RMA GPU R280, alternatief aangeboden. Hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trufox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste Tweakers,

Op 18/03/2017 heb ik een RMA aanvraag gedaan aangezien mijn R9 280 (gekocht voor 188eu) ineens dood bleek te zijn. Deze is 23/03/2017 afgeleverd aan 4launch. Ik had nog garantie tot 21/04/2017, dus niet heel lang meer. Ik heb helemaal niks meer gehoord van 4launch sinds 23/03/2017 en heb steeds zelf via de livechat moeten vragen wat de status nu precies was. Het is nu dus bijna 6 weken later en ik krijg via de livechat te horen dat ze de videokaart terug hebben van het reparatiecentrum van Club3D, maar hij doet het nog steeds niet. Dus het is weer teruggestuurd naar het reparatiecentrum.

Nu heb ik twee videokaarten aangeboden gekregen als alternatief. Dat zijn de volgende:
https://www.4launch.nl/product/378151 GTX 1050 2GB
https://www.4launch.nl/product/370481 RX 460 4GB

Nou vind ik beide producten zeker niet vergelijkbaar qua performance. De enige die nu te koop is en vergelijkbaar zou zijn is de 1050 ti. Ik vind het ook een beetje jammer dat ze deze twee aanbieden. Ik zit nu te denken om te stellen dat de 1050 ti vergelijkbaar is, en dat deze een goede vervanging is. Of dat ik tegen bijbetaling een beter product zou kunnen krijgen, namelijk de RX 470 van 210 euro. Nou weet ik niet precies mijn rechten en wat een goede bijbetaling zou zijn. Wat vinden jullie?

Beste antwoord (via Trufox op 09-05-2017 17:22)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Als we jurisprudentie mogen geloven heb je binnen je garantie termijn gewoon recht op een gelijkwaardig dan wel beter product. Maar zeker niet slechter. Anders is het ontbinding van de koopovereenkomst. En dus je 188 euro terug(ook eventuele verzendkosten).

@Tom-Z ja het is zuur voor de winkelier. Maar het is ook zuur voor de TS dat hij nu al 6 weken zonder GPU zit. En 4launch kan nu met 3dculb veder hun geld terug eisen. Ze hoeven er zelf weinig tot geen kosten aan te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 03-05-2017 18:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Ik denk niet dat het een onredelijk aanbod is; je mag blij zijn dat ze je niet met veel minder proberen af te schepen. Het staat je natuurlijk vrij om een tegenbod te doen. Een betere kaart met bijbetaling van jouw kant zou een goede optie kunnen zijn, dan heb je voor weinig geld een upgrade naar een betere, modernere kaart.

Als je naar de benchmark scores kijkt zijn de kaarten die ze nu aanbieden nét iets minder goed dan je huidige, met de GTX 1050 zou je er iets op vooruit gaan dus dat zou je inderdaad misschien als tegenbod kunnen aanvoeren.

Je bent niet verplicht om hun aanbod te accepteren (ook al was het voor een GTX 1080); wettelijk gezien hoef je alleen genoegen te nemen met reparatie van je huidige grafische kaart of een nieuwe R9 280.

Als dat niet mogelijk is (huidige kaart is niet reparabel en een R9 280 is nergens te vinden) moet je in principe je geld terug krijgen. In principe, want sommige winkels werken met waardevermindering - het zou niet eerlijk zijn als je nu al je geld terug krijgt (en voor dat bedrag een veel betere kaart kan kopen dan je eerst had) en de winkel op de blaren moet zitten. Het is niet precies duidelijk wanneer zo'n waardevermindering mag worden toegepast en hoeveel het dan mag zijn. Het lijkt me het beste als je met 4launch tot een redelijke oplossing probeert te komen, eventueel met bijbetaling van jouw kant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Als we jurisprudentie mogen geloven heb je binnen je garantie termijn gewoon recht op een gelijkwaardig dan wel beter product. Maar zeker niet slechter. Anders is het ontbinding van de koopovereenkomst. En dus je 188 euro terug(ook eventuele verzendkosten).

