TL VSA met kapotte transistor, nog makkelijk te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik heb een 24v TL-buis voorschakelapparaat met dim-stand die stuk blijkt. Hij werkt nog wel, maar laat de aangesloten TL-buis zwakker branden dan normaal. Na open maken is duidelijk dat van de twee BU406 transistors er eentje uitgebrand is :/

Normaal worden ze weggegooid als het stuk gaat, maar als ik zie hoe duur ze zijn... dan begin ik me af te vragen of het zelf gerepareerd kan worden?

Ik kan omgaan met een soldeerstation en een multimeter, maar heb helaas weinig verstand van de schakeling :$

Als ik 'm oppervlakkig bekijk is eigenlijk alleen de BU406 uitgebrand. Een zenerdiode en 2 gele dingetjes met 22nK en 470nK100 opgedrukt (voor zover ik weet condensatoren) ernaast zijn wel zwartgeblakerd, maar dat lijkt me gezien de positie eerder te komen door de steekvlam van de BU406 dan dat ze zelf kapot zijn.

Denken jullie dat dit VSA kans heeft om weer te werken met alleen het vervangen van de uitgebrande BU406? :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XiLAOPWl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fJLZEeol.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pWfd3gKl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RcPVwaJl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T9a8rb7l.jpg

Zo'n BU406 kost maar een paar euro, zag ik. Maar ik wil natuurlijk niet dat na het vervangen er meteen weer een steekvlam uit komt, ik ben ontzettend bang voor rook of vuur als het uit elektronica komt :o :$

Verder zou ik nog popnagelspullen moeten kopen om 'm weer terug in elkaar te zetten, maar kan voor minder dan 2 tientjes klaar zijn bij de bouwmarkt, zag ik :)

Een nieuw VSA kost meer dan 100 euro :/

Dit VSA heeft in een LCD tekstbak van een bus gezeten:
http://imgur.com/vswuSaL
Ik heb de tekstbak gekregen uit een schadebus, maar dus met verlichting die niet meer goed werkt :/ Ik heb er nu tijdelijk eentje ingebouwd zonder dim-functie, maar dat is toch te fel. Ik zou graag weer de dim hebben, zonder de prijs van een nieuw VSA te moeten betalen :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Je foto's zijn nogal klein en ik zit op mijn mobiel, maar er lijkt meer uitgebrand te zijn dan enkel de BU. Een vervangende (e)VSA moet voor 25e vast en zeker te vinden zijn. Vergeet niet dat dit een apparaat is dat 24/7 actief is. Gezien je kennis en ervaring is het raadzaam om even bij jezelf na te gaan of je dit type reparatie zelf uit wil voeren en of je het apparaat dan weer volledig in gebruik wil nemen. Storing in dit type apparatuur veroorzaakt huizen die in vlammen opgaan. Dat risico is voor 24V in vergelijking met netspanning wel wat minder. Als het voor de ervaring en knutsel is, gewoon proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 04-05-2017 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik zal vanmiddag proberen grotere foto's te maken.

25 euro? Ik zie dit model alleen maar staan voor 100+ euro :/

Zal hij zo snel in brand vliegen? :o Dit VSA werd in deze half verbrande toestand nog gebruikt in de bus voordat ik 'm kreeg. Monteurs hadden de stekkers voor 35% en 100% omgedraaid zodat 'ie permanent op "volle" sterkte ging werken en zodoende nog net leesbaar licht gaf :P Als de bus niet was verongelukt bleef dit nog langer in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 20:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat is wel vet zeg! Zo'n bak uit een bus. Wat ben je er mee van plan? Aansturen met je RaspberryPi/Arduino? :D

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk even bij baco die heeft het spul in voorraad, twee stuks voor 50 cent! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Leuk projectje.

Is de TL-buis niet te vervangen door een witte LED-strip? Maakt het geheel ook een stuk zuiniger verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Josefien schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:00:
Ik zal vanmiddag proberen grotere foto's te maken.

