Circuit met regulator voor laden van capacitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Ik wil wat grote condensatoren gaan laden vanuit twee verschillende bronnen. Namelijk vanuit een auto sigaretten plug en vanuit een klein zonnepaneeltje.
De condensatoren (met eigen balance board) mogen max 16V hebben, maar ik wil gewoon op normale auto spanningniveau's werken (12 a 14V) zodat ik een beetje veilige marge heb.

Bij het rechtstreeks aansluiten van een sigarettenplug zouden er gigantische stromen gaan lopen met alle gevolgen van dien. Dat zou ik willen voorkomen. Bij het gebruiken van een regulator met grote input range is het ook nog van bijkomend voordeel dat een 24V voertuig ook kan laden.

Het zonnepaneeltje wat ik heb liggen heeft een piek van 20V, wat dus te hoog is. Maar ik wil geen echte zonneregelaars, omdat die te ingewikkeld zijn voor het doel, en waarschijnlijk niet op gaan starten als de condensatoren leeg zijn.

Daarom dacht ik zo'n regelaar er tussen te zetten, 8-40V naar 12V 2 Ampere

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxMjAw/z/CZoAAOSw32lYvA4G/$_57.JPG

Dus 1 regelaar voor zowel de sigaretten plug als het zonnepaneeltje, die ik dan parellel aansluit, maar met twee diodes die 5 Amp aan kunnen. Zo zou er geen ongewenste stromen kunnen gaan lopen tussen zonnepaneel en sigaretten plug (dashboard auto)

Mis ik dan verder nog iets? Moet ik de regulator nog ergens tegen beschermen aan de 12V output zijde? Bijvoorbeeld dat er te veel vermogen op wordt genomen, eventueel als de condensatoren leeg getrokken worden door een zware verbruiker?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Relevante video:

Ik zou 1 met de LTC3780 chip aanraden; deze kan ook amperage regelen, en dus ook als LED driver/charge controller fungeren;

http://www.ebay.co.uk/sch...313&_nkw=LTC3780&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah ik had andere youtube videos bekeken, zal deze later ook even bekijken. Deze lijkt zo snel bekeken al veel meer detail te hebben, bedankt.

Ik heb overigens een klein zonnepaneeltje die maximaal 5W doet maar waarschijnlijk nog minder, er staat helaas niks op. Hij komt qua lengte overeen met zo'n super capacitor pack, dus je raad het al, die gaat gewoon op het kastje. Snel laden vind ik niet persee heel belangrijk.

Wat is het voordeel van ampere kunnen regelen? Het lijkt erop dat deze boardjes wel een stuk meer vermogen kunnen leveren, dat is mooi. Maar waarom zou ik ampere willen kunnen regelen? Ik wil gewoon de max van wat het boardje kan zolang het onder de 10A is zodat het goed gaat in iedere sigaretten plug.

Ook eens met het stukje over de diodes?

Tevens wil ik ook nog een hand generator aansluiten, waar ik ook nog een diode op zal moeten zetten. En ook de keuze heb deze via de regelaar te laten lopen, omdat voltage te hoog kan zijn als je erg fanatiek aan zou slingeren.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 05-05-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:44:

Wat is het voordeel van ampere kunnen regelen? Het lijkt erop dat deze boardjes wel een stuk meer vermogen kunnen leveren, dat is mooi. Maar waarom zou ik ampere willen kunnen regelen? Ik wil gewoon de max van wat het boardje kan zolang het onder de 10A is zodat het goed gaat in iedere sigaretten plug.
Ik weet niet of je er ook LED's mee wilt aansturen, maar dan is dat heel handig om te voorkomen dat ze doorbranden. 10A is overigens in mijn ervaring al te veel voor sigarettenpluggen; zie Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."
:)

Dan kun je beter kijken naar bijv. Anderson powerpoles.
Ook eens met het stukje over de diodes?

Tevens wil ik ook nog een hand generator aansluiten, waar ik ook nog een diode op zal moeten zetten. En ook de keuze heb deze via de regelaar te laten lopen, omdat voltage te hoog kan zijn als je erg fanatiek aan zou slingeren.
Diodes zijn inderdaad ook aan te raden, en vergeet geen inline zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Roamor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:08:
[...]

Ik weet niet of je er ook LED's mee wilt aansturen, maar dan is dat heel handig om te voorkomen dat ze doorbranden. 10A is overigens in mijn ervaring al te veel voor sigarettenpluggen; zie Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."
:)

Dan kun je beter kijken naar bijv. Anderson powerpoles.
Ja die post kan ik me herinneren, en ik weet ook dat bij mij de kabels en plug warm werden voor een waterkokertje, en dat was zelfs op 24V.

Maar daarom leek mij een 2 Ampere laadstroom lekker veilig. Dan duurt het maar wat langer, dat maakt niet uit.

LEDs aansturen is niet het doel. Ik zal wel weer een sigaretten plug socket erin zetten om mee te kunnen spelen (en volt metertje in te kunnen duwen) maar ga daar verder niet veel mee doen.

Maar volgens mij kan ik dan wel bij zo'n bescheiden dc-dc converter blijven. Lage laadstroom.
En het 40V bereik is wel handig vanwege een groot zonnepaneel wat ik heb en eventuele andere hand generators die hoger voltage kunnen bereiken. Zal ik in de praktijk waarschijnlijk niet doen maar toch.
[...]

