VR/MR: nu instappen of nog even wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 16:55
VR/MR: nu instappen of nog even wachten?

Als VR-enthousiasteling (sinds begin jaren negentig) ben ik mij al sinds de tegenwoordige opleving en hopelijk ook échte (door)start van VR (en ook AR/MR, allen samengevoegd tot ‘XR’) aan het oriënteren op de gaande ontwikkelingen (ook om wat geld hiervoor weg te zetten ;-). Omdat XR-ontwikkelingen momenteel heel snel gaan (al kan het mij niet snel genoeg gaan) en er al diverse waardige producten op de markt zijn (zoals Oculus Rift, HTC Vive, PSVR, Gear VR, Daydream), maar ook diverse nieuwe producten in de pijplijn zitten (zoals Oculus Santa Cruz, Intel Alloy, Google standalone (gerucht), Magic Leap), is het lastig om een geschikt moment te kiezen om serieus geld hieraan uit te geven (want immers: je kunt het maar één keer uitgeven en mijn persoonlijke budget voor dergelijke zaken is gelimiteerd, zoals dat voor meer mensen zal gelden, tweaker of niet-tweaker ;-). Daarnaast zullen nextgen headsets vermoedelijk in de loop van 2018-2019 gaan uitkomen (die een verbeterde resolutie zullen hebben, grotere FOV, lichter zullen zijn, eye-tracking en wellicht ook face-tracking zullen hebben, een verbeterde handinput krijgen en daarnaast ook goedkoper zijn).

Onlangs heeft de CEO van Unity nog aangegeven (http://www.roadtovr.com/u...cused-and-avoid-the-hype/) dat massa-adaptatie van dergelijke XR-technologie nog wel een paar jaar weg is (we zitten momenteel in het bekende ‘dal van desillusie’ dat veelal gepaard gaat met zwaar-gehypet nieuwe technologie), enerzijds omdat de hardware nog te duur is (en nog geen goede form-factor heeft, bijv. in de vorm van een lichte en modieuze bril) en anderzijds omdat er nog geen ‘killer apps’ zijn (o.a. omdat grote software bedrijven geen 100+ miljoen gaan stoppen in bijv. een nieuwe game, als er hooguit een miljoen exemplaren van zullen worden verkocht). Dus eerst zullen heel wat meer (mobiele) headsets aan de man/vrouw moeten worden gebracht, zodat er een goede return-on-investment gaat ontstaan (en dat gebeurt vanaf het moment dat ca. 100 miljoen mensen een headset met enige regelmaat op hun hoofd bevestigen).
Lang verhaal kort (want er zijn nog tal van ontwikkelingen en factoren die hiermee samenhangen, die ik even buiten beschouwing zal laten op dit moment): wanneer is voor jullie het moment gekomen om hierin te stappen?

Een van mijn persoonlijke afwegingen is dat het XR-klimaat momenteel nog vrij toegankelijk is voor een ieder (XR staat nog behoorlijk in de kinderschoenen) en er liggen daarom nog legio kansen voor kleine bedrijven en individuen (ook bijv. om als relatief onbekende Unity te leren en een XR-app te gaan bouwen, in een klein team of zelfs alleen (UploadVR heeft bijv. diverse trainingen die je vanaf begin tot eind opleiden)). Natuurlijk zijn er ook legio risico’s (menig Indie developer heeft moeite om z’n hoofd boven water te houden, of is al verdronken), maar als je wat in de XR wilt gaan doen, dan is het heden een goed moment om daarmee te beginnen. Kortom, ik wil zelf wel ergens eind dit jaar de stap gaan wagen en hooguit begin 2018 (ik wil de XR headsets van Microsoft partners nog afwachten en hopelijk kondigt HTC, Oculus en ook het over-gehypet Magic Leap ergens dit jaar nog aan wat zij de komende tijd voor ons in petto hebben). Interessante tijden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Tja, je kan altijd wel wachten op betere brillen en content. Zelf verwacht ik dat oculus en vive volgend jaar met nieuwe brillen komt die al op veel vlakken zijn verbeterd. Maar goed, dan mag je dus nog een jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
Ikzelf verwacht in elk geval de nodige aankondigingen dit jaar m.b.t. nextgen (mobiele) headsets, dus dan kun je in elk geval een betere inschatting maken of en hoe lang nog te wachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je instappen met betrekking tot aanschaf of met betrekking tot het maken van content? Als het om dat laatste gaat en je bént ondernemer: waarom ben je nog niet ingestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
In beginsel mbt aanschaf (consumeren van content) en in tweede instantie mbt tot maken van content (of in elk geval een poging wagen om 's wat meer tijd in Unity en in Unreal Engine te steken (en ik ben géén ondernemer... het zou vooralsnog vooral vanuit een hobbymatige interesse zijn en vanuit m'n enthousiasme voor deze ontwikkelingen). Verder ben ik ook gewoon benieuwd hoe anderen hierin staan en wat de beweegredenen zijn om al dan niet geld en tijd te steken in VR/AR-hardware (vanuit consumer-oogpunt en/of developer-oogpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10 17:24
Het blijft een eigen overweging. Ik verwacht nog niet dat er op kort termijn een headset uitkomt die significant verschil gaat maken. Zeker niet in resolutie aangezien de meeste videokaarten dit niet zullen kunnen afspelen. Wellicht als je beschikt over een 1080 of 1080ti dat er iets 'speelbaar' uit gehaald kan worden. Maar met gaming monitoren zitten we ook nog niet op 8k en de meeste kaarten kunnen geen games op 90 fps afspelen in 4k. Laat staan twee scenes op 2x 4k op 90 fps.

