Sportief geluidje...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een van onze auto's begon halverwege een autoweg opeens heeeeeel anders te klinken.

Het is van een Renaultje naar een freaking Lamborghini gegaan. Heel zwaar motorisch geluid en lekker pruttelen als ie terugzakt. Ik vind t best grappig, al klinkt t enorm aso; maar buren en anderen zullen t wat minder amusant vinden; wat een geluid!
Hij heeft verder geen vermogensverlies.

Onder de motorkap klinkt alles normaal. Tis meer aan de achterkant (tussen midden auto en pot in) dat de herrie lijkt te geven, maar ik zie daar niets lek of kapot eigenlijk.

Ik gok toch dat de uitlaat verrot is daar op de een of andere manier, maar wellicht dat iemand denkt "dat kan ook X zijn"? :)

Gaat om een Megane Coupe 2.0L.

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 05-05-2017 01:40 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

100% uitlaat, zal waarschijnlijk voorin zitten(gezien de hoeveelheid geluid), middendemper of nog het spruitstukdeel. Met een zaklamp moet je het wel een beetje kunnen zien als het geluid echt standje aso is(dus geen gaatje maar echt een gat/los) en je half onder je auto kan kruipen.
Wordt je uitlaat(echt het einddeel) nog warm en voel je nog lucht als de auto loopt? Zo niet is die faliekant ergens middenin afgebroken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Lekke auspuff :P Moet ergens voor de demper los zijn geraakt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
True schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 01:45:
Wordt je uitlaat(echt het einddeel) nog warm en voel je nog lucht als de auto loopt? Zo niet is die faliekant ergens middenin afgebroken.
Warm weet ik niet, voor de zekerheid mn hand er maar gewoon niet tegenaan geduwd :P Hadden immers al een kilometertje of 50 gereden. Maar er komt duidelijk nog gas uit :)
Althans ":)", ik hoop dat t een goed teken is. :')

Ik hoop eigenlijk niet dat de katalysator vervangen hoeft te worden, dat is achterlijk duur - al valt ie vast wel van de sloop te halen.
Maar vond t vooral gek dat ik niets kan zien dat kapot is, maar er wel midden/achter een enorm kabaal uitkomt. :P

Moest een klein stukje door t dorp, iedereen kijken; krijg je een soort mengeling tussen schaamte en de situatie toch behoorlijk grappig vinden. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Shit is lek yo 8)

En dat zie je niet altijd even goed door onder de auto te kijken, ligt er maar net aan waar het gat zit, of waar ie is losgeraakt.

Wel is het natuurlijk handig om te weten welk deel er vervangen moet worden als je een nieuwe uitlaat besteld, misschien de auto even op de krik zetten en dan nog eens kijken? Zelf eentje vinden is vaak een stuk goedkoper dan een garage wat laten aankloten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat je kan proberen is voorzichtig de uitlaat dichthouden om te kijken of je het ergens hoort sissen :+ Niet te lang maar heel kort is al genoeg.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Uitlaat is niet zo duur, tenzij het inderdaad de katalysator is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Idd uitlaat, bij mijn eerste auto liet de uitlaat een keer in zijn geheel los vanaf het spruitstuk, toen klonk mijn Astra 1.6 ineens als een zwaar opgefokte trekker :')

Bij mij was het een kwestie van de uitlaat weer vastdraaien, maar het kan ook heel goed zijn dat er een demper of iets anders lek is wat vervangen moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 05-05-2017 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 14:46
Wat je kan doen is een oude trui of doek tegen je uitlaat drukken. Je hebt dan kans dat je het ergens anders hoort of je hoort dat de motor slechter gaat lopen (dat is dan weer een goed teken).
Loopt die stationair nog wel goed? Als die hoger in zijn toeren loopt dan normaal dan kan het je spruitstuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 15:10
Heb ik ook eens gehad, bleek toen dat de uitlaat los was gekomen voor de demper. Bij de garage konden ze deze voor weinig dichtlassen (hield zelf al rekening met een hele nieuwe uitlaat, maar dit bleek niet nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 15:18
denk je midden demper, mijn moeder had precise het zelfde met haar peugot 307 hatchback.. klonk heel leuk, maar toch maar snel laten fixen.

