 180.
Nu heb ik dit veranderd in 300, maar het formaat op het scherm blijft hetzelfde, als je dan kijk bij de doc. props. is het op 300 ongeveer 15*10 cm en op 180 22*? cm.
Heeft dit dan alleen te maken met het formaat waar het op afgedrukt wordt?
En wat is de beste instelling voor het afdrukken bij bv de Hema op 15*10 cm?

edit:

De resolutie is 1600*1200

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De getallen die je ziet in dat schermpje zijn de schermafmetingen in pixels, het afdrukformaat en de resolutie.
Als je het aantal pixels gelijk houdt, en je verlaagt het aantal pixels per inch (de resolutie dus) dan wordt je afdrukformaat groter, maar de foto korreliger. Immers; de hoeveelheid informatie blijft hetzelfde, terwijl het af te drukken oppervlak groter wordt.
Voor dingen als drukwerk is 266dpi wel het minimum, ik werk met 300dpi. Ik weet niet hoe de Hema digitale foto's afdrukt, maar met 180dpi kom je tot acceptabele foto's bij gebruik van een goede inkjet.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit hoort overigens in Webdesign & Graphics thuis...

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe komt dan een foto er bij de Hema uit te zien op 300 en 180 DPI, dus wat is het verschil, want op 180 zullen ze 'em moeten gaan verkleinen (toch?), dus wat heeft dit voor invloed op de kwaliteit?
Op donderdag 05 juli 2001 13:20 schreef Kaj. het volgende:
Dit hoort overigens in Webdesign & Graphics thuis...
Ik ging er vanuit dat digicams bij de gadgets hoorde... :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

let er op dat je maateenheden niet door elkaar gooit:
dpi - dots per inch, eigenlijk beeldpunten per inch.

uit het blote hoofd is 72 dpi zo'n 43 beeldpunten per centimeter; 300 dpi is dan zo'n 180 beeldpunten per centimeter.

ik heb dus het idee dat je helemaal niks kunt instellen, maar dat je gewoon kunt kiezen in afmeting in centimeter of in inch

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 13:39 schreef RM-rf het volgende:
ik heb dus het idee dat je helemaal niks kunt instellen, maar dat je gewoon kunt kiezen in afmeting in centimeter of in inch
Nee, het gaat echt om de aantal DPI wat je in kunt stellen.

Verwijderd

ik zal het zover ik kan even proberen uit te leggen

als je bij fotosoep de dpi veranderd terwijl lengte x breedte in pixels staat, dan zal er niks veranderen. Verander je pixels in cm of inch, dan zul je zien hoe hoger je de dpi instelt hoe kleiner je plaatje zal worden (niet in pixels maar in cm/inches dus)

in principe stelt het in te stellen dpi van photoshop niks voor, het is alleen maar handig als je een nieuw plaatje wil beginnen die op a4 geprint moet worden, je stelt dan l x b van a4 in en 300 dpi om te printen, hij rekent dan zelf uit hoeveel pixels hoog en breed het moet zijn...

ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg want ik merk dat het nog wel aardig lastig uit te leggen valt :)

Verwijderd

om er nog even aan toe te voegen:

het plaatje van jou was 1600x1200 PIXELS dit zal altijd zo blijven welke dpi je ook instelt. het plaatje zal bij het printen alleen kleiner zijn naarmate je een hogere dpi op je printer in stelt. meestal print je op 300dpi.

Verwijderd

zoals al gezegd was is 266 eigenlijk het minimum voor echt goeie printkwaliteit... je zult gewoon zien dat als je je foto op 180dpi uit print dat hij een beetje onscherp is. als je een 180 dpi foto toch op 300dpi wilt uitprinten met dezelfde maat, dan is het verstandig om in fotosoep je plaatje te resizen naar 10x15 op 300 dpi, aangezien fotosoep vaak beter antialiased dan een printer heb ik gemerkt (als die dat uberhaupt al doen)

maar je zei dat je 1600x1200 plaatje 15x10 was op 300dpi dus je zou em prima kunnen laten uitprinten.

argh ik praat weer veel te veel :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even zoeken op de HEMA site en je had dit gezien:

http://212.19.228.218/print_kwaliteit.asp?WEB=hema

Overigens maakt het niet uit hoe je de DPI zet, als 'resample image'uit staat wordt er fysiek niets veranderd aan je bestand en alleen je centimeters anders. Maar since de HEMA gewoon bestanden van bepaalde pixels nodig heeft, niet te moeilijk doen en gewoon aanleveren.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

bedankt ozboz, je vat in 3 zinnen samen waar ik 4 posts voor nodig had hehe

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op donderdag 05 juli 2001 13:27 schreef KIP het volgende:
Ik ging er vanuit dat digicams bij de gadgets hoorde... :)
Zeker; maar nu heb je het over het product uit die digicam, en dat hoort in W&G. :)

Verwijderd

Ik snap er nog niet erg veel van.... ligt uiteraard aan mij... :)

Misschien even practisch..
Ik maak foto's met een 4 Megapixelcamera (hoeveel DPI ?? )
Ik wil graag daar Foto-afdrukken van in het A4 formaat
Wat heeft mijn printer voor DPI aan te kunnen??
(ik denk b.v. aan SmartBase MPC190 van Canon)

Is hier een eenvoudig doch duidelijk antwoord (uitleg) op of wordt het hoge wiskunde.. ;)

Voor een PRINTER-keuze lijkt het mij wel belangrijk te weten waar op te letten terwijl mijn hoogste wens goede fotoafdrukken zijn op A4 en natuurlijk belaalbaar...

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

doet je voet zeer? van de harde trap tegen dit topic

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

4 MP is laten we stellen ongeveer 1800x2400 2304x1728 pixels.
om dat op te blazen naar 29,7cm bij 21cm (A4) heb je een resolutie van minstens rond de 220 DPI nodig.

de meeste printers kunnen dat makkelijk aan (300 DPI is toch wel de standaard, meesten zullen 600DPI aankunnen) en zullen interpoleren, ofwel extra drukpunten inschatten op basis van de overgangen tussen pixels: het resultaat is niet echt kwalitatief mooi, maar dat ligt eraan dat 4Megapixel eigenlijk te krap is om echt goed op A4 af te drukken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Dat is duidelijk.. ;)
De SmartBase MPC190 van Canon is 2400x1200 dpi en dus meer dan genoeg..
Ik begrijp eigenlijk dan niet waarom die A4 printers steeds hogere DPI waarde hebben als 300 genoeg is.
Dat interpoleren heb ik bij de bovenstaande printer niet kunnen lezen maar ik begrijp dat het wel belangrijk is voor de scherpe plaatjes..

Mijn Breedbeeld TV interpoleert ook en dat is goed te zien. :|

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 21:22:
Ik begrijp eigenlijk dan niet waarom die A4 printers steeds hogere DPI waarde hebben als 300 genoeg is.
Je kan een foto van diezelfde resolutie dan ook kleiner afdrukken (dus zonder een hele A4 te vullen), zonder dat de printer tekort schiet. :)

{signature}

Pagina: 1