Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 15:50
Beste Tweakers,

Ik had al ca. 1+ jaar een EOS 100D. Echter nog met een oude lens welke wel eea te wensen over liet.
Toen besloten tot de aanschaf van een Canon 18-135 IS STM.

Echter na wat standaardtesten kwam ik er al snel achter dat de lens tijdens het filmen een ratelend geluid produceert, veroorzaakt door de AF.De STM lenzen zijn normaliter uitermate geschikt om te filmen. Uitschakelen AF lost het op.

Wat heb ik allemaal gedaan:
- Firmware's controleren (camera heeft laatste versie)
- Canon utility gebruikt om de lenzen DB in de camera te updaten
- Camera naar factory default
- Testen met een 18-55 IS STM lens welke wel goed werkt
- Camera herkent de lens als normaal en geeft ook de opties tot correctie weer in het menu

Na het nodige zoeken en proberen vond ik geen oplossing, wel filmpjes met exact hetzelfde probleem:

YouTube: Canon EOS M 18-55 lens, motor noise

YouTube: My Movie

Bron: https://www.dpreview.com/forums/thread/4057458
Ik had een PM gestuurd naar de poster van bovengenoemd topic of hij ooit tot een oplossing is gekomen.

Ik heb er nu de nodige uren ingestopt en ben er een beetje klaar mee....

Heeft iemand enig idee?

/EDIT: De eerste filmpjes die ik maakte waren in mijn woonkamer mét aanwezigheid van vrouw en kinderen én televisie aan. De ratel kwam er duidelijk boven uit. De links naar de filmpjes waren enkel om aan te welk geluid het was.

/EDIT2: Na gisteravond laat nog een laatste poging gedaan te hebben lijkt het geluid nu geminimaliseerd. Na alle testen de oude lens weer op de camera en het spul weer in de tas. Toen toch nog een laatste keer gewisseld en... miraculeus genoeg was het probleem weg. Dit geeft me geen lekker gevoel. Was dit nieuwigheid??? Dat de AF even "in moest lopen"??? Ik zal vandaag na het werk nog een aantal aanvullende testen doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Patten op 04-05-2017 11:03 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 911737

Als het heel stil in een ruimte is en je automatische audio levels hebt aan staan dan ga je deze geluiden horen als ook andere ruis in het geluid. Al zijn STM lenzen (Buiten de pancakes en primes om) erg stil, als je in een stille ruimte zit en de audio levels worden redelijk geboost dan zal je die AF motor horen.

In de voorbeeld filmpjes is het allemaal erg stil en geen andere geluiden. Dus dan ga je dit soort "probleem" geluiden versterken als ook de noise in het geluid heel erg versterker. Wat ik nog veel irritanter vind klinken als de AF geluiden.

Probeer eens een filmpje te maken met normale geluiden. Heb je er dan nog last van? Probeer ook eens zonder automatische audio levels te filmen en kijk of je er dan last van hebt als deze ingesteld staat voor normalere geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Werk je met een losse microfoon? Want als geluid belangrijk is dan is dat eigenlijk wel een vereiste. AF maakt altijd geluid en daar valt weinig aan te doen behalve met MF te filmen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-05-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
De lens werkt inmiddels naar behoren. Ik had dit in de start verwerkt. Echter heb ik nog steeds een beetje vreemd smaakje van het feit dat de lens in het begin echt een pokke herrie maakte en ook echt boven alle geluiden uit kwam.... Het AF geluid was echt abnormaal aanwezig. Ben er ook mee bij een vriend geweest welke ook in bezit is van de nodige Canon gear, en die kon bevestigen dat dit echt niet normaal was.

Ik heb getracht het probleem te reproduceren. Dit wil echter niet en kan ook maar beperkt (factory defaults uitgevoerd). Of het misschien wel oxydatie op contactpunten was (vind ik al erg onwaarschijnlijk) of toch een misplaatst stofje, ik zal er wel nooit achter komen.

En ik gebruik overigens geen losse microfoon.

