Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:30

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Voor mijn nieuwe build heb ik onder andere het pricewatch: ASRock Z270 Taichi moederbord en pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB als boot device.

Doordat het moederbord drie M.2-slots heeft slaat nu de twijfel toe waar ik het beste de SSD kan plaatsen. Altijd lastig als je keuze hebt :P . Ik open dit topic vooral met het puntje "koeling" in mijn achterhoofd aangezien er genoeg te vinden is over de warmteontwikkeling van dit type SSD's.

Voor de volledigheid hier een afbeelding van het moederbord en de mogelijke locaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jTZTvhzSy5CeVqtt3UY45K6E/full.jpg

Zoals op de afbeelding te zien heb ik drie opties:
  1. Rood, onder de CPU, boven de grafische kaart
  2. Blauw, onder de grafische kaart
  3. Groen, ook onder de grafische kaart, maar nog net iets meer onder de Z270 chipset
De handleiding zegt niets over wat de beste plaats is. De slots zijn qua snelheid ook allemaal gelijk, dus ook daar is geen verschil dan wel voorkeur te behalen.

Persoonlijk dacht ik aan optie 3. Puur omdat Optie 1 tussen de GPU en CPU ligt en dus tussen twee warme componenten. Optie 2 ligt ook dicht bij de GPU maar heeft mogelijk wat meer airflow door de koeler van de grafische kaart die lucht omhoog trekt. Optie 3 ligt volledig vrij heeft alleen airflow van de 14cm intake fans aan de voorzijde van de kast. De grafische kaart is nog een oudje: een HD6950 van Sapphire en die draaien volgens mij minder koel dan een Z270 chipset, vandaar de keuze voor optie drie.

Of... maak ik me veel te druk over de warmteontwikkeling en is er niet echt een voorkeur?

Any thoughts?

Mogelijk dat dit topic beter past in Opslagtechnologie aangezien het over een M.2 SSD gaat, maar aangezien het om de plaats op het moederbord gaat toch maar in Processors, Moederborden & Geheugen gepost.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Beste antwoord (via FeaR op 05-05-2017 15:28)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
M.2_1 deelt PCIE lanes met SATA 0 & 1
M.2_2 deelt PCIE lanes met SATA 4 & 5
M.2_3 heeft wat dedicated lanes en zal alleen SATA 3 uitschakelen.

Je kan dus bijv. nooit én M.2_1 én SATA 0 & 1 tegelijkertijd gebruiken, ze delen namelijk PCIE lanes.

Persoonlijk zou ik de 960 EVO in M.2 poort 3 prikken, mits dat de m.2 poort rechtsonder is?
Die is mooi vrij van andere componenten en schakelt alleen SATA 3 uit. Hier zal de airflow ogenschijnlijk ook het meest optimaal zijn, al zal het effect hiervan niet merkbaar zijn in de praktijk. Die rappe M.2 SSDs throttelen pas als je echt enorme lees/schrijf loads op ze afvuurt, dat komt in de praktijk bij huis-tuin-en-keuken gebruik niet zo snel voor :)

Heb er met mijn 950 PRO, die bekent staat om z'n hitte, in ieder geval geen hinder aan ondervonden. Mijn slot zit zelfs ónder de videokaart, hetgeen natuurlijk verre van optimaal is..

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 05-05-2017 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Deze m.2 ssd's worden volgens mij niet eens zo heel warm.

Maar mocht je het echt goed willen doen, plaats m zo dicht mogelijk bij "schone airflow"

Als dit in jouw kast op plaats 3 dan plaats m daar. (kijk wel even of je mobo prio legt bij plaats 1 2 of 3 en of dit veranderbaar is)

Sommige M2 poorten heffen een PCI slot op als ze gebruikt worden. Zo heb ik een sata 600 m2 slot waardoor mijn eerste sata poort niet meer werkt.

Verder als je het echt koel wilt houden, koop heatsinks en plaats deze op je ssd. Denk aan heatsinks voor bijvoorbeeld een rpi3. Die zijn goedkoop en doen hun werk ook op een ssd.

