Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er oplossingen waarbij een oudere macbook pro (zonder USB-C) aangesloten kunnen worden op een 4k/5k monitor met USB-C ?
En kunnen daarmee stroom, usb, beeld en audio verbonden worden?

Momenteel heb ik een Apple Thunderbolt Display (27 inch), waarmee met 1 kabel (met 2 uitgangen) magsafe (stroom) en beeld/usb/audio (thunderbolt) aangesloten kunnen worden. Dit werkt ideaal, maar de monitor is verouderd.

Ik zoek een oplossing waarmee ik een moderne monitor kan aansluiten, met het gebruik van maximaal 2 kabels. Eventueel met een USB-C / thunderbolt hub waar meer kabels tussen monitor en hub lopen.

Alle oplossingen die ik hierin probeer te vinden richten zich op nieuwe MacBook Pro's met USB-C aansluiting en het verbinden met oudere apparatuur, zoals de Apple Thunderbolt Display. Daar heb ik in dit geval niets aan.

Een oplossing zou zijn om een nieuwe MacBook Pro te kopen, maar dat is weer een investering van +- 4000 euro en zou ik liever nog een aantal jaren uitstellen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-05-2017 01:01)

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Sowieso moet je het USB-C gebeuren achter je laten. De MacBook spreekt dat protocol niet, en de TB3->TB2 adapter gaat daarbij niet helpen.

Ook een Thunderbolt 3 monitor kopen, is geen goed idee. Want die zijn allemaal 5K, en dat kan jouw MBP niet aandrijven.

Dus dan heb je twee mogelijkheden:
- Als je gemak wilt, dan een Thunderbolt 2 dock kopen, waar je een 4K monitor aan hangt. Nadeel: je koopt oude TB2 docks terwijl de TB3 docks net de markt op komen
- Via DisplayPort een 4K monitor aansturen, en dan bij voorkeur 1 van die 4K monitoren pakken in dat support document dat je aanhaalt

Maar al met al vind ik het een beetje... geklooi. Feitelijk is TB3 van hetzelfde (nieuwe) tijdperk als goede 4K en 5K monitoren. Als je echt 4K/5K wilt, is het veel handiger om gewoon een nieuwe MBP en monitor te kopen.

Je zegt dat je daar geen zin in hebt vanwege de prijs. Maar de resale waarde van je huidige MBP zal zeker te weten je budget fors aanvullen. Het kan best dat je een cash flow probleem hebt. Maar als je naar de jaarlijkse afschrijving kijkt, maakt het weinig uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om het iets concreter te maken. Wat zou er nodig zijn om deze monitor te verbinden met een oudere macbook (en zo min mogelijk kabels):
https://www.apple.com/sho...afine-4k-display?fnode=8a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
vraag is op je macbook 4k kan aansturen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de uitvoering met een AMD Radeon R9 M370X 2048 MB. Dat zou dan moeten lukken toch? Edit: Zie ook https://support.apple.com/en-ca/HT206587

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

Misschien kun je de Apple TB3->TB2 kabel ergens testen of online verder onderzoeken.

https://www.apple.com/sho...erbolt-2-adapter?fnode=4c

https://www.apple.com/sho...ook-pro/QDTJD2AXYD2C4KDUX

al denk ik dat je dan alsnog met USB in de war raakt (tot je een 2016 versie koopt :+) en natuurlijk stroom nodig hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door mr.paaJ op 05-05-2017 17:53 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus wel de LG 5K display maar niet de 4k die ik stuurde (wat ik daar lees).

Als USB dan alsnog een probleem wordt, bestaat er dan ook een hub / dock die dit voor me zou kunnen oplossen? Met 1 kabel vanuit de dock naar mijn macbook, en daarnaast stroom natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Sowieso moet je het USB-C gebeuren achter je laten. De MacBook spreekt dat protocol niet, en de TB3->TB2 adapter gaat daarbij niet helpen.

Ook een Thunderbolt 3 monitor kopen, is geen goed idee. Want die zijn allemaal 5K, en dat kan jouw MBP niet aandrijven.

Dus dan heb je twee mogelijkheden:
- Als je gemak wilt, dan een Thunderbolt 2 dock kopen, waar je een 4K monitor aan hangt. Nadeel: je koopt oude TB2 docks terwijl de TB3 docks net de markt op komen
- Via DisplayPort een 4K monitor aansturen, en dan bij voorkeur 1 van die 4K monitoren pakken in dat support document dat je aanhaalt

Maar al met al vind ik het een beetje... geklooi. Feitelijk is TB3 van hetzelfde (nieuwe) tijdperk als goede 4K en 5K monitoren. Als je echt 4K/5K wilt, is het veel handiger om gewoon een nieuwe MBP en monitor te kopen.

