Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweedehands systeem - wat kun je er nog mee?

Pagina: 1
Acties:

• bvanhilst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in het kopen van een systeem. Nu heb ik de mogelijkheid om een tweedehands systeem op de kop te tikken, maar wat kun je daar eigenlijk nog mee? De setup zoals deze nieuw was was een aantal jaren geleden (naar mijn idee) erg goed, maar de ontwikkeling gaat natuurlijk erg snel. Ik twijfel met name of de videokaart wel voldoende voor mij zal zijn?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal met name gebruikt worden om series en films te streamen, maar ik speel ook graag regelmatig een spel zoals bijv. Civilization VI, Anno, Fifa, GTA en Battlefield

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals aangegeven gaat het hier om een tweedehands systeem. Als ik een nieuw systeem aan zou willen schaffen zoek ik iets vergelijkbaars (prijs/kwaliteit) met de laatste BBG - het basis gamesysteem met de ryzen 5 1400. Ik snap dat een tweedehands systeem daar niet aan zal kunnen tippen, maar het is wellicht interessant om nu voor budget te gaan en in de toekomst wellicht componenten te hergebruiken?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hier het (beperkte) lijstje van het tweedehands systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2700K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z77-V Deluxe€ 0,-€ 0,-
1MSI N680GTX-PM2D2GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Corsair Obsidian 800D€ 0,-€ 0,-
1Corsair Force 3 CSSD-F120GB3-BK 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,50

Daarnaast zit er nog 16GB RAM @ 668 MHz in (merk onbekend) en de in Pricewatch onbekende Silver Power SP-S750M 750W PSU.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem zoals het nu in elkaar zit is (voorlopig) ongeveer alles wat ik nodig denk te hebben

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet nog soepel lopen, dat vind ik het allerbelangrijkste.

Ga je overklokken?
Dan zou ik me daar eerst in moeten verdiepen. Lijkt me dus niet verstandig?

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik eerder aangaf hoop ik informatie in te winnen in hoeverre zo'n systeem interessant is voor de doeleinden die ik aangaf. De meeste informatie die ik op Tweakers kan vinden gaat over nieuw aan te schaffen producten (wat natuurlijk logisch is gezien de performance).
De PC zal zo'n 440 Euro kosten. Is dat het nog wel waard..?

Alvast bedankt voor jullie respons!

Verwijderd

Nog steeds een heel rap systeempje waar de videokaart de zwakste schakel is.
Silver Power is budget lijn van een topmerk uit de vervlogen tijden - Tagan.

440 is imo redelijk maar je betaalt extra voor zaken zoals de 800D kast.

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-09 13:24
Op wat voor resolutie ga je gamen en wat zijn je eisen qua game grafische settings?

Dat tweedehandse systeem is al behoorlijk aan de oude kant. Ik denk dat je beter een nieuwe systeem kan aanschaffen waar je een stuk langer plezier van hebben.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die i7-2700k kan nog steeds prima mee ook al is het ding inmiddels ruim 5 jaar oud. Natuurlijk niet zo snel als een nieuwe i7, maar daarom betaal je er ook minder dan de helft voor. Als het systeem verder goed werkt is het een goede koop, het belangrijkste probleem met oudere systemen is dat ze nog wel eens wat minder stabiel/betrouwbaar willen worden hoewel mijn eigen ervaring in dat opzicht wel goed is. Ik heb alleen een beetje mijn bedenkingen bij die voeding. SSD is klein, maar valt mee te leven met die 2TB HDD ernaast en is vrij eenvoudig te vervangen. Is tevens ook nog een overklokbaar systeem hoewel je dan het beste wel een custom koeler kan installeren.

Videokaart is inderdaad de bottleneck zoals hierboven al aangegeven. Verder dan medium settings zal je niet komen en in recente games moet je mogelijk zelfs terug in resolutie. Hangt er dus sterk vanaf wat je speelt en wat je eisen zijn of je daar nog iets aan hebt. Alternatief is die kaart doorverkopen en vervangen door een RX580 of zo.

Ik weet trouwens niet of je het systeem al gezien hebt, maar die Corsair Obsidian is met zijn 85 liter wel een jumbo kast.

[ Voor 5% gewijzigd door Tribits op 04-05-2017 17:18 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:34:

Silver Power is budget lijn van een topmerk uit de vervlogen tijden - Tagan.
Als Tagan een topmerk was, waarom was de kwaliteit dan bijna altijd matig of nog minder?

