Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterps
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Waar ben ik naar opzoek?

Ik wil graag de opslag van mijn PC uitbreiden met een SSD en HDD. Er zit nog geen SSD in mijn PC dus die wil ik sowieso nemen om mijn besturingssysteem en games/programma's op te zetten. Voor opslag van onder andere mijn camera leek een (1TB) HDD het handigst.

Wat is mijn vraag?

Nu kan ik de 750 evo 120gb voor €65 krijgen en een 850 evo 250gb voor €100. Het is alleen de vraag of ik wel de 250gb nodig zou hebben voor mijn SSD. Het prijsverschil is redelijk klein en kan geen keuze maken tussen beide en weet niet of de €35 euro minder het wel waard is.

Beide opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,94€ 48,94
1Samsung 750 EVO (bulk) 120GB€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,89

of

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,94€ 48,94
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,32

(hier komt +/- €10 bij voor kabels)

Graag hoor ik uw advies aan!

Beste antwoord (via sterps op 04-05-2017 19:17)

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Grotere SSD's gaan daarnaast langer mee, ze hebben meer reserve cellen aanboort (8% van groter = meer ;) )

Ze schrijven daarnaast veelal sneller, hoewel dat al een aantal generaties amper meer meespeelt.

120GB is voor Windows + grote dagelijks gebruik applicaties prima.

Voor puur boot, is 250GB eigenlijk altijd zat. Net even gekeken, ik heb op géén van m'n SSD boot drives eigenlijk meer dan 115GB in gebruik staan. (de meest recente heeft na Office, kleinere apps, drivers en Adobe spul nog steeds maar 84GB in gebruik)

Op één van de machines heb ik Win 10 & Ubuntu Gnome 16.04 lopen, daar is 160GB in gebruik van de 240.

M'n Game PC heeft daarnaast een 2e en 3e SSD voor games; de oudste SSD daarvan zit al op 60% health, let wel, veel saves / patches etc binnenhalen slijt je SSD op een redelijk tempo. Maar goed, 40% na 3 jaar is natuurlijk niet erg. M'n Adobe Scratch SSD (#3) zit op 88% na 1 jaar, en ook daar staan wat games op.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een SSD van 120 GB heb je qua effectieve opslag niets aan. Ga maar na met de grootte van huidige games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:12
Sowieso de 250gb! Inderdaad vanwege de grootte van de games... maar hoe dan ook zit de 120 echt zo vol.....

Maar je kunt ook voor een crucial kiezen (iets goedkoper) of bij V&A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterps
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
crimby schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:20:
Sowieso de 250gb! Inderdaad vanwege de grootte van de games... maar hoe dan ook zit de 120 echt zo vol.....

Maar je kunt ook voor een crucial kiezen (iets goedkoper) of bij V&A?
Bij nader inzien is het inderdaad misschien niet handig om Games op de SSD te zetten. Ga denk ik toch voor de 250GB hoe dan ook. Prijsverschil is voor mij te klein om zoveel GB op te offeren. Ook zal ik voor mijn opleiding vermoedelijk veel programma's moeten downloaden die ik dan goed op de SSD kan zetten. Het prijsverschil is zo klein en heb er voor de toekomst toch veel meer aan.

Ga toch wel liever voor de 850 evo sinds de benchmarks laten zien dat deze (vaak) sneller is en overal betrouwbaarder lijkt. Als ik dit mis heb moet u me daar vooral op wijzen maar dat is de indruk die ik heb. 2de hands heb ik ook al aan gedacht maar wil eigenlijk wel een ongebruikte. Ook worden er wel ongebruikte verkocht maar vaak wordt daar bijna hetzelfde voor gevraagd als een nieuwe. Nieuw kopen bij een winkel is wel zo makkelijk en met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Geen van tweeën maar een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB. 10% meer capaciteit voor een lager prijs. Verschil in prestaties merk je in dagelijks gebruik niet en voordat het einde van de levensduur van de ssd is bereikt ben je al lang en breed aan je volgende systeem toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tussen SSDs is nauwelijks (zeg maar gerust: geen verschil in snelheid). Wel is het zo dat 120 GB SSDs wat langzamer zijn dan de 250 GB SSDs.
Verder; hoe groter hoe beter. Want des te meer past erop. Als je het er voor over hebt, ga voor een 500 GB zou ik zeggen. De Crucial die ACB2401 noemt is bijzonder aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:12
sterps schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:32:
[...]

Bij nader inzien is het inderdaad misschien niet handig om Games op de SSD te zetten. Ga denk ik toch voor de 250GB hoe dan ook. Prijsverschil is voor mij te klein om zoveel GB op te offeren. Ook zal ik voor mijn opleiding vermoedelijk veel programma's moeten downloaden die ik dan goed op de SSD kan zetten. Het prijsverschil is zo klein en heb er voor de toekomst toch veel meer aan.

Ga toch wel liever voor de 850 evo sinds de benchmarks laten zien dat deze (vaak) sneller is en overal betrouwbaarder lijkt. Als ik dit mis heb moet u me daar vooral op wijzen maar dat is de indruk die ik heb. 2de hands heb ik ook al aan gedacht maar wil eigenlijk wel een ongebruikte. Ook worden er wel ongebruikte verkocht maar vaak wordt daar bijna hetzelfde voor gevraagd als een nieuwe. Nieuw kopen bij een winkel is wel zo makkelijk en met garantie.
Ik heb zelf de evo750 250gb, maar zie dat hier vaak de crucial wordt aangeraakt. Denk dat je het verschil in snelheid niet echt gaat merken tussen de crucial en evo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Grotere SSD's gaan daarnaast langer mee, ze hebben meer reserve cellen aanboort (8% van groter = meer ;) )

Ze schrijven daarnaast veelal sneller, hoewel dat al een aantal generaties amper meer meespeelt.

120GB is voor Windows + grote dagelijks gebruik applicaties prima.

Voor puur boot, is 250GB eigenlijk altijd zat. Net even gekeken, ik heb op géén van m'n SSD boot drives eigenlijk meer dan 115GB in gebruik staan. (de meest recente heeft na Office, kleinere apps, drivers en Adobe spul nog steeds maar 84GB in gebruik)

Op één van de machines heb ik Win 10 & Ubuntu Gnome 16.04 lopen, daar is 160GB in gebruik van de 240.

M'n Game PC heeft daarnaast een 2e en 3e SSD voor games; de oudste SSD daarvan zit al op 60% health, let wel, veel saves / patches etc binnenhalen slijt je SSD op een redelijk tempo. Maar goed, 40% na 3 jaar is natuurlijk niet erg. M'n Adobe Scratch SSD (#3) zit op 88% na 1 jaar, en ook daar staan wat games op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Alles kleiner dan 240/250GB is een desinvestering.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1