25 euro? Ik zie dit model alleen maar staan voor 100+ euro :/

Zal hij zo snel in brand vliegen? :o Dit VSA werd in deze half verbrande toestand nog gebruikt in de bus voordat ik 'm kreeg. Monteurs hadden de stekkers voor 35% en 100% omgedraaid zodat 'ie permanent op "volle" sterkte ging werken en zodoende nog net leesbaar licht gaf :P Als de bus niet was verongelukt bleef dit nog langer in gebruik.
Mogelijk zit er voor dat bedrag nogal wat retro/kleineoplage opcenten bij. Een EVSA voor een nette prijs is zeker te doen, enkel betaal je voor een dimfunctie wel het dubbele. Of hij snel de fik in vliegt hangt af van of hij juist gerepareerd wordt. Dat probeerde ik nu net duidelijk te maken. ;) Hoe dan ook is het zeker leuk als die lichtbak gewoon weer volledig in gebruik kan worden genomen. Ik lees dat iemand baco aanhaalt, daar kom ik deze week langs, ik kan altijd wat spul in een bubbelenvelope kieperen. Een alternatief is om alles met modern spul te vervangen. Een zuinige 220V PL? EVSA kost ~20e, lamp ~7e. Het is maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ElCondor schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:29:
Dat is wel vet zeg! Zo'n bak uit een bus. Wat ben je er mee van plan? Aansturen met je RaspberryPi/Arduino? :D
Hij wordt onderdeel van mijn collectie, ik heb een hele muur vol met deze kasten :D

Als besturing gebruik ik er gewoon eentje uit een bus, ik heb ook de originele tekstsoftware ervan :D
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:36:
Kijk even bij baco die heeft het spul in voorraad, twee stuks voor 50 cent! :P
Die ga ik vanmiddag misschien halen, ik ben in de buurt :D
ThinkPadd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:39:
Leuk projectje.

Is de TL-buis niet te vervangen door een witte LED-strip? Maakt het geheel ook een stuk zuiniger verwacht ik.
Niet met de constructie die er nu in zit. Er zou er in geboord moeten worden en zo... is niet helemaal de bedoeling :P
Oyster schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Mogelijk zit er voor dat bedrag nogal wat retro/kleineoplage opcenten bij. Een EVSA voor een nette prijs is zeker te doen, enkel betaal je voor een dimfunctie wel het dubbele. Of hij snel de fik in vliegt hangt af van of hij juist gerepareerd wordt. Dat probeerde ik nu net duidelijk te maken. ;) Hoe dan ook is het zeker leuk als die lichtbak gewoon weer volledig in gebruik kan worden genomen. Ik lees dat iemand baco aanhaalt, daar kom ik deze week langs, ik kan altijd wat spul in een bubbelenvelope kieperen. Een alternatief is om alles met modern spul te vervangen. Een zuinige 220V PL? EVSA kost ~20e, lamp ~7e. Het is maar net wat je wil.
Deze VSA's zijn waarschijnlijk zo duur omdat ze voor gebruik in voertuigen bedoeld zijn.

Het is de bedoeling dat 'ie zoveel mogelijk origineel blijft en voedbaar met alleen 24vdc dus ik zou geen 220v VSA erin plaatsen :P

De lamp/buis is trouwens wel gewoon hetzelfde als die je bij de bouwmarkt voor 5 euro kan halen, een 36W exemplaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Grotere foto's van de schade:

http://imgur.com/Xa9FLdl

http://imgur.com/VdKIprE

http://imgur.com/oER8P5y

De onderkant van het PCB heeft geen brandschade, behalve dat één van de printspoortjes waar de BU406 aan vast zat losgelaten is door de hitte.

De bruine plekken is een soort lak die op bepaalde plekken wat dikker is, het spul is oplosbaar in schoonmaakalcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Je zou inderdaad kunnen proberen de transistor te vervangen, het ding ziet er een beetje uit of hij structureel oververhit is geweest, is dus wel kans dat alleen die tor kapot is.

