van ATX naar mini ITX

Pagina: 1
Acties:

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik ben sinds kort overgestapt van een MSI GTX 970 naar een Gigabyte GTX 1080 en valt me nogal op dat mijn nieuwe kaart behoorlijk wat meer geluid produceert dan mijn oude, eigenlijk zoveel dat ik me er aan begin te storen. Nu weet ik dat mijn kast niet de stilste is en wil deze daarom dan ook graag vervangen. Nu vind ik al langere tijd kleinere kasten zoals de Fractal Nano S erg interessant en ben daarom van plan mijn huidige ATX systeem om te bouwen naar mini ITX.

Wat ik daarnaast ook afvraag is of het de moeite waard is om dan gelijk de overstap te maken naar een AMD ryzen processor i.c.m. moederbord en ram. Echter kan ik geen mini ITX AM4 bordjes vinden dus ik weet überhaupt niet of dit mogelijk is. (Zou het de investering dan ook waard zijn? Het systeem is eigenlijk puur voor gaming bedoelt)

Huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,67€ 180,67
1MSI B150 GAMING M3€ 111,74€ 111,74
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 600,67€ 600,67
1Fractal Design CORE 2500€ 52,50€ 52,50
1Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart€ 379,95€ 379,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 122,95€ 122,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.497,98

Ik zoek een:
Een small form factor kast met window die beperkt in formaat is en fluisterstil is. Daarnaast zoek ik uiteraard een nieuw moederbord en eventueel nieuw ram.

Wat is je budget?
Van het ombouwen van ATX naar mini ITX: 300 euro. Indien Ryzen in het spel terecht komt dan uiteraard meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik sta open voor suggesties

Wat ik zelf op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B250I Pro€ 95,51€ 95,51
1Fractal Design Define Nano S Zwart Window€ 65,75€ 65,75
1Cryorig C7€ 31,-€ 31,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,26

Ik twijfel nog erg over het moederbord, loont het om de stap naar b250 te maken of voldoet een b150 bordje ook wetende dat b250 op 2400mhz draait ipv 2133mhz bij een B150? Ga je hier verschil in merken?

Verder heb ik wat vragen over mijn huidige voeding. Is dit een verstandige keuzen i.v.m. de GTX 1080? Ik heb in verschilde andere topics gelezen dat dit eigenlijk niet zo'n kwalitatief goede voeding is en ik zou het zonde vinden indien er iets met de kaart gebeurd.

De reden dat de Cryorig C7 er bij zit is omdat ik het graag optisch ook mooi wil hebben, ik streef een beetje naar een wit-zwarte build. De stock koelder vind ik daarnaast ook erg lelijk in een kast met window.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgezien van de overstap naar mITX, heb je al eens gespeeld met het fanprofiel van je videokaart? Wellicht is daar nog winst te halen.

• Smooth Operator
Tijdens idle hoor ik de kaart niet tot nauwelijks, het begint pas wanneer er een game gestart wordt wat natuurlijk ook logisch is. Spelen met het fanprofiel heb ik nog niet geprobeerd, zou dit een verschil kunnen maken tijdens load? Desalniettemin ben ik alsnog opzoek naar een mITX systeem dat qua decibellen wat minder presteert dan mijn huidige kast.

Is de upgrade naar 2400mhz DDR4 de moeite waard of gaat het geen merkbaar verschil opleveren t.o.v. 2133mhz?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-02 15:47
ChuckSnorris schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:33:
Ik ben sinds kort overgestapt van een MSI GTX 970 naar een Gigabyte GTX 1080 en valt me nogal op dat mijn nieuwe kaart behoorlijk wat meer geluid produceert dan mijn oude, eigenlijk zoveel dat ik me er aan begin te storen. Nu weet ik dat mijn kast niet de stilste is en wil deze daarom dan ook graag vervangen. Nu vind ik al langere tijd kleinere kasten zoals de Fractal Nano S erg interessant en ben daarom van plan mijn huidige ATX systeem om te bouwen naar mini ITX.

Wat ik daarnaast ook afvraag is of het de moeite waard is om dan gelijk de overstap te maken naar een AMD ryzen processor i.c.m. moederbord en ram. Echter kan ik geen mini ITX AM4 bordjes vinden dus ik weet überhaupt niet of dit mogelijk is. (Zou het de investering dan ook waard zijn? Het systeem is eigenlijk puur voor gaming bedoelt)
Mini ITX AM4 moederborden zouden er aan moeten komen, Biostar toonde er al een paar (https://smallformfactor.n...0gtn-b350gtn-motherboards), maar Biostar is hier niet zo goed te krijgen en heeft niet zo'n goede reputatie.

Je zou ook voor µATX kunnen gaan, in dat geval heb je veel meer AM4 keuze. Die Define Nano S is groter dan sommige µATX behuizingen, een pricewatch: Fractal Design Define Mini C is dan niet echt veel groter. Maar ik zou de overstap naar Ryzen niet doen als je nu nog een Skylake processor hebt, gewoon een ander moederbord als je dit toch doet.
Huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,67€ 180,67
1MSI B150 GAMING M3€ 111,74€ 111,74
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 600,67€ 600,67
1Fractal Design CORE 2500€ 52,50€ 52,50
1Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart€ 379,95€ 379,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 122,95€ 122,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.497,98

Ik zoek een:
Een small form factor kast met window die beperkt in formaat is en fluisterstil is. Daarnaast zoek ik uiteraard een nieuw moederbord en eventueel nieuw ram.

