Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lololig
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-04 23:52
Ik wil voor een hobbyproject wat eigen PCB ontwerpjes maken en etsen
Het ontwerpen van het circuit gaat me wel lukken

Nu wil ik weten welke materialen ik moet aanschaffen voor het etsen van printplaten.
Ik wil sowieso niet dat ik UV nodig heb om te etsen. Al een rondgekeken (lees aardig gegoogled) naar hoe het moet maar ben er nog niet helemaal uit omdat ook zo'n beetje alle informatie hierover verouderd is. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nergens een complete (starter)kit kunnen vinden.

Dus mijn vraag:
Welke spullen heb ik nodig om zelf printplaten te etsen en waar kan ik die (het beste) aanschaffen?

Subvraag: Welke stappen moet ik doen om een goed resultaat te behalen.

Ik zou graag wel een beetje beschaafde prijzen willen (onder de 50-75 euro totaal) om het leuk te houden.
Ik denk dat ik het beste kan beginnen met platen met circuit aan 1 kant.
Ik beschik over een laserprinter als dat nodig/handig mocht zijn.

BVD

Beste antwoord (via lololig op 04-05-2017 22:04)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Het aantal mensen wat zelf een printplaat etst is de laatste jaren flink afgenomen, gelijk met de opkomst van gigantisch goedkope chinese printplaten.
Voor een tientje kan je al 10 printplaten professioneel laten maken, zit alleen wacht wachten tussen (verzending enzo).

Natuurlijk is zelf maken ook een optie, daarin heb je eigenlijk 2 grote 'stromingen'.
- Belichten.
- Bedrukken.
Bij belichten print je layout op een transparant vel, en dan samen met een fotogevoelige printplaat plaats je die in een belichter (of in de zon, is alleen wat onvoorspelbaar).
Daarna ontwikkel je de printplaat waarna je die etst.

Bij bedrukken heb je 'een' techniek zoals bijv toner transfer of met pennen of silkscreen waarmee je direct de layout op de printplaat aanbrengt waarna je de printplaat etst.

Het etsen doe je met 'iets' wat koper oplost zoals ammoniumpersulfaat of ijzercloride of...
Daarna spoel je het allemaal af en ga je gaatjes boren (en boortjes afbreken) :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het aantal mensen wat zelf een printplaat etst is de laatste jaren flink afgenomen, gelijk met de opkomst van gigantisch goedkope chinese printplaten.
Voor een tientje kan je al 10 printplaten professioneel laten maken, zit alleen wacht wachten tussen (verzending enzo).

Natuurlijk is zelf maken ook een optie, daarin heb je eigenlijk 2 grote 'stromingen'.
- Belichten.
- Bedrukken.
Bij belichten print je layout op een transparant vel, en dan samen met een fotogevoelige printplaat plaats je die in een belichter (of in de zon, is alleen wat onvoorspelbaar).
Daarna ontwikkel je de printplaat waarna je die etst.

Bij bedrukken heb je 'een' techniek zoals bijv toner transfer of met pennen of silkscreen waarmee je direct de layout op de printplaat aanbrengt waarna je de printplaat etst.

Het etsen doe je met 'iets' wat koper oplost zoals ammoniumpersulfaat of ijzercloride of...
Daarna spoel je het allemaal af en ga je gaatjes boren (en boortjes afbreken) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

Rmg

Printplaat met fotogevoelige laag of printplaat zonder gevoelige laag en met een busje foto spul

folie om op te printen (en laserprinter)

Belichtingsbak. (of via tonertransfer)
Etsbak (verwarmd/bubbelaar) of sproeibak

Ontwikkelaar - natriumhydroxide
Etsmiddel - ijzertrichloride of ammoniumpersulfaat of waterstofperoxide en zoutzuur.

Boormachine om de gaten te boren en boortjes
manier om je pcb's te knippen of te zagen

diverse plastic bakken voor je chemicalien.
goed geventileerde ruimte

PBM's (Persoonlijke beschermingsmiddelen) bril, handschoenen, schort

Komt nogal wat bij kijken en het heeft een lage WAF/MAF (Wife/Mom acceptance factor).
er zijn nogal wat redenen dat iedereen het uitbesteed aan goedkope chinezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:37
Ik heb recent zelf wat pcbtjes gemaakt. Dubbellaags is af te raden (Teveel werk), maar wanneer je snel een prototype wil maken welk toch maar enkellaags is, is het vrij goed te doen.

