Da's technisch gezien niet waar.
Je KUNT met ZFS read en write caching op 1 enkel SSD doen.
Het is alleen niet verstandig.
Voor read caching raden ze 2 gestripte SSD's aan (sneller).
Voor write caching raden ze 2 gemirrorde SSD's aan (want bij uitval minder kans op dataverlies).
Wil je read EN write caching doen, zet je idealiter 4 SSD's in.
Yet, technisch kan het dus allemaal op 1.
Ja dat zeker, ik draai al ruim 2 jaar XPEnology en t is stabiel, mede doordat ik geen updates uitvoer. Dit omdat het 'spannend' is of alles wel weer werkt zoals voor de update. Dat gezegd hebbende, ik gebruik dit als huis-tuin-en-keuken NAS voornamelijk voor mijn media bibliotheek en wat losse zooi die niet direct beschikbaar hoeft te zijn. De reden dat ik voor XPEnology gekozen heb was simpel, ik had een Synology die niet meer voldeed (te traag en te weinig bays) en was gewend aan het eco-systeem. Voor een productie systeem waarbij beschikbaarheid de belangrijkste factor is denk ik dat ik persoonlijk voor een ander OS zou kiezen of een officiele Synology zou kopen.
Voor productie zou ik NOOIT een hack als XPenology gebruiken en daar lijkt het hier toch om te gaan. (Uberhaupt zou ik d'r privé niet voor kiezen, maar da's een ander verhaal.)
Kies inderdaad voor iets dat support kent. FreeNAS en liefst de commerciële variant er van. Die jongens leveren ook kant- en klare FreeNAS based systemen. Red je het misschien niet met 600 EUR maar je zou er eens naar kunnen kijken:
http://www.freenas.org/freenas-mini/Kun je concreter zijn over wat je exact wil bereiken:
Snelheid; zo snel mogelijk blijkt
Opslag; Hoeveel heb je nodig?
Energiegebruik; onder de 100w idle
Raid; Hoeveel schijven mogen er falen voor je terug valt op je (offsite) backup?
Betrouwbaarheid; hoe afhankelijk ben je van dit systeem?
Toekomst bestendigheid; Moet t flink te upgraden zijn?
Budget; Wat mag t hele spul bij elkaar gaan kosten?
Zonder deze informatie is het gissen wat voor jou de beste oplossing is.
Ik zag dat er disks moeten kunnen falen.
Hoge redundancy op disks, betekend lagere snelheid.
TS zal daarin een keuze moeten maken.
Een RAID setup waarbij 2 of 3 disks mogen falen (RAID6, RAIDZ-2, RAIDZ-3) is veel trager dan een RAID10 of equivalent (in geval van ZFS: mirrored stripe). Het zou zonde zijn als het netwerk snel genoeg is maar je stroage systeem opeens de bottleneck is omdat je daar verkeerde keuzes hebt gemaakt.
Ik zou iig bij de basis beginnen en terug naar de tekentafel. Niet "ik wil een storagedoos met 10GBit ethernet en het mag 600 EUR kosten", maar beginnen bij wat je nodig hebt en van daaraf naar boven werken, waar uiteindelijk een oplossing en prijskaartje uit komt. Is het prijskaartje dan te hoog, ga je consessies doen. Niet meteen beginnen met het prijskaartje, gegarandeerd dat je dan namelijk niet bij de oplossing uit komt die je wilt hebben.
Ik snap dat er een maximaal budget is, maar als je begint bij "wat mag het kosten" beperk je jezelf. Misschien dat je wel uit komt op een systeem van 1200 EUR dat ZO goed is, dat je het geld er voor over hebt en d'r voor door wilt sparen. Niet handig om jezelf dan nu een beperking van 600 EUR op te leggen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.