Een andere optie zou vervangen door led verlichting zijn, die is op 24V eenvoudig te vinden en waarschijnlijk goedkoper dan een vervangend VSA aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De BU406'en bij de BACO hebben wel erg korte pootjes, zeg :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QseS5y1l.jpg

Ze moeten verlengd worden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die 22nF foliecap die ernaast zit is ook gedegradeerd, die is ver over de 80 graden geworden met die tor ernaast. Die diode zo te zien ook, maar diodes kunnen wel wat hebben qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:39

empy

Rijdt rondjes

Josefien schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:10:

[afbeelding]

Moet je toevallig binnenkort in de buurt van Leiden zijn? ik heb er nog 1 in de onderdelenla liggen hier met langere pootjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 20:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[afbeelding]

Die lijken ook wel gewoon afgeknipt van een bestaande installatie. :o

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56

[afbeelding]

Ze hebben in het verleden regelmatig units te koop aangeboden waar 20 FET's op gesoldeerd waren, die kon je dan zelf verwijderen.

Blijkbaar hebben zij dat in dit geval al voor je gedaan. Wel handig om het in een niet anti-statisch zakje te doen en god mag weten hoe ze die dingen los hebben gemaakt :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
zou gewoon een nieuwe transistor kopen (of meteen 2). kost 3 keer niks:
https://www.eoo-bv.nl/bu-...rch_query=BU406&results=1

weet niet precies wat de afstand is tussen de pootjes, maar:
22nF: https://www.eoo-bv.nl/42-mkt-tot-100nf?p=2
470n: https://www.eoo-bv.nl/301-mkt-vanaf-100nf?p=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Helaas ben ik niet in de buurt van Leiden :/

Hoewel, ik heb inmiddels al een BU406 met langere pootjes :D Alleen nog geen tijd gehad om eraan te werken, dat gaat de komende week gebeuren :D

De spullen van de BACO zijn dus al gebruikt geweest? :o Er stond niet bij dat ze 2e hands waren :o

Ondertussen lees ik dat ik dus aangeraden wordt om de 2 condensatoren met brandvlekken ook mee te vervangen. Ik kan ze op de aangegeven site bestellen. Heb echter nog een vraag: de waarde op de bestaande condensatoren staat als "nK". Dit is dus hetzelfde als "nF"? Verder zijn er nog verschillende spanningen per waarde. Ik weet niet hoeveel spanning erop komt te staan, staat ook niet op de originele. Aangezien hoger wel mag en lager niet... is het dan verstandig de hoogst mogelijke te bestellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Die K staat voor de tolerantie, +_10%.
Spanning is zo te zien niet gegeven, en ik werk te weinig met TL verlichting om in te kunnen schatten wat de spanning hier zou kunnen zijn. Maar ik weet wel hoe een filmcap er van binnen uit ziet. Een goede MKP (Vishay/Wima/etc) van dezelfde afmetingen zal waarschijnlijk prima werken.

Die 22nF zou ik wel echt vervangen, die is veel te heet geworden. Die 470nF is een twijfelgeval, maar als je toch bezig bent, might as well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Op die van 22nF staat op de zijkant "RN / MMK / 250". Zou best kunnen dat 'ie van 250v is. Daarvoor heb ik deze besteld:
https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/9283-22n-250v-groen.html

Staat helaas niet bij wat de afstand v/d pootjes is :/ Maar is de enige van 250v. Die van 400v is te groot... 10mm. Terwijl die van 100v wel 5mm is. Alleen van de 250v staat het er dus niet bij :/

En voor 470nF deze gekozen... :
https://www.eoo-bv.nl/mkt...470nf-250v-wima-mks4.html

Edit: Oh kut, ik mag niet bestellen, want minimum bestelbedrag is €4,13 excl. BTW :(

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 08-05-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Staat er wel: R7.5, oftewel raster 7,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
Josefien schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:56:
Op die van 22nF staat op de zijkant "RN / MMK / 250". Zou best kunnen dat 'ie van 250v is. Daarvoor heb ik deze besteld:
https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/9283-22n-250v-groen.html

Staat helaas niet bij wat de afstand v/d pootjes is :/ Maar is de enige van 250v. Die van 400v is te groot... 10mm. Terwijl die van 100v wel 5mm is. Alleen van de 250v staat het er dus niet bij :/

