Macbook naar (on)officiele reparateur brengen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiekerr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-10-2023
Hi all,

Recentelijk is het trackpad van mijn MacBook Pro Retina uit 2014 overleden. Geen zorgen, ik ga hier geen klaagzang ophangen. Ik ben er inmiddels tamelijk zeker van dat het een hardwarematig probleem is, dat waarschijnlijk neerkomt op het vervangen van (1) het trackpad, en mogelijk ook (2) de batterij. Aangezien de garantie inmiddels verlopen is, ben ik op zoek naar de mogelijkheden om mijn MacBook te laten repareren. Repareren, zeg je? Jazeker. En ja, ik weet dat dat een duur grapje gaat worden.

Als ik mijn MacBook ga laten repareren, zou ik graag vooraf een globaal idee willen hebben van de kosten die een reparatie met zich meebrengen; gaat het om een bedrag van rond de 200 of 2000 euro? Toch viel het mij in mijn zoektocht naar een reparateur op dat officieel erkende reparateurs erg spaarzaam zijn in het verschaffen van (een schatting van) de kosten. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal bedrijfjes die onofficiële reparaties uit kunnen voeren. Ze zijn misschien niet officieel, maar wel erg transparant over de kosten van een eventuele reparatie.

Aangezien er tegenwoordig meer onofficiële alternatieven zijn voor reparaties dan een aantal jaar geleden, ben ik erg benieuwd naar de kwaliteit hiervan. Wat zijn eventuele ervaringen met dergelijke bedrijven? Hoe zit het bijvoorbeeld met de kwaliteit van de onderdelen die gebruikt worden door dergelijke bedrijven? Je kunt met je auto natuurlijk naar een officiële garage gaan, maar er zijn genoeg andere garages die bepaalde reparaties kwalitatief net zo goed kunnen uitvoeren, omdat een Audi veel dezelfde onderdelen zitten die ook in een Volkswagen zitten, en omgekeerd. Ik ben dus vooral erg benieuwd naar de afweging van prijs en kwaliteit.

Dus: mijn MacBook laten repareren door een niet officieel erkende reparateur, is dat een no brainer of een no no?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:25
Er is veel kaf onder het koren, het repairwinkeltje op de hoek waar enkele morsige personen met een migratie achtergrond rond de balie staan is wellicht niet de ideale plek om je macbook ter reparatie aan te bieden.
Maar er zijn ook bedrijven die heus wel de moeite waard zijn. Een mogelijke zoekmethode naar een reparateur die ter goeder trouw is, kan de Uneto-Vni zijn: https://www.uneto-vni.nl/erkend-technisch-reparatiebedrijven
Ze geven erkenningen aan oa. reparatiebedrijven in de mobiele electronica.

Dus, no-brainer of no-go? Hangt van de gekozen repair dienst af. Ik denk dat je dit probleem héél goed door een onofficiële reparateur kunt laten herstellen, moet je wel een goeie hebben.

