Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:15
Op dit moment heb ik een ASUS gl553vw-fy079t met daarin een normale HDD, graag zou ik een M.2 SSD in de laptop willen plaatsen en heb hem eens open geschroefd om te kijken of dit mogelijk is. Ik zie inderdaad een aansluiting voor een M.2.

Nu zijn er twee? soorten M.2 types, S-ATA en PCIE. Ik weet niet welke ik voor deze laptop nodig ben. Kun je aan een slot kijken of die S-ATA of PCIE is?

Edit:

Verkeerde fora ;) kan ik deze moven naar opslag?

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon93 op 04-05-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik de handleiding lees, staat het er toch wel heel duidelijk bij:
This cover protects the reserved spaces in your Notebook PC for the removable SSD (M.2 2280 slot), HDD (Hard Disk Drive), and RAM (Random Access Memory) modules.
Kostte mij een minuut om te vinden, drie muiskliks vanaf de PW pagina die je linkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
Hero of Time schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:10:
Als ik de handleiding lees, staat het er toch wel heel duidelijk bij:

[...]

Kostte mij een minuut om te vinden, drie muiskliks vanaf de PW pagina die je linkt.
TS vraagt of de m.2 aansluiting SATA of PCIE is, ik zie dat in jouw quote nergens in terug.

https://rog.asus.com/arti.../upgrade-guide-rog-gl552/

Als ik het artikel mag geloven staat onder het eerste plaatje staat dat het PCIE is.

EDIT: Blijkt dat het voor de gl552 is i.p.v de gl553

[ Voor 13% gewijzigd door CCJJVV op 04-05-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://rog.asus.com/arti...ix-gl553vw-gaming-laptop/

"ROG Strix GL553VW also features up to 512GB PCIe® Gen3 x4 solid state drive (SSD)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CCJJVV schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:36:
[...]

TS vraagt of de m.2 aansluiting SATA of PCIE is, ik zie dat in jouw quote nergens in terug.

EDIT: Blijkt dat het voor de gl552 is i.p.v de gl553
Niet? Er staat bij welk type M.2 het om gaat, namelijk een M.2 2280 slot. Dat kan je dan weer door Google gooien om te kijken wat het nou precies is en daar kan je weer de juiste SSD voor aanschaffen. Er zijn namelijk meerdere soorten M.2, het is niet alleen PCIe of SATA.

Iets vragen is geen probleem. Maar iets vragen wat domweg in de handleiding staat, tja, dat getuigd nou niet echt van veel eigen inzet tonen en moeite doen. Of wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Ik lees op websites dat er "meerdere" varianten zijn van dit type, en dat dus de ene een S-ATA en de andere een PCi-E. Vandaar dat ik het zeker wil weten. Bijvoorbeeld op de producten pagina van tweakers staat dat mijn laptop maximaal 16 GB aan kan. Op die website van rog.asus.com staat weer "and up to 32GB of 2133MHz DDR4 memory."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan acht ik de kans groot dat het bij de PW fout staat. Maar zoals je zegt, er zijn meerdere modellen. Is het exacte model dat je gelinkt hebt gelijk aan de jouwe? En heb je jouw laptop uit een winkel hier, of in de US gekocht? Beste is namelijk op de site te kijken van de regio waar je 'm vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Ik heb hem hier in Nederland gekocht. Ik zie hier wel een nieuwsbericht uit 2016, die geeft ook de PCIe aansluiting aan:

nieuws: Asus kondigt gamelaptop met GTX 960M aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
Hero of Time schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:56:
[...]

Niet? Er staat bij welk type M.2 het om gaat, namelijk een M.2 2280 slot. Dat kan je dan weer door Google gooien om te kijken wat het nou precies is en daar kan je weer de juiste SSD voor aanschaffen. Er zijn namelijk meerdere soorten M.2, het is niet alleen PCIe of SATA.

Iets vragen is geen probleem. Maar iets vragen wat domweg in de handleiding staat, tja, dat getuigd nou niet echt van veel eigen inzet tonen en moeite doen. Of wel? ;)
Natuurlijk zijn er meer verschillen tussen M.2 SSD dan alleen PCIE/SATA. Maar zover ik weet slaat de 2280 enkel op de maat van de M.2 22mm breed bij 80mm lang. Natuurlijk is dit ook van belang bij het kopen van de SSD en je hebt gelijk dat dit het benoemen waard is. Maar kijkend naar de vraag van TS gaat het in mijn optiek over de bus van zijn M.2 aansluiting. Die voor zover mijn kennis toereikend is enkel SATA en PCIE zijn(USB ook volgens mij maar dat terzijde).

[ Voor 5% gewijzigd door CCJJVV op 04-05-2017 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

@Hero of Time , M.2 2280 betekent 22mm breed en 80mm lang. Dat zegt niks over SATA (AHCI) of PCIe (NVMe).
Als je wil weten of het slot zelf PCIe aan kan, dan moet je naar de Keying kijken.
M.2 kan namelijk veel meer dan alleen maar SATA en PCIe, maar b.v. ook USB3, audio, i2c, SMBus en nog wel een paar andere dingetjes.

Voor storage zijn vooral de B-key en de M-key van belang.
M-key betekent dat het nokje aan de ene kant zit op 6 posities van de zijkant en B-key aan de andere kant van het slot op 5 posities van de zijkant.
Er is dus geen mogelijkheid dat je een M-keyed kaartje op de kop in een B-keyed slot krijgt.