Hooguit verwacht ik dat Oculus met een draadloze variant komt en dat HTC een nieuwe HMD uitbrengt waar ze alle nieuwe technieken zoals Foveated rendering en wireless in gaan toepassen. Wellicht daarbij een headset die lichter is.

Op resolutie zou ik mij niet doodstaren, dat kun je makkelijk meenemen met je projecten. Dus je belemmert jezelf daar niet in. Qua consumeren is het prima te doen. De resolutie schiet doorgaans alleen tekort op objecten en dergelijke op een lange afstand. Daarna is er soms nog wat te halen met supersampling.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
Mee eens. Voor mij zou het belangrijkste voor een nextgen headset zijn: wireless (de bedrading is een welbekende 'presence-breaker', zo heb ikzelf ook wel diverse malen ervaren bij de Rift en Vive). Er zijn inmiddels ook diverse bedrijven mee bezig, als een addon voor je Oculus Rift of HTC Vive, dus wat dat betreft hoef je daarvoor niet op een nieuwe generatie te wachten.
Resolutie doet er niet superveel toe qua VR-ervaring in mijn optiek, behalve dan (vind ik dan) bij 360 video content (waarbij m.n het screendoor effect heel duidelijk zichtbaar is). LG komt dit jaar vermoedelijk met een headset, gebaseerd op Lighthouse tracking systeem, die o.a. een wezenlijk verminderd screendoor effect zou hebben (zoals Sony dit bij de PSVR middels een RGB-OLED heeft 'opgelost', waardoor zelfs bij de lagere HD-resolutie toch een verminderd screendoor effect optreedt (vanwege het hogere aantal subpixels)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 11:57
Ik heb zelf een PSVR aangeschaft, iets na de release, omdat ik toch weleens wilde ervaren hoe VR is.
Maar door gebrek aan, voor mij, interessante en volwaardige games ligt dat ding al een paar maanden stof te happen.

De eerste ervaring is erg leuk maar de resolutie en het aanbod valt toch een beetje tegen. En misschien had ik achteraf beter door kunnen sparen voor een Oculus Rift of een Vive omdat ik op de PC meer mogelijkheden heb om VR te gebruiken met bijvoorbeeld racegames of ETS2 icm m'n G25 (wat niet werkt op de PS4).

Maar op dit moment kun je, mijns inziens, toch beter wachten op de volgende generatie. Die zal waarschijnlijk in ieder geval draadloos zijn. Dat scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
@superbassie Goede content is superduur om te maken, dus je zult het vooralsnog moeten doen met veredelde techdemo's ;-) ... maar toch, er zijn wel degelijk een aantal goede games in mijn optiek (ook voor PSVR) en mogelijk dat Fallout 4 VR een ommekeer kan zijn (volgens sommigen zou dit een revolutionair spel worden die VR ten volle zal gaan benutten) ... en ikzelf zou bijv. wel enthousiast worden van Starwars Battlefront 2 VR ;-) ... of wat dacht je van Rick&Morty (die zal vast ook op de PSVR gaan uitkomen t.z.t. ;-). En hopelijk voor je dat Sony (of partners) nog met leuke addons gaan komen, zoals wireless (wie zal het zeggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpie Blauw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 10:14
Ik heb zelf de PSVR in bezit sinds een maandje en gebruik hem regelmatig. De beste game is zonder twijfel RE7, helaas is het de enige AAA titel en het overige aanbod is schaars. En zoals superbassie al zei het is grafisch ondermaats, maar mij stoort het niet (ben van de pacman generatie). Het gaat om de beleving en die is veel intenser dan gamen op een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10 17:24
mrboeien schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:41:
Mee eens. Voor mij zou het belangrijkste voor een nextgen headset zijn: wireless (de bedrading is een welbekende 'presence-breaker', zo heb ikzelf ook wel diverse malen ervaren bij de Rift en Vive). Er zijn inmiddels ook diverse bedrijven mee bezig, als een addon voor je Oculus Rift of HTC Vive, dus wat dat betreft hoef je daarvoor niet op een nieuwe generatie te wachten.
Resolutie doet er niet superveel toe qua VR-ervaring in mijn optiek, behalve dan (vind ik dan) bij 360 video content (waarbij m.n het screendoor effect heel duidelijk zichtbaar is). LG komt dit jaar vermoedelijk met een headset, gebaseerd op Lighthouse tracking systeem, die o.a. een wezenlijk verminderd screendoor effect zou hebben (zoals Sony dit bij de PSVR middels een RGB-OLED heeft 'opgelost', waardoor zelfs bij de lagere HD-resolutie toch een verminderd screendoor effect optreedt (vanwege het hogere aantal subpixels)).
Het screendoor effect is bij de Vive en Rift alleen zichtbaar als je er écht naar gaat kijken. Met de DK1 en DK2 van Oculus viel het wel erg op. Als je écht twijfelt raad ik aan om in het Oculus of Vive topic te vragen of er iemand is die jou een demo kan geven. Alleen op die manier kun je het beste beoordelen of je wil wachten.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
mrboeien schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:17:
@superbassie Goede content is superduur om te maken, dus je zult het vooralsnog moeten doen met veredelde techdemo's ;-) ... maar toch, er zijn wel degelijk een aantal goede games in mijn optiek (ook voor PSVR) en mogelijk dat Fallout 4 VR een ommekeer kan zijn (volgens sommigen zou dit een revolutionair spel worden die VR ten volle zal gaan benutten) ... en ikzelf zou bijv. wel enthousiast worden van Starwars Battlefront 2 VR ;-) ... of wat dacht je van Rick&Morty (die zal vast ook op de PSVR gaan uitkomen t.z.t. ;-). En hopelijk voor je dat Sony (of partners) nog met leuke addons gaan komen, zoals wireless (wie zal het zeggen).
Ik hoop echt dat Fallout ook voor de PSVR gaat komen .Helaas nog niks over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:36
PSVR is de beste bang voor buck en het platform met het grootste draagvlak en potentie.

