Windows 10 is 70+ GB!?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 21:28
Mijn vraag
Op mijn laptop neemt de windows folder 70+ GB in gebruik. Is dit niet veel te veel? Op een andere laptop in het huis is dit slechts 20GB.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus R558U laptop met een i5, 8GB ram 256GB SSD en een 920MX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kijken naar een oplossing maar nog niks echt geprobeert. Wel CCleaner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38
Waarschijnlijk momentopnamens van systeemherstel wat ruimte in beslag neemt. Wellicht ook nog je temp map van je windows updates. En dan kunnen het nog 20 andere dingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 14:45
Even met Windirstat kijken waar de grote bestanden zitten?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Galaxis schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:35:
Waarschijnlijk momentopnamens van systeemherstel wat ruimte in beslag neemt. Wellicht ook nog je temp map van je windows updates. En dan kunnen het nog 20 andere dingen zijn.
Ik heb eindelijk+r en dan %temp% ingetypt is ongeveer 800mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Kan ook je oude windows installatie zijn, als je de upgrade naar CU gedaan hebt. Je kan dit opruimen via schijfopruiming: http://nl.afterdawn.com/n...ren-na-upgrade-windows-10

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
Misschien gewoon even de de Storage/Opslag instelling bekijken in je Settings/Instellingen scherm? Daar kun je zien wat er zoveel ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
JackSparrow schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:51:
Misschien gewoon even de de Storage/Opslag instelling bekijken in je Settings/Instellingen scherm? Daar kun je zien wat er zoveel ruimte inneemt.
Ik heb hier gekeken en er word gezegd dat het slecht 47GB is dat is nogal een verschil met he gewone windows mapje vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:10

Michidez

Zelden zo gelachen!

Zoals @Nat-Water aangeeft WinDirStat gebruiken. Zelf gebruik ik dat ook altijd als er weer eens een hoop storage verdwenen is. Dan zie je bijna direct waar het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Nat-Water schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:37:
Even met Windirstat kijken waar de grote bestanden zitten?
Mijn grootste files zouden volgens windirstat Application Extention en WinRAR Zip Archive zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gameguy12 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:14:
[...]

Mijn grootste files zouden volgens windirstat Application Extention en WinRAR Zip Archive zijn.
En dus? Opruimen die handel. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Room42 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:19:
[...]

En dus? Opruimen die handel. ;)
Ga ik zeker doen, heel misschien is een reset ook wel een keer nodig dus ga ik dat ook nog even een keer doen als ik er tijd voor heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Uitvoeren > cleanmgr

Laat deze even lopen en kies dan in het venster voor "Systeembestanden opschonen". Laar hem opnieuw even lopen en daar kunnen grote getallen uitkomen. Zo niet, dan wordt het handmatig opschonen... iets wat je in Windows 10 eigenlijk niet meer wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gameguy12 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:14:
[...]

Is het je bekend waar die WinRAR Zip Archive vandaan komt?
En hoe groot is 't ding?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Shaggy_NL schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:24:
UitvoerenVergrootglas links onderin > cleanmgr

Laat deze even lopen en kies dan in het venster voor "Systeembestanden opschonen". Laar hem opnieuw even lopen en daar kunnen grote getallen uitkomen. Zo niet, dan wordt het handmatig opschonen... iets wat je in Windows 10 eigenlijk niet meer wil doen.
FtFY :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Of je doet gewoon win+r en dan cleanmgr :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:48

Tribits

Onkruid vergaat niet

gameguy12 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:34:
Mijn vraag
Op mijn laptop neemt de windows folder 70+ GB in gebruik. Is dit niet veel te veel? Op een andere laptop in het huis is dit slechts 20GB.
In dergelijke gevallen is het altijd wel zinvol om te zeggen hoe je tot die conclusie gekomen bent. Veel voorkomende fouten zijn in explorer de totale afmeting van de bestanden bekijken (klopt niet want WinSxS folder bevat links), of het meetellen van geïnstalleerde applicaties.Als je puur naar het schijfbeheer kijkt neem je ook nog eens zaken als swap- en pagefiles mee.

Verder kan je proberen via schijfopruiming restore points te verwijderen. Nu zullen er vast mensen zijn die zeggen dat het niet verstandig is om dat te doen, maar ik moet zeggen dat het nut van die restore points over het algemeen toch vrij beperkt is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als we het dan toch hebben over restore points denk ik dat ik een bug gevonden heb:

Systeemherstel staat hier op uit! Als ik via Windows de SSD ga optimizen schrijft hij de hele herstelpunt ruimte vol met data. Hij stond op 10 GB en na een optimize stond heel die 10 GB vol wat anders nooit gebeurt. Ik vond het al raar dat de SSD volop zat te schrijven terwijl een optimize routine normaal in een seconde gepiept is.

Toch maar even melden bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:43
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:20:
[...]

Is het je bekend waar die WinRAR Zip Archive vandaan komt?
En hoe groot is 't ding?
WinRAR is wat dat betreft prachtig. Als je eens iets in/uitpakt met winrar, maar je annuleerd dat of er gaat iets mis, dan zal winrar het tijdelijke bestand niet weggooien!
Dit kan op termijn aardig oplopen dus. Zeker in de tijd dat ik films downloadde en het unrarren niet goed ging, vanwege een of ander missing block bijv. liep die map heeeeel snel vol. ;)

Computer says no

Pagina: 1