Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Beste Tweakers Leden,

Nadat mijn laptop [Lenovo y500] soms zomaar uit zichzelf (direct) uitviel, ben ik gaan uitzoeken waardoor het kwam. Hierdoor ben ik tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk door overhitting komt. Ik heb toen mijn fans schoongemaakt met compressed air (kwam veel stof uit) en heb daarna nog een CPU temp monitor geinstalleerd en hierdoor kwam ik erachter dat de temperatuur van de CPU nogal hoog ligt. Het probleem is dat ik niet weet hoeveel dit eerst was, want toen had ik het nog niet geinstalleerd.

De temperatuur ligt tussen de 45 en 83. Soms zit het op 70 en schommelt hij hard tussen de 80 terwijl ik niks open heb. Ik weet dus niet of het eerst ook zo was.

Hier zie je de temp monitor:
http://imgur.com/a/IaJFL

Maarja omdat ik dus eigenlijk niks doe lijkt mij 70 en 80 graden toch wel erg hoog... De laptop is regelmatig vanuit slaapstand aangegaan terwijl hij in mijn tas zat, dus ik kan mee voorstellen dat er iets 'geknapt' is door de hitte

Mijn vraag aan jullie is dus, is dit normaal? Hij valt niet meer uit, maar dat komt omdat ik hem eigenlijk niet meer echt gebruikt heb. En zouden jullie aanraden om thermal paste te vervangen?

Met vriendelijke groet,

Asd156

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Klinkt als nodig verse koelpasta op de processor doen. Daar moet de laptol wel voor uit elkaar gehaald worden 😉
Zekerheid hierover kan je alleen vinden door te kijken welke processor je hebt en wat de maximale temperaturen mogen zijn, daarboven gaat hij dan gelijk een aantal stappen terug schakelen en word hij mega sloom.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
Laptop open maken en schoonmaken, kijken of de fans het nog steeds goed doen en zo ja idd koelpasta vervangen. Zonder de laptop open te maken zul je ook op tweakers niet veel verder komen.