Plz help ! PC crasht om de half uur

Pagina: 1
Acties:

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-07 11:38

bl33d

I love the smell of Napalm..

Topicstarter
Hallo !

Ik weet dat dit soort topics vaker zijn voorgekomen, maar ik ben nu beetje out-of-ideeen, vandaar dat ik aan jullie om hulp vraag. Het zit zo:

Onlangs heb ik een nieuw systeempje gekocht. Het loopt vlekkeloos (in windows, applicaties).

Maar nu komt het, als ik een 3D spel wil opstarten bv. CounterStrike of een 3D applicatie crasht ie binnen een half uurtje spontaan. Ik ben nu echt ten einde raad .. mijn vorige PC had dezelfde probleem (is nu mijn server geworden).

In die tussentijd heb ik nieuwe onderdelen aangeschaft

Asus A7V-E
AMD Thunderbird 1,2gig 200fsb + volcano II
300watt anandtech voeding
Asus Geforce2 GTS pure
256 pc133 mycom geheugen
40gig maxtor 7200
SBLive! Value
(eigenlijk compleet systeem..)

Voor de rest is mijn processor in deze afrika dagen 49 graden idle, en ** graden stressed (kan het niet meemaken, crasht meteen).

ZOU het te maken kunnen hebben met de cooling ? Volcano II die zijn werk niet goed doet dat ie nu 49graden idle is ?

ZOU het te maken kunnen hebben dat ik geen coolpasta tussen proc en cooler heb gekwakt ? (helpt dat eigenlijk echt ..?)

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, ik heb nogal veel $$$ eraan besteed om het leuk te upgraden en krijg ik dit ongein.

Alvast bedankt !

Groetjes,
Marcus

• Zucht388
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 00:01

Zucht388

Dreadhead

dat heb ik ook maar dan met intel en na 10 minuten, 39 graden na een crash in Q3
rot computers ook :(

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

Wat je kan proberen: Klok je CPU eens onder, zeg 6x100MHz of iets dergelijks. Dan kan je testen of het aan een te hoge temp. ligt of dat het toch iets anders is wat in de weg zit.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• bl33d

bl33d

Topicstarter
Heb je gekeken of er geen hardware probleem plaatsvindt? Ik heb bij mij zowat alle hardware eruit gehaald die optioneel zijn, dus alleen videokaart + geluidskaart erin als insteekkaart.

Voor de rest WIndows 2000 (en XP getest) kaal geinstalleerd met de benodigde drivers, en testen of ie het doet in 3D spel ..

Uiteraard doet ie het vlekkeloos in Windoos.

Snap jij het nou of snap ik het niet ?

• bl33d

bl33d

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 13:02 schreef Beaves het volgende:
Wat je kan proberen: Klok je CPU eens onder, zeg 6x100MHz of iets dergelijks. Dan kan je testen of het aan een te hoge temp. ligt of dat het toch iets anders is wat in de weg zit.
Misschien een goed idee Beaves, als het zo is dat het vlekkeloos werkt, weet ik in iedergeval wie er de deur uitgaat

mijn volcano II of mijn processor die kapoet is op hoge snelheden

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

zeker koelpasta tussen doen.

als je kan je vcore iets verhogen, die op 1.775 zetten. loopt iets stabieler hierdoor.
io voltage verhogen is ook een optie.

succes.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Te heet. Veel te heet. Mijn ding gaat van 24 idle naar 39 stressed. Als jouw ding nou ook 15 graden stijgt dan is dat dus 64 graden. Dat is echt heel heet. Als je koeling helemaal slecht is dan zal het nog meer stijgen.

Tips: koelpasta. Betere koeler (kost maar 4 tientjes). Airflow in kast checken.

Test het eens door je kast open te doen! Laat ff weten of het lukt.

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:37

CTVirus

Dexterslab FAN

zet je geheugen eens op 100 mhz vooral in win2k wil dat helpen!

• bl33d

bl33d

Topicstarter
Okee gisteren getest:

Goed idee trouwens van Beaves, ken je gelijk zien of het de temperatuur is die de boosdoener is.

Processor (origineel 1,2gig AMD) teruggeclockt naar 600mhz. Ik heb daarna even flink Counter Strike gespeeld en alles draaide nog perfect.