oud collega van me die eigen garage heeft zegt daar moet je nooit lang mee doorrijden, straks klapt deze er onder uit en krijgt je achterligger deze op ze dak.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:22
Met wat frisser weer (zoals nu) kun je ook even als je motor koud is hem even aanzetten en stationair laten lopen(5 a 10min) Je ziet vaak veel condens opbouwen in het begint wat resulteert in waterdruppeltjes die uit het gat gaan druppelen. Zo kun je mogelijk vrij eenvoudig zien waar het ergens zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Keer gehad met de Golf 5 van m'n ouders, bracht ze weg en met de terugweg werd ik opeens een ricer. :+

Moest ze ook nog eens om 1 uur in de nacht ophalen, leuk voor de buren. Bleek dat het slechts een tussenstukje was, aangezien het zondag was zijn we maar naar de Kwikfit gegaan. Voor 20 euro inclusief arbeidskosten was het opgelost. (Man heeft er +-30 minuten aan gewerkt)

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Van wanneer is je Megane? Indien van voor '98 (kans is klein maar zou kunnen aangezien ze vanaf '95 gemaakt worden) hoef je helemaal geen katalysator te hebben tegenwoordig. Verder is de kans klein dat je kat kapot is, het is 99.9% zeker ergens anders in je uitlaattraject, en die kat kun je dan gewoon hergebruiken bij je nieuwe uitlaat.

Zelf ook wel gehad, wat meer geluid dan normaal, maar niet echt asociaal bij mij. Leek eerst een scheurtje in de demper te zijn, toen ik m ging vervangen bleek de halve pijp tussen kat en demper aan de bovenkant over de lengte doorgescheurd :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Lekke of kapotte uitlaat is vandaag de dag gewoon nog een steeds een bekeuring toch als je er staande mee word gehouden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Zelf ook gehad bij de Corsa van m'n vrouw. Hij klonk toen ook als een Supra met rioolpijp,, :)
Uitlaat (of deel) was toen vervangen.

En inderdaad, je auto mag een bepaald aantal decibel produceren en met een lekke uitlaat ga je daar al snel overheen. Dat is dan een aanmelding bij het RDW..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56

LankHoar

Langharig tuig

RobinHood schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 02:31:
Wel is het natuurlijk handig om te weten welk deel er vervangen moet worden als je een nieuwe uitlaat besteld, misschien de auto even op de krik zetten en dan nog eens kijken?
Indien je hem alleen op een krik zet zou ik er absoluut niet onder kruipen! Ik ken iets teveel verhalen van mensen die zo het volle gewicht van hun auto op zich hebben gekregen.. Beter wat stoeptegels er onder leggen, of iets als een spoorbiels. Dat werkt ook nog eens prettiger :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
hanswfje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:44:
Lekke of kapotte uitlaat is vandaag de dag gewoon nog een steeds een bekeuring toch als je er staande mee word gehouden??
Eens gezien met wegmisbruikers, maar dan met een kentekenhouder aan de voorkant. Die was afgebroken, meneer kwam net terug van een nieuwe halen. Hij had hem nog niet gemonteerd, maar liet wel een bon zien en de kentekenhouder. Hij mocht zijn weg vervolgen (met een notitie?) en moest hem thuis direct monteren.

Het lijkt me dan dus ook dat als jij kunt aantonen dat jij naar de garage rijdt, dat je gewoon je weg mag vervolgen. Anders lijkt het me wel dat je een boete krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door SwooX op 05-05-2017 10:03 ]

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:58:
[...]

Indien je hem alleen op een krik zet zou ik er absoluut niet onder kruipen! Ik ken iets teveel verhalen van mensen die zo het volle gewicht van hun auto op zich hebben gekregen.. Beter wat stoeptegels er onder leggen, of iets als een spoorbiels. Dat werkt ook nog eens prettiger :)
Ik zeg ook niet dat je eronder moet kruipen, dat moet je inderdaad niet doen zonder een vorm van ondersteuning.