@Tom-Z ja het is zuur voor de winkelier. Maar het is ook zuur voor de TS dat hij nu al 6 weken zonder GPU zit. En 4launch kan nu met 3dculb veder hun geld terug eisen. Ze hoeven er zelf weinig tot geen kosten aan te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 03-05-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 20:46
Als je gaat voor de 1050, laat ze op zijn minst dan de 4gb versie leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trufox
Bedankt allemaal.
Ik heb ze nu verteld dat ik akkoord ga met of een 1050 Ti, of idealiter een RX 470 met bijbetaling. Ik heb altijd goede ervaringen met 4launch gehad, maar heb het RMA traject nog niet eerder moeten doorlopen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 16:57
*knip* Dit topic is niet bedoeld voor eigen ervaringen. Hier hebebn we shopreviews voor.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trufox
Update: 24 uur later nog geen reactie terug. Het mailtje wat ik gestuurd had was vrij uitgebreid, met redenatie waarom ik niet akkoord ging met de voorgestelde alternatieven. O.a. vanwege de niet gelijkwaardige real-world benchmarks alsook de theoretische benchmarks, terwijl ze stelden dat de voorgestelde alternatieven "sneller en krachtiger" waren dan de R9 280. En dat ik 6 weken heb moeten wachten zonder enige reactie vanuit hun kant. Nog maar een dagje wachten voordat ik weer erachteraan ga, maar na een termijn van 6 weken vind ik het toch wel erg lang duren. Ben ik misschien te overhaast of pusherig of sta ik toch wel in mijn recht om ten minste een 1050Ti te vragen als performance-gelijkwaardig product?

Ik snap ook wel dat hun marges laag zijn, en dat ik in mijn laatste periode van mijn garantie zit. Maar zolang het garantietermijn niet verstreken is heb ik toch gewoon recht op een gelijkwaardig product of zelfs cash-back indien dat niet mogelijk is? Cash-back vind ik zelf erg overdreven, maar bijbetaling voor een beter product lijkt me een vrij goeie oplossing. Aangezien ze alternatieven voorstellen van ~145 euro zou ik het in ieder geval geen probleem vinden om 70-80 euro bij te leggen voor een kaart van ~210eu. Wellicht ben ik dan te coulant, misschien niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Je zou gewoon recht hebben op geld terug. Je mag zelfs (als je dat kan verklaren) al hun alternatieve weigeren.(en een rx 460/1050 is vergelijking als we de benchmarks mogen geloven). Dus blijft ontbinden van de koop overeenkomst over. En daar hoort gewoon het volledige bedrag bij. En buiten de garantie termijn kan de winkelier eventueel een vergoeding eisen. Omdat je het product voor lange tijd heb kunnen gebruiken. Maar binnen garantie termijn is het pech voor de winkelier, Had hij je maar een deugdelijk product moeten verkopen. En van de 188 euro. Kom je toch ERG dicht bij een pricewatch: Asus Radeon RX 480 Dual OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trufox
Ik heb niks gehoord sinds donderdag. Toen ze 24 uur deden over het zeggen dat ze het gelezen hebben en ze het zouden bekijken. Nu weer twee dagen later niks gehoord. Ik ga ze volgende week in gebreke stellen. Ik heb het best wel gehad. Ik vermoed dat een termijn van 7 weken redelijk is om een vervanging te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Zeker weten. En dan wel een gelijkwaardige vergelijking. En niet een flinke stap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trufox
Na weer contact gezocht te hebben met de livechat werd ik verder geholpen. Ik mocht de Rx-570 hebben tegen bijbetaling. Prima opgelost, maar het heeft wel erg lang geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Goed om te horen dat je tevreden was.
Pagina: 1