Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basissysteem (Mei) Plus+?

Pagina: 1
Acties:

• Stijn107
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-04 11:32
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Mijn pc van nu heb ik reeds 6 jaar (zonder upgrades behalve een SSD) en speel nu voornamelijk nog indiegames omdat hij de moderne games al ongeveer 2 jaar niet goed meer kan draaien. Ik zou het fijn vinden om de games van nu op de hoogste settings (1080p) te kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur en 1 HD gaan mee. Een nieuwe SSD dient gekocht te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb BBG van Mei goed bestudeerd en ik denk dat het basissysteem het meest bij mij past. Echter, nu de reden waarom ik dit post, zou ik het systeem wat meer willen bouwen met het oog op een GPU-upgrade in de toekomst (over 3 jaar). Ik ben graag duurzaam met mijn spullen en in mijn voorgaande PC's is de GPU altijd de bottleneck geworden na verloop van tijd. Echter is het mij ook nooit echt waard geweest om alleen de GPU te vervangen omdat dan wel het RAM of CPU weer de bottleneck zou zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merkvoorkeuren. Zou nu wel graag voor een AMD systeem gaan omdat die qua prijs/kwaliteit op dit moment iets beter scoren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt niet uit. Geluidsniveau liefst minimaal; ik zou het geen probleem vinden om enkele tientjes meer te betalen mocht dit het aantal dB naar beneden halen. Hoe de kast eruit ziet maakt mij ook niets uit aangezien hij onder mijn bureau staat. Als hij maar stil is en goed koelt.

Ga je overklokken?
Ja, mocht dit noodzakelijk zijn wanneer ik mijn GPU upgrade. Met de huidige stand van zaken zal mijn GPU de bottleneck zijn. Ik ben geen min-maxer, maar als ik voor enkele 10tjes extra een moederbord kan krijgen waardoor ik mijn GPU/CPU wat beter kan laten presteren, doe ik dat.

Wat verwacht je van ons?
Dus zoals eerder aangegeven was mijn startpunt het basissysteem van de BBG in mei:
https://tweakers.net/revi...ei-2017-basisgame-pc.html

Mijn idee was om een betere CPU (mijn oog was op de Ryzen 1600 gevallen) en een moederboord waar ietwat op overgeklokt kan worden, te kopen. De GPU(AMD RX570) zou ik hetzelfde willen laten en dan over 2 jaar een nieuwe kopen zodat mijn CPU niet de bottleneck zou zijn; wat het geval zou kunnen zijn wanneer ik voor een Ryzen 1400 zou gaan.

De rest zou ik hetzelfde laten. Toch enkele vragen rond dit idee:

Is een andere voeding noodzakelijk? Ook met het oog op later? Zou ik eventueel nog een aantal tientjes extra moeten neerleggen omv over 2 jaar bij de keuze van een nieuwe GPU mij niet te laten beperken door de 400W?

Iemand een suggestie voor het moederbord dat ik zoek? Ik heb geen moeite om in de bios wat te spelen met voltages maar ben ook geen echte min-maxer zodat misschien het bordje van de mainstream pc (Gigabyte GA-AB350-GAMING 3) wat te veel van het goede is.

Ik kwam tijdens de research dit plaatje tegen. Mijn vraag is, blijft deze support zo of gaan er driver updates komen waardoor er hogere snelheden RAM gesupport gaan worden? Ik zou in dat geval 1x 8GB RAM op 2667Mhz willen kopen en over enkele jaren een tweede erbij prikken wanneer dit gesupport zou zijn (nu enkel 2x 2400). Ik heb het idee dat 16GB voornamelijk geadviseerd wordt met oog op de toekomst maar dat voor de games van nu ietwat overkill is (correct?). Plaatje hieronder voor reference:

