Tools als pingdom zijn leuk, maar die kunnen enkel testen vanuit hun locaties. Strookt dat wel met de bezoekers die je hebben wilt op jouw website? Als ik namelijk vanuit mijn werk (wat ook een brakke internet verbinding heeft) naar de HTTP-website ga, dan ben ik gewoon direct op de HTTPS-variant.
Vergeet niet dat je met pingdom te maken hebt met testen over een lange verbinding/afstand (Stockholm - Amsterdam is al een ruime 1400km!), een dergelijke verbinding zal altijd trager zijn dan bijvoorbeeld nationaal (omdat pingdom geen testserver in Nederland heeft).
Mede daarom vind ik pingdom eigenlijk niet handig om performance mee te testen, tenzij jouw website dergelijk publiek (ook) aantrekt natuurlijk. Wil je dus toch pingdom gebruiken om jouw website te testen, hou er dan rekening mee, dat de laadtijden wat hoger zijn, omdat de
TTFB gewoonweg hoger is.
Ga dus niet uit van een meting van 1 tool, test met meer, ook die wat dichterbij kunnen testen dan Stockholm.
Dat gezegd hebbende, nog wat andere toevoegingen:
Met
deze debugbar kun je zien of het aan de parsing ligt en zo ja, waar.
Controleer de server configuratie; PHP7 is namelijk sneller dan PHP5, WordPress is in principe PHP7 compabitel in elk geval. Ter beeldvorming; ik had bij een overstap van PHP5 naar PHP7 op zich ook wel groot verschil; ik ging van een parsetijd van 50ms (een Laravel project) naar 35ms. Als gebruiker niet meteen merkbaar uiteraard, maar daar gaat het nu even niet om.
Tools zoals
YSlow kunnen geloof ik meerdere diensten aanspreken, zoals bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights en eentje van Yahoo (naam even kwijt), erg handig om te zien waar de problemen in de verbinding zitten.
Aan de SSL-kant van het verhaal; check even (bijvoorbeeld via
ssllabs.com) of je wat kan tunen aan de SSL-configuratie. Controleer dan bijvoorbeeld of de chain goed in elkaar zit, dat scheelt ook uiteindelijk tijd.
Loop ook even de plugins na, heb je ze wel daadwerkelijk nodig? Zijn deze wellicht verouderd en kan het dus zinvol zijn om over te stappen op een nieuwe, die bijvoorbeeld ook overweg kan met PHP7.x? Hou er namelijk rekening mee, dat de meeste rotzooi aan code vanuit de plugins komt, niet zozeer vanuit WordPress zelf.
Soms kan ook een webaccelerator zoals Varnish uitkomst bieden, als dat eenmaal en goed is opgezet, gaat dat veel in laadtijd schelen.
Als laatste:
Op internet zijn ook veel guides over dit onderwerp te vinden. Velen raden W3 Total Cache aan, moet zeggen dat ik andere ervaringen heb toen ik nog een WordPress site had draaien.
En als allerbelangrijkste: meten is niet alleen weten, maar zeker ook vergeten! Test en meet daarom veel, dan zie je waar de problemen vooral zitten en kun je daarop acteren. Los het dus ook niet als brandje op, maar probeer het wel te monitoren, zodat een website eigenlijk altijd prima reageert / reageert zoals verwacht.
[
Voor 54% gewijzigd door
CH4OS op 08-05-2017 13:14
]