Al lijkt me dit allemaal een beetje overbodig ;)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
PaRaDoX4 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:23:
Sommige M2 poorten heffen een PCI slot op als ze gebruikt worden. Zo heb ik een sata 600 m2 slot waardoor mijn eerste sata poort niet meer werkt.
Daar kom ik dus even niet uit...De handleiding meldt het volgende:
1.2 Specifications
  • 10 SATA3
  • 3 x Ultra M.2 Sockets, support type 2230/2242/2260/2280
    M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module
    up to Gen3 x4 (32 Gb/s)
En verderop
The M.2, also known as the Next Generation Form Factor (NGFF), is a small size and
versatile card edge connector that aims to replace mPCIe and mSATA. The Ultra M.2
Sockets (M2_1 and M2_2) support SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module
up to Gen3 x4 (32 Gb/s).
  • M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will
    be disabled.
  • M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will
    be disabled.
  • If M2_3 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_3 will be disabled.
Daar wordt volgens mij alleen gezegd dat de M.2 een SATA-poort pakt als er een gewone SATA SSD in een M.2 slot wordt gestopt. Over het delen van PCI-e lanes wordt verder niets gerept.
PaRaDoX4 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:23:
Verder als je het echt koel wilt houden, koop heatsinks en plaats deze op je ssd. Denk aan heatsinks voor bijvoorbeeld een rpi3. Die zijn goedkoop en doen hun werk ook op een ssd.

Al lijkt me dit allemaal een beetje overbodig ;)
Dat kunnen we altijd nog doen als de temperatuur toch hoger uitvalt dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 16:05
Waarom kies je voor een 960 evo? Zelf heb ik er ook één genomen van 500gb, als je het voor doorsnee windows gebruik of gamen wilt hebben dan schiet je er niks mee op vergeleken met een goedkopere nvme ssd. Over de warmte zou ik me geen zorgen maken in een computer, zo warm wordt deze niet.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Niet een specifieke reden die te onderbouwen valt met cijfertjes of dat ik het echt nodig heb/ga gebruiken. Ik moest een nieuw device hebben om Windows op te installeren en de 960 Evo lag bij de Mediamarkt en kon zo mee worden genomen. Voor mijn gebruik had een gewone 2,5" SATA SSD of M.2 SATA SSD ook voldaan, maar de meerprijs was niet zo aanzienlijk dat ik deze 960 Evo eens wilde proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 05-05-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:52:
[...]

[...]

En verderop

[...]

Daar wordt volgens mij alleen gezegd dat de M.2 een SATA-poort pakt als er een gewone SATA SSD in een M.2 slot wordt gestopt. Over het delen van PCI-e lanes wordt verder niets gerept.

[...]

Dat kunnen we altijd nog doen als de temperatuur toch hoger uitvalt dan verwacht.
Ook als je een PCI-E SSD gebruikt worden die SATA poorten uitgeschakeld. De SATA controller gebruikt ook lanes en die zijn dan in gebruik door de PCI-E SSD.

Zie dit voorbeeld: http://assets.hardwarezon...15/10/intel-z170-hsio.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

FeaR schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:52:
[...]

[...]

En verderop

[...]

[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:45:
[...]

Ook als je een PCI-E SSD gebruikt worden die SATA poorten uitgeschakeld. De SATA controller gebruikt ook lanes en die zijn dan in gebruik door de PCI-E SSD.

Zie dit voorbeeld: http://assets.hardwarezon...15/10/intel-z170-hsio.jpg
Meestal staat dit ook aangegeven op het moederbord. Ik zeg meestal.

Je zou bij de sata slots iets zien als m.2/sata-1 of iets dergelijks

[ Voor 33% gewijzigd door PaRaDoX4 op 05-05-2017 10:53 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Je kan dus bijv. nooit én M.2_1 én SATA 0 & 1 tegelijkertijd gebruiken, ze delen namelijk PCIE lanes.

Persoonlijk zou ik de 960 EVO in M.2 poort 3 prikken, mits dat de m.2 poort rechtsonder is?
Die is mooi vrij van andere componenten en schakelt alleen SATA 3 uit. Hier zal de airflow ogenschijnlijk ook het meest optimaal zijn, al zal het effect hiervan niet merkbaar zijn in de praktijk. Die rappe M.2 SSDs throttelen pas als je echt enorme lees/schrijf loads op ze afvuurt, dat komt in de praktijk bij huis-tuin-en-keuken gebruik niet zo snel voor :)

Heb er met mijn 950 PRO, die bekent staat om z'n hitte, in ieder geval geen hinder aan ondervonden. Mijn slot zit zelfs ónder de videokaart, hetgeen natuurlijk verre van optimaal is..