Een snelle zoektocht geeft mij zelfs ifixit instructies voor deze reparatie. Is dus alleen maar openschroeven en onderdeeltje wisselen. Trackpad kost rond de €70,- dus dat moet 100% een haalbare kaart zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 04-05-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiekerr
Ik kwam inderdaad zelf ook terecht op ifixit. Hoe zou de kwaliteit van deze onderdelen zijn? Zijn dit dezelfde onderdelen die Apple ook gebruikt, of zou het hier om kwalitatief mindere onderdelen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Twiekerr schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:03:
Ik kwam inderdaad zelf ook terecht op ifixit. Hoe zou de kwaliteit van deze onderdelen zijn? Zijn dit dezelfde onderdelen die Apple ook gebruikt, of zou het hier om kwalitatief mindere onderdelen gaan?
Voor zover ik weet krijgen alleen erkende reparatiepunten officiele onderdelen. De rest moet er dus op een "alternatieve" manier aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
In sommige gevallen (bv. Samsung) krijgt niemand de OEM parts en worden er alleen 3rd party spullen gebruikt. Meestal zijn de verschillen onopvallend klein, hooguit schermen van smartphones kunnen soms akelige kleurafwijkingen hebben, maar vaak is het zo dat als je niet weet dat er verschil met het origineel is, dat je het dan niets eens merkt.
Ik zou mijn beslissing niet laten afhangen van wel/niet originele onderdelen. Zeker niet bij zoiets goedkoops en (relatief) simpels als een trackpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat trackpad is vrij eenvoudig te vervangen, kwestie van andermans er af, batterij/topcase opwarmen en lijm zacht laten worden, dan accu er uit en trackpad er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiekerr
Ramon 73 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:55:
In sommige gevallen (bv. Samsung) krijgt niemand de OEM parts en worden er alleen 3rd party spullen gebruikt. Meestal zijn de verschillen onopvallend klein, hooguit schermen van smartphones kunnen soms akelige kleurafwijkingen hebben, maar vaak is het zo dat als je niet weet dat er verschil met het origineel is, dat je het dan niets eens merkt.
Ik zou mijn beslissing niet laten afhangen van wel/niet originele onderdelen. Zeker niet bij zoiets goedkoops en (relatief) simpels als een trackpad.
Ik vind het zelf erg lastig om in te schatten hoe goedkoop en (relatief) simpel het vervangen van een trackpad is. Ik wil dan ook zeer zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Zoals ik het op internet lees, moet je - om de trackpad te vervangen - de complete batterij eerst los zien te maken (zit blijkbaar vastgelijmd), en daarna dus de trackpad vervangen. Op grond van eerdere ervaringen met een officieel repair center in Tilburg, vind ik hun reparaties aan de dure kant. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat ik een erg gepeperde rekening kreeg, die - destijds - gelukkig onder de garantie van m'n vorige macbook vielen. Mijn twijfel komt dan ook heel erg voort uit de onduidelijkheid van de kosten van de reparatie, voor ik 'm ter reparatie aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Voor een ervaren repair technicus is het vervangen van het trackpad geen lastige klus. Zal ongeveer een half uur werk in gaan zitten. Onderdeel kost ongeveer €60,- dus tussen €80 en €100 moet dit gewoon uitgevoerd kunnen worden.
Zoek een erkend repaircenter in je buurt en vraag daar naar de prijs.
Zelf goede ervaringen met reparatiewinkel.nl (Ede & Wageningen). Promedianet.nl in Tilburg lijkt ook wel oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ramon 73 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:15:
Onderdeel kost ongeveer €60,- dus tussen €80 en €100 moet dit gewoon uitgevoerd kunnen worden.
Bedoel je nou dat het werk (niet het materiaal) 20-40 euro zal kosten? Hoe kom je aan zulke getallen?

Mijn ervaring is dat het uurtarief rond de 85 euro ligt, en dat het vaak minimaal een uur kost.

[ Voor 9% gewijzigd door cerberusss op 05-05-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 22:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

Heb je het al bij de originele verkoper geprobeerd? 2014 is drie jaar terug, daar zit zeker nog een coulance/rest-garantie op omdat (zeker iets basics als de trackpad!) een laptop langer mee moet gaan.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Twiekerr schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:03:
Het zijn originele onderdelen, die ze voornamelijk verkrijgen door producten uit elkaar te schroeven en de onderdelen los te verkopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
cerberusss schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:04:
[...]

Bedoel je nou dat het werk (niet het materiaal) 20-40 euro zal kosten? Hoe kom je aan zulke getallen?

Mijn ervaring is dat het uurtarief rond de 85 euro ligt, en dat het vaak minimaal een uur kost.
Precies. Half uur werk tegen uurtarief van €40,-. Maar inderdaad is het uurtarief schandalig laag gekozen, bij de VW dealer betaal ik een hoger werkplaatstarief.....
Van wat ik zo zie qua werk zou dit in een half uur toch moeten lukken. De eerste 2-3x inderdaad niet ja, dat klopt wel. Daarom dus een ervaren/gerenommeerde reparateur uitkiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 05-05-2017 17:51 ]

Pagina: 1