Garantie-problemen met HP laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 15:22
Was bij en kennis van mij die afgelopen week een nieuwe laptop gekocht heeft een HP. Welk model weet ik niet, eerlijk gezegd niet naar gekeken vandaag. De aankoop prijs was bijna 700 euro.

Hij had nu al problemen met de laptop, hij bleef hangen zij hij. Toen had hij contact opgenomen met HP die hebben dingen gedaan en het werkt weer. Alleen was hij de Office kwijt, ik deze vandaag weer voor hem geïnstalleerd.

Ik voordat ik weer weg ging de Windows Creators update gestart. Na een paar uur wachten gaf hij aan installatie mislukt. Hij heeft toen de installatie geannuleerd. Was ook een mogelijkheid. Er stond ook een fout code bij. Die had hij ook netjes opgeschreven.

Weer had hij contact opgenomen met HP hierover. Die foutcode wil zeggen volgens HP dat zijn laptop nog niet geschikt is voor de Creators update. Is een beveiliging die er in zit om de laptop niet in de war te laten komen. Had HP tegen hem gezegd. Hij moest maar een X aantal maanden wachten en dan nog eens proberen werd hem geadviseerd.

Laptop draait dus wel weer goed nu. Maar door de vastlopers een aantal keren heeft hij er niet echt vertrouwen in. De software heb ik al weer een keer helemaal terug gezet naar fabrieksinstellingen. Heeft ook niet geholpen.

In mijn ogen is deze laptop dus gewoon weg niet in orde. Kan hij in dit geval de koop ongedaan maken of eisen dat hij een nieuwe krijgt?

Natuurlijk te gek voor woorden. Koop je een nieuwe laptop van nog geen week oud, is hij al niet geschikt voor de Windows upgrade volgens HP zelf.

In mijn ogen mag zo'n laptop dus eigenlijk helemaal niet eens verkocht worden.

Hoe denken jullie hierover?

Als dit topic ergens anders moet staan mogen jullie het verplaatsen, wel graag mij eventjes op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als ie bij een webshop is besteld en met de post afgeleverd, mag je binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van redenen.

Zie ook artikelen over de Wet Koop op Astand als deze voor meer info hierover: https://www.rijksoverheid...inhoud/consument-en-recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Gekocht via de Media Markt. Die willen hem wel opsturen naar HP maar hij wil er liever van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mediamarkt geld terug krijgen kostte mij 7 maanden, zou zolang die laptop het nu gewoon doet de moeite besparen en volgende keer in een winkel kopen die service geeft ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Ik heb helaas dezelfde soort ervaringen met MM.

Hier in Nieuwegein zit niets anders, zijn oudere mensen die geen internet bankieren hebben en die dit ook niet durven te doen online.

Laptop werkt verder wel goed, hij blijft hem nu ook gebruiken, maar vind het gewoon heel vreemd dat dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zijn wel meer computers die de creators update niet pakken omdat er ergens nog geen ondersteuning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
ok neem aan dan bij de wat oudere computers? Of komt dit meer voor bij nieuwe computers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij beide komt het voor. En laten we wel wezen, heel veel mis je niet met de creators update.
Ik heb hier zo 2 machines staan, beide laptops, die het vertikten. Een nieuwe Lenovo B50 en een oude eepc.

Heb toen geen upgrade uitgevoerd maar een clean install, en dat ging wel. Alleen bij de Lenovo werkt nu de scherm helderheidsinstelling niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hotabibber schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:38:
Kan hij in dit geval de koop ongedaan maken of eisen dat hij een nieuwe krijgt?
Aangezien de hamvraag om advies omtrent een aankoop gaat, en niet zozeer een technische, verplaats ik het topic even naar: Shopping Forum

Koopadviesen en garantiekwesties (waar het in dit geval om gaat), kunnen daar beter beantwoord worden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En wat heb je zelf al gevonden hierover? Op Tweakers verwachten we wat meer inzet dan je nu gegeven hebt. Je kan eens in Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie kijken of één van de vele andere topic hier op Tweakers.

Verder heb ik een titelchange uitgevoerd, aangezien die veel te suggestief was.

Mag ik de rest er ook op wijzen dat dit niet de plek is om je eigen ervaringen te delen, hier hebben we Shopreviews voor.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Reepje, dank voor de reactie. Ik zat inderdaad zelf ook te denken aan de clean installatie met eigen Media Creation cd van Microsoft. Maar weet dan niet hoe het met de garantie zit als ik de originele software verwijder en hiervoor mijn eigen cd gebruik.