En voor 470nF deze gekozen... :
https://www.eoo-bv.nl/mkt...470nf-250v-wima-mks4.html

Edit: Oh kut, ik mag niet bestellen, want minimum bestelbedrag is €4,13 excl. BTW :(
en bij bestelbijfarnel?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ben hier vandaag weer mee bezig geweest en heb de 22nF condensator en de BU406 vervangen... en hij werkt niet... totaal niet... :/ ;( :'(

De 470nF had ik ook gehaald, maar van de elektronicazaak kreeg ik er eentje die fysiek net wat breder en hoger is waardoor hij niet past :/

Nu merk ik iets vreemds op: als ik tussen de base en emitter van de BU406 transistor meet, krijg ik bij de originele (die nog goed is) een hoge weerstand. Maar bij de vervangende geeft 'ie slechts 25Ohm beide kanten op. Ook nadat ik 'm van de print af heb gehaald. Is dit een teken dat de transistor stuk is?

Nu is de originele van het merk Fairchild en de vervangende een BU406D van ST Electronics. Maar dat zou toch niks uit moeten maken?

Jammer genoeg heb ik 'm voor het monteren niet gemeten, dus kan niet meer weten of 'ie toevallig al stuk was of is stuk gegaan na de eerste keer aanzetten :/ Er is geen brandschade eraan te zien.

Ik heb verder niks aangeraakt of gemeten terwijl er spanning op stond, ik had 'm buiten getest en vanachter een raam toegekeken omdat ik bang was dat er weer een steekvlam uit zou komen zoals bij het origineel :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Josefien schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:44:
...Nu merk ik iets vreemds op: als ik tussen de base en emitter van de BU406 transistor meet, krijg ik bij de originele (die nog goed is) een hoge weerstand. Maar bij de vervangende geeft 'ie slechts 25Ohm beide kanten op. Ook nadat ik 'm van de print af heb gehaald. Is dit een teken dat de transistor stuk is?
...
Een BE-overgang is gewoon een diode dus als je de ene kant op meet zou je weerstand moeten meten (bijv 25Ω) en de andere kant op oneindig (of groot, iig)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
Er zitten toch 2 stuks BU406D op? Heb je die beide vervangen? Vaak gaan ze allebei kapot waarbij de een er slechter aan toe is als de andere. Verder zijn de foto's veel te klein om goed te kunnen zien wat er voor fysieke schade is. Zijn die FET's geisoleerd op het koelplaatje gemonteerd en zoja is deze isolatie nog goed? Diodes gaan in dit soort situaties ook vaak kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 00:53:
[...]

Een BE-overgang is gewoon een diode dus als je de ene kant op meet zou je weerstand moeten meten (bijv 25Ω) en de andere kant op oneindig (of groot, iig)
Hij is aan beide kanten 25 Ohm, dus ik vermoed dat 'ie stuk is :/

De bestaande is rond 600 Ohm één kant op. Andere kant groot/oneindig.
base_ schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:15:
Er zitten toch 2 stuks BU406D op? Heb je die beide vervangen? Vaak gaan ze allebei kapot waarbij de een er slechter aan toe is als de andere. Verder zijn de foto's veel te klein om goed te kunnen zien wat er voor fysieke schade is. Zijn die FET's geisoleerd op het koelplaatje gemonteerd en zoja is deze isolatie nog goed? Diodes gaan in dit soort situaties ook vaak kapot...
Dat klopt, 2x BU406. Maar ik had om het te proberen slechts eentje vervangen. De andere deed het namelijk nog. En op die meet ik nu ook normale waarden. Alleen die nieuwe meet dus beide richtingen op 25 Ohm tussen B en E :/

De isolatie op het koelplaatje is nog goed. Ook de plastic isolatie-ring bij het schroefje is nog goed en had ik teruggeplaatst.

