Hackintosh of mac pro 3.1?

Pagina: 1
Acties:

• artenbe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Mijn vraag
Ik heb nu een 2007 24" iMac met ssd en 4GB ram en die begint echt enorm traag te worden.
Ik wil deze vervangen door een nieuwe maar liefst zo goedkoop mogelijke desktop

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hij gaat enkel gebruikt worden voor homerecording via logic x (of een andere daw moest ik eens switchen) en voor het bewerken van raw photos in lightroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel voornamelijk tussen een hackintosh in mekaar zetten (heb al tientallen computers in mekaar gestoken) of een "oude" mac pro 3.1 met 2 quad cores ofzo, die gaan rond de 400 euro tweedehands tegenwoordig maar ik kan niet goed inschatten hoe die zitten qua performance in die software.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Nadelen van een oude mac pro (even los van wat er nu aan videokaart en geheugen in zit) zijn:
- geen usb 3
- het is de vraag of de volgende versie van mac os ondersteund wordt op je hardware
- stroomverbruik
- je moet er alsnog een ssd in zetten

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:52

Kek

3flix

Een ander groot nadeel is; de mac pro 3.1 doet maar 4 - 3.0 Gbps Serial ATA (SATA) controllers, dus zelfs een SSD is al gekortwiekt (tenzij je een losse raid/hba kaart er in zet). Ik ben zelf voor een Hackintosh gegaan.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarnaast is zo'n Mac Pro is qua CPU (single thread performance) ook niet echt een upgrade. Dan kun je net zo goed wat meer RAM in je huidige iMac steken.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoewel een Hackintosh je enorm veel geld bespaard, kost het wel tijd en inspanning om alles draaiende te houden. Zo kan je altijd tegen problemen oplopen bij upgrades, en is niet alles is zomaar compatibel.

Hoewel het de laatste jaren enorm simpeler en beter is geworden met Clover bijvoorbeeld, blijft het zoeken en tweaken.

Een Mac Mini + beeldscherm zou een optie kunnen zijn. In je huidige iMac memory upgraden is ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 03-05-2017 22:41 ]

• artenbe
mijn mac ondersteund niet meer ram..

ik neig ook naar een hackintosh, en ik heb de hele avond al zitten zoeken op tonymac etc.
ik heb ook verschillende builds proberen maken maar ik kom altijd rond de 1000 euro uit.
nu gebruik ik natuurlijk wel de meest recente builds en misschien is dat niet nodig?

ik zou liever rond de 500 euro excl btw uitkomen, of is dit niet mogelijk?
ik denk dat ik voor logic en lightroom toekom met de interne grafische kaart of alleszins een budget grafische kaart maar er zijn er zo zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :)

toevallig iemand tips of zin om een build te maken? :p

voor de rest ben ik echt wel een pruller, dus dat steekt me niet tegen,
een mac mini of imac vind ik een beetje zonde om nog te kopen omdat die na x aantal tijd gewoon te traag en niks meer waard zijn ..

[ Voor 14% gewijzigd door artenbe op 03-05-2017 22:43 ]

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-01 18:33

Sweatleek

404: Member Not Found

artenbe schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:42:
mijn mac ondersteund niet meer ram..

ik neig ook naar een hackintosh, en ik heb de hele avond al zitten zoeken op tonymac etc.
ik heb ook verschillende builds proberen maken maar ik kom altijd rond de 1000 euro uit.
nu gebruik ik natuurlijk wel de meest recente builds en misschien is dat niet nodig?

ik zou liever rond de 500 euro excl btw uitkomen, of is dit niet mogelijk?
ik denk dat ik voor logic en lightroom toekom met de interne grafische kaart of alleszins een budget grafische kaart maar er zijn er zo zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :)

toevallig iemand tips of zin om een build te maken? :p

een mac mini of imac vind ik een beetje zonde om nog te kopen omdat die na x aantal tijd gewoon te traag en niks meer waard zijn ..
Moet zeker mogelijk zijn. kijk dit filmpje.waar iemand een hackintosh bouw voor goedkoop verwissel de (CPU, case , PSU) kom je makkelijk uit onder de 500 exBTW. (niet de beste gang for the bug maar wel een goed begin :) )

YouTube: $682 Skylake Mac Mini Hackintosh Build

confused reality

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02 22:36
Ik heb een half jaar geleden een Mac Mini late 2012 model voor €600,- tweedehands weten te scoren.