M-key is met PCIe 3.0 x4 en SATA.
B-key is alleen SATA.

Dan bestaat er ook nog B+M-key, en dan heb je beide nokjes. Dat is in de regel ook alleen maar geschikt voor SATA (al zou daar ook PCIe 2.0 x2 op kunnen zitten, maar dat is niet toereikend voor een NVMe SSD)

Verder heb je naast het correcte slot ook nog NVMe support in UEFI nodig, anders kan je de een NVMe SSD niet als bootdisk gebruiken.
Een AHCI SSD kan wel altijd als bootdisk.

Maargoed, als ik zo de specs lees, ondersteunt deze laptop gewoon NVMe, gezien er gesproken wordt over PCIe 3.0 x4. Dat is namelijk een vereiste icm NVMe.
Dus je kan er gewoon een Samsung 950/960 in prikken, als je dat wil.

Ook interessant: Wikipedia: M.2
En ja, daar staat o.a. ook dat B-key PCIe en SATA doet, maar in de praktijk is dat dus nagenoeg altijd SATA.

Edit:
En ik had het aantal pinnen vanaf de zijkant verkeerd om, maar het idee is duidelijk :P
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/M2_Edge_Connector_Keying.svg/560px-M2_Edge_Connector_Keying.svg.png

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 05-05-2017 00:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rctgamer3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb ook deze laptop. Ik kan namelijk nog steeds niet vinden of deze 553VW-FY079T NVMe ondersteunt.

Heeft een van jullie deze laptop getest icm een NVMe SSD, zo ja, wat voor snelheden?

[ Voor 39% gewijzigd door rctgamer3 op 13-06-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
rctgamer3 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:16:
Ik heb ook deze laptop. Ik kan namelijk nog steeds niet vinden of deze 553VW-FY079T NVMe ondersteunt.

Heeft een van jullie deze laptop getest icm een NVMe SSD, zo ja, wat voor snelheden?
Necrofilie! Beter start je een nieuwe topic :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rctgamer3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10-2023
ECP0WERS schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:03:
[...]
Necrofilie! Beter start je een nieuwe topic :)
Lijkt me niet nodig, het is handiger om het in dit topic te houden, dit topic is uiteindelijk niet volledig beantwoord. Beetje zonde om twee verschillende topics over een zowel identiek laptopmodel als vraag/onderwerp te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Een CPU van de skylake generatie zou NVMe moeten ondersteunen, deze laptop heeft dat.
Ook kan je bijna logischerwijs aannemen dat een PCIe 3.0 x4 aansluiting slaat op NVMe, er zijn maar een handjevol laptop die alleen AHCI over PCIe doen, dan praat je over Haswell/Broadwell.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rctgamer3 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:16:

Memory &
storage

Up to 32GB 2133MHz DDR4 RAM

2.5in SATA III HDD 1TB / 2TB

2.5in SATA III SSD 128GB / 256GB

PCIe x4 SSD 256GB / 512GB

scroll naar beneden en druk op rode tekst: Press Release, en scroll verder naar beneden.
https://rog.asus.com/arti...ix-gl553vw-gaming-laptop/

dan heb je hier de keuzen uit de volgende SSD's categorie: Solid state drives

even kijken of je ruimte voor 42mm of 80mm hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zemisch
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik heb deze laptop ook maar mijn probleem is de SSD van 128 gb m2 dus wil ik tegen een 500gb vervangen maar IK krijg te schroef niet los nooit erder meegemaakt.Ik bouw en ook laptops zonder problemen kunnen repareren of upgrade.Welke gereedschap is voor geschikt om zonder beschadiging te schroef een dus los te halen zal blij zijn met wat advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zemisch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:21:
Ik heb deze laptop ook maar mijn probleem is de SSD van 128 gb m2 dus wil ik tegen een 500gb vervangen maar IK krijg te schroef niet los nooit erder meegemaakt.Ik bouw en ook laptops zonder problemen kunnen repareren of upgrade.Welke gereedschap is voor geschikt om zonder beschadiging te schroef een dus los te halen zal blij zijn met wat advies
Je hebt gewoon een kleine kruiskopschroevendraaier nodig. Hoe klein, weet ik niet. Ik pak gewoon altijd de kleinste die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flojo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-08 12:06
Beste Mensen,

Na het lezen van dit forum ben ik voldoende gemotiveerd geraakt om de stap te nemen.
met mijn Asus GL553vw
- Een nvme M.2 "Kingston A2000" van 500GB geinstaleerd.
De originele hdd heb ik laten zitten.

- Met de USB-stick methode Windows opnieuw geinstaleerd, EN de microsoft aanmelding voor mijn Office 365.
ik was er verbaast over hoe goed alles weer zonder heel veel moeite goed werkte.

Nu 2x windows op de computer, maar tijdens het opstarten kan ik kiezen welke ik wil. Later zal ik deze hdd nog een keer formatten maar dat heeft de tijd :-) nu is het vooral fijn om dingen op te zoeken die ik niet meer weet of vergeten ben.
Ook heb ik gelijk een 8GB ram erbij geprikt >>> had ik veeeel eerder moeten doen.... (samsung met Corsair 2133MHZ werkt prima)

De snelheidswinst is met de M.2 schijf FENOMINAAL

zeer tevreden wil ik iedereen bedanken voor een ieders bijdrage die mijn allen hebben geholpen.
Toppie _/-\o_
Pagina: 1