Ik zal van de week nog eens 2 stuks BU406(D) halen en dan eerst meten voordat ik ze erop soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Heeft je multimeter ook een diodemeetstand? Dat werkt beter voor halfgeleiders: die meet spanning i.p.v. weerstand en doet dat ook met een hogere spanning. Een diode overgang zit tussen de 0.1 en 2V in doorgangsrichting. BE spanning is normaliter zo'n 0.7V in een richting (en veel groter in sperrichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 12:54
Cool project!
Met dit soort elektronica zie je ook wel dat er een onvormer naar 230v wordt geplaatst en vervolgens 230v VSA's worden geplaatst.
Of dat in het bestaande armatuur een 230v ledbuis wordt geplaatst.
Maar dit soort elektronica vervangen is wat lastiger. Ik hoop dat het lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
base_ schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:54:
Heeft je multimeter ook een diodemeetstand? Dat werkt beter voor halfgeleiders: die meet spanning i.p.v. weerstand en doet dat ook met een hogere spanning. Een diode overgang zit tussen de 0.1 en 2V in doorgangsrichting. BE spanning is normaliter zo'n 0.7V in een richting (en veel groter in sperrichting).
Ik heb ook de diode-stand van de multimeter gebruikt.

Bij de nog goede transistor meet ik heel hoog/oneindig met de weerstand-stand. En met de diode-stand dus zo'n 600, waarschijnlijk laat die dus meer door door de hogere spanning die de multimeter afgeeft.

Bij de nieuwe transistor waarvan ik vermoed dat 'ie stuk is meet hij zowel met weerstand-stand als diode-stand 25 Ohm beide kanten op.
Tonne schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:00:
Cool project!
Met dit soort elektronica zie je ook wel dat er een onvormer naar 230v wordt geplaatst en vervolgens 230v VSA's worden geplaatst.
Of dat in het bestaande armatuur een 230v ledbuis wordt geplaatst.
Maar dit soort elektronica vervangen is wat lastiger. Ik hoop dat het lukt
Ik heb liever geen 230v apparatuur in deze kast :P De behuizing is namelijk van metaal... als er dan iets los of beschadigd zou raken raakt er mogelijk 230v de behuizing :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
die 600 is 600mV, meeste transistoren zitten rond deze waarde dus dat is prima. Meeste defecte transistors maken kortsluiting (of 25mV in jouw geval, veel te laag) of hebben op BE in beide richtingen >2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Iemand anders maakte de opmerking ook al eerder, maar kijk even hoe die transistor in jouw geval is geleverd. Namelijk in een plastic zakje, dat spul wordt statisch bij wrijving en daar kan een transistor niet tegen. Bovendien was die mogelijk al een keer gebruikt. Zie ook mijn sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Flake schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:14:
Iemand anders maakte de opmerking ook al eerder, maar kijk even hoe die transistor in jouw geval is geleverd. Namelijk in een plastic zakje, dat spul wordt statisch bij wrijving en daar kan een transistor niet tegen. Bovendien was die mogelijk al een keer gebruikt. Zie ook mijn sig.
Deze was een nieuwe van de lokale elektronicazaak, met normale lengte pootjes :D Is uit een laatje gehaald en in een zakje meegegeven, zoals normaal bij zo'n winkel wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Een goeie electrazaak laat e.e.a. in het esd zakje/buisje zitten, die zijn meestal roze of zilverkleurig. Die plastic transparante laatjes/bakjes zijn meestal niet antistatisch en dus niet geschikt voor halfgeleiders. Als je iets bij farnell/conrad etc. besteld zit het atijd in een esd zakje/bakje. Gelukkig is het een high voltage transistor en geen mosfet, FET's zijn namelijk veel gevoeliger voor ESD. Bij een transistor kan je makkelijk de diodeovergangen naar de basis doormeten, die zijn over het algemeen rond de 0.5V in een richting. hier wat meetvoorbeelden om e.e.a. te testen.

Ik zie nu pas de grotere plaatjes: die kleinere transistor (is het een transistor?) aan de primaire kant moet je ook doormeten, goeie kans dat die ook stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:33
Een gewone transistor heeft toch helemaal geen last van esd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Iedere halfgeleider (dus ook diodes) heeft last van ESD, de een wat meer als de ander....
Pagina: 1