Je zegt dat je daar geen zin in hebt vanwege de prijs. Maar de resale waarde van je huidige MBP zal zeker te weten je budget fors aanvullen. Het kan best dat je een cash flow probleem hebt. Maar als je naar de jaarlijkse afschrijving kijkt, maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Beste is een 4K monitor aanschaffen en een dp naar miniDP kabel die je kan aansluiten op een van je TB2 poorten. Dan ben je ook klaar qua beeld. Alles over een enkele kabel zoals nu ga je niet meer krijgen zonder naar een 2016 model te upgraden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen. Het voelt voor mij ook als geklooi.

Mijn MBP is slechts 1,5 jaar oud, vandaar dat nu weer een nieuwe kopen niet als een fijne beslissing aanvoelt.

Gebruik nu thuis en op kantoor een apple thunderbolt display, helaas is het op kantoor bijna niet te doen qua weerspiegeling van het scherm, maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.
Beide schermen en de macbook vervangen kost meer dan 5000 euro, terwijl alles vrij recent gekocht is (en afgezien van de weerspiegeling ook prima functioneert). En de restwaarde is in een gunstig geval 2500 euro.

Een 4K monitor en ouderwetse magsafe adapter voor de stroom lijkt dan de goedkoopste oplossing, wellicht nog met een (gebruikte) thunderbolt 2 dock om usb en beeld door 1 kabel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cerberusss schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:48:
Het bovenstaande is helaas onjuist door onvolledigheid. USB-C is niet meer dan een kabel en een connector. USB-C alleen zegt dan ook alleen iets over de fysieke aansluiting en verder helemaal niks. Je moet meer informatie inwinnen en achterhalen welk protocol eroverheen gaat. Bij sommige docks en beeldschermen is dat Thunderbolt 3 maar bij de meesten is dat gewoon USB (en dan vaak USB 3.1 Gen 1 wat neerkomt op USB3.0).

De USB-C kabel/connector kan gebruikt worden voor USB2.0 (zoals de laadkabel die Apple levert bij de MacBook en de nieuwe MacBook Pro) en hoger en Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 is dan weer backwards compatible met Thunderbolt 1 en 2 (daar is bijv. die TB3-TB2 adapter voor).

Om USB-C apparaten die het USB protocol gebruiken aan te sluiten op een oudere MacBook Pro kun je een USB-C naar USB-A male kabel aanschaffen. Dat zal echter niet gaan voor video omdat dit via USB-C op een andere manier geregeld wordt. Het is gewoon DisplayPort dat over die USB-C kabel gaat; de oude USB aansluitingen ondersteunen dit niet (zijn data-only) en daarom kun je die USB-C beeldschermen die gebruik maken van het USB protocol niet direct op die oude MacBook Pro aansluiten.
Een USB-C dock kun je met zo'n kabel ook aansluiten op een computer die geen USB-C heeft maar houdt ook hier rekening met het feit dat de oude USB aansluiting niet alle functionaliteit ondersteund.

Thunderbolt 3 zelfs is backward compatible met versies 1 en 2. Hiervoor kun je de TB3-TB2 adapter kopen waarmee je ofwel een TB1/2 device op een TB3 computer aan kunt sluiten ofwel een TB3 device op een TB1/2 computer. Dat laatste zal in dit geval van toepassing zijn. Let op: in tegenstelling tot wat veel mensen denken ondersteund deze adapter alleen maar Thunderbolt. Je DisplayPort scherm zal NIET met deze adapter gaan werken want DisplayPort is nou eenmaal geen Thunderbolt.
Dat is een momentopname omdat er op dit moment maar 1 Thunderbolt 3 display is en laat die nou net 5k zijn. Het aansturen van zo'n display is nogal lastig omdat er 2 DisplayPort streams worden gebruikt en de videokaart dit wel aan moet kunnen. Bij het eerste 5k scherm van Dell vertaalde zich dit naar 2 DisplayPort stekkers die je in moet pluggen (en die met verloopjes van DisplayPort naar USB-C prima werkt op de nieuwe MacBook Pro).
Geen goed doordachte oplossing. De oude TB2 en zelfs TB1 docks doen over het algemeen niet heel veel meer dan de nieuwe TB3 docks. Het enige echte voordeel van TB3 docks is het feit dat je 2 schermen kunt aansluiten ipv 1 en dat je de notebook er mee kunt opladen (wanneer deze TB3 ondersteund).
Door de backwards compatibility van Thunderbolt kun je prima met een TB3-TB2 adapter de oude TB1 en TB2 docks op de nieuwe TB3 computers gebruiken of een nieuwe TB3 dock op je oude TB1/2 computer aansluiten.

