Aardedraad verlengen, doe ik het zo goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465756

Topicstarter
Ik ben bezig om mijn stroomdraden aan te sluiten op een boiler. (Even geen computer ;) )
Een algemene vraag;

De bruine en blauwe draad zijn lang genoeg. Enkel de aarde, groen/gele draad komt 5 cm te kort daar waar die aan de boiler moet komen te zitten. (te weinig speling tussen de 3 draden vanuit de muur)
Kan ik een aardedraad kopen, gewenste lengte knippen en met een insteekklem of kroonsteentje de draad zo verlengen?

De nuldraad en fasedraad komt wel direct in de thermostaat van de boiler daar waar die hoort.
Maakt het uit in welk gat de nul/fase draad komt in de thermostaat van een boiler , niet dat ik het verkeerd om doe? Enige wat ik zie is A3 en A1 bij de 2 ingangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De aardedraad kan je wel verlengen op die manier. Kroonsteentje alleen voor solide draad, steekklem is sowieso beter.
Of de nul en fase zo mag staat in de handleiding waarschijnlijk :)
Vermoed dat het wel kan wel maar voor de zekerheid even in de handleiding kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ik zou het wel even met een lasklem doen, standaard kroonsteentje kan niet tegen grote stromen. Niet dat die waarschijnlijk ooit gaan lopen, maar better safe than sorry ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
timleferink schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:58:
Ik zou het wel even met een lasklem doen, standaard kroonsteentje kan niet tegen grote stromen. Niet dat die waarschijnlijk ooit gaan lopen, maar better safe than sorry ;) .
Als het goed is wordt in een huisinstallatie de stroom nooit groter dan 30mA. Kortstondig kan die wél hoger worden maar nooit zo hoog dat daardoor de boel ongemerkt kapot gaat. Als er écht grote stromen lopen door je aardedraad dan is er wel meer stuk dan alleen dat kroonsteentje.

Punt is alleen: kroonsteentjes zien er zo hobbybob-achtig uit. Wanneer je werkt met installatiedraad is een steekklem vele malen beter, zorg er wel voor dat er geen trekkracht op de draden staan dus maak de draad iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon lasklemmetjes gebruiken inderdaad. En omdat je een draad onderbreekt is het mooi om het weg te werken in een klein lasdoosje.

Ik vind kroonsteentjes ook hobby-achtig, alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik ze soms nog wel eens gebruik bij huishouddraad voor een lampje. Wel weggewerkt uiteraard!

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
sypie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:15:
[...]

Als het goed is wordt in een huisinstallatie de stroom nooit groter dan 30mA. Kortstondig kan die wél hoger worden maar nooit zo hoog dat daardoor de boel ongemerkt kapot gaat. Als er écht grote stromen lopen door je aardedraad dan is er wel meer stuk dan alleen dat kroonsteentje.

Punt is alleen: kroonsteentjes zien er zo hobbybob-achtig uit. Wanneer je werkt met installatiedraad is een steekklem vele malen beter, zorg er wel voor dat er geen trekkracht op de draden staan dus maak de draad iets langer.
Dat bedoelde ik ook met 'waarschijnlijk nooit' :p . Maar stel je aardlek is kapot en er is kortsluiting dan misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Gelezen lasklemmetje en aardedraad (25mah) 2,5mm gekocht.
Waarom die dingen trouwens lasklemmen heten geen idee, lijkt mij gewoon insteekklemmetjes qua handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08-2024
Anoniem: 465756 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:52:
Waarom die dingen trouwens lasklemmen heten geen idee, lijkt mij gewoon insteekklemmetjes qua handeling.
Ze heten lasklemmen omdat we in de wereld van elektra het verbinden van 2 of meer draden lassen noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aah :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jjost schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:59:
[...]

Ze heten lasklemmen omdat we in de wereld van elektra het verbinden van 2 of meer draden lassen noemen. :)
Inderdaad. En taalkundig, in feite is de betekenis van het woord lassen gewoon verbinden.
Dus zo bijzonder is die woordkeuze nou ook weer niet.
Pagina: 1