Deze SilverPower is overigens nog een prima voeding. In tegenstelling tot de gemiddelde Tagan is deze voeding wel van hoge kwaliteit, met Nippon Chemicon condensators, een San Ace fan en ook nog relatief modern met DC-DC voor de 3,3V en 5V.
bvanhilst schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:27:

Het zal met name gebruikt worden om series en films te streamen, maar ik speel ook graag regelmatig een spel zoals bijv. Civilization VI, Anno, Fifa, GTA en Battlefield
Met een flinke CPU overklok, eventueel schone Windows 10 installatie (als je nog geen Windows 10 hebt of een vervuilde installatie) en een nieuwe videokaart zoals bijvoorbeeld een RX 570 en al die genoemde spellen zijn weer perfect speelbaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Het is geen Silverstone maar Silver-Power, een submerk van Tagan, zie:
https://www.overclock3d.n...r_sp-ss750m_750w_review/1
Een prima voeding waarmee Tagan zichzelf goed in de voet had geschoten omdat hij 'te goed' was, beter dan de Tagans zelf.
Dat Tagan slecht was ben ik absoluut niet met je eens maar laten we hier geen PSU discussie starten ;)

Je krijgt nog +-€100 voor een GTX680, leg je er €50 bij en je hebt een rappe GTX970.
Vergeet ook niet dat die Sandy Bridge als de malle overklokken, met een deftige koeler heb je die CPU zo op 4.5-5.0GHz draaien.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 17:43 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:35:
Het is geen Silverstone maar Silver-Power, een submerk van Tagan.
Typo
Dat Tagan slecht was ben ik absoluut niet met je eens maar laten we hier geen PSU discussie starten ;)
Wijs dan maar naar een aantal Tagan series van hoge kwaliteit.
Je krijgt nog +-€100 voor een GTX680, leg je er €50 bij en je hebt een rappe GTX970.
Voor tweedehands GTX 970 videokaarten wordt veel te veel gevraagd. Je kunt er zelden één kopen voor een fatsoenlijke prijs. Meestal wordt er zelfs meer gevraagd dan dat die nieuw waard zou zijn op dit moment. Zie maar in V&A, de meesten zitten tegen de 200 euro aan en dat zouden ze nieuw bij lange na niet eens meer waard zijn. Voor minder dan 200 euro heb je namelijk al een nieuwe en betere RX 570 videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Piperock II om maar eentje te noemen, idem voor de grote BZ's.
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=149

Het probleem van Tagan was dat ze inconsequent waren, ze hadden deftige voedingen in de lineup maar daarnaast zat er ook veel shitzooi tussen.

De prijzen van 970's zijn al langzamerhand aan het zakken, een aantal dagen gelelden kocht ik een MSI Gaming voor €150 en vanochtend werd er weer eentje aangeboden voor +- €158 en 2 mei is er nog eentje weggegaan voor €155:
V&A aangeboden: Razendsnel Rood/Zwart Grafisch Beest van MSI

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 17:49 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is idd een high-end server voeding van Impervio, maar dat is een uitzondering. BZ oftewel de eerste PipeRock serie waren ToPower met flut elco's in een slecht gekoelde voeding. Kapotte elco's binnen enkele jaren en een ripple die extreem hoog werd, gevaarlijk voor alles wat je erop aansluit, was vrij standaard voor Tagan voedingen van ToPower.
De prijzen van 970's zijn al langzamerhand aan het zakken, een aantal dagen gelelden kocht ik een MSI Gaming voor €150 en vanochtend werd er weer eentje aangeboden voor +- €158 en 2 mei is er nog eentje weggegaan voor €155:
V&A aangeboden: Razendsnel Rood/Zwart Grafisch Beest van MSI
150 of 155 euro zijn nu niet echt goede prijzen. Zoals gezegd voor minder dan 200 euro haal je een volledig nieuwe en betere videokaart met drie jaar garantie. 2 jaar oud zonder garantie zal dan eerder rond de 125 euro uit moeten komen.

AMD Nieuwsdiscussie

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

680 is geen slechte videokaart, heb er dit jaar lang mee gegamed, kon forza horizon 3 op ultra 60 fps spelen, en bf4 ong 120 fps, etc. 680=770

• -The_Mask-
  • Niet online
UltiemePCNerd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:58:
680 is geen slechte videokaart, heb er dit jaar lang mee gegamed, kon forza horizon 3 op ultra 60 fps spelen, en bf4 ong 120 fps, etc. 680=770
Er is ook niet beweerd dat een GTX 680 slecht zou zijn, een RX 570 is alleen bijvoorbeeld al weer meer dan dubbel zo snel. Een GTX 680 is dan ook alleen verouderd en niet meer zo snel.