Wat is je budget?
Van het ombouwen van ATX naar mini ITX: 300 euro. Indien Ryzen in het spel terecht komt dan uiteraard meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik sta open voor suggesties

Wat ik zelf op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B250I Pro€ 95,51€ 95,51
1Fractal Design Define Nano S Zwart Window€ 65,75€ 65,75
1Cryorig C7€ 31,-€ 31,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,26

Ik twijfel nog erg over het moederbord, loont het om de stap naar b250 te maken of voldoet een b150 bordje ook wetende dat b250 op 2400mhz draait ipv 2133mhz bij een B150? Ga je hier verschil in merken?
Het enige verschil tussen een B150 en B250 chipset is dat de B250 meer PCIe lanes heeft (4 stuks), wat benut zou kunnen worden voor een extra PCIe SSD, maar dat hangt dan af van de implementatie van de fabrikant. Verder ondersteunt B250 Intel Optane Memory, in combinatie met een Kaby Lake processor, maar dat is een cache SSD, weinig spannends en het zeker niet waard om je moederbord én processor te vervangen. En verder ondersteunt een B250 moederbord uit de doos Kaby Lake processors terwijl een B150 moederbord hiervoor mogelijk een BIOS update nodig heeft. Maar je Skylake processor wordt sowieso ondersteund.

Die geheugensnelheid (2400MHz) ondersteunt de B150 chipset ook, dit is namelijk volledig afhankelijk van de processor, men geeft voor nieuwere moederborden 2400 MHz aan omdat Kaby Lake processors die snelheid ondersteunen, Skylake processors niet (tenzij op een Z170/Z270 moederbord). Gebruik je een Skylake processor in een B250 moederbord, is de maximale geheugensnelheid 2133MHz. Gebruik je een Kaby Lake processor in een B150 moederbord, is de maximale geheugensnelheid 2400MHz. Je zou dus van processor moeten veranderen om geheugen op 2400MHz te kunnen laten werken, maar die sprong is zo klein, je houdt beter gewoon het geheugen dat je nu hebt.
Verder heb ik wat vragen over mijn huidige voeding. Is dit een verstandige keuzen i.v.m. de GTX 1080? Ik heb in verschilde andere topics gelezen dat dit eigenlijk niet zo'n kwalitatief goede voeding is en ik zou het zonde vinden indien er iets met de kaart gebeurd.
Kwalitatief is het niet de allerbeste voeding, maar dat betekent ook niet dat die je componenten zal slopen. Gewoon gebruiken zolang de garantie geldig is, -The_Mask-, lokaal voeding guru, geeft een te verwachten bruikbare periode van 7 jaar aan (Voeding advies en informatie topic - Deel 33)
De reden dat de Cryorig C7 er bij zit is omdat ik het graag optisch ook mooi wil hebben, ik streef een beetje naar een wit-zwarte build. De stock koelder vind ik daarnaast ook erg lelijk in een kast met window.
Allereerst, zou ik zoals br00ky aangeeft, het fanprofiel van de videokaart proberen veranderen. Een geluidsabsorberende behuizing krijg je ook nooit stil als je lawaaiierige componenten gebruikt. Ik vind het eerlijk gezegd wel bizar dat je die videokaart zo luid vindt, de koeler is overkill voor een 180W TDP, volgens reviews is die helemaal niet luid: http://www.tweaktown.com/...sive-surprise/index9.html.

En om wat ik hierboven al zei samen te vatten, koop alleen een ander moederbord (B150 of B250 maakt weinig uit) en verder de nieuwe behuizing en eventueel CPU koeler. 2400MHz RAM kun je niet benutten zonder van processor te veranderen, en het verschil is zo klein dat het niet de moeite is.

• Smooth Operator
MacPoedel schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Mini ITX AM4 moederborden zouden er aan moeten komen, Biostar toonde er al een paar (https://smallformfactor.n...0gtn-b350gtn-motherboards), maar Biostar is hier niet zo goed te krijgen en heeft niet zo'n goede reputatie.

Je zou ook voor µATX kunnen gaan, in dat geval heb je veel meer AM4 keuze. Die Define Nano S is groter dan sommige µATX behuizingen, een pricewatch: Fractal Design Define Mini C is dan niet echt veel groter. Maar ik zou de overstap naar Ryzen niet doen als je nu nog een Skylake processor hebt, gewoon een ander moederbord als je dit toch doet.

Ik denk inderdaad dat dan de keuze voor Ryzen afvalt, ik wil het toch graag op mITX houden. Zolang m'n processor geen bottleneck gaat worden voor mn GPU dan heb eigenlijk ook niks te klagen.

[...]