Dit weekend ga ik de lens even goed testen. Ik zal mijn bevindingen nog plaatsen. Als die dan goed blijft werken (hopelijk) dan is het helaas van alle uren die ik erin heb gestopt. Het topic mag dan op slot wat mij betreft. Iedereen bedankt voor zijn bijdragen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 889777

Patten schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:05:
Echter na wat standaardtesten kwam ik er al snel achter dat de lens tijdens het filmen een ratelend geluid produceert, veroorzaakt door de AF.
Eos 100d is inmiddels een verouderde camera, heeft geen on-sensor AF. Dus het zal (deels) aan de camera liggen. Canon was relatief laat met stille AF voor video. Het zal ook aan de instelling van de camera liggen en de hoeveelheid licht die beschikbaar was.

Bij CDAF moet de lens 'voorbij' het focus-punt gaan en daarna corrigeren, en dit herhaalt zich voortdurend. Bij weinig licht zal er sprake zijn van 'hunting', dit betekent dat de AF meerdere pogingen doet om te focussen. Al met al betekent dit ook meer geluid.

Als je twijfelt, de lens gewoon onder garantie terugsturen naar de verkoper...

Een workaround kan zijn: 1 keer scherpstellen en dan het filmpje te maken zonder opnieuw scherp te stellen. Zo werkte men in het verleden. Maar er zijn (met name bij de mirrorless) op het moment camera's te koop die geen enkele moeite hebben met continous AF tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Anoniem: 889777 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:30:
[...]

Eos 100d is inmiddels een verouderde camera, heeft geen on-sensor AF. Dus het zal (deels) aan de camera liggen. Canon was relatief laat met stille AF voor video. Het zal ook aan de instelling van de camera liggen en de hoeveelheid licht die beschikbaar was.

Bij CDAF moet de lens 'voorbij' het focus-punt gaan en daarna corrigeren, en dit herhaalt zich voortdurend. Bij weinig licht zal er sprake zijn van 'hunting', dit betekent dat de AF meerdere pogingen doet om te focussen. Al met al betekent dit ook meer geluid.

Als je twijfelt, de lens gewoon onder garantie terugsturen naar de verkoper...

Een workaround kan zijn: 1 keer scherpstellen en dan het filmpje te maken zonder opnieuw scherp te stellen. Zo werkte men in het verleden. Maar er zijn (met name bij de mirrorless) op het moment camera's te koop die geen enkele moeite hebben met continous AF tijdens het filmen.
De 100D heeft wel sensor-AF, namelijk Hybrid AF II ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr Pingu schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:34:
[...]
De 100D heeft wel sensor-AF, namelijk Hybrid AF II ;)
Ik bedoelde: geen on-sensor PDAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Canon heeft de 100D wel fasedetectie op de sensor:
De nieuwe sensor gebruikt pixels voor fasedetectie om een hogere AF-snelheid te bereiken en zo de prestaties bij volgen van het onderwerp te verhogen wanneer de camera in de Live View modus staat of Full HD-movies worden vastgelegd.
Maar goed, dat staat nu even helemaal los van de herrie. Deze lens hoort op geen enkele camera geluid te maken tijdens het focussen. Dus er is iets mis met je lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
Net toevallig de SD leeg gehaald en op de laptop nog even alle resultaten gereviewed.
Het geratel is af-en-toe heel licht hoorbaar als er geen omgevingsgeluid is. Dit vind ik an sich niet storend. En volgens de Canon white-papers die ik vond, zouden deze objectieven idd weinig tot geen geluid moeten genereren binnen opnames... Zaterdag heb ik de tijd om hem even goed aan de tand te voelen...

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Zoals al gezegd heeft de 100D gewoon on-sensor AF via PDAF punten een stuk of 49 stuks.
[...]

Dat heeft niet zoveel met CDAF of PDAF te maken. Meer met Servo AF wat bij filmen gebruikt wordt waardoor er uberhaupt continue gefocust wordt. Dus ook met PDAF is de focus continue aan het bijstellen zeker als je een beetje om je heen aan het filmen bent en dus ook continue de afstand veranderd tussen camera en onderwerp/beeld.
Patten schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:21:
Net toevallig de SD leeg gehaald en op de laptop nog even alle resultaten gereviewed.
Het geratel is af-en-toe heel licht hoorbaar als er geen omgevingsgeluid is. Dit vind ik an sich niet storend. En volgens de Canon white-papers die ik vond, zouden deze objectieven idd weinig tot geen geluid moeten genereren binnen opnames... Zaterdag heb ik de tijd om hem even goed aan de tand te voelen...
Kijk ook eens goed naar je audio levels zeker in stille ruimtes.

