Eerste entertainmentsysteem

Pagina: 1
Acties:

• Krokoneel
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Idealiter zou mijn nieuwe systeem op mijn kamer staan, waar ik met muis en toetsenbord kan gamen en standaard desktop dingetjes doen, terwijl hij ook op de tv in de woonkamer is aangesloten waar ik hem kan gebruiken om films, series en netflix te kijken, of met een controller te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Mijn absolute maximumprijs ligt rond de 1200 euro. Let wel dat ik nog geen enkele onderdelen bezit, dus ook de monitor, muis, tv, toetsenbord e.d. zouden in het budget moeten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee dus. Alhoewel misschien een muis, maar dat is niet heel erg relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, moederbord, CPU, GPU i.e. een geheel systeem. Daarbovenop nog een tv, de bekabeling en een wireless usb controller.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Voor gebruiksgemak lijkt het me praktisch als de monitor op mijn kamer en in de woonkamer dezelfde resolutie hebben. Verder geen specifieke wensen.

Ga je overklokken?
Geen idee. Ik heb er geen verstand van, maar ben bereid me er in te verdiepen wanneer men denkt dat ik er veel mee kan winnen.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of mijn budget en mijn wensen enigszins overeen komen. Aan de ene kant verwacht ik dat dit een redelijk budget is om een gamepc te bouwen, maar aan de andere kant realiseer ik me ook dat mijn specifieke wens en gebrek aan huidig materieel wel veel randkosten gaan opleveren.
Verder heb ik als het aankomt op onderdelen kopen geen flauw benul waar ik op moet letten dus hoop ik daar ook wat hulp mee te krijgen.

Als ik als startpunt het BBG systeem van deze maand neem en daar verschillende randapparatuur die ik nodig ga hebben daaraan toevoeg kom ik uit op zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 120,50€ 120,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 290,40€ 290,40
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Wentronic 20m HDMI M/M€ 59,99€ 59,99
1BenQ GW2270 Zwart€ 94,90€ 94,90
1Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Blue version, Qwerty)€ 32,95€ 32,95
1Microsoft Xbox One S Draadloze controller Wit€ 49,40€ 49,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Samsung UE32J5200AW Zwart€ 279,-€ 279,-
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.597,59

Zo met alles erop en eraan wordt het toch wel iets duurder dan mijn budget. Vooral omdat ik niet helemaal zeker weet of ik alles heb. In principe kan ik nog wat extra sparen en mijn budget rekken, maar dat zou betekenen dat ik ook langer moet wachten met het aanschaffen.

Alvast bedankt!

[ Voor 53% gewijzigd door Krokoneel op 04-05-2017 10:12 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:15

Tribits

Onkruid vergaat niet

Doet me vooral afvragen hoe je dat gaat regelen met een PC die in de ene kamer staat en een TV in een andere kamer. Normaal gesproken zou je dat met een mediaplayer wel op gaan lossen, maar daar kan je dan weer geen games mee streamen. RF/Bluetooth controller/keyboard kan maar gaat dan doorgaans weer slecht door een muur heen.

Verder is het hier eigenlijk de bedoeling dat je zelf eerst wat onderzoek doet en met een bouwvoorstelletje in de vorm van een lijstje komt. De BBG van Mei 2017 heeft een systeem dat aardig in jouw prijsklasse valt en dus een goed startpunt is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Krokoneel
In principe zou het mogelijk moeten zijn om van de ene naar de andere kamer een hdmi kabel te moeten leggen. Ik zal wel wat Feng Shui moeten toepassen om de TV in een makkelijker te bereiken hoek van de kamer te plaatsen, maar dit moet niet een al te groot probleem zijn. Voor de bluetooth controller is het misscchien mogelijk om met een usb verlengkabel en een bluetooth dongle hetzelfde te doen. Als ik dan toch bezig ben met de hdmi kabel is dat misschien net zo handig.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Om op jou gewenste budget uit te komen moet je naar het basis game systeem kijken: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:15

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ja klopt, had er even overheen gelezen dat de TV en monitor ook in het budget moesten. Heb het even in twee delen opgeknipt, bouwvoorstel op basis van basis game PC en de accessoires. Weet je trouwens zeker dat je 20m HDMI nodig hebt? Ik heb hier zelf een kabel van 10m gehad en dat is al een heel eind. Bovendien loop je op een bepaald moment het risico dat je storing gaat krijgen. Tevens Microsoft wireless adapter voor Windows 10 toegevoegd. Aanpassingen ten opzichte van het BBG systeem: RAM gehalveerd. niet echt toekomstbestendig, maar je prikt er makkelijk 8GB bij en misschien is het tegen die tijd ook weer wat betaalbaarder. Daarnaast B350 moederbord zodat ook overklokken nog tot de mogelijkheden behoort. Leek mij die 20 euro extra wel waard.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 172,50€ 172,50
1ASRock AB350M Pro4€ 86,65€ 86,65
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 197,45€ 197,45
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,43€ 42,43
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 68,50€ 68,50
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,96€ 93,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,99

#ProductPrijsSubtotaal
1Wentronic 20m HDMI M/M€ 59,99€ 59,99
1BenQ GW2270 Zwart€ 94,90€ 94,90
1Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Blue version, Qwerty)€ 32,95€ 32,95
1Microsoft Xbox One S Draadloze controller Wit€ 49,40€ 49,40
1Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows 10 Zwart€ 21,-€ 21,-
1Samsung UE32J5200AW Zwart€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,24

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Ha krokoneel,

Leuk project!
Bij mij komt de gedachte om de PC met de afstandsbediening van de TV te kunnen bedienen via HDMI-CEC. Ik heb werkelijk geen idee of dit reëel is, maar misschien leuke stof om eens naar te kijken voor de basisfuncties voor Kodi. Ik bedien mijn Raspberry Pi op die manier en dat werkt goed!
Ik denk dat je in Kodi ook snelkoppelingen kunt maken voor je spellen en dan kom je al een heel eind met wat je nu geselecteerd hebt.