Maar ook zonder eronder te kruipen kun je toch wat beter zien wat er aan de hand is onder de auto als ie opgekrikt is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
SwooX schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:02:
[...]

Eens gezien met wegmisbruikers, maar dan met een kentekenhouder aan de voorkant. Die was afgebroken, meneer kwam net terug van een nieuwe halen. Hij had hem nog niet gemonteerd, maar liet wel een bon zien en de kentekenhouder. Hij mocht zijn weg vervolgen (met een notitie?) en moest hem thuis direct monteren.

Het lijkt me dan dus ook dat als jij kunt aantonen dat jij naar de garage rijdt, dat je gewoon je weg mag vervolgen. Anders lijkt het me wel dat je een boete krijgt.
Daar had ik dat van ja! Alleen toen ik zat te kijken was het een jongen gozer die van niks wist en gewoon een prent kreeg voor de lek in zijn uitlaat! Kan overigens ook een ander programma zijn geweest hoor, blik op de weg ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:23
Lekke uitlaat is afkeur APK,
vwb bekeuring is het "Onnodig geluid/lawaai veroorzaken" €370,00
https://www.om.nl/onderwe...1958%2C21912&Linked=R+522

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 11:03

Arch-IT-ect

.nutter

Fartcan!

Uitlaatvervangen is een klus wat je veelal zelf kan doen. Check mister auto of iets dergelijks, koop de beugels en pakkingen er bij en op een namiddag is de klus geklaard voor een fractie van het bedrag dan wat je in een garage zou betalen.

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

Bushie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:30:
Lekke uitlaat is afkeur APK,
vwb bekeuring is het "Onnodig geluid/lawaai veroorzaken" €370,00
https://www.om.nl/onderwe...1958%2C21912&Linked=R+522
Die bon krijg je ook alleen als je bewust onnodig geluid veroorzaakt, zoals even plank je gas open trekken in een tunnel of een rustige woonwijk.

Als een agent ziet dat je een lekke uitlaat hebt dan is het meestal niet meer dan 'doe dat eens fixen' en een waarschuwing.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:04

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Grote kans uitlaat lek.

Bij een klein gaatje kan je het nog fixen met gungum.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
ElectronLion schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:57:
Zelf ook gehad bij de Corsa van m'n vrouw. Hij klonk toen ook als een Supra met rioolpijp,, :)
Uitlaat (of deel) was toen vervangen.

En inderdaad, je auto mag een bepaald aantal decibel produceren en met een lekke uitlaat ga je daar al snel overheen. Dat is dan een aanmelding bij het RDW..
Sowieso mag een uitlaat niet lekken, krijg je ook een bekeuring voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Dank voor alle reacties! :)
Boete voor onnodig lawaai is idd €379 incl. administratie. Doch moet je daar 1) uberhaupt politie voor tegenkomen (terwijl je hem de toertjes injaagt) 2) als je onderweg bent naar de garage moet het wel een enorme *** zijn om je dan een boete + WOK te geven :P

Enfin, heb er ff naar gekeken maar bleef niets kunnen vinden; idd lastig te zien.
Ff naar een garage in de buurt gereden, die melden dat ie enkel ff vastgelast moet worden; vastdraaien kan maar is bekend euvel en dan blijft ie om de zoveel tijd problemen geven. Kost iets van €40 incl. het lassen, voor dat geld ga ik er niet zelf aan zitten klooien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
WhatsappHack schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:02:
Dank voor alle reacties! :)
Boete voor onnodig lawaai is idd €379 incl. administratie. Doch moet je daar 1) uberhaupt politie voor tegenkomen (terwijl je hem de toertjes injaagt) 2) als je onderweg bent naar de garage moet het wel een enorme *** zijn om je dan een boete + WOK te geven :P
Rijden met lekke uitlaat: € 240

Als je een beetje pech hebt, geven ze je 2 boetes. ;)
Pagina: 1