Advies demotica / slimme huis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.494 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidus-X
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Beste Tweaksrs,

Ik ben nu al een tijdje aan het oriënteren hoe ik mijn huis "slim" kan maken. Het gaat om een bestaand woning ( alles moet dus draadloos ).

Nu in bezit ;
- Philips Hue
Vanaf volgende week
- Nest Thermostat gen 3

Doel;
Alle lampen in huis aan en uit kunnen zetten via mijn smartphone , temperatuur regelen , acties aan elkaar verbinden, draadloos bel + eventueel beeld ( wil graag een notificatie ontvangen ), beweging sensoren , gordijnrails + rol gordijnen besturen / rolluiken, rookmelder, in de toekomst iets van een Amazon echo / Siri Voice control whatever aan kopellen.

Ik kan nmezelf niet "programmeren", wat simpele dingen lukt mij wel, maar niet meer dan dat. Het het moet dus simpel te installeren zijn.

Kunnen jullie mij advies geven met welk basisstation ik kan beginnen? Liefst tussen de €150-€250 en als het duurder is, dan wil ik weten wat de meerwaarde is.
Ik lees wat over;

- Homewizard
- Ics 2000 (Kaku)
- Fibaro home centre lite
- Vera
- Zipato

Ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven, ik sta open voor alle ideeën.

Alvast bedankt 😊

P.s. Excuses als ik wat zaken hierboven verkeerd benoem 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidus-X
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Someone? 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 11:42
Denk dat er weinig mensen reageren omdat je van alles wilt en tegelijkertijd aangeeft dat je niet in staat ben om zelf regels e.d. in te stellen (het is een tweakers forum .. ;) ). Jouw prijsrange is ook veel te laag voor wat je wilt tenzij je zelf aan de slag wil met raspberry pi oplossingen met bv openhab en dat sluit je uit want je hebt de expertise niet.
Van wat ik verder gehoord heb is Loxone ook wel interessant maar dat zit al ver boven jouw prijsrange. Als je dan ook nog de protocol gateways er bij moet kopen zoals dali, knx e.d. dat zit je voor een klein beetje domotica al snel boven de 1000 euro.

PS: het is domotica i.p.v. demotica.

[ Voor 3% gewijzigd door stekkel op 05-05-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je pakt je wensenlijst en gaat het rijtje af, kan de Homewizard lampen bedienen? ja/nee? okay, dan schrijf je dat op. Dan ga je naar de volgende, doe je hetzelfde. Uiteindelijk heb je een lijst wat ze wel en niet kunnen en dat doe je voor alle domotica hubs. Of is dat te moeilijk?

Ik zal je helpen:
Je budget is erg beperkt en je komt uit op alternatieven dmv een raspberry.

[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 05-05-2017 10:48 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 23:01
Als ik dit zo lees, zou ik lekker een Homey (https://www.athom.com/nl/) aanschaffen, dan kan je met minimale effort alles instellen en regelen zoals je zelf wilt.
Bedenk je echter wel dat als je voor zo'n soort systeem kiest je dan wel vast zit aan het feit of systeem de door jou gewenst protocollen ondersteunt/gaat ondersteunen.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben mij zelf aan het inlezen over de Raspberry Pi met Domoticz. Voordeel is dat de Pi goedkoop is (67 euro inclusief behuizing, voeding en SD-kaart) en wendbaar: je sluit er zo een 433mhz transceiver én een z-wave usb stick op aan. Mijn idee: goedkoop schakelen via 433mhz wat kan, slim schakelen/informatie uitwisselen via z-wave wat moet (bewegingsmelders, temperatuursensoren, rookmelders, deurbel). Ik woon in een huurhuis, dus ga niet investeren in semi-permanente (bekabelde) apparatuur, en 60 euro voor een z-wave stekkerschakelaar vind ik toch wel erg prijzig.

Als ik jouw ervaring zie, is het misschien lastig om een Pi te installeren. Als je die hobbel genomen hebt, lijkt het bedienen van Domoticz me geen probleem.

Maar los van het basisstation: een goedkope oplossing voor het aansturen van rolgordijnen heb ik nog niet gevonden :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Ik mis een beetje je eigen inzet. Welke systemen heb je zelf al gevonden en waarom voldoen die volgens jou niet (of juist wel). Je plaatst hier nu alleen een lijstje met eisen.
Het is de bedoeling dat je zelf eerst op onderzoek uitgaat en daarna hier evt. komt vragen. Eigen initiatief tonen is belangrijk hier op Tweakers.net

Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen.
Met wat zoeken had je die topics best zelf kunnen vinden. Graag de volgende keer wat meer energie erin steken.

Omdat je met bovenstaande links prima zelf kunt vinden waar je naar op zoek bent, sluit ik dit topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.