Je hebt dus 2 mogelijkheden hier:
  1. geld besparen door een TB1 of TB2 dock aan te schaffen met als nadeel dat je in de toekomst niet meer dan 1 scherm kunt aansluiten en altijd een aparte lader voor je notebook nodig hebt
  2. meer geld spenderen (al snel 100 euro meer) aan een TB3 dock die bovenstaande nadelen in de toekomst niet zal hebben
Geklooi is het niet, je prikt alles in op je dock en vervolgens hoef je (wanneer je geen TB3 dock en Mac hebt) maar 2 kabels in te prikken om alles aan te sluiten. Aansluitgemak is nou juist HET kenmerk van zo'n dock. De enige reden om naar een Mac met scherm die beiden USB-C gebruiken over te gaan is de veel gestroomlijndere setup want een scherm met ingebouwd dock neemt heel wat minder ruimte in beslag dan een scherm met los dock. Het staat ook netter. Nou kun je dit ook aardig goed benaderen door je dock slim weg te werken (onder het bureau, achter het scherm, onder de verhoging waar je het scherm op zet, verzin het maar). Zo'n los dock heeft dan weer het voordeel dat je zelf je scherm kunt kiezen.
Je zegt dat je daar geen zin in hebt vanwege de prijs.
Docks (USB-C, Thunderbolt, proprietary) zijn prijzig dus je zult door de zure appel heen moeten bijten.

Voor wie draadloos werkt wat betreft toetsenbord, muis en netwerk en dan ook verder niet meer dan een beeldscherm aansluit is er helemaal niks te behalen bij zo'n dock. Koop dan een goed 4k scherm en sluit die aan middels mini-DisplayPort met daarnaast de stroomkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
ppl schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:01:
Door de backwards compatibility van Thunderbolt kun je prima met een TB3-TB2 adapter de oude TB1 en TB2 docks op de nieuwe TB3 computers gebruiken of een nieuwe TB3 dock op je oude TB1/2 computer aansluiten.
Dat is inderdaad nog een oplossing, ja.
Voor wie draadloos werkt wat betreft toetsenbord, muis en netwerk en dan ook verder niet meer dan een beeldscherm aansluit is er helemaal niks te behalen bij zo'n dock. Koop dan een goed 4k scherm en sluit die aan middels mini-DisplayPort met daarnaast de stroomkabel.
TS zegt dat hij naast beeld ook usb/audio nodig heeft:
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:17:
En kunnen daarmee stroom, usb, beeld en audio verbonden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We weten alleen niet waar hij het precies voor nodig heeft. Overigens kan audio ook via bluetooth, DisplayPort en HDMI. Mijn opmerking is echter vooral een hint om even te kijken naar hoe je dingen aansluit en of je daar nog mee kunt (en wilt) schuiven. Met wat schuifwerk kun je namelijk de aansluitingen dusdanig opruimen dat je alleen nog maar een normale display aansluiting nodig hebt en dat levert je momenteel aanzienlijk wat meer kandidaten voor een nieuw scherm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nodig voor gemak. Mijn MBP verhuis ik iedere dag van kantoor naar huis, en momenteel heb ik dus 2 thunderbolt displays waarmee ik met 2 kabeltjes aansluiten (eigenlijk 2 stekkers uit 1 kabel) klaar ben (USB / audio / beeld).

Maar de weerspiegeling (en eigenlijk ook resolutie) van de apple thunderbolt displays zijn niet naar wens, dus ik zoek een oplossing om met een 4k / 5k monitor en max 2 kabeltjes hetzelfde te bereiken.

Aangezien wss 1 van de 2 kabels al een magsafe 2 lader moet zijn, blijft er nog 1 kabel over die dus beeld / audio / usb van een monitor/dock naar mijn MBP moet transporteren :-)

Welke (4k) monitor en thunderbolt 2/3 dock zouden hier geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk is ieder 4k scherm dat je via DisplayPort kunt aansluiten en iedere Thunderbolt 2/3 dock geschikt. Als je een Thunderbolt 3 dock koopt moet je ook een TB3-TB2 adapter erbij kopen anders kun je 'm niet aansluiten op je notebook.

Een 5k scherm kun je wel vergeten. De enige die daar echt compatible mee is, is de nieuwe MacBook Pro 2016.

Bij een 4k scherm is 24" wel het meest makkelijke. Als je deze in macOS als retina scherm instelt (dus met scaling aan) dan maakt ie er 1920x1080 van qua werkoppervlak maar is alles verder wel superscherp. Op een 27" doet ie hetzelfde, levert alleen wat grotere letters e.d. op. Het scherm op 4k gebruiken zonder scaling is niet aan te raden bij dit soort kleine schermen, dan kun je beter naar een 40" model o.i.d.
Pagina: 1