Mocht je meer willen, heb ik ooit nog iets met een logitech K400 geprobeerd. Dat werkt leuk.

Succes en plaats je plaatjes! Ik ben benieuwd!

• Krokoneel
Tribits schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:25:
Weet je trouwens zeker dat je 20m HDMI nodig hebt? Ik heb hier zelf een kabel van 10m gehad en dat is al een heel eind. Bovendien loop je op een bepaald moment het risico dat je storing gaat krijgen.
De 20m was vooral om zeker te zijn, maar nu je het zegt zou het veel slimmer zijn om een 10m kabel te halen. Goed punt!

• Krokoneel
Bakkertjuhh schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:36:
Bij mij komt de gedachte om de PC met de afstandsbediening van de TV te kunnen bedienen via HDMI-CEC.
Wat zou ik dan allemaal nodig hebben? Een kleine google search laat me geloven dat het moederbord daar een speciale adapter voor nodig heeft? Is daar ook een speciale afstandsbediening voor nodig of kan dat al met de standaard afstandsbediening die bij de tv zit?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Een HDMI kabel door muren trekken lijkt me geen pretje omdat je er niet zomaar achteraf een stekker op kunt plaatsen. Je zou de kabel met kabelgoten langs je muren kunnen laten gaan maar dan heb je toch snel een heel lange kabel nodig. Meet in elk geval goed wat je ongeveer nodig hebt, een te korte kabel wil je zeker niet en een te lange kabel is ook lastig weg te werken. Daarnaast gaat de ontvanger voor je controller aansluiten nog een probleem zijn, USB kabels zijn normaal gezien maximaal 3m lang. Er zijn wel actieve kabels die het signaal versterken zodat je dit wel haalt, maar die kosten aardig wat. Als je kartonnen muren hebt, is dit misschien wel helemaal geen probleem en kun je de draadloze ontvanger gewoon in de pc pluggen.

Maar gezien de kostprijs van die lange HDMI kabel en USB kabel, vind ik het wijzer om dit op te splitsen in twee systemen. Je game systeem kan je laten zoals het is, maar zet in je woonkamer een goedkope mini pc (bv pricewatch: Intel NUC 6CAYH met dan nog wat RAM en een SSD, is niet zoveel duurder dan die kabels), en gebruik Steam In Home Streaming om je games met controller te spelen. Als je de mini pc aansluit met een GigE verbinding gaat dat voor couch gaming best goed. Een ethernetkabel heb je normaal gezien al aan je tv, of is in elk geval veel makkelijker gelegd dan een HDMI en USB kabel.

Je kunt aan Steam ook games van buiten de winkel toevoegen (gekocht bij Gog of Origin bv) en die kun je dan ook over het netwerk streamen. Daarnaast kun je Windows 10 in Tablet Mode ook redelijk goed bedienen met een controller, eventueel mits wat extra software. Veel Windows 10 Apps ondersteunen sowieso controllers omdat ze ook gemaakt zijn voor Xbox One (weet niet hoe dit zit met Netflix), en Steam kan de controller configureren om Windows zelf te bedienen, je moet dan Steam in Big Picture mode open of geminimaliseerd hebben en de optie "Ondersteuning Xbox-configuratie" inschakelen. Dit kan ook met een PS4 controller of een Steam controller. Het controleren van de pc vind ik nog een reden om een apart toestel in je woonkamer te plaatsen, anders moet je elke keer wisselen van modus afhankelijk van waar je zit. En dan is er ook nog Kodi wat je zou kunnen bedienen met een controller, als Kodi Netflix ondersteuning toevoegt zou je eigenlijk daar alles mee kunnen doen (een add-on om Steam in Big Picture mode te openen is er al.

De bovenstaande NUC ondersteunt trouwens HDMI-CEC om het systeem in of uit te schakelen, voor meer commando's zoals stop/start/pauze/volume/etc moet je een Pulse Eight NUC HDMI CEC adapter inbouwen (https://www.pulse-eight.com/p/154/intel-nuc-hdmi-cec-adapter). Voor HDMI-CEC heb je gewoon de afstandsbediening van je televisie nodig, àls die televisie HDMI-CEC ondersteunt. Om HDMI-CEC met een andere PC te kunnen gebruiken heb je een USB CEC adapter nodig, zoals deze https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter. Eerlijk gezegd lijkt CEC me in de originele opzet (met de PC in andere kamer) niet interessant, je kunt de PC opstarten met Wake On Lan en bedienen van de interface kan met je controller. En voor de NUC is het in/uit schakelen wel interessant maar kun je de rest ook wel met een controller, dus zou die CEC adapter achterwege laten.

Tot slot, je tv en PC monitor moeten niet noodzakelijk dezelfde resolutie hebben. Wanneer je het beeld niet kloont, kun je elk beeldscherm een eigen resolutie en eventueel andere tekstschaling geven. Maar gezien het budget is 1080p de beste keuze voor beide.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Krokoneel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 08:50:
[...]

Wat zou ik dan allemaal nodig hebben? Een kleine google search laat me geloven dat het moederbord daar een speciale adapter voor nodig heeft? Is daar ook een speciale afstandsbediening voor nodig of kan dat al met de standaard afstandsbediening die bij de tv zit?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet of je iets voor het moederbord extra nodig hebt, echter het kan met de tv afstandsbediening.
Pagina: 1