AMD Nieuwsdiscussie

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

-The_Mask- schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:03:
[...]

Er is ook niet beweerd dat een GTX 680 slecht zou zijn, een RX 570 is alleen bijvoorbeeld al weer meer dan dubbel zo snel. Een GTX 680 is dan ook alleen verouderd en niet meer zo snel.
Kan opzich. Voor een 680 kan je 80-100 krijgen

Verwijderd

GTX680 heeft aardig wat computing power maar gaat zich verslikken in hogere resoluties door 2GB VRAM.

@-The_Mask-
Toch is er nog heel veel omloop in die 970's. Ik was de mijne via Marktplaats in 30 minuten kwijt voor 170 8)7
Wat voor kaart bedoel je die voor €200 sneller is dan de 970, de RX470/570?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 18:11 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat een gek er zoveel voor geeft, betekend nog niet het een goede koop is.

Staat erbij, een RX 570 is overal voor minder dan 200 euro een betere kaart dan een GTX 970.

AMD Nieuwsdiscussie

• bvanhilst
Bedankt voor de reacties en de heerlijke discussie! :*)

Als ik dit systeempje dus zou kopen en evt. een nieuwe https://tweakers.net/pric...-rx-570-gaming-x-4gb.html RX570 in zou mikken kan ik voorlopig wel even vooruit? Enige wat je dan krijgt is dat je het systeem je bottleneck is en niet je videokaart? Maar goed, de RX570 kan nog een aantal jaren mee?

Ik had btw idd door dat die kast wel erg duur is geweest :F

• -The_Mask-
  • Niet online
Die RX570 is 230 euro, daar haal je een goede RX580 voor.

Hoe lang je ermee kunt ligt nogal aan wat je er in de toekomst mee gaat doen en hoe kritisch je bent wat betreft instellingen. Nu upgraden naar een RX570 is iig een goede keuze, met CPU overklok kan de PC dan nu weer alles prima draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

• bvanhilst
Top, dankjewel voor je reactie(s)!
Ik zal me dan toch maar eens in gaan lezen over het overklokken..!

Verwijderd

Als de standaard koeler er nog op zit, begin maar met een laagje nieuwe koelpasta voordat je überhaupt gaat overklokken en op een standaard koelertje zul je sowieso weinig overklok headroom hebben ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 19:33 ]

• bvanhilst
Haha, zou dat echt nodig zijn? ;) :P

Verwijderd

Ja, de standaard koelpasta van Intel is nu poeder geworden :D

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zit me wel af te vragen wat je er dan per saldo mee wint om tweedehands te kopen. 440+200=640. Zeg dat je die GTX680 nog voor 50 euro weet te verpatsen dan zit je op 590 netto. BBG systeempje met 8 ipv 16GB komt op 699 en dan heb je alles nieuw.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 172,-€ 172,-
1Asus Prime A320M-K€ 68,79€ 68,79
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 197,45€ 197,45
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,43€ 42,43
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 68,50€ 68,50
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,96€ 93,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,63

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zou persoonlijk dan dit moederbord pakken: pricewatch: ASRock A320M Pro4 heatsinks op de VRMs en 4 RAM sloten voor een paar euro meer.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

DarkBlaze schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:13:
Zou persoonlijk dan dit moederbord pakken: pricewatch: ASRock A320M Pro4 heatsinks op de VRMs en 4 RAM sloten voor een paar euro meer.
Mjah, dit voorstelletje was er wel op gericht om zo dicht mogelijk bij die tweedehands prijs te komen. 8) Voor een paar tientjes meer heb je een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 en kan je nog overklokken ook.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Klopt maar dat is toch al weer een groter verschil, ik bedoelde meer het zou zonde zijn om je zelf te limiteren tot 2 sloten als je er ook 4 kan hebben voor ~6 euro meer de 350 is toch al weer 19 euro ;) al zou ik dat ook alsnog een goede investering vinden die zichzelf makkelijk terug kan verdienen.

[ Voor 19% gewijzigd door DarkBlaze op 04-05-2017 22:43 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• bvanhilst
Dat is idd ook de reden waarom ik vroeg of het interessant is om zo'n tweedehands systeempje aan te schaffen. De ASRock A320M Pro4 zou mijn alternatieve keuze geweest zijn mocht ik voor de budget BBG van deze maand gaan. Echter woon ik in Noorwegen en heb ik dit moederbord hier helaas nog niet te koop zien staan...