Hierin zit een 3615QM i7 op 2,3Ghz, 16GB RAM op 1600Mhz en een 1Tb HDD+256Gb SSD Fusion drive. Er zit wel maar een Intel HD 4000 in, maar die doet zelfs Youtube nog op 4K en zal geen problemen geven met Lightroom. Is overigens ook het laatste model waar je zelf het geheugen e.d. nog kan upgraden.

Ruim voldoende om een heleboel virtuele instrumenten te draaien in zowel Logic als Pro Tools en andere DAW's.
Ik heb hem in ieder geval nog niet op z'n knieën kunnen krijgen. Wie weet dat je die nog ergens kunt vinden voor een leuk prijsje? Desnoods gebruik je je iMac als extern scherm.

• Jesse
Probeer bij het zoeken anders eens de term 'budget hackintosh'

• artenbe
Ja die heb ik wel gevonden.
Maar het probleem is: ik ben al zo zo lang uit de pc en hardware wereld dat ik niet meer kan inschatten wat voldoende is voor mijn noden en een paar jaar mee kan of wat ik beter kies op een goed upgrade pad te hebben enzo.

Ik zit al meer dan 10 jaar in de mac bubbel en dan kijk je quasi niet meer naar specs en hardware en dat is tamelijk vervelend want de keuze is alleen maar groter geworden

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[..]

Je werkt nu op een tien jaar oude Mac waar je alleen ooit een SSD upgrade voor hebt gedaan. Dat is toch een behoorlijk rendement uit je investering lijkt me.

Wat betreft Hackintoshes, het is makkelijker dan ooit maar je gooit toch wel een stuk Mac experience uit het raam. Ars technica schreef daar een goed stuk over laatst: https://arstechnica.com/a...rated-pros-a-place-to-go/

• Jesse
Hier een opzetje waar je misschien mee verder kan. Volgens mij kan je nog wat bezuinigen op het moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1Gigabyte GA-H170M-D3H€ 114,95€ 114,95
1Cooler Master Elite 342€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 60,-€ 60,-
1Corsair CX450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,96€ 93,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,31

Als je een snellere computer nodig denkt te hebben zal je wat meer geld uit moeten geven.

• artenbe
wow tnx voor de aanzet!

ik denk wel dat ik er een i5 in zou zetten en meer ram, eventueel tweedehands zoeken :)

dat moederbord heeft een amd grafische kaart, dat kan geen kwaad of zorgt niet voor extra moeilijkheden?

hoe weet je of een voeding genoeg is want 450 lijkt me aan de lichte kant als ik al die builds bekijk op tonymac?

• Jesse
artenbe schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:50:
wow tnx voor de aanzet!

ik denk wel dat ik er een i5 in zou zetten en meer ram, eventueel tweedehands zoeken :)
pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
Processor tweede hands kan de moeite zijn omdat je toch niet de laatste generatie wilt.
Ram zou ik niet vanuit gaan dat tweede hands voordeliger is.
dat moederbord heeft een amd grafische kaart, dat kan geen kwaad of zorgt niet voor extra moeilijkheden?
Hoe kom je daar bij? De graphics zitten in de processor.
hoe weet je of een voeding genoeg is want 450 lijkt me aan de lichte kant als ik al die builds bekijk op tonymac?
Voeding advies en informatie topic - Deel 33

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse op 04-05-2017 10:57 ]

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Hier een uitleg van een vergelijkbare build als die van Jesse:

https://www.tonymacx86.co...ghz-evga-gt740-sc.190862/

Alleen zou jij dan niet die gpu hebben.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dutchdeveloper schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:56:
Hier een uitleg van een vergelijkbare build als die van Jesse:

https://www.tonymacx86.co...ghz-evga-gt740-sc.190862/

Alleen zou jij dan niet die gpu hebben.
En als je dat dan leest dan denk je, pff, wat kan er een hoop fout gaan.