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 05-05-2017 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
stin00 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:56:

Dat was ook mijn conclusie. Alle tien de SATA poorten én alle drie de M.2 tegelijk gebruiken kan niet omdat de M.2 lanes pakken van SATA. Maar de andere HDD die ik heb prik ik wel veilig in SATA 10 ofzo. Maar in principe klopt de claim van ASRock wel dat het moederbord "3 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4 & SATA3)" heeft. Op een ander forum werd namelijk gezegd dat "M2_3 ondersteund helemaal geen PCIe SSD's".
Persoonlijk zou ik de 960 EVO in M.2 poort 3 prikken, mits dat de m.2 poort rechtsonder is? Die is mooi vrij van andere componenten en schakelt alleen SATA 3 uit.
Dat is dan M.2_1. M.2_3 is de rode onder de CPU, M.2_2 is de poort tussen de PCI-sloten en M.2_1 is die onder de chipset. Dat de poort met de "beste" plek één SATA meer in beslag neemt ten opzichte van de andere twee maakt niet uit, die gebruik ik toch niet. Er komt slechts één ander SATA-device in de build.
Heb er met mijn 950 PRO, die bekent staat om z'n hitte, in ieder geval geen hinder aan ondervonden. Mijn slot zit zelfs ónder de videokaart, hetgeen natuurlijk verre van optimaal is.
Dat is goed om te horen, dat stelt me wat meer gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich een nette opzet. Zelfs met 3 M.2 SSDs kan je nog 1 aansluiting van de intel chipset benutten.

Daarnaast heb je altijd de 4 aansluitingen van de AS media chip.

Die intel aansluiting wil je dan gebruiken als je nog een SATA SSD hebt.

Als ik mij niet vergis heeft heeft die AS media chip 1 PCI-E lane voor twee sata poorten en kan dus nooit max performance geven (2x6Gb SATA op een enkele 5Gb PCI-E aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Altijd wel netjes om de afloop te laten weten: De Samsung 960 EVO zit nu in slot M.2_1 (op de tekening groen, die onder de chipset) en het werkt als een zonnetje. In CrystalDisk Mark haal ik zo'n 3200 om 1900. Maar dat is theorie, in de praktijk is het zo dat de PC sneller opstart dan mijn monitor de goede input source kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@FeaR Goed om te horen! Persoonlijk vind ik slot M.2_1 ook de beste keuze qua 'ligging'. Je zou nog even Samsung Magician kunnen downloaden om de firmware te updaten; mits deze er überhaupt is voor je SSD. Nadeel van dit programma is dat Samsung wel wat gegevens van je verzameld (zie: nieuws: Samsung-software stelt update afhankelijk van toestemming voor datave....

Enigszins off-topic maar ik ben ook wel benieuwd hoe de Asrock Z270 Taichi je tot nu toe bevalt? Zit er namelijk sterk over na te denken om een Asrock Z270 moederbord te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Met nog geen 24 uur met dit moederbord in de kast kan ik er niet veel zinnigs over vertellen. Ik heb dit bord vooral gekozen wegens de prijs-kwantiteit dit dit bord biedt ten opzichte van een ASUS, MSI, en dergelijke. Enige wat me tot nu toe negatief op is gevallen is de CPU temp in de BIOS. Daar staat mijn Core i-7700k lekker tegen de 45 graden Celcius te wezen waar CoreTemp en RealTemp rond de 25 - 27 graden blijven hangen. Verder heb ik ook niet echt een vergelijk, het bord wat uit de kast kwam is een Asus Rampage Forumula X48, dus UEFI is zelfs nieuw voor mij (privé dan, zakelijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:41
FeaR schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:20:
Enige wat me tot nu toe negatief op is gevallen is de CPU temp in de BIOS. Daar staat mijn Core i-7700k lekker tegen de 45 graden Celcius te wezen waar CoreTemp en RealTemp rond de 25 - 27 graden blijven hangen.
Dat kan wel kloppen, eigenlijk.

De grap is dat, tenzij ik iets verkeerd heb onthouden, in de BIOS de energiebesparende maatregelen van OS en drivers etc. nog niet actief zijn, dus de CPU staat dan nog op volle toeren te draaien. Onbelast, weliswaar, maar zonder terug te klokken, cores uit te schakelen etc. CoreTemp en RealTemp draaien dan weer binnen je OS, dus dan zijn dergelijke maatregelen wel actief. Het is allebei idle, maar niet per se hetzelfde.

Dus dat is niet per se iets geks voor dat moederbord, meen ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Toevallig zie ik op de bios pagina van de Z270 Taichi http://www.asrock.com/mb/Intel/Z270%20Taichi/#BIOS dat er een beta BIOS is geweest met versie 1.31 met "Improve Temperature under BIOS setup".

@FeaR: Wellicht dat flashen naar de laatste 2.00 BIOS versie het een en ander dus oplost en/of verbetert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:19:
@FeaR: Wellicht dat flashen naar de laatste 2.00 BIOS versie het een en ander dus oplost en/of verbetert?
Een na laatste bèta BIOS staat er nu op en de CPU is in de BIOS nu nog maar 30 graden. Scheelt nog steeds zo'n 3 - 5 graden met wat CoreTemp dan wel RealTemp aangeven, maar het is meer in lijn dan de 46,5 graden met de vorige BIOS.

Pagina: 1