Ik heb een soort van suikerpapier voor in de printer, waarmee ik een tonertransfer kan doen dmv een strijkijzer en papier oplossen in water. Verder heb ik 30% zoutzuur op internet gevonden en 15% WaterstofPeroxide. De verhouding heb ik niet bij de hand.

Het is gevaarlijk spul, maar de resultaten zijn goed genoeg om redelijk kleine footprint chips erop te kunnen solderen met dragsoldering. (De precisie ligt vooral aan de kwaliteit van je laserprinter, en hoe goed je tonertransfer lukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vroegah, heel vroeger, haalde ik gewoon een zak met FeCl3 korrels, oplossen in warm water, werking versnellen met wat (bijna) 1 mol oplossing HCl en etsen maar!
Allemaal gewoon te koop voor weinig, bij de plaatselijke apotheek. En toen werd het ineens geclassificeerd als gevaarlijk spul en kreeg je het niet zomaar meer mee. Goh...

Het heeft heel wat hoestbuitjes, gaten in kleding en geroest gereedschap veroorzaakt. >:)
Had zelf doka bakken omgebouwd tot etsbak met ingebouwde verwarmingsspiralen die aangesloten waren op een forse dekentrafo.
En idd UV belichten van je ontwerp en daarna je epoxy platen etsen. En het afval? Dat ging gewoon door de gootsteen (oeps, wist ik veel), wel veel met water verdunnen, want anders werd gootsteen/afvoerleiding ook geëtst...

Één keer de fout begaan door de etsvloeistof te verwarmen in een aluminium pannetje... en toen loste de pan ook op...

Vervolgens reinigen, oxide vrij maken en met Kontakt chemie soldeerlak aflakken. Daarna kon de doos met miniboortjes erbij gehaald worden en braaf gaatjes boren.

En nu, tja, de chinezen doen dat allemaal, voor weinig, voor je. :+ Maar of het aldaar nou veel zorgvuldiger gaat qua gevaarlijker stoffen/milieu, etc. Ik heb zo mijn twijfels... O-)

Later kwam ik er achter dat de gemeente gewoon tonnen aan ijzertrichloride oplossing in de plaatselijke gracht stortte, om stankoverlast/verontreiniging te bestrijden... Ik weet niet wat erger was... :X

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 04-05-2017 20:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Je kan een pcb ook frezen met een cnc machientje. B.v. een proxxon mf70 ( heb ik zelf ). Werkt goed. Maar mijn voorkeur gaat uit voor etsen. Krijg je fijnere structuren en gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De etsbak moet ook verwarmd worden voor goed resultaat, als ik me niet vergis tot zo'n 50-55 graden. Eleshop heeft een hele leuke tank voor incidenteel gebruik, is wel 100 euro en eigenlijk heb je er twee nodig. Maar je zult nog steeds een UV bak nodig hebben om te belichten.

Vandaag de dag zie ik het nut niet meer van etsen. Die Chinese PCB boeren zijn spotgoedkoop geworden en de kwaliteit is doorgaans een stuk beter dan een ets, hoewel je bij sommigen verhalen hoort van onbruikbare prints. De protoservice van Eurocircuits is duurder, maar nog steeds redelijk goedkoop, snel en uitstekende kwaliteit. Wil je persé in huis printjes bouwen, dan zou ik eerder kiezen voor een frees.

[ Voor 4% gewijzigd door Flake op 04-05-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:37
Flake schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:26:
De etsbak moet ook verwarmd worden voor goed resultaat, als ik me niet vergis tot zo'n 50-55 graden. Eleshop heeft een hele leuke tank voor incidenteel gebruik, is wel 100 euro en eigenlijk heb je er twee nodig.

