• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:36
Zoals het onderwerp al omschrijft twijfel ik momenteel ten zeerste of ik nog moet investeren in de a-mount van Sony. Mijn huidige set bestaat uit een a58, SAL-16105, SAL-35F18, SAL-50F14, Minolta - AF 100-300 F4.5-5.6 D APO en een Nissin i40 flitser en hier ben (was) ik tevreden over maar zat wel te denken om de 50mm te verkopen en hiervoor een macro lens te kopen. Echter kwam toen bij mij de vraag naar boven of ik nog überhaupt wel moet investeren in het a-mount systeem of niet beter alles kan verkopen nu het nog wat waard is.

De voornaamste rede van twijfel is het beperkt aanbod van camera's en introductie hiervan en dan zeker ten opzicht van andere systemen en merken. De a58 krijgt (als het goed is) geen opvolger en ook in het geruchtencircuit kan ik niks vinden over opvolgers van de a68 en a77ii. Recent is natuurlijk onverwacht de A99II geïntroduceerd, maar die ligt boven mijn budget en moet ik nog wat lenzen bijkopen aangezien de helft niet past.

Natuurlijk kan ik als opvolger voor mijn a58 een a68 op a77II kopen, maar daarna....... Komt er nog iets? Of kan ik nog een aantal jaren blijven fotograferen en kan daarna aan de slag met adapters? De tweedehands waarde van de lenzen zal dan ook wel dalen.

Het focussen met een goede adapter gaat blijkbaar net zo snel als op een originele camera, maar als ik het goed heb verlies je bij bijvoorbeeld de la-ea4 aardig wat focuspunten ten opzicht van bijvoorbeeld a6300 of a6500. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik heel vaak alleen het middelste punt gebruik. Daarnaast zijn de adapters ook niet bepaald goedkoop.

Niemand heeft een glazen bol, maar mijn onderbuikgevoel vertelt me momenteel dat Sony de a-mount een langzame dood laat sterven ten faveure van de e-mount. Ook de introductie van professionele a9 met e-mount lijkt dit te bevestigen.

Ik snap dat niemand in een glazen bol kan kijken, maar toch ben ik wel benieuwd wat andere hier wijsheid achten.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11 09:08

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Deze discussie is al jaren oud, nog voor de komst van de A77II werd er al gezegd dat er niks meer zou komen voor het systeem. Ik heb zelf een complete set in de alpha mount, en ik maak me nergens druk om. Als je nu een compleet nieuw systeem gaat opbouwen zou ik er niet voor kiezen (maar kijkende naar de financiële resultaten van Nikon zou je daar ook een dergelijk argument kunnen hanteren) maar voor de e-mount gaan.
Zelf denk ik dat Sony de a-mount wel laat bestaan, maar misschien wel meer en meer met de e-mount gaat integreren, of alleen nog high(er)-end modellen uitbrengt waar voldoende marge opzit.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Het is speculeren maar ik verwacht dat Sony ook nog wel een nieuwe a-mount uitbrengt al zal de vernieuwingscyclus veel lager liggen. Zo focussen wel op de e-mount en innovaties zul je daar eerder zien. Maar die technologie overzetten naar een a-mount camera is daarna niet heel duur.

Aangezien je nu veel lenzen hebt kun je ook gewoon a-mount blijven gebruiken, met je a58 of stel dat je een A77II koopt kun je makkelijk nog een paar jaar vooruit. Zeker als je nu tevreden bent. Een nieuw systeem kost een boel geld en waarom nu uitgeven als het niet perse nodig is?

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-11 21:06

mennovanw

Canon? You can!

A-mount gaat een langzame (maar zekere) dood sterven. Sony is ooit aan A-mount gekomen via Minolta, en nu zetten ze de kennis die via die overname is meegekomen in voor hun eigen (veel succesvollere) platform. Ik voel wel wat voor wat TS stelt: je knopen tellen, afscheid nemen en voor een levensvatbaar platform gaan..

Kanttekening: ik schiet zelf met maar liefst 2 'obsolete' platforms: FD en LTM (en heb daar veel lol mee). Maar ik ben blij dat mijn digitale systeem nog volop in leven is ;)

[ Voor 23% gewijzigd door mennovanw op 05-05-2017 11:48 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• MRIdev
Markofnikoff schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:56:
Deze discussie is al jaren oud, nog voor de komst van de A77II werd er al gezegd dat er niks meer zou komen voor het systeem.....
Je hebt gelijk dat dit een discussie is die al een paar jaar loopt. Maar inmiddels is de echte instapserie a3x weggevallen (laatste is van 2011) en nu dus ook de a5x serie. Daarnaast zijn voor mij de laatste drie jaar twee interessante camera's geïntroduceerd en de tijd tussen de introducties wordt ook langer en nog steeds geen enkel gerucht van een nieuwe a-mountcamera. Hierna kijkend is volgens mij deze discussie nu meer van toepassing dan een paar jaar geleden toen er nog 2 a 3 camera's per jaar uitkwamen.
Sluw schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:04:
Het is speculeren maar ik verwacht dat Sony ook nog wel een nieuwe a-mount uitbrengt al zal de vernieuwingscyclus veel lager liggen. Zo focussen wel op de e-mount en innovaties zul je daar eerder zien. Maar die technologie overzetten naar een a-mount camera is daarna niet heel duur.

