Toon posts:

Uitdaging!!! HELP ME

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hier is het verhaal:
Ik heb een HELE OUDE PC met 2 5 en een kwart inch floppy drives en een 20 Mb harde schijf.

Nu staat er 7 Mb data op die schijf die bewaard moet worden, echter de floppy drives werken niet meer!!

De hardeschijf overbouwen in een andere PC lukt ook niet, want we weten de gegevens van de harddisk niet en die staan er ook niet op.

Via een null-modem zou moeten lukken, maar dan zou je een programma daarvoor moeten hebben en die kunnen we er niet op krijgen. (floppies kapot)

Het programma FX zou je naar de client kunnen pushen, maar FX 2 draait NIET op de PC.

Ik heb ook geen oudere PC waar ik de hardeschijf in kan zetten.

Heeft er misschien iemand anders een oplossing die ik nog kan proberen??

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 19:47

Shedman

Met het hart op de goede plek

Als je nou een van die 5 1/4 vervangt door een CD-Romspeler??

Good luck >:)

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• sanderb
  • Laatst online: 21:25
ehm.. en harde schijf erbij zetten? gegevens overpompen en dan die harde schijf erweer uit en in de pc waar je de gegevens wil hebben?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Nieuwe floppiedisk of de vorige twee antwoorden, of allemaal... niet echt een uitdaging

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

waarom kan je die hd niet overzetten. Auto-detect? Of het moet zo'n PS/2 systeem zijn met ingebouwde voeding in de kabel.

Ik had een XT (8088) met een apparte IDE controller kaart, verder gewoon standaard ide.
Je kan er ook een 3 1/2" floppedop drive inzetten. Die zal hij waarschijnlijk alleen maar als DD herkennen (dus 720k) (had ik ook)
Verder gewoon standaard. Je kan de zooi zippen scheelt een hoop flop wissel :-)

een schoner internet begint bij jezelf

Verwijderd

Als je het typenummer weet kun je ook wel achter de schijfgegevens komen op de site van de betreffende maker lijkt me :)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die harde schijf is vast en zeker geen IDE, (mfm ofzo?). Ik zou er gewoon even een werkende floppydrive aanhangen, en dan die 7 mb even overzetten op diskettes.

Geklooi met een oude i/o controller in een nieuwe pc zou ik niet eens aan beginnen...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, je kan er een 3.5" floppydrive inzetten maar je zou met 720k floppies moeten werken als het om een XT of een oude AT gaat.

FX2 werkt niet zei je maar met DOS6 heb je ook Interserv/Interlnk, dat gaat zeker werken !
(misschien staat het er wel erop)

En je zou in Qbasic (wat er vast wel op staat) ook een proggie kunnen schrijven om de data byte voor byte per parallel of seriele poort te kunnen versturen, duurt alleen effe :)

Andere optie misschien een netwerkkaart met bootprom erin stoppen zodat je zonder software zo kan aanmelden bij een netwerk ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Op donderdag 05 juli 2001 12:33 schreef WilliamX het volgende:
Als je nou een van die 5 1/4 vervangt door een CD-Romspeler??

Good luck >:)
en dan wilde je de data afspelen ofzo :? ik neem aan dat jij een brander bedoelt ?

Freelance tweaker

• Blindfold
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Blindfold

Donde estan los conejos?

Op donderdag 05 juli 2001 12:51 schreef D-Devil het volgende:

[..]

en dan wilde je de data afspelen ofzo :? ik neem aan dat jij een brander bedoelt ?
Nee maar daarmee kan je wel dingen installeren die nodig zijn om het via een null-modem te doen

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
arj.exe ....

Verwijderd

Idd. Arj.exe of pkzip en dan met volume files gaan werken. Was toch iets met /v1440 voor 1,44 floppies en /v720 voor 720kb floppies....

Suc7.

• Shedman
  • Laatst online: 22-07 19:47

Shedman

Met het hart op de goede plek

Op donderdag 05 juli 2001 13:02 schreef Blindfold het volgende:

[..]

Nee maar daarmee kan je wel dingen installeren die nodig zijn om het via een null-modem te doen
Dat bedoelde ik inderdaad ;)

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 13:02 schreef Blindfold het volgende:

[..]

WOW... hè hè...
Ik dacht bijna dat niemand hier zo'n suggestie snapt! Maar Applausje... nu Tuxie nog... (*this was off topic ofcourse!*)

Betreffende de uitdaging...
Gewoon een 3.5" flop in zetten... Moet ie tegen kunnen! Als je 750 k ook te klein vindt, kun je met die floppydrive de drivers voor een parallelle poort ZIP-drive laden, en het met een zip100 doen.
Werkte in ieder geval op mijn 086!

Greetz,
RCtjuh

Verwijderd

Sorry vergat weer iets...

GEEN greetz!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de floppy drives waren niet kapot, maar de controller is kapot. Hij leest en schrijft nix naar de floppies.

De schijf is geen IDE, dus overzetten in een andere systeem kan ook niet.

Het systeem heeft geen IDE aansluitingen en ook geen aansluitingen om een 3,5" floppy aan te sluiten.

Er staat ook geen Interlnk/Interserv op (het is dos 5.0)

In QBasic programmeren kan ik niet en niemand anders hier... dus ik denk dat ik een beetje vastgelopen ben :(

• Blindfold
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Blindfold

Donde estan los conejos?

Op vrijdag 06 juli 2001 10:28 schreef pmh_CrasH het volgende:
Nou, de floppy drives waren niet kapot, maar de controller is kapot. Hij leest en schrijft nix naar de floppies.

De schijf is geen IDE, dus overzetten in een andere systeem kan ook niet.

Het systeem heeft geen IDE aansluitingen en ook geen aansluitingen om een 3,5" floppy aan te sluiten.

Er staat ook geen Interlnk/Interserv op (het is dos 5.0)

In QBasic programmeren kan ik niet en niemand anders hier... dus ik denk dat ik een beetje vastgelopen ben :(
Ik vond het cdrom plaatsen idee nog best aardig. Ook het harde schijf erbij zetten en het daar allemaal opmikken klonk wel goed.

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 12:37
dan stop je er toch gewoon een controller kaartje in ? ... daar sluit je dan alles op aan, je cdrom, HDD en je disk stations

succes

• maddog_rvo
  • Laatst online: 08-04 14:13
weet jij dan waar je een 8bit controllerkaartje kan halen ??

cdrom of hd kan er niet in want hij kent geen ide

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
Yep, zo'n multi I/O kaartje kost nix. Alleen wel een 8-bit ISA kaartje nemen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:56

Yucko

One clown to rule them all !

booten van cdrom met een computer die een MFM hdd gebruikt lijkt me niet echt een oplossing ;)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1