TS: Denk goed na voordat je een hackintosh als primair wilt gebruiken, zeer zeker nu je al een iMac hebt, geen (simpele) iMessage, handsoff etc... en elke update is een uitdaging.

• artenbe
Jesse schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:53:
[...]

pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
Processor tweede hands kan de moeite zijn omdat je toch niet de laatste generatie wilt.
Ram zou ik niet vanuit gaan dat tweede hands voordeliger is.

[...]

Hoe kom je daar bij? De graphics zitten in de processor.

[...]

Voeding advies en informatie topic - Deel 33
bedoelde ook enkel processor tweedehands zoeken, later eventueel ook grafische kaart
wat bedoel je met dat ik niet de laatste generatie wil? omdat dat niet kan binnen dit budget?

dit wordt trouwens niet mijn primaire computer, mijn werk computer is een macbook pro 13" touchbar

• Jesse
artenbe schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:46:
[...]
bedoelde ook enkel processor tweedehands zoeken, later eventueel ook grafische kaart
wat bedoel je met dat ik niet de laatste generatie wil? omdat dat niet kan binnen dit budget?
Kaby Lake (7de generatie) is nog niet native ondersteund door macOS, je wilt dus een Skylake (6de generatie) processor.

• artenbe
Sorry voor deze topic te bumpen.
Ik twijfel nog altijd tussen Hackintosh omdat het toch telkens wat gedoe let zich meebrengt :)

Is een mac pro 5.1 wel nog goed?
Ik zou hem uitsluitend gebruiken voor lightroom en logic pro x

• Nibbz
  • Laatst online: 14-02 14:15

Nibbz

Postmaster General

Als je een Z170 chipset neemt met een goedkope i5, zal het draaien als een tierelier. Type hier nu ook op een hackintosh.

(Asus Z170-P met een i5 6500 werkt eigenlijk out of the box in Sierra)

edit:
Krijg ook het idee dat er steeds meer intresse in hackintoshes begint te komen, omdat de Mac pro lijn, niet meer zo heel erg pro is (verouderde hardware). Op youtube zie je ook steeds meer howto's.

[ Voor 35% gewijzigd door Nibbz op 28-05-2017 12:49 ]

13:37

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
artenbe schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:35:
Sorry voor deze topic te bumpen.
Ik twijfel nog altijd tussen Hackintosh omdat het toch telkens wat gedoe let zich meebrengt :)

Is een mac pro 5.1 wel nog goed?
Ik zou hem uitsluitend gebruiken voor lightroom en logic pro x
Zelf een mac pro 5.1 met de snelste cpu's heeft naar huidige maatstaven karige singlethreaded snelheid iets is wat bijv. lightroom wel echt fijn vind..

specs

• artenbe
ok, goed om te weten.

nu heb ik iets gelezen waardoor ik nog een laatste twijfel heb, namelijk dat je de retina imac's als scherm kan gebruiken op een andere mac. op zich zou het dan misschien geen slecht idee zijn om zo'n imac te kopen, daar zo lang mee te doen als ik kan en als dat niet meer gaat hem te gebruiken als scherm op een hackintosh of god weet wat er tegen dan bestaat :)

• Vorkie
  • Niet online
https://support.apple.com/nl-nl/HT204592

Dat kan inderdaad, maar alleen op die modellen, niet op de volgende modellen:

iMac (Retina 5K, 27-inch, eind 2014) en nieuwere iMac-modellen kunnen niet als beeldscherm voor de modus Doelbeeldscherm worden gebruikt.

/edit2

Maar je bent er nog steeds niet uit. Waar zit nu je grootste twijfel? De kosten? De stabiliteit?

[ Voor 78% gewijzigd door Vorkie op 29-05-2017 19:47 ]

Pagina: 1