Diodes zijn inderdaad ook aan te raden, en vergeet geen inline zekering.
Zekering had ik niet vermeld, maar komt er inderdaad ook tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Roamor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:27:
Relevante video:
[video]

Ik zou 1 met de LTC3780 chip aanraden; deze kan ook amperage regelen, en dus ook als LED driver/charge controller fungeren;

http://www.ebay.co.uk/sch...313&_nkw=LTC3780&_sacat=0
Heb het filmpje eindelijk eens even bekeken, en hij zet niet eens een regelaar tussen het zonnepaneel, omdat de weerstanden het vermogen al kunnen verbruiken en de spanning dus niet kan stijgen.
Op zich wel leuk, maar dan vraag ik me af of mijn kleinere zonnepaneeltje ze wel vol krijgt. We gaan het wel zien.

Wat betreft zo'n boardje, is misschien toch wel handig, geeft net effe wat meer vrijheid.

Input voltage is vanaf 5V. Dan zou ik het in theorie ook oplaadbaar via USB kunnen maken. Maar als je een 5V adapter gaat belasten en het voltage kakt een beetje in komt ie onder de 5V. Zou dat werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:33:
[...]

Heb het filmpje eindelijk eens even bekeken, en hij zet niet eens een regelaar tussen het zonnepaneel, omdat de weerstanden het vermogen al kunnen verbruiken en de spanning dus niet kan stijgen.
Op zich wel leuk, maar dan vraag ik me af of mijn kleinere zonnepaneeltje ze wel vol krijgt. We gaan het wel zien.
Ik denk dat dat ook lastig wordt; zeker gezien het weer hier. :) Zodra het gevraagde amperage stijgt, zal het voltage instorten.

Van dezelfde maker:
Wat betreft zo'n boardje, is misschien toch wel handig, geeft net effe wat meer vrijheid.

Input voltage is vanaf 5V. Dan zou ik het in theorie ook oplaadbaar via USB kunnen maken. Maar als je een 5V adapter gaat belasten en het voltage kakt een beetje in komt ie onder de 5V. Zou dat werken denk je?
Ik heb het even voor je getest, hij valt pas bij 4,4V uit, dus je hebt wel wat speelruimte. Dus met een fatsoenlijke voeding moet het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je hebt een zgn CC/CV module nodig, als je op Ebay zoekt zal je er vele vinden. Ik vraag mij af of dit ook met bv een LiPo 3S lader of een computergestuurde loodacculader zal werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik moet trouwens nog maar afwachten wat ik krijg want ik lees ook veel over slechte capacitors, of units die maar 70% opslaan van wat ze beloven. Maar goed, waarschijnlijk goed genoeg om te experimenteren.
Roamor schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:19:
[...]

Ik denk dat dat ook lastig wordt; zeker gezien het weer hier. :) Zodra het gevraagde amperage stijgt, zal het voltage instorten.
Voltage dat "instort" is niet erg in zekere zin, als hij ergens op 10-13V eindigt ofzo, omdat hij toch niet verder komt dan vind ik dat niet erg. En dat zal dan vermoedelijk al lang duren voordat het voltage zover opgeklommen zou zijn.

Ik ga wel testen met dat kleine ongedefinieerde paneeltje, en ik heb ook nog 5W en 13W paneeltjes liggen vergelijkbaar waar hij mij test. Geloof ook 18V paneeltjes. Die zou ik dan achter de regulator willen, maar wellicht is het niet nodig zoals hij laat zien in zijn filmpjes.
Ik heb het even voor je getest, hij valt pas bij 4,4V uit, dus je hebt wel wat speelruimte. Dus met een fatsoenlijke voeding moet het geen probleem zijn.
Ok mooi, dan kan ik er ook een usb-connector op maken als ik dat wil (wederom met diode en zekering uiteraard)
memphis schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:47:
Je hebt een zgn CC/CV module nodig, als je op Ebay zoekt zal je er vele vinden. Ik vraag mij af of dit ook met bv een LiPo 3S lader of een computergestuurde loodacculader zal werken.
Volgens mij moet het zo dom mogelijk, slimme acculaders gaan eerst kijken wat ze hebben. En als de capacitoren leeg zijn gelopen gaat hij dus niet starten.

Maar van al die voeding boardjes is me niet duidelijk welke beschermd zijn tegen overbelasten en welke niet. Dat is ook een beetje gebrek aan elektronica kennis denk ik.

Zoals die LC3780 kun je gewoon ampere instellen (zoals een labvoeding) en komt het goed.
Je hebt ook boardjes waar je niks in kan stellen en piekvermogen hebben van 3A en lange tijd 1A. Tja die capacitoren kun je al je vermogen in kwijt dus dan gaat hij toch de hele tijd 3A leveren en uiteindelijk kapot?

De CC CV is toch hetzelfde als ik zoek op "buck boost regulator" etc? Of mis ik iets.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 10-05-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 12:50
Niet iedere buck-boost kan constant current (CC), sommigen zijn alleen maar constant voltage (CV). Heel soms zie je ook modules die alleen maar CC doen. Je moest iets hebben dat beide kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah okee, daar staat de CC voor. Dat moet ik dan hebben, anders gaat zo'n voeding zichzelf overbelasten door vol te leveren.
De CC amps zou nog vast kunnen zijn, voltage instelbaar zou wel prettig zijn.
Heb nu al een LC3780 besteld en die kan allebei. Maar met display was handiger geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 10-05-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je bedoeld een LTC3780?
Ik kan nu niet echt zien dat deze ook stroom regelt......

Dit is denk ik wat je wilt (met uitlezing)
http://www.ebay.com/itm/5...f9bdbc:g:Vj4AAOSw-0xYeX~n

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1