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
-The_Mask- schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:44:
[...]

Voor tweedehands GTX 970 videokaarten wordt veel te veel gevraagd. Je kunt er zelden één kopen voor een fatsoenlijke prijs. Meestal wordt er zelfs meer gevraagd dan dat die nieuw waard zou zijn op dit moment. Zie maar in V&A, de meesten zitten tegen de 200 euro aan en dat zouden ze nieuw bij lange na niet eens meer waard zijn. Voor minder dan 200 euro heb je namelijk al een nieuwe en betere RX 570 videokaart.
RX570 ~200 (nieuw)
GTX970 ~150 (2ehands)

D RX570 is nieuwer. Maar beter? Mhoaw.. In sommige games wel. Merendeel loopt de 970 nog voorop. Al is het verschil geen 20fps. Power consumption is nagenoeg hetzelfde.

De RX570 daarintegen is nieuw dus garantie..

• -The_Mask-
  • Niet online
150 euro voor een tweedehands GTX 970 valt vies tegen, dat zijn uitzonderingen. En ja een RX570 is nu gemiddeld al iets sneller zie bijvoorbeeld TechPowerUp, maar ik zei de betere kaart. Dus niet perse sneller, maar beter in de zin van betere DX12 en Vulkan ondersteuning en 4GB geheugen dat ook als 4GB werkt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
-The_Mask- schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:16:
150 euro voor een tweedehands GTX 970 valt vies tegen, dat zijn uitzonderingen. En ja een RX570 is nu gemiddeld al iets sneller zie bijvoorbeeld TechPowerUp, maar ik zei de betere kaart. Dus niet perse sneller, maar beter in de zin van betere DX12 en Vulkan ondersteuning en 4GB geheugen dat ook als 4GB werkt.
Er staan er op dit moment 4 voor precies EU150 op V&A. Maar over het algemeen is de RX570 de betere kaart inderdaad.

• bvanhilst
Ik blijf dat toch lastig vinden hoor om videokaarten te beoordelen. Je kijkt met name naar de snelheid lijkt me? Maar om een goed beeld te krijgen ben je toch vooral afhankelijk van reviews van anderen of zie ik dat verkeerd?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

https://www.techpowerup.c...hire/RX_570_Pulse/30.html
970 is iets sneller dan een 570, zit binnen de enkele procenten.

Nvidia is wel aardig infaam als het gaat om oudere kaarten en "planned obsolence", 2e hands nvidia kaarten kopen zou ik altijd met argusogen bekijken tenzij het <100E is en de kaart +3 jaar oud is. Kan er niet veel fout gaan en weet je wat je nu en in de toekomst kan verwachten qua performance.

Imo is een 2e handse 970 kopen niet een goed idee met de 570/470 met huidige prijzen.

Zeker als de koeler je niet heel veel bomt is de asus ene decent ding voor de prijs.
pricewatch: Asus Radeon RX 480 Dual OC
Is wel een van de slechtste non ref 480's die je kan krijgen, maarja, prijs is zeer gunstig.

Als je de pc nog niet gekocht heb zou ik aanraden een bedrag te bieden voor de upgradeset, de 800 drijft de prijs flink omhoog, de 680 is vrij shite (2GB) en de ssd is ook niet echt wat ik vandaag de dag 2e hands zou meenemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Thomg op 05-05-2017 12:48 ]

• bvanhilst
Tnx voor je reactie! Nog niets gekocht, ziet er zelfs naar uit dat ik hem misloop, omdat iemand anders toch iets meer wil bieden. Maar ach, dan kom ik waarschijnlijk toch uit op een nieuw AMD systeempje bouwen, ook geen ramp :*)
Ben wel blij met alle reacties! De logica achter videokaarten begint iets helderder te worden ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet voor de prijs die jij opnoemde in de TS iig...

Iemand heeft net een upgradeset gepost op V&A, is die misschien niet wat?

[ Voor 43% gewijzigd door Thomg op 05-05-2017 13:34 ]

• bvanhilst
Nee, het zal sowieso duurder zijn dan een tweedehands systeempje ja. Maar in ieder geval wel nieuw.
V&A is niet echt een optie aangezien ik in Noorwegen woon. Is niet echt rendabel om het op te laten sturen ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je in noorwegen woont kun je dan niet beter de lokale prijsvergelijker daar gebruiken?
Pagina: 1