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/03/ddr4-memory-support.jpg

Bedankt voor jullie tijd

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Stijn107 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:45:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik kwam tijdens de research dit plaatje tegen. Mijn vraag is, blijft deze support zo of gaan er driver updates komen waardoor er hogere snelheden RAM gesupport gaan worden?
Dat zijn alleen de officieel ondersteunde snelheden. In de praktijk liggen de snelheden hoger.
Ik zou in dat geval 1x 8GB RAM op 2667Mhz willen kopen en over enkele jaren een tweede erbij prikken wanneer dit gesupport zou zijn (nu enkel 2x 2400). Ik heb het idee dat 16GB voornamelijk geadviseerd wordt met oog op de toekomst maar dat voor de games van nu ietwat overkill is (correct?).
Dat zou ik niet doen, dual channel maakt best veel verschil. Beter meteen 2x8GB of op zijn minst 2x4GB. Dan kun je er eventueel later nog 2x4GB bij doen en misschien kunnen tegen die tijd 4 reepjes wel op hogere snelheden draaien.
Qua prijs/prestatieverhouding kun momenteel je het beste 3000MT/s geheugen nemen.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Allereerst de vraag of je een lijstje toe zou willen voegen zoals beschreven in de Handleiding Pricewatch.
Stijn107 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:45:
Wat verwacht je van ons?
Dus zoals eerder aangegeven was mijn startpunt het basissysteem van de BBG in mei:
https://tweakers.net/revi...ei-2017-basisgame-pc.html
Qua budget zit je dichter tegen het mainstream systeem aan, helemaal als je bijvoorbeeld een kleinere SSD pakt. Dan hoef je ook een stuk minder aanpassingen aan het bouwvoorstel te doen.
Is een andere voeding noodzakelijk? Ook met het oog op later? Zou ik eventueel nog een aantal tientjes extra moeten neerleggen omv over 2 jaar bij de keuze van een nieuwe GPU mij niet te laten beperken door de 400W?
Over het algemeen worden GPU's steeds zuiniger. Er zijn wat uitzonderingen zoals de OC versies van de RX580, maar ook die kan je nog wel voeden met een 400 watt voeding ook al geven alle fabrikanten aan dat je er minimaal 500 watt voor nodig hebt. Het BBG mainstream systeem heeft overigens al een 550 watt voeding. Als je geen waarde hecht aan (zuinige) gold voedingen kan je ook een voordeliger 450 of 550 watt brons versie pakken zoals de pricewatch: Corsair CX450M of de pricewatch: Corsair CX550M.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Stijn107
Tribits schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:32:
Allereerst de vraag of je een lijstje toe zou willen voegen zoals beschreven in de Handleiding Pricewatch.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,85€ 231,85
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Gigabyte AORUS Radeon RX570 4G€ 206,-€ 206,-
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,20

Dus mijn systeem zit tussen het basis- en mainstreamsysteem in. Voor mij is de RX 580 de 90 euro extra niet echt waard voor de 10-15% extra FPS wanneer de GPU toch als eerst vervangen moet worden bij een upgrade.

Ik heb de raad van mstx aangenomen en voor 2x 8GB RAM gegaan. Daarnaast lees ik dat 450W voldoende zou moeten zijn voor deze set-up.

Daarnaast zou ik wat beschikbaarheid betreft eerder voor deze videokaart gaan.
https://tweakers.net/pric.../nzxt-s340-zwart/reviews/ En scheelt ook weer een paar euro. Bovendien kan ik met deze set-up alles van 1 webshop halen.

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Je kunt dit mobo nemen: pricewatch: Asus PRIME B350-PLUS
En dan zou ik dat geld toch wel steken in een RX580 8Gb, daar ga je meer aan hebben.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Stijn107
Wat dacht je van bijvoorbeeld de: pricewatch: gigabyte-aorus-radeon-rx-580-4gb ? Toch nog 40 euro goedkoper, maw is de 8GB noodzakelijk voor 1080p gaming?. Ik vind jouw voorstel van moederbord ook een goede, toch ook weer 20 euro goedkoper.

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Stijn107 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:15:
[...]

Wat dacht je van bijvoorbeeld de: pricewatch: gigabyte-aorus-radeon-rx-580-4gb ? Toch nog 40 euro goedkoper, maw is de 8GB noodzakelijk voor 1080p gaming?. Ik vind jouw voorstel van moederbord ook een goede, toch ook weer 20 euro goedkoper.
Niet perse, maar met 8Gb zit je gewoon wat beter voor de toekomst. De trend is toch dat videokaarten steeds meer geheugen aan boord hebben.

https://nl.hardware.info/...attlefield-1-+-frametimes

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Pagina: 1