Ik weet dat je niet zoveel mist, maar ja als je iets nieuws koopt willen de mensen ook gelijk de nieuwste software versie hebben.

Excuses voor de moderators. Ik twijfelde al of ik het hier kon plaatsen ja of de nee of dat het niet ergens anders gedaan moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Ik denk niet dat het (tijdelijk) onmogelijk zijn van de creators update je onmiddelijk recht geeft op een nieuwe laptop of ontbinding van de koop. Het is een driverprobleem of iets dergelijks, en ze geven zelf al aan dat het waarschijnlijk binnen een aantal maanden opgelost zal zijn.

Voor de beoordeling of iets onder de (wettelijke) garantie opgelost moet worden, moet je kijken naar wat je redelijkerwijs mocht verwachten op het moment dat je de laptop kocht. Wat precies onder die redelijke verwachtingen valt is behoorlijk vaag, en er zal een rechter aan te pas moeten komen om het 100% zeker te krijgen. Je mag in ieder geval verwachten dat de laptop de eigenschappen heeft die voor normaal gebruik nodig zijn. Één van die eigenschappen lijkt me het (gedurende redelijke tijd) krijgen van security-updates, want een niet-gepatchte laptop is niet normaal (veilig) te gebruiken. De creators-update lijkt me iets minder essentiëel (als het ten minste zo is dat je security-updates ook zonder creators-update kan krijgen).
Wat je specifiek hebt afgesproken met de verkoper is hierbij ook van belang, dus als je voor de koop specifiek hebt gevraagd naar updates sta je sterker.

Als het al een conformiteitsgebrek is, moet je de verkoper in ieder geval een redelijke termijn geven om het op te lossen. Omdat je de laptop gewoon kunt gebruiken, en de overlast dus zeer beperkt is, lijkt me de geboden oplossing (aantal maanden wachten op een driverupdate) niet onredelijk. Je zou wel kunnen proberen om een belofte op papier te krijgen hoe lang het gaat duren, daarmee zou je eventueel (als het uiteindelijk toch niet lukt) sterker staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
hotabibber schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:22:
ok neem aan dan bij de wat oudere computers? Of komt dit meer voor bij nieuwe computers?
Dit zal bij nieuwe machines ook zo zijn, de Creators update is net uit. Grote OEM's als HP zullen zeker een maand of 2, mogelijk langer de tijd nemen om hun gehele product gamma te certificeren voor de Creators Update, tot die tijd zullen ze gewoon weg zeggen niet supported, upgrade op eigen risico, maar bij issues zullen ze eerst vragen de laptop terug te zetten naar de af fabriek instellingen (en dus de 1607 versie van Windows 10) . Waarbij het ook nog voor kan komen dat ze bijv. op een 3de partij moeten wachten voor geschikte drivers voor de Creators Update.

Eigen media gebruiken zou ik niet direct doen, goed mogelijk dat deze niet wil activeren op een HP laptop zonder een extra licentie te gebruiken omdat de Bios activatie die OEMs in de regel gebruiken alleen werkt met hun eigen media.

Verwachten dat een laptop van een grote OEM een week of 2 na release gecertificeerd is voor een nieuwe OS versie is niet echt realistisch naar mijn mening. Het beste kun je daarmee wachten totdat HP aangeeft dat het ondersteund is, want dan weet je ook dat alle drivers e.d. beschikbaar zijn. Vergelijk het deels met telefoons, als Google een nieuwe Andriod release uitbrengt, duur het ook even voordat de flagships van de grote OEMs in die markt deze versie krijgen met ondersteuning.

Als deze mensen gelijk de nieuwste versie hadden willen hebben, hadden ze beter kunnen wachten op de release van laptops met de Creators editie voor geïnstalleerd. Ik kom het trouwens maar zeer weinig tegen dat consumenten gelijk de nieuwe versie willen hebben, sterker nog, de meesten die ik ken, en dan zeker ouderen weten vaak niet eens van het bestaan tot de nieuwe versie binnen rolt. Alleen mensen met bovengemiddelde interesse in computers (zoals uiteraard hier op Tweakers) zie ik doorgaans vaak vooraf op de hoogte zijn van dit soort ontwikkelingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 05-05-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotabibber
Dank voor de duidelijke uitleg. Het is me nu geheel duidelijk hoe het in elkaar zit wat deze update betreft.

Zal hem dit proberen uit te leggen dat HP in dit geval toch wel gelijk heeft en dat het niet zo raar is en dat dit bij meerdere modellen voorkomt dit probleem.

Ik zal in dit geval dus ook niet de mediacreation cd gaan gebruiken en hij zal geduld moeten hebben.
Pagina: 1