Geluid kraakt op laptop, direct invloed op prestatie hiervan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo er zijn hier vast mensen die mij vooruit kunnen helpen ;)

Ik heb dus het volgende probleem:

Het geluid op mijn laptop doet het niet meer zo goed als voorheen, dit is een software probleem, want ik heb het al meerdere malen al dan niet op kunnen lossen met problemen oplossen voor geluid.

Dit gebeurt nu al een tijdje maar is niet een consistent probleem. De laptop doet het prima tot er geluid bij komt kijken, zij het via gamen, streamen, FB of youtube. Het geluid begint dan te kraken en dit heeft dan weer invloed op de prestaties van de laptop zelf. Filmpjes beginnen te haperen, FPS dropt <20 enz. Zodra ik dan stop met geluid afspelen, dan werkt de laptop weer prima.

Als ik vervolgens geluidsproblemen oplossen klik word ik verwezen naar "geluidseffecten en uitbreidingen uitschakelen" geleid. Dan doe ik dat dus en is het voor een tijdje opgelost. Maar dan begint het dus weer opnieuw en dan zegt ie vervolgens dat alles weer ingeschakeld moet worden.

Ik heb er over nagedacht om een schone installatie van W10 weer op mijn laptop te gooien, maar weet niet of dat dan ook gevolgen heeft voor al mijn hardware drivers, want die moet ik dan blijkbaar weer opnieuw installeren, maar die heb ik dus allemaal niet meer. Dit is dus hetgeen wat me weerhoud om dit te doen.

Als ik dan bij apparaatbeheer kijk bij mijn geluidsapparaten staan er de volgende:

Intel(R) Display Audio, NVIDIA Virtual Audio Device en Realtek HD Audio, laatstgenoemde stuurt volgens mij het geluid aan en als ik dan naar "gebeurtenissen" ga zie ik wel dat het apparaat wordt verwijderd of dat installatie van het apparaat vereist is of dat er een stuurprogrammaservice is toegevoegd en dat hij is geinstalleerd (hdxsf3.inf). Ik vermoed dat dit met het probleemoplossen te maken heeft maar dat weet ik dus niet zeker.

Verder heb ik ook bij alles geprobeerd via windows mijn drivers te updaten en krijg bij alles dat de drivers up to date zijn.

Ik heb een Asus N73 Laptop, al redelijk oud (2012), maar gebruik hem tegenwoordig alleen maar voor mijn administratie en af en toe nog een LoL spelletje, downloaden doe ik nauwelijks meer vanwege Showbox, dus nog prima om mee vooruit te komen. Heb onlangs wel de HDD vervangen voor een SSD, maar toen had ik geen geluidsproblemen

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest zodat jullie me aan een oplossing kunnen helpen zonder dat ik hem naar een laptop boer moet brengen voor een oplossing die ik zelf ook kan toepassen met jullie hulp.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:36
Wat is nu precies het probleem? Ontbrekende drivers kun je toch gewoon downloaden? Een Windows installatie duurt in totaal een uurtje. Daarbij zal Windows 10 zelf al veel van die oude drivers installeren. Mocht het niet bevallen dan installeer je toch gewoon weer Windows 7?

Daarnaast kun je ook eerst eens proberen alle geluidsdrivers te verwijderen en die weer te herinstalleren.

[ Voor 30% gewijzigd door Lennyz op 08-05-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDijk
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg.

De laptop werkt prima, maar als ik een spel speel of iets wat geluid afspeelt. Dan begint het geluid te kraken/ruis en dit veroorzaakt dan direct ook dat de laptop trager wordt, fps dropt enz. Zodra ik stop met geluid afspelen. Dus het filmpje of spel afsluit dan werkt de laptop weer prima. Dit is ook niet constant, maar het gebeurt wel steeds vaker waardoor ik nu dus wel naar een oplossing zoek hiervoor.
Foutoplossing en mijn laptop herstarten helpt, maar het probleem blijft dus steeds terug komen.

Ik heb ook geprobeerd mijn probleem te googlen, maar kwam ook niet heel ver daarmee.

Ik denk dus dat het een software probleem is wat met mijn drivers of iets dergelijks te maken heeft.

Maar ik kan dus via de W10 tool een schone installatie op mijn laptop zetten, deze verwijdert dan zelf mijn oude drivers en installeert weer nieuwe?

Uiteraard maak ik dan wel een back-up van de gegevens die ik niet kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:36
RobertDijk schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:35:
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg.

De laptop werkt prima, maar als ik een spel speel of iets wat geluid afspeelt. Dan begint het geluid te kraken/ruis en dit veroorzaakt dan direct ook dat de laptop trager wordt, fps dropt enz. Zodra ik stop met geluid afspelen. Dus het filmpje of spel afsluit dan werkt de laptop weer prima. Dit is ook niet constant, maar het gebeurt wel steeds vaker waardoor ik nu dus wel naar een oplossing zoek hiervoor.
Foutoplossing en mijn laptop herstarten helpt, maar het probleem blijft dus steeds terug komen.

Ik heb ook geprobeerd mijn probleem te googlen, maar kwam ook niet heel ver daarmee.

Ik denk dus dat het een software probleem is wat met mijn drivers of iets dergelijks te maken heeft.

Maar ik kan dus via de W10 tool een schone installatie op mijn laptop zetten, deze verwijdert dan zelf mijn oude drivers en installeert weer nieuwe?

Uiteraard maak ik dan wel een back-up van de gegevens die ik niet kwijt wil.
Je kunt eens proberen alle geluidsdrivers te uninstallen en die weer te laten installeren door Windows.

Bij een schone Windows installatie is uiteraard alles weg van je ssd.

Wanneer is het euvel eigenlijk begonnen? Meteen na installatie van je ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDijk
Het probleem is enige tijd nadat ik de SSD had geïnstalleerd begonnen, dus denk niet dat er een relatie is tussen de twee. Heb gedaan wat jij hebt gezegd en de drivers verwijderd en opnieuw laten installeren door Windows en dacht dat het probleem toen opgelost was. Helaas begon het gekraak weer opnieuw.

Dus zal dit weekend een schone W10 erop gooien kijken of het helpt en anders de boel maar accepteren zoals het is.