Het enige verschil tussen een B150 en B250 chipset is dat de B250 meer PCIe lanes heeft (4 stuks), wat benut zou kunnen worden voor een extra PCIe SSD, maar dat hangt dan af van de implementatie van de fabrikant. Verder ondersteunt B250 Intel Optane Memory, in combinatie met een Kaby Lake processor, maar dat is een cache SSD, weinig spannends en het zeker niet waard om je moederbord én processor te vervangen. En verder ondersteunt een B250 moederbord uit de doos Kaby Lake processors terwijl een B150 moederbord hiervoor mogelijk een BIOS update nodig heeft. Maar je Skylake processor wordt sowieso ondersteund.

Die geheugensnelheid (2400MHz) ondersteunt de B150 chipset ook, dit is namelijk volledig afhankelijk van de processor, men geeft voor nieuwere moederborden 2400 MHz aan omdat Kaby Lake processors die snelheid ondersteunen, Skylake processors niet (tenzij op een Z170/Z270 moederbord). Gebruik je een Skylake processor in een B250 moederbord, is de maximale geheugensnelheid 2133MHz. Gebruik je een Kaby Lake processor in een B150 moederbord, is de maximale geheugensnelheid 2400MHz. Je zou dus van processor moeten veranderen om geheugen op 2400MHz te kunnen laten werken, maar die sprong is zo klein, je houdt beter gewoon het geheugen dat je nu hebt.

Bedankt voor de uitleg! Ik zat er blijkbaar dus lekker naast :) .. Ik ben niet van plan mn PC uit te breiden met een PCIe SSD o.i.d. dus ik denk dat het lekker bij een B150 bordje ga laten.

[...]

Kwalitatief is het niet de allerbeste voeding, maar dat betekent ook niet dat die je componenten zal slopen. Gewoon gebruiken zolang de garantie geldig is, -The_Mask-, lokaal voeding guru, geeft een te verwachten bruikbare periode van 7 jaar aan (Voeding advies en informatie topic - Deel 33)

Bedankt voor de geruststelling, in dat geval zal ik hem zeker niet gaan vervangen.

[...]

Allereerst, zou ik zoals br00ky aangeeft, het fanprofiel van de videokaart proberen veranderen. Een geluidsabsorberende behuizing krijg je ook nooit stil als je lawaaiierige componenten gebruikt. Ik vind het eerlijk gezegd wel bizar dat je die videokaart zo luid vindt, de koeler is overkill voor een 180W TDP, volgens reviews is die helemaal niet luid: http://www.tweaktown.com/...sive-surprise/index9.html.

Ik kom van een MSI GTX 970 af die blijkbaar fluisterstil was, ik heb hem in ieder geval nooit gehoord onder load, iets wat me absoluut wel meteen opviel bij de GTX 1080. Wellicht is de GTX 1080 ook wel redelijk stil, ik merk alleen dat als ik hem vergelijk met de GTX 970 dat hij toch wel veel meer geluid produceert. Wellicht dat dit een vertekend beeld oplevert.

En om wat ik hierboven al zei samen te vatten, koop alleen een ander moederbord (B150 of B250 maakt weinig uit) en verder de nieuwe behuizing en eventueel CPU koeler. 2400MHz RAM kun je niet benutten zonder van processor te veranderen, en het verschil is zo klein dat het niet de moeite is.
Ik denk dat ik dankzij de feedback ongeveer wel weet wat ik wil, ik ga gewoon met wat ik zelf al op het oog had maar dan wellicht toch gewoon de B150 variant.

Ik had echter graag nog wat feedback op de kast, zijn er nog andere mITX kasten die ik wellicht over het hoofd heb gezien? Nu de kast gepromoveerd wordt van stofhapper op de grond naar blikvanger op het bureau wil ik ook dat ik de meest esthetische kast die op de markt verrkijgbaar is. (ook al weet ik dat dit subjectief) Op het moment heb ik de In Win 301 op het oog, echter is deze kast nog niet leverbaar en ik kan ook geen relevante data vinden betreffende het geluid dat deze produceert. De Phanteks Enthoo Evolv ITX Windowed is ook nog een optie, klopt het dat deze kast bij lange na niet zo stil is als de Nano S? Vragen, vragen, vragen... ik ga nog even verder met zoeken :9

Edit: Volgens mij ging daar iets niet helemaal goed, de helft van mijn commentaar is verdwenen :/

Om even in het kort terug te komen op wat ik zei:

Dankzij de feedback van MacPoedel is Ryzen van de baan, eveneens een b250 bordje. Blijkbaar zat ik er compleet naast met mijn opvattingen.

Eveneens met het vervangen van de PSU

Qua geluidsniveau van de GTX 1080, volgens mij ben ik gewoon verwend met de MSI GTX 970. Deze kaart heb ik onder load eigenlijk nooit gehoord, in tegen stelling tot de GTX 1080. Waarschijnlijk valt het geluidsniveau ook reuze mee maar ben ik gewoon anders gewend. De zoektocht naar een vervangende kast gaat verder..

[ Voor 5% gewijzigd door Smooth Operator op 03-05-2017 22:51 ]