Naast de AF motor zit er ook nog een IS motor in de lens. Ook deze kan bijgeluiden maken als deze trillingen moeten uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
Vanavond zal ik de camera eens op een statief zetten en eens een half uur laten filmen terwijl ik dan gewoon mijn ding doe. Zal het resultaat wel posten. En hoe het ding focused en hoeveel focus point en of de boel hybride is dat vind ik helemaal niet relevant. Zolang het maar werkt en niet te veel herrie maakt.

Audio levels staan op default (na factory reset weinig meer aangepast).

[ Voor 10% gewijzigd door Patten op 05-05-2017 08:56 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:30:
Volgens Canon heeft de 100D wel fasedetectie op de sensor:
Dan heb ik me vergist, ik had me gebaseerd op de info van DPreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 911737 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:33:
[...]

Dat heeft niet zoveel met CDAF of PDAF te maken.
Jawel, want bij phase-detect weet de camera of het onderwerp dichterbij is, of verder weg. En er kan ook bepaald worden hoeveel de focus verlegd moet worden.
Natuurlijk kunnen er in de praktijk dingen tegen zitten zoals te weinig licht of processor niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Patten schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:21:
Het geratel is af-en-toe heel licht hoorbaar als er geen omgevingsgeluid is.
Als het probleem blijft, dan zou ik hem omruilen bij de winkel. Dan weet je zeker dat het geen tekortkoming van jouw exemplaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 889777 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:13:
[...]

Jawel, want bij phase-detect weet de camera of het onderwerp dichterbij is, of verder weg. En er kan ook bepaald worden hoeveel de focus verlegd moet worden.
Natuurlijk kunnen er in de praktijk dingen tegen zitten zoals te weinig licht of processor niet snel genoeg.
Maar ja dan zal die toch nog steeds die AF motor aan het werk moeten zetten om tot de juiste focus te komen. Ben je een beetje om je heen aan het filmen gebeurt dat dus ook constant doordat Servo AF gebruikt wordt. Want de afstand veranderd dus moet de AF elke keer een beetje bijgesteld worden en heb je dus mogelijke bij geluiden.

Is je lens niet hoorbaar dan maakt het ook niet uit welke van de 2 methodes gebruikt word. Die ga je met CDAF dan niet in eens wel horen. Dan zie je het hooguit alleen terug in je video zelf doordat de AF bij CDAF continue even te ver schiet en weer terug gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 911737 op 05-05-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 911737 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:34:
[...]
Ben je een beetje om je heen aan het filmen gebeurt dat dus ook constant doordat Servo AF gebruikt wordt. Want de afstand veranderd dus moet de AF elke keer een beetje bijgesteld worden en heb je dus mogelijke bij geluiden.
Het geluid kan verschillen afhankelijk van hoe de lens aangestuurd wordt, en hoe snel hij werkt. Dit kan meerdere oorzaken hebben. De motor zelf, maar het kan ook de gearing of resonantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
Hier een paar filmpjes welke ik gemaakt heb: (32, 251 en 162 MB)

Rattle: (cut/paste van eerste filmpje toen de lens er net een uurtje op zat):

https://drive.google.com/...yb19LT2c/view?usp=sharing

De filmpjes hieronder na 20x wisselen tussen lensen, factory defaults etc,:Ergens is er toen iets veranderd 's avonds laat...

Horizontaal: (op statief van TVkids - deur - krabpaal):

https://drive.google.com/...CS3ZhV28/view?usp=sharing

Verticaal: (zelfde als horizontaal met cam gedraaid):

https://drive.google.com/...wX0JzYzQ/view?usp=sharing

De laatste 2 is nagenoeg zonder omgevingsgeluid.

Ikzelf vind de laatste 2 wel kunnen.

Voor de rest is het echt een heerlijke lens met fotograferen. Snel, accuraat en retescherp.

Graag een laatste mening van mijn mede-Tweakers.

[ Voor 14% gewijzigd door Patten op 05-05-2017 23:02 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
Ik hou hem! Hier mag wat mij betreft een slotje op.
Iedereen bedankt voor al zijn op- en aanmerkingen.

Carpe Diem

Pagina: 1