Mijn temperatuur gaf stressed 41/42 graden aan met Asus Probe, en met Motherboard Monitor 5.08 gaf ie 39/40 graden aan ! Dus mijn Vulcano II cooler gaat de deur uit, en mijn ThermalRight Sk-6 komt er snel aan ;)

Mijn laatste vraag: Waarom geven Motherboard Monitor en Asus Probe verschillende waardes aan ? Motherboard monitor zit meestal 2 graden onder Asusprobe, terwijl AsusProbe en mijn BIOS monitor gelijk zijn .. !

welke moet ik geloven ?

Bedankt nog voor jullie hulp !

Groetjes,
Marcus

• delorean7
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Bullsh*t 40-50 graden is helemaal niet bijzonder onder de huidige omstandigheden, ik had ook om de 5 minuten crashes met mijn duron@900 dat pokkending werd 65+ met dichte kast.

Tijdelijke oplossing (met nog steeds crashes nu en dan) was kast open en levensgrote ventilator op de kast. Maar dus nog steeds problemen nu en dan.

Complete oplossing: nieuwe coolermaster SA cooler erop gedaan (bruut groot geval, althans vergeleken met mijn oude), processor wordt nu maximaal 51.9 graden en heb al de dagen geen enkele crash meer gehad!!

Kortom een cooler verangen voor een andere omdat de processor warmer wordt dan 40+ graden is echt brute onzin (en das niet IMHO maar een feit)

Verwijderd

Voor een goede airflow maak een gat in de zijkant van de systeemkast en plaats hier een 12x12x2,5 papst fan. Recht tegenover de processor.

Mijn temp met dit weer is 41 graden idle en 47 stressed

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
Een te hete cpu zorgt zeker wel voor crashes. Mijn Tbird word onstabiel als ik boven de 54 graden kom.

Met die thermalright en wat koelpasta(echt verplicht !) moet je hele systeem wel goed gaan draaien ! :)

• delorean7
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Ok ok misschien toch een wat meer opbouwende post.

Als je nog steeds problemen hebt allereerst de 'fan' approach. Alles openzetten en er een mega grote ventilator opzetten. Probleem weg? Cooling, koop een chipset cooler voor je videokaart en zo'n stuk 3m tape of arctic silver met epoxy.
Niet weg? Ga OS opnieuw installeren, helpt dat niet? Ga PCI cards shufflen, ga memory verplaatsen ga IDE devices anders aansluiten, haal alles eruit behalve Vid card en zet een voor een terug....

Pc's zijn zo makkelijk!

Verwijderd

k had dit dit eerst omdat mijn grafische kaart niet genoeg voeding kreeg - maar da kan bij jou niet echt. Heb je wel de laatste drivers geinstalleerd?

• bl33d

bl33d

Topicstarter
Jongens Jongens

Bedankt voor jullie reply's maar ik heb het probleem al achterhaald door BEaves zijn methode. Gewoon processor onderclocked en kijken of ie goed werkt. Anders ligt het aan je hardware ..

Ik ben niet zo'n newbie pikkie die niet eerst zijn hersens gebruikt en dan pas vragen stelt. Uiteraard heb ik allang schone OS geinstalleerd (9x,2000,XP). Met uiteraard laatste VIA drivers en stabiele Detonater.

Wat ik alleen vreemd vind is dat bij sommige mensen hun PC stabiel loopt op 60+ graden. Dit terwijl mijn PC begint te piepen bij 50 graden. Maarja, mijn ThermalRight sk-6 ligt naast me, zodirekt klaar met werken en ga hem thuis gelijk even uitproberen.

Nog bedankt voor jullie hulp jongens!

Mvg,
Marcus

• wietco
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01
ik heb een a7v-e met een 1,4 TB en een alpha heatsink+cooler <--- is dit de oorzaak dat mijn pc steeds vast staat ? (temp is 55 - 62)

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 12:53 schreef bl33d het volgende:
Onlangs heb ik een nieuw systeempje gekocht. Het loopt vlekkeloos (in windows, applicaties).
Ja, daar heb je het al ;)
Pagina: 1