Aangezien je nu veel lenzen hebt kun je ook gewoon a-mount blijven gebruiken, met je a58 of stel dat je een A77II koopt kun je makkelijk nog een paar jaar vooruit. Zeker als je nu tevreden bent. Een nieuw systeem kost een boel geld en waarom nu uitgeven als het niet perse nodig is?
Over de innovaties had ik nog niet nagedacht, maar dat is een goed punt. Een A77II kopen is zeker iets wat ik overweeg want daarmee kan ik dus jaren vooruit, maar daarna.........

Goede vraag waarom geld uitgeven aan een nieuw systeem? Eigenlijk omdat mijn verwachting is dat ik nu minder geld hoef uit te geven aangezien er nog wat geld te krijgen is voor mijn huidige spullen.
mennovanw schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:45:

Kanttekening: ik schiet zelf met maar liefst 2 'obsolete' platforms: FD en LTM (en heb daar veel lol mee). Maar ik ben blij dat mijn digitale systeem nog volop in leven is ;)
Loop zelf zo nu en dan met een Leica R8 rond en volgens is daarvoor ook niet veel meer verkrijgbaar, maar weet ik niet zo heel zeker

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Het is een lastige discussie omdat niemand weet waar het heengaat, maar tegelijkertijd is het inderdaad overduidelijk dat Sony zich concentreert op de E-mount. Ik zou daarom voorzichtig zijn met investeren. En als je het doet, dan misschien tweedehands zodat het nog te overzien is.
MRIdev schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:13:
Het focussen met een goede adapter gaat blijkbaar net zo snel als op een originele camera, maar als ik het goed heb verlies je bij bijvoorbeeld de la-ea4 aardig wat focuspunten ten opzicht van bijvoorbeeld a6300 of a6500. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik heel vaak alleen het middelste punt gebruik. Daarnaast zijn de adapters ook niet bepaald goedkoop.
De LA-EA4 heeft inderdaad beduidend minder af-punten (dan zelfs de A68) en dat kan hinderlijk zijn bij tracking. Als je voornamelijk het middelste punt gebruikt is dat minder erg.

Maar mocht je ooit voor de A6300 of A6500 gaan, zoals je noemt, dan kun je veel beter de LA-EA3 kopen. Deze is niet alleen goedkoper, maar werkt ook geheel samen met het fasedetectie-af-systeem van de sensor. Beide camera's zijn snel genoeg daarvoor (i.t.t. oudere E-mount camera's).

• MRIdev
@Yero , bedankt voor de tips over de twee verschillende adapters, daar moet ik tegen de tijd even goed naar kijken. Met investeren bedoel je, neem ik aan, investeren in de a-mount?

Nu besloten in ieder geval (nog) niet voor die macrolens te gaan en te wachten tot het einde van dit jaar om een beslissing te maken met betrekking tot de a-mount. Misschien dat er dan inmiddels geruchten/bevestigingen zijn van nieuwe camera's of lenzen vanuit Sony. Dat laatste kan natuurlijk ook een aanwijzing dat er Sony er nog wat moeite in stopt.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 18:40
Ik zou juist wel voor de EA4 gaan in jouw geval. Deze heeft namelijk een AF-motor, waardoor je ook met lenzen zonder eigen AF-motor autofocus hebt. De meeste lenzen in jouw lijstje hebben geloof ik geen eigen AF-motor, alleen de SAL-35F18. Met de EA3 zou je dan geen autofocus hebben op deze lenzen.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Dat was ik even vergeten inderdaad, dat oude A-mount lenzen geen eigen AF-motor hebben. Als je deze wilt blijven gebruiken ontkom je inderdaad niet aan de EA4-adapter.

Met investeren bedoelde ik inderdaad A-mount-lenzen. Vooral dure lenzen. Over het algemeen behouden lenzen hun waarde vrij lang, maar als een systeem 'dood' is, stort de vraag natuurlijk enorm in en krijg je er minder voor dan de fundamentele waarde. Dat is eerder ook bijvoorbeeld gebeurd met m43-lenzen voor Olympus dslr's en hetzelfde geldt voor Samsung systeemcamera's. Als er geen nieuwe camera's meer komen droogt de vraag op.

Ik hoop natuurlijk dat Sony alsnog nieuw leven in de A-mount blaast, maar vooralsnog lijkt het daar niet op.

• MRIdev
Een halve dag en een gedachte verder brengt me erbij dat een adapter misschien juist niet de oplossing is. Als ik puur kijk naar het financiële deel en dat was juist de rede van het starten van dit draadje is het dus zo dat in de toekomst het juist de lenzen zijn die in waarde zakken. Met een adapter kan ik misschien overstappen met in het begin een minder grote investering, maar dan blijft het dus de waarde van de lenen die hard (kan) zakken. En uiteraard de extra kosten voor een adapter.

Grrrrr :( :(

Nog even afwachten en een keer bij de fotozaak over hebben.

[ Voor 95% gewijzigd door MRIdev op 08-05-2017 14:53 ]

Pagina: 1