Vandaag de dag zie ik het nut niet meer van etsen. Die Chinese PCB boeren zijn spotgoedkoop geworden en de kwaliteit is doorgaans een stuk beter dan een ets, hoewel je bij sommigen verhalen hoort van onbruikbare prints. De protoservice van Eurocircuits is duurder, maar nog steeds redelijk goedkoop, snel en uitstekende kwaliteit. Wil je persé in huis printjes bouwen, dan zou ik eerder kiezen voor een frees.
Verwarmen versnelt het etsen, hetgeen bij bepaalde middelen niet nodig is. Bij mijn zoutzuur waterstof peroxide mix gaat het zo rap dat ik nog bij 4 graden het buiten kan gebruiken, en dan nog moet oppassen dat de boel niet te snel weg is.

Verder is er absoluut nog een nut van het zelf etsen: snelheid. Als ik iets ontwerp welk enkel laags is, kan ik dat een uur later in handen hebben (en dat kan nog veel sneller als je het materiaal al klaar hebt liggen). De PCB boer maakt natuurlijk wel wat degelijkere plaatjes, die niet wegroesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-06 17:19
Dubbel laags kun je prima zelf etsen, ik heb er al heel wat van gemaakt. Ook multilayer zelf geetst ,
Door meerdere dual layers en single layers samen te voegen, en de buitenste layers grotere gaten maken dan de binneste om zo vias te creeren

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lololig
itcouldbeanyone schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:19:
Dubbel laags kun je prima zelf etsen, ik heb er al heel wat van gemaakt. Ook multilayer zelf geetst ,
Door meerdere dual layers en single layers samen te voegen, en de buitenste layers grotere gaten maken dan de binneste om zo vias te creeren
Met multilayer worden de pcbs wel aardig dik zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hangt er vanaf wat je gebruikt als dikte voor de printplaten.

Een normaal pc moederbord is vaak 8 of meer lagen en niet echt dik te noemen.
Als je 0.6mm pcb hebt en er 3 op elkaar plakt met laagjes ertussen zit je op 2mm, met 6 lagen.

Ik denk dat dit hier wel van toepassing is:
http://www.eurocircuits.c...manufacture-step-by-step/
Filmpjes die alle stappen in het maken van een professionele pcb uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lololig
Printplaatje maken is gelukt, nog niet perfect, maar wel een goed begin

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mkTrd5/288c12fd_c614_4950_a850_3368bc11b958.jpgAfbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hn7v5k/08f06561_f527_4047_985e_cd5c95c88641.jpg

Bedankt voor de hulp in de goede richting

Wat ik heb gedaan:
  • Niet fotogevoelige printplaat gekocht
  • In Adobe Illustrator een print design gemaakt
  • Gespiegeld laser geprint op markerpapier (waar markers niet doorheen drukken)
  • Dit op de koperkant van het plaatje gelegd en met tape gefixeerd en met de strijkbout geprobeerd de print te smelten maar dat werkte niet goed
  • Toen maar de contour gebruikt die wel overgedragen was en met watervaste stift gekleurd
  • Etsen met natriumpersulfaat in water van ~50C door gewoon 50/50 koud en kokend water te mixen
  • 5-10 min daarin laten hangen
  • Afspoelen met veel water
  • Stift verwijderd met wasbenzine
  • Alle componenten erop gesoldeerd, eerst tin daarna de componenten (werkt niet want alles zit scheef)
  • Testen met Arduino
Volgende keer een betere manier vinden om de print over te brengen (fotopapier gebruiken, netter tekenen of iets anders bedenken) en de componenten netter solderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zoals ik, en mij vader van inmiddels in de 80, vroeger deden:
Ontwerp maken op ruitjespapier met grid van 1/10".
Met iets scherps (tandartshaak werkt perfect) de boorgaten voor componenten overbrengen.
Met een edding 3000 watervaste stift (een nieuwe!) en lineaal netjes de sporen overtekenen en vlakken opvullen (eigenlijk wil je zo min mogelijk wegetsen).
Etsen maar.
Oldskool!

Uiteindelijk ben ik overgestapt op UltiCap/UltiBoard en fotogevoelige printplaten. Werkt toch net ff wat fijner.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1