Op de playstation waarvoor nu al meer dan 100 titels zijn.
Wikipedia: List of PlayStation VR games

Ook werkt de PSVR ook al goed op een pc.

Daarnaast is het draagcomfort bij de PSVR perfect, je kan wat dat betreft dat ding de hele dag ophouden.

Wachten heeft in dat opzicht niet veel zin, er ligt altijd een betere versie op de loer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrboeien
@SacreBleu Ik heb zowel de Oculus Rift als de HTC Vive diverse malen geprobeerd (ook met 360 video content), evenals de Gear VR (die zelfs een hogere resolutie heeft), maar ik vond het screendoor effect v/d Rift nog wel het meeste acceptabel... v/d Gear VR viel het mij gek genoeg het meeste op (maar dat hing wellicht m.n. v/d aangeboden content af) en daarna van de Vive (maar volgens mij heeft deze een ietwat grotere FOV waardoor het wat meer opvalt, heb ik wel 's gelezen bij een of andere tech-site, volgens mij was 't deze: https://www.digitaltrends.../oculus-rift-vs-htc-vive/ => van wat ikzelf heb ervaren lijkt dat inderdaad zo te zijn, maar kan er misschien ook aan liggen dat de Rift niet goed was afgesteld op dat moment, want dat verschilde wel per sessie).

@bram1984 Fallout VR had ik oa. op Tweakers iets over gelezen: nieuws: AMD-topman: Fallout 4 VR wordt 'Mario' en 'Sonic' van virtual reality ... of die ook op PS VR uitkomt dat weet ik ook helaas niet, maar dat zal aankomende E3 wel duidelijk maken hopelijk ;-)

@MaxHardcore PSVR is zeker een goede deal en 'k ben zeer benieuwd wat E3 gaat brengen... het is dat er geen echte creation tools (zoals Tiltbrush, Quill, Medium, Unity, Unreal, The Wave VR) voor te krijgen zijn, anders was ik vermoedelijk wel voor een PSVR gegaan (en de PSVR heeft als console ook als enige een multiplayer optie, althans waarbij 3 achter de TV kruipen en 1 in de headset ... overigens is Xbox Scorpio VR wellicht ook nog de moeite waard, puur naar de specs kijkend)

Momenteel neig ik naar zelf een betaalbare gaming pc (dan wel gaming laptop) en of een Oculus Rift, of LG VR Steam-powered headset (later dit jaar), of een Microsoft MR headset (van Dell, Acer, HP, Lenovo ed.). En het stuk hardware dat roet in het eten zou kunnen gooien (maar ik verwacht dat het zwaar zal tegenvallen) is de obscure lightfield-tech waar Magic Leap mee aan 't stoeien is... als ze ook maar in de buurt komen van wat ze claimen, dan ben ik verkocht (maar dan moet er nog goede content van komen, anders zit je uiteindelijk gewoon opgescheept met een hightech maar compleet nutteloos apparaat ... en als ik persoonlijk íets van de Gameboy heb geleerd in het verleden, is dat goede content het verschil maakt... Atari Lynx en Sega Game Gear waren als hardware namelijk superieur, maar die hebben toch de eindstreep niet gehaald ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door mrboeien op 